Merci et adieu: Peugeot 607

Auteur: , 103 Reacties

Velen vinden het een fraaie verschijning, de Peugeot 607. En zeker: als je hem vergelijkt met wat er tegenwoordig allemaal bij de Peugeot-dealer staat, is het model alleszins in balans. Om nog een serieuze bedreiging te zijn voor zijn Duitse concurrenten of zijn Franse broeder Citroen C6 is hij echter veel te oud. Tijd dus om hem uit te zwaaien, bedacht Peugeot.

De 607 is het laatst overgebleven Peugeot-model van het tijdperk waarin Peugeots nog niet die overdreven grote muilen hadden. Nu het bwaaah-grille-tijdperk met de 5008 en de op handen zijnde 508 ook tegen zijn einde loopt, kan de 607 het veld ruimen. De laatste jaren werd het model nauwelijks nog verkocht.

Hier in Nederland zetten in 2010 slechts drie diehards hun handtekening onder een 607-bestelling. Maar goed: de auto is dan ook al tien jaar op de markt. En daarbij: PSA heeft met de C6 een veel nieuwere luxewagen op stal (nog wel), al moet die het op veel punten toch ook vaak afleggen tegen zijn concurrenten van de Oosterburen en vanuit Japan.

Liefhebbers van de luxere Fransozen moeten het dus voorlopig even doen met de Citroen C6. Renault schijnt bezig te zijn met iets dat sowieso geen succes wordt en degene die zich toch lekkerder voelt in een Peugeot kan met de komst van de 508 (die zowel 607 als 407 vervangt) binnenkort dus opteren voor een kleine downgrade (van 6 naar 5) en upgrade (van 7 naar 8 ) in één. Wie meer wil moet stilletjes blijven hopen op een Panhard.

Omdat we zeker weten dat er meer liefhebbers zijn dan de drie kopers uit 2010: hier een kleine gallery als hommage.



103 reacties

Best wel vet :p
LOL minder verkocht dan welke supercar dan ook in NL.
Misschien met een facelift succesvoller?
@ascari15: 4.649 stuks wil ik niet extreen exclusief noemen hoor ;)
Was als 2.7 V6 Hdi toch niet echt een vervelende auto volgens mij…Het probleem is dat de Franse merken altijd met de prijs zitten harken. Je kan je auto wel 10 tot 15k goedkoper maken met zelfs een betere uitrusting dan de Duitse 3, ergens moet er op kwaliteit bezuinigd worden. Ik zou dan ook net onder de prijs van een 5/E/A6 gaan zitten als ik Peugeot was en een klasse auto maken (als ze dat tenminste kunnen).
Eigenlijk toch wel een erg fraai model! :)
Als landaulet is wel ie leuk.
C6 uiteraard fantastisch.
En Panhard is te ver in het verleden, de merkhistorie heeft niet genoeg impact om nu nog veel marktaandeel te kunnen veroveren.
De holle achterklep al weten te waarderen op de 607.
tis een mooie auto geweest bedankt peugeot daarvoor!
maar de mooiste peugeot vind ik toch de 407 coupe (kan er ook niks aan doen)
@Flamingo: Is de 406 coupe niet veel mooier?
Wat mij betreft een tijdloos design, waar de 407 wat “gezocht”overkomt.
@Pallas:

ja is ook zo wat jij zegt maar toch heb ik er iets mee. hij lijkt een beetje op de mb cl of zeg ik nu iets heel raars
@Flamingo: Ja je zegt wat raars, voel wel een beetje Ferrari in de achterzijde van de 407(ook de berline)
Maar ach dat heeft een Hyundai coupe ook..

