Nekmatjes, gouden sieraden en bier per halve liter. We stappen even in een virtuele tijdmachine en gaan veertig jaar terug in de tijd. Locatie: Rüsselsheim. Daar waar de eerste Manta A van de band rolde.
Wie had kunnen voorspellen dat de coupé-versie van de Ascona zou uitgroeien tot een ware subcultuur voor mensen met een neiging naar ‘fout’. De Duitser schopte het zelfs tot het witte doek met ‘Manta -Der Film‘ & Manta, Manta (check die remix). De wat jongere Autoblog-lezers zullen ‘m wellicht kennen van die TV-eppo’s uit Brabant. 40 jaar na de introductie van de Manta A is ‘ie nog steeds geliefd bij een groep trouwe fans. En ook in Nederland staan er nog genoeg tweedehandsjes te koop.
In 1970 kwamen de achterwiel-aangedreven Manta’s met drie motorvarianten op de markt. De sterkste daarvan was de 1900S: 90 pk uit een viercilinder carburateur-motor en een top van 170 km/u. Twee jaar later kwam Opel met een iets sterkere GT/E-versie. Goed voor 105 pk en in staat om 190 kilometers per uur aan te tikken op de Autobahn. In de eerste vijf jaar van het Manta-tijdperk werden er 498.553 stuks in elkaar geschroefd. Cijfers die er niet om liegen, de Manta was een instant verkoop-hit.
Zijn opvolger kwam vijf jaar later in de vorm van de Manta B. Een stuk hoekiger, vierkante koplampen, maar wel met een ietwat uitgebreider motorenaanbod. En natuurlijk nog steeds een heerlijk fout imago. Top of the bill was toen de 2.0L vierpitter met een Bosch injectie-systeem. Twee jaar later kwam er een driedeurs hatchbackvariant bij. Ook wel CombiCoupé genoemd.
Opel schakelde daarna de hulp van Irmscher en Cosworth in om een rallyauto’s op basis van de Ascona B en Manta B te produceren. De Manta 400, zoals hij genoemd werd, kreeg een 2.4 zestienklepper mee die in de straatversie 144 peekaa’s in de strijd gooide. Met een setje grotere carburateurs was 230 pk ook geen probleem. Dankzij de achteras van een Opel Commodore hadden deze rally-Manta’s een stukje meer grip en betere wegligging.
Het Manta-feestje duurde tot 1988. Toen werd-ie afgelost door de Calibra. Ook fout, maar een stuk minder fun. Bovendien werd er overgestapt op FWD. Nu, veertig jaar na zijn geboorte is het een auto met cultstatus overgoten met een heerlijk fout sausje. Oh, en jullie ervaringen met Manta’s lezen we graag terug in de comments.
30 reacties
betere wegligging
komt er een nieuwe manta?
-edit: dank, is aangepast-
Zo’n Manta A vind ik nog steeds een prachtige auto. Ik was tot een maand geleden nog het kijken voor een Manta A.
Inmiddels heb ik een Opel GT uit 1969 gekocht ipv een Manta maar als ik de foto hierboven zie dan wil ik toch weer op zoek! ;)
toch wel prachtige auto’s
ben wel nooit fan geweest van de manta B
Laat ik alle Manta rijders bedanken voor hun bijdrage aan de schoonheid van het Nederlandse straatbeeld de afgelopen 40 jaar. Echt top werk jongens. Nee zonder gein ook jongens zonder geld en smaak hebben hun helden en iconen en de manta is er een van. Kan in het museum voor populaire cultuur dus!
http://yepyep.gibbs12.com/wp-content/uploads/2007/05/mullet2.jpg
sinds wanneer plaatsen Autoblog bezoekers foto’s van zichzelf?
Nee, goed gevonden, past bij de Manta… ;)
Als ik dan toch een Opel uit dat tijdperk zou moeten kiezen, doe mij dan maar de GT (liefst in diezelfde gele kleur als die van Pa toen hij 18 was).
@Citrolover: Een Citroën wel dan?
Zowel A als B (B1 of B2) mooie auto’s, al gaat de voorkeur wel uit naar de A. Maargoed ik mag niet klagen met de mijne.
Voor een Manta II 400 Groep B mag je serieus geld meenemen tegenwoordig, Mijnheer Walther Röhl deed vorige week de
Eifel rally met een Ascona 400 Groep B
http://www.youtube.com/watch?v=SzolEnjtg2A
die ‘Manta Manta’ film zegt me ook nog iets. Wist niet dat ie al 40 jaar meeging, ik had 10 jaar minder geschat
ze moeten hem eigenlijk weer in productie zetten en wat verbetert kan worden verbeteren:D
Hoe herken je een Opel Manta rijder?
-Aan de vliejes op zijn elleboog.
Er komt een extra smalle Manta, zodat de bestuurder met 2 ellebogen tegelijk uit het raam kan hangen.
Eerlijk is eerlijk met een flinke spoiler en vossebontje een terechte classic, Manta’s horen niet standaard.