Die pizzabakkers zijn een voorbeeld voor de rest van de wereld, vandaag werden een aantal verkeersregels gewijzigd, waaronder een verhoging van de maximumsnelheid op bepaalde trajecten.
Matrixborden hebben we niet voor niets, ze worden alleen in Nederland voor de verkeerde dingen gebruikt. De lampen in die borden branden tegenwoordig bijna permanent op 50 kilometer per uur, maar ze op rustige trajecten op 150 zetten kan ook! In Italië gaan ze daarmee starten omdat er een aantal trajecten zijn -waaronder de Povlakte- waar de wegen breed, recht en overzichtelijk genoeg zijn om er bij goed weer en relatief rustig verkeer een verhoogde snelheidslimiet te laten gelden. In plaats van de standaard 130 kilometer per uur mag je daar dus voortaan -als de borden het aangeven- 150 kilometer per uur jakkeren.
Een aantal andere verkeersregels werd ook aangescherpt: alcohol is nu compleet verboden als je 18 tot 21 bent en achter het stuur zit. Iedereen die minder dan drie jaar zijn rijbewijs heeft krijgt dezelfde beperking opgelegd. Taxi-, bus- en vrachtwagenchauffeurs mogen ook geen druppel alcohol meer op hebben achter het stuur. Ook wordt de verkoop van alcohol langs wegen aan banden gelegd. Goede ontwikkelingen daar in Italië, lezen we mee in Den Haag? Danku!
En ook dank aan iedereen voor de tips!
55 reacties
Natuurlijk zou geen limiet natuurlijk het beste zijn zoals in Duitsland.
Er is een verhaal (te mooi om kapot te checken) dat een minister een voorstel tot verlaging van de max. snelheid er al bijna door had. Tot dat deze beste man een bezoekje kreeg van een aantal goed gesoigneerde mannen van een zekere organisatie…
Het wetsvoorstel is weer ingetrokken.
Verbod op alcohol bij onervaren of “beroeps”weggebruikers vind ik daarentegen wel een goed idee, zouden ze hier in Nederland ook moeten doen!
http://www.youtube.com/watch?v=4imdcGlAwr8
Op de teller dan, de officiële top is 140 geloof ik… :mrgreen: En met lichtere motorvarianten wordt je links en rechts ingehaald. Maar goed, Italianen zijn wel wat gewend, de 500 en Panda-rijders worden hier echt niet bang van. :P
Ach mij maakt het niet zoveel meer uit aan ene kant, ik vertrek toch wel na mijn studie :D
@Lustigson: gemiddeld(!) 150 lukt prima op grote stukken snelweg in Nederland. Hangt er van af waar je woont.
ik vind het verbod op alcohol misschien nog wel een beter idee. Wat natuurlijk niet inhoud dat de verhoging een leuker idee is
Maar nauwelijks verkeer, goed wegdek, overzichtelijke lap asfalt?
Maak er dan 160 van ofzo.
Daarbij is het wel zo dat in grote delen van Nederland het gewoon niet te doen is om de max. zo hoog te zetten ivm overbebouwing hier.
Maarja, zoals Thijs zegt, ook genoeg delen waar je prachtig door kan jakkeren. Vanaf Harlingen richting Leeuwarden bijvoorbeeld.
Ook is bij ons – zeker in België – de mentaliteit achter het stuur fout, men is noch gedisciplineerd, noch defensief rijdend of oplettend. Daarom is het onmogelijk om geen of een maximumsnelheid van 150 (of meer)toe te staan in de Lage Landen -hoewel optrekken naar 130 km/u zeker geen kwaad kan.
Hmmm… dat is alleen overdag een probleem. Zojuist de A12 van Den Haag naar Utrecht; die is om half 1 ’s nachts uitgestorven en dan kan je daar easy 150+ rijden met 3 baanswegen. Je kan dan zelfs nog zeggen dat dat alleen is toegestaan op de buitenste twee rijstroken om in- en uitvoegen veiliger te maken.
Het is om te janken dat elke verbreding of asfalt verbreding in NL tegenwoordig gepaard gaat met een snelheidsverlaging. De A2 is een mooi voorbeeld, maar ook al die spitsstroken; bv die A12 weer, bij Gouda geloof ik. Is een spitsstrook naast gelegd, maar als die dicht is, mag je nog steeds maar 100 terwijl dat voorheen toch echt 120 was. WTF?!
Komt bij dat de auto’s zó geweldig goed, stil en comfortabel rijden, dat 100km/h je bijna uitnodigt om tijdens het rijden ‘nog iets uit je kofferpak te pakken’ ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=5kgFIv__S1s
Wel zo nu en dan even gas los (CC uit) als er weer eens iemand naar links komt om een vrachtwagen in te halen met 95 km/h…
anche io!
op de A22 reed iedereen toch al ‘iets’ meer dan 130…
Zijn goede zaken dit, vooral het zero alcohol beleid.
Als je hoort hoeveel slachtoffers er vallen door drank op en toch willen rijden…
Juist, maar op de A1 is het met de Tutor toch wat risicovoller, hoewel het na Bologna/Pian del Voglio weer interessanter wordt.
Toch merk ik dat er steeds bewuster wordt omgegaan met alcohol (en terecht hoewel menig doop/communie of festa del perdono verloopt met de nodige inname…).
In NL met de Polen op de weg is het gevaarlijker m.i.
Gevaarlijker zijn de inhaalacties op de SP’s. Hup met de panda uit `84 in de buitenbocht; gaat al sinds `84 goed toch?
Sjuust, Jan den Hollander of Sjef Den Belg voegt in, jij die op de hoofdbaan rijdt, pleurt maar op en zoek het maar uit.
Ook gaan ze naar de linkerbaan, jouw afremmen of de weg achter jouw leeg is of niet, alles in de Benelux qua hinderen is jouw probleem, niet dat van hun !