Al met al 407 staat zeker in top 10 mooiste Peugeot aller tijden.
Zonde geen lelijke wagen, al zou ik er zelf nooit in rondrijden.
Bij mij om de hoek staat er een 404 en 504 coupe. Tevens ook een 607. De klassiekers zijn het mooist. Vooral de 504 coupe trekt mijn aandacht.
De 607 is een tijd gebruikt door defensie. Hogere rangen reden er allemaal 1 van de zaak.
Sarkozy rijdt in een C6!
@robbie: Ik heb het over 2010 in Nederland.
Volgens de tekst zijn het er maar 3.
Vond het altijd wel een mooie auto…
@RenesisHP

Minister Zalm had er een! Het is een erg prettige auto, zeer luxe. Dit weet ik uit ervaring, heb een 2.7 hdi 2 jaar lang gehad. Gedwongen weg gedaan, dus niet omdat ie niet fijn was, integendeel! Zwaar ondergewaardeerd model naar mijn mening. Voor nette prijs (ronduit goedkoop dus) erg veel auto!
@Pallas,

100% mee eens, de 406 coupé is echt een prachtplaatje. Dat gaat een wagen worden die ik waarschijnlijk over 15 jaar nog steeds jong en fris zal vinden.
@jack_abarth: Sommige designs zijn instant klassiekers, soortegelijk voorbeeld de Alfa 156 zal eerder een classic worden dan de ook prachtige 159.
Ook de C6 heeft betere papieren voor de verre toekomst dan de 607, al zal ook deze nooit de DS/CX status halen.

@iedereen: Wat zij de klassiekers van morgen?
@Pallas:


De mercedes R129 en de R 230. De SL’s dus.

En de W204 maar daar zullen er te veel van verkocht worden (mischien van de Coupé).

De C126 is al een klassieker (de SEC).


En dan ik denk de E92 van BMW ook nog wel.

Op zich zou ik willen zeggen de 406 en de 156/159 maar persoonlijk zou ik dan eerder voor de 504 of in het geval van de alfa voor de 75 gaan of de 155 Q4.

De Opel speedster en de Renault sport-spider maar die hebben nu al een vorm van sterren dom. De BMW Z3 daarentegen is hetzelfde lot beschoren als al die MG’s en Austin’s die er nu te rotten staan.

De BMW e31 en e32 worden ook klassiekers.

EN als er 1 auto is die ook nog herinnert zal worden is het wel de DS3 zeker als er wat sportversies van komen of als hij het WRC ingaat.

Ik ben zo hard auto’s aan het overslaan, ik kan er gewoon niet opkomen.

Ik zou nog wat RR en Bentley’s, porsche’s, jaguar,… willen noemen maar die zijn zo vanzelf sprekend.

En al bij al is het moeilijk te voorspellen welke wagens er geld waar worden.

Als m’n overgrootvader zijn wagens bijgehouden had. (Auburn’s, bentley, rover, jaguar, oldsmobil, cadilac, mercedes, minerva,…) en onderhouden had ipv ze weg te laten roesten en er andere te kopen dan had ik ook in interessantere dingen kunnen rondrijden.
Dus aan de mensen met een interessante wagen al is die niets meer waard, niet wegdoen ooit word hij waarschijnlijk terug veel geld waard, al is er dan misschien geen olie meer.
@Hupke: Een mooie lijst inderdaad, alle “scholen” zijn vertegenwoordigd.

@Citrofiel & Flamingo: Ik bedoel hoe ik mijn eigen foto in een reactie kan plaatsen, foto van internet plukken vind ik niet zo intressant. Wil de foto van prachtige 403 break posten.
@Pallas: Er zijn talloze uploadsites. Google maar eens iets dergelijks, ik heb er ook geen vaste site voor. De directe link (staat er na het uploaden altijd wel bij, anders rechtermuisknop op plaatje -> eigenschappen -> url) plaats je dan in de code zoals we aangaven.
@Citrofiel: Oké, maar rechtstreeks van mijn Pheateautheque op de laptop kan dus niet?
@Pallas: Nope, dan zouden wij hem alleen kunnen zien als jouw laptop online was en zou toestaan dat er content ge-upload werd naar mijn laptop. Niet erg handig en het geeft een beveiligingsrisico (want directe verbinding tussen pc’s). Dus je zult gewoon de foto moeten uploaden en dan pas plaatsen.
@ Flamingo: Dank voor je nuttige input.

@Citrofiel: Teleurgesteld ik dacht dat we de Jetsons wel hadden ingehaald.

De auto van de Franse president vroegah

(http://www.netcarshow.com/citroen/1972-sm_presidential/800×600/wallpaper_02.htm )
@Pallas: keb het net nog gedaan:
http://imageshack.us/
Was echt een (top)ambtenaren limousine. Zag Bernard Welten er vaak in gechauffeurd worden, net als andere dikbetaalde rijksfunctionarissen. Snapte het wel, is wat minder poenerig dan een Mercedes, BMW of Audi, en ruimer dan een Volvo.
@Pallas

Niet veel auto’s zullen meer een echt “oldtimer” status halen, het aantal beschikbare typen wordt met het verstrijken van de tijd ook steeds groter natuurlijk. De intresse voor auto’s in het algemeen is bij jongere generaties er ook niet meer zo en liever geen “oude meuk”. Nog afgezien van te nemen fiscale/groene maatregelen.
@Bob: Dat klopt, maar welke halen het wel?
@Pallas:

...)

je link tussen de aanhalingstekens zetten
Wat een lelijk hok blij dat die weg is
Stomme vraag maar ben niet handig met computers…
hoe voeg ik plaatje toe??
Oldtimers als vroeger zullen er geen meer komen ben ik bang. Auto’s worden tegenwoordig in dusdanig grote aantallen geproduceerd dat geen enkel type nog echt zeldzaam blijft.
Ja oke, je hebt ferrari’s, lamborghini’s etc. dit het wel worden.
Maar pak bijvoorbeeld nu de de VW T1 spijlbus, dingen zijn echt een fortuin waard en de de waarde blijft dan ook maar stijgen. Die is dan ook gelieft bij menig één.

Nemen we nu een 2CV, die is ontzettend bekend net zoals de T1, maar minder geliefd bij het grote volk. Het blijft toch het boeren wagentje met de paraplu als schakelpook. Die zal onder een bepaalde groep (Citrofiel) zeker een gewaardeerd oldtimer worden. Maar deze zal never nooit geen status behalen als de T1.
Jammer. Met stip één van de meest stijlvolle nieuw verkochte auto’s.

@Pallas: Boven je ‘typschermpje’ staan de codes. Voor plaatjes moet je de code van img src hebben, het hele deel tussen de pijltjes dus.

@Flamingo: Dat werkt dus niet, zogauw je die pijltjes plaatst denk autoblog dat je een code wil invoeren. ;)

@jack_abarth: Maar waarom is die T1 nou zo verschrikkelijk geliefd? Ik zie het niet…
@Citrofiel: en Pallas

img src=”…” width=”450″

dat hoeft helemaal niet je moet gewoon je link op de puntjes zetten (hierboven) en natuurlijk nog ff de pijltjes erbij doen die ik nu even heb weggehaald, deze:
@Flamingo: Wat hoeft helemaal niet?

En zie je wel, je pijltjes doen het weer niet. Nanana-nana-na! :mrgreen:

@Pallas: Btw, als je plaatje smaller is dan 450 pixels, dan hoeft dat width=450 dus niet hè.
@Citrofiel:

ik heb hier bijv een plaatje en die zou jij hier niet op kunnen krijgen omdat ie geen img scr heeft. toch?
http://velouxi.files.wordpress.com/2007/12/audi-s5-1-big.jpg
@Citrofiel:

ow wacht laat maar, en je bedoelde zeker het hele deel tussen de pijltjes tussen de aanhalingstekens?
@Flamingo: Euh, ik heb geen idee hoe je mijn reactie begreep, maar inderdaad @ je laatste reactie! ;)
Svenska Aeroplan AB
@ Pallas en Flamingo: nog even over de 407, Coupé inclusief…. Daar kan ik dus echt niet aan wennen! vooral en-profil met die enoooooorme overhang voor gewoon per definitie niet mooi…

Toch?

Echte klassiekers zal inderdaad moeilijk worden. Gezien de aantallen, en het feit dat er ‘gemaakt wordt wat de markt vraagt’. ALS je tegenwoordig het lef hebt een opvallende auto te maken, en het komt door de ballotage van de boekhouders, straft de markt je wel af… Zie de C6!

En daar is maar 1 woord voor: jammer…
@Svenska Aeroplan AB: Klopt de overhang is te groot, bij de break is het wel te pruimen. Trouwens als ik mijn Citro-fanbril afzet, is de overhang van de C6 ook te groot. Klassieke Citroëns hebben de wielen op de hoeken.
Mooie auto en voor een appel en een ei te koop.Na een jaar al de helft afgeschreven.
mijn broer heeft een 607 en tis best wel een fijn en mooi auto =D maar hij gaat weg waarschijnlijk komt er een boxster voor in de plaats
En ik vergeet natuurlijk de CLS de C219.
Luxe limousine met de uitstraling van een supergoedkope familiebak, nee het is mooi dat ie weg gaat. Ik zal hem niet missen.
@Hupke: Er komen dus geen Japanse klassiekers? Ik weet er wel een paar…
Donders leerde mijn over de S13 modellen van Datsun/Nissan :)
Gebruik Photobucket jongens. De rest is knudde.
Jammer jammer jammer. Nog steeds één van de mooiste Peugeots ooit. Ik zou hem graag kopen, zelfs nieuw, moest ik er het geld voor hebben.
Maar wie weet, over enkele jaren in tweedehands…
@Esprit_de_Flandre: over enkele jaren in tweedehands…
1 van de “goede” dingen van de 607 is dat ze sneller afschrijven dan een IJslandse belegging. Ze zijn heel snel voor een prikkie te hebben. Ik heb laatst ook al bij de Peugeot dealer gestaan, prachtige 607 diesel 2 ton, mooie kleur, mooi uitgerust compleet voor maar een paar duizend.
Svenska Aeroplan AB
@ Pallas: ja, overhang C6 is ookk te groot, maar niet zo storend als bij de 407. Heeft allemaal te maken met de regeltjes he. Voetgangersveilgheid enzo…
Svenska Aeroplan AB
Oh en als klassieker van morgen wil ik nog even de Saab 900 toevoegen…

;)
@Citrofiel,

Dat weet ik eigenlijk ook niet waarom.
Aan de ene kant zou je kunnen zeggen dat ding een hippie imago heeft, en dat trekt toch ook wel een grote groep. Aan de andere kant, 2CV is ook echt iets voor hippies.
Maar wat ik zelf denk is dat de 2CV in te grote aantallen is geproduceerd.
Svenska Aeroplan AB
@ autoblogger: dank u

@ jack_abarth: ja, maar dan komen we bij het volgende punt: wat is een klassieker? Iedereen kent de 2CV, zeer herkenbaar design, veel aparte versies, etc. Maakt dat het geen klassieker??

Schaarste natuurlijk ook, maar niet alleen toch?
@Svenska Aeroplan AB,

Zoals ik het zelf zie, wagens die “iets” hadden/hebben worden klassiekers.

vb)
T1–> Eerste bestelwagen.
2CV–> Meest eenvoudige wagen ooit gebouwd.
Austin Mini–> Klein scheurwagentje wat je onderschat.
McLaren F1–> Jarenlang snelste productiewagen
Veyron–> 400km/h grens verbreken

Wie vult het lijstje verder mee aan…
Svenska Aeroplan AB
@ jack_abarth: ja, denk dat dat wel de goede definitie is. Dus dan zijn we het eens
;)
Svenska Aeroplan AB
PS: eraan toegevoegd dat ‘er genoeg mensen moeten zijn die de auto iets vonden hadden/hebben’…

Het is en blijft natuurlijk erg subjectief!
@Svenska Aeroplan AB,

Dat sowieso, daarom vind ik het ook jammer dat de Japanners van de jaren ’90 zo onderschat worden. Want de niet standaard geïmporteerde wagens zoals:

-Nissan Skyline R33-R34
-Toyota Supra
-Nissan 300ZX
-Nissan 200SX
-Honda Integra Type-R
-Honda Prelude (5th gen.) Type-S

Allemaal wagens die technisch en qua uitrusting mijlen ver voorliepen op de Europese wagens.

Waar Renault nu dik de vierwielbesturing lopen te promoten alsof ze iets hebben uitgevonden, had de Honda Prelude Type-S in 1997 al.
@jack_abarth: De Mazda 626 coupe in 1887 al 4ws. Nog 10 jaar erder dus.
@Pallas: 1987, zat 100 jaar fout…
hmm, de volgende keer m’n tekst maar’s doorlezen. Er staan een paar foutjes in en leest nu niet helemaal lekker ;)
@Pallas,

Nu je het zegt ja, die hadden dat ook al.
Maar wat denk jij, wat wordt er nog meer klassieker?
@jack_abarth: Mazada MX-5, Mazda alle RX modellen, Suzuki 100GX, Subaru SVX (obscuur maar lekker) Ik denk dat met de eerder genoemde en deze alle jappaners wel hebben gehad.
@jack_abarth: Demkje dat de huidige Abart’s Abarth genoeg zijn voor een klassieker status over pakweg 20 jaar?
@Pallas,

Ik weet het nog niet zo eerlijk gezegd. Het is een super fijne auto, maar het “abarth” van tegenwoordig is lang en na niet zo bekend onder de mens als vroeger.
Ik zie een Corsa OPC eerder klassieker worden dan mijn wagen, helaas.

Verder:
Opel Manta A.
Citroën BX (misschien)
Fiat 500 (oud & nieuw)
Het laatste type impreza van Collin Mcrae (vanwege Collins dood)
Volvo C30 (i.v.m. voorgangers)

Verder weet ik er niet zo heel veel meer zomaar even op te noemen.
Het moet gewoon binnen schieten.
@jack_abarth: BX dan vooral de eerste serie, met het citronesque dashboard, en de specials zoals de Digit en GTi 4wd.
Manta A is al klassiek idem 500.
C30 niet, dan idd de (spirituele)voorganger de 480.
Corsa OPC, denk het niet.

Ook nog:Daihatsu Copen, de Bassie&Adriaan Prelude, Audi a2 wegens vernieuwend concept.
@Pallas,

Wat denk je van de deze 2:

Eerste type Octavia RS, lekker vlotte station die toch betaalbaar bleef.
En niet te vergeten, de hedendaagse Superb. Zou die bij blijven staan i.v.m. de geniale kofferbak?
@jack_abarth: Is die deelbare achterklep echt zo uniek?
De RS kan ik mij in vinden.
Wat dacht je van de eerste Twingo, orgineel concept.
Me ouders hebben een 607 2.0 benzine gehad, niet de snelste auto…maar wat een luxe voor een laag bedrag…

ooit komt er weer een 607, of 1 van zijn voorgangers de 604 of 605.
@MrRuben: Liever en 504 of 505 dan zo’n hokkerige 604.
@Pallas,

Waarschijnlijk niet onder de menigte, maar een beetje autokenner zal denk ik wel het idee onthouden.

Met de Twingo heb je ook een sterke gevonden.
Zou de 206CC bij blijven? Misschien wel i.v.m. een betaalbare cabrio met stalendak. De enige die het toendertijd had was de Mercedes SL als ik mezelf niet vergis.
@jack_abarth: Zover ik weet heeft Peugeot het klapdak principe zelfs uitgevonden in de jaren ’30, maar het patent laten verlopen, zodat Mercedes er mee aan de haal kon, en Peugeot nu moet betalen voor hun eigen innovatie.

Ook een echte classic:Renault Sport Spider.
die Sport Spider is toch dat plastic wagentje? Heb een jaartje geleden nog zien rijden in Veldhoven. Wel een geinig wagentje.

Nu we het over renault hebben schieten er aantal binnen, wat denk je van:

-Clio Williams
-Clio V6 (alle types)
@jack_abarth:
klassiekerstatus hangt niet af van het aantal geproduceerde eenheden, maar van bruikbaarheid, karakter, aaibaarheid of wedstrijd verleden.
Probeer eens een goed Renaultje 4 te kopen, waarvan er meer dan 8 miljoen geproduceerd zijn.
’t is idd moeilijker om vandaag de dag klassieker in spe te zijn Tip : Renault Twingo 1, iedereen heeft fijne herinneringen aan een Twingo (behalve azijn zeikers maar die heb je overal) het mono-space design was uniek in zijn klasse, bruikbaarheid en aaibaarheid zijn er alom.
Tevens is het geen straf om met een Twingo te rijden. En is de onderdelen voorziening goed en aimabel geprijsd.
Liefhebbers voor een Iso Grifo 7 liter zullen er altijd zijn (waarvan ik er ook eentje ben )
@jack_abarth: Hoe langer hoe meer auto’s mij te binnen schieten. Zelfs de Safrane biturbo baccara zal zijn liefhebbers krijgen.
En die brute 405 t16 dan ook natuurlijk
607 is een mooie bak! voor al de kont.
Een maatje van me heeft een 3.0 24v.
Svenska Aeroplan AB
@ Jack_Abarth en Pallas: leuk item dit! Denk qua Impreza meer de eerste versie van de WRZ of hoe dat ding ook heette destijds. Was toen vrij wereldschokkend… En over rally-toppers gesproken: de Lancia Delta Integrale niet vegeten! Wat de Jappen verder betreft: eerste serie Nissan Z! Ook helaas niet officieel in NL uitgebracht…

Fanboy modus aan: Saab 99 Turbo! Eerste in serie geproduceerde auto met turbo, en veeeel rally-successen destijds!

De Baccara Biturbo is ook heerlijk. Had ik vroeger een foto van boven mn bejde hangen ;)

Maar ehhmmmm, hadden we het niet over hedendaagse klassiekers in spé?

Oeps…
;)
@Svenska Aeroplan AB: Inderdaad sommige die je noemt zijn al klassiek (Saab, Nissan Z (s13))
De Lancia was nog niet genoemd de impreze volgens mijn wel.
Mischein moet dit inderdaad een echt topic worden, want ik kan nog veel meer modellen bedenken.
De Yue-loong Feeling (kent u hem nog?):mrgreen
sorry van de de typfouten, raak opgewonden van al dat moois..
En in eerdeer comment bedoel ik 405 M16… mea culpa
Svenska Aeroplan AB
@ Pallas: nee joh, geen apart topic, gewoon stug doortypen! ;)

De Impreza was genoemd, maar dan ‘de laatste’. Ik denk dat dat sowieso een contradictio in terminus in autoland is: ‘de laatste versie’ wordt zelden een klassieker… Net als met films hahaha!

Welke missen we nog?
De Kever, de 205? De eerste Fiat Panda?
De Renault Avantime? Of is die gediskwalificeerd vanwege de kwaliteit? :D
@Svenska Aeroplan AB:
-Lancia kappa coupé en Thesis.
-205 alleen cabrio en GTi
-Coupe Fiat natuurlijk (Fiat was zo trots, dat coupe eerst kwam in de type aanduiding)
-BMW 6(de oude) en 8-serie, z8 was het al bij introductie
-VW’s met G-lader
@Pallas: Even over je reactie van 27 July 2010 om 0:06 (ik lees hem nu pas): Vanaf de CX (misschien zelfs DS, maar dat was eerder een ‘overgangsmodel’ wat overhang betreft :P ) hebben de topmodellen van Citroën altijd een grote overhang voor gehad. Dus ik vind niet dat een Citroën de wielen op de hoeken hoeft te hebben. Een lange wielbasis is wel nodig voor het comfort en daardoor zou je kunnen bereiken dat de wielen op de hoeken komen, maar het hoeft geen doel op zich te zijn. De lange overhang voor vind ik juist typisch Frans…

@Svenska Aeroplan AB: Maak daar maar ÉÉN aanhang van. Ik vind hem fantastisch, die Kappa Coupé. ;)
@Citrofiel: Zit wat in, maar bij de DS, CX (vooral)serie 1, XM en de C5-1, loopt de overhang richting bumber ipv horizontaal. Waardoor achtelozer geparkeerd kan worden ivm het inzakken, en er met een kleinere aanloophoek gereden kan worden, bovendien is er ook een ander optisch effect.
Hoop dat ik duidelijk ben.
@Pallas: Het duurde even, maar ik snap het nu. ;)

http://images.thetruthaboutcars.com/2006/09/c6side.jpg

http://autobazar.od.ua/brands_marki/citroen_XM.jpg

http://www.wintonsworld.com/cars/a-cars-2006/2006-carpics/citroen-cx-w.jpg

Bij de C6 oogt de overhang inderdaad massiever door het horizontaal lopen van de overhang, waar hij bij veel voorgangers spitser naar voren loopt.
Dan nog klopt je uitspraak over wielen op de hoeken niet. ;)
@Citrofiel: Ik moet mening bijstellen.
Maar we moeten ook even over Saab praten anders wordt Svenska boos :)
@Citrofiel:

idd dat die c6 niet voorover kukelt. wat nou 407 coupe overhang S A AB
@Flamingo: Nou, het gaat wel nek-aan-nek hoor.

http://mi9.com/datawallpaper/data/7/3543/peugeot-407-coupe-8474/peugeot-407-coupe_size_600x450.jpg

http://www.nationwidevehiclecontracts.co.uk/images/models/citroen_c6-side_500-333.jpg

De C5 heeft overigens in totaal ook een beste overhang en die vindt iedereen mooi, maar dat valt minder op omdat de voorkant rond loopt, dus je hebt van opzij gezien niet één groot vlak voor het wiel.
@ Pallas: Nee, de Lancia’s denk ik toch niet… De Kappa Coupé ken ik goed, maar is en blijft gewoon niet mooi. En heeft ook NUL aanhang denk ik.

205 in zn algemeenheid toch wel? als DE auto voor het volk, met toch enigszins acceptabel uiterlijk en goed rijgedrag?

G-laders wel mee eens. Z8 zeker! Een van de mooiste auto’s ooit gebouwd…

Dan toch ook de ur-Quattro maar?
En van BMW dan ook de eerste Z natuurlijk, met-zonder-deuren…

En de Lotus Elise.
En de Esprit

Hebben we alle merken gehad?
;)
Jongens, we begonnen ermee dat het bij bepaalde modellen erg lelijk is… En dat is het bij Citroën nooit geweest!

Voor de rest hebben jullie fanboys elkaar mooi gevonden he!
;)

Over de Kappa Coupé: ik dacht eerst ook dat ik hem mooi vond. Maar kan niet wennen aan het enoooooooorme vlak boven de achter-wielkuip… Recht van achteren is het een schitterende auto, en het interieur is wel heerlijk uiteraard.
@Svenska_Aeroplan_AB: Haha. :D Tsja, @vla is inactief geworden, dus zoek ik een ‘nieuw vriendje’. :twisted: :lol:

Het achterscherm van de Kappa Coupé is inderdaad erg hoog vergeleken met de grootte van de wielkast. Lancia had de wigvorm misschien wat overdreven, of de wielkast iets moeten vergroten. Hoewel dat ook niet mooi is… Gebeurt tegenwoordig trouwens veel te vaak. Wielkasten die bij lange na niet opgevuld worden. :roll: Maar dat is een andere discussie. ;)
Van mij hoeft een auto niet perfect te ogen, de Kappa is ook echt geen klassieke schoonheid. Op deze foto valt me bijvoorbeeld ineens op wat een belachelijk grote overhangen hij voor en achter heeft, een wat langere wielbasis had hem veel goed gedaan. Misschien was dan ook het achterschermprobleem verholpen…
Maar goed, de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik een auto snel leuk vind als hij van een ‘door mij goedgekeurd’ merk is en redelijk zeldzaam. ;)

@Pallas: Wees niet bang hoor. ;)
@Citrofiel & Sneska: Dus de kappa valt definitief af, omdat na analyse het ontwerp bol staat van de fouten, een auto die maar vanf één hoek mooi is kan geen klassieker worden.
Saabsaabsaab, ehm… Tsja, wat vind ik eigenlijk van Saab. Ik vind het op zich een mooi merk, maar met veel modellen heb ik niets. De Saab 92 t/m 97 vind ik allemaal leuke modellen, met de 99 en 90 heb ik weer helemaal niets, maar de 900 (Classic) vind ik helemaal fantastisch. Ik lees trouwens nu pas dit: “The “classic” Saab 900 is based on the Saab 99 chassis, though with a longer front end to meet U.S. frontal crash regulations.” Waarom verschilt mijn mening dan zo? Misschien ben ik stiekem wel gek van lange overhang voor, om even voort te bouwen op voorgaande reacties. ;) De Saab 900 New Gen gaat nog wel, de 9000 is een leuke ragbak (uit ervaring :twisted: ) en daarna ging het bergafwaarts…
Nee wacht, de overhang van de 407 is duidelijk groter. Ik had overigens een scherper plaatje gekozen… (een wallpaper zelfs) Op locatie is hij ook scherp, bij het embedden wordt hij ineens weer wazig… :?
@Citrofiel: ik vind de c6 een prachtige auto hoor dus dat bedoel ik niet. juist met die enorme trein voorkant
ja en mij stoort t ook niet zo bij de 407. had de wielbasis dan langer gemoeten of de voorkant korter
De wielbasis mag van mij altijd langer. Niet dat het praktisch is, het is vaak mooier en het zorgt voor meer comfort. De voorkant inkorten zorgt er volgens mij voor dat het hele design uit evenwicht raakt.

Nu ik een beetje op overhangen aan het letten ben, valt me op dat Franse auto’s vaak vóór een grotere overhang hebben dan achter, en dat het bij Duitse auto’s vaak omgekeerd is.
De VW Passat en Opel Insignia hebben trouwens ook een behoorlijke overhang aan de voorkant.
@Citrofiel:

de passat b5 heeft idd ook een behoorlijke. mensen die die auto hebben zeggen ook vaak last te hebben van drempels.
de opel insignia vink eigenlijk wel meevallen.

trouwens wel grappig dat van die franse autos met grotere overhang en duitse me kortere. franse auto’s zijn toch vaak comfortabel, de passat is dat ook erg. miss heeft t er iets mee te maken
naja kben het trouwens zat, ga maars richting bed en dan ga ik maar audi a7s tellen val ik vast heel gauw in een hele diepe slaap jatoch?
Eigenlijk zijn er veel auto’s met flinke overhang voor, bij de 407 en C6 valt het alleen goed op omdat er weinig frutsels zijn om het te verbergen…

Misschien heeft het Franse/Duitse overhanggedoe wel te maken met gewichtsverdeling. Comfort lijkt me in ieder geval sterk, ik zie in ieder geval niet hoe… De Duitsers willen misschien een korte overhang aan de kant waar de motor ligt om daar het gewicht te beperken, aan de andere kant mag er wat meer aan zitten om het in evenwicht te houden. (de R8 heeft met zijn middenmotor wel een grotere overhang voor) De Fransen boeit dat niet. ;)

Maar goed, misschien verbeeld ik me het allemaal maar. Het zijn maar wat dingen die in me op komen.

En nu ga ik ook maar eens A7’s tellen. :lol:
Ik heb er weer een paar :D

-Volkswagen Golf 4 R32, wordt gegarandeerd een klassieker.
-BMW E46 M3 CSL i.v.m. zeldzaamheid.
-Chrysler PT Cruiser, die ziet er namelijk al uit als een klassieker.

En nog een twijfelaartje, het huidige model Suzuki Swift. Gelieft bij iedereen, maar of het ook klassieker wordt is toch zeker een discussie waard :D
aanvulling:

Honda S2000 -> 9.000rpm doet het altijd goed, en 120pk/L ongeblazen is uniek.
Ford i.c.m. Cosworth: Sierra, Scorpio etc.
Mazda MX-5 uiteraard

Smart, misschien i.v.m. uniek concept.
@ ehmm allemaal: ja, maar op die en-profil foto’s van de C6 en 407 valt het weer direct op: de C6 kan het hebben, de 407 NIET! Misschien omdat die in zijn geheel groter is?

Heb trouwens toevallig een paar dagen geleden nog in een dikke 407 Coupé gezeten. En dat interieur is toch ook ewl om te huilen hoor. Zoveel hard plastic, de auto galmt ervan…
De overhang van die 407 is idd echt belachelijk groot. Ik moet zeggen dat ik de 407 coupé op één of andere manier nooit echt mooi heb gevonden maar kon geen rede opnoemen wat ik eraan zag.

Nu weet ik het.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).