Hoe soepel is een Citroën C6? Test met kopje koffie!

Auteur: , 57 Reacties

Iedereen kent natuurlijk wel de legendarische verhalen over de befaamde hydraulische vering van Citroen. Hobbels worden gladgestreken, je voelt niks, blablabla... Maar hoe test je dat nou? Een paar Polen hadden een briljant idee!

Je neemt een Citroën C6, zet vervolgens een kopje koffie in de auto en gaat rijden over de slechtste wegen die Polen te bieden heeft. En dan maar hopen dat er niks morst uiteraard. Zal het onderstel van een Citroën C6 echt zo goed zijn als we altijd al dachten?

Bekijk het zelf in onderstaande video! (via: forocoches.com)



57 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Grappig, bij mij zou het kopje alleen al bij het starten omvallen ;-)
@zdev: Wellicht dien j de koppeling in te trappen bij het starten.. Schiet je auto niet meer vooruit.. ;)

Ideale auto voor me, als ik over 3 weken weer ga toeren.
Ik weet nog ene perfecte weg, waar ik de vering goed kan testen… :)
@toyotaprius: oh is dat pedaal daar voor? Lol :)
Soepeltjes hoor. Lukt niet bij de 335ci die ik dit weekend als garage auto meekreeg. Maar wat gaat dat ding konijnen hard zeg!
the-budel-guy
wat een heerlijke auto blijft het toch jammer dat het nooit iets is geworden maar is het een ‘echte’automaat of een sensodrive ???
@the-budel-guy: volwaardige automaat.
the-budel-guy
@robbie: oke bedankt
Ja de ophanging is echt zo goed. Dit kon mijn XM zelfs al :) Ze hebben meer gemorst bij het ingieten dan het rijden.
Alleen spijtig van het camerawerk, ik wou gaan checken of youtube niet constant aan het bufferen was bij t afspelen, en stationsmuziekje. Maar natuurlijk beter dan een Poolse uitleg waar niemand toch iets van snapt
the-budel-guy
bay the way die koffie daar is wel erg licht van kleur he
Had citroen geen reclame vroeger met een sigaar waar de as gewoon aan bleef hangen?
@mb man: volgens mij wel, maar ik kan hem zo snel niet vinden. Vond nog wel de volgende reclame van Dunlop:

http://reclamewereld.blog.nl/files/2010/01/Dunlop-sigaret.jpg

Wel een stuk minder geloofwaardig natuurlijk ;)
hehe, citroën vering blijft de beste :) Vroeger toen ik als klein kind in de 2CV van m’n ouders zat was ie al geweldig. Nu ik laatst in de Citroën Xantia m’n eerste ritjes maakte merkte ik het weer. Stukken beter dan m’n peugeot 206 lesauto :)
Stokbroodje erbij ?
LOL die muziek…Dacht heel even dat ik naar een testvideo van de jaren ’80 zat te kijken.

En ja, top gear heeft die vering ook eens een keer uitgetest door de C6 te gebruiken als camerawagen, die over een zeer slechte weg moest rijden tijdens een paardenrace.

Vanaf 5:05 :

http://www.youtube.com/watch?v=qfmxt6QD86k
En ik geniet er nog elke dag van. Volgens mij was dit een 3.0 HDi? Zag dubbele pijpen aan de achterkant. Fijnere auto’s zijn er niet. Houden zo want laat het de rest maar lekker in hun duitse stuiterbak stappen dan geniet ik des te meer van mn C6
Tja zolang ze het niet met een andere auto ook nog proberen, heeft het zeer weinig waarde. Zullen genoeg auto’s zijn die kleine bobbeltjes voldoende wegwerken.
Dat was wel het fijne van one C5 Break toen, de comfortabele vering!
Helaas stond hij elke week in de garage… >_>
Heerlijke auto, niet de snelste maar zeker snel genoeg. Geweldig voor langere afstanden. Wel een olietanker bij het inparkeren.
@Repsac2712:
Een c6 is 4,9m lang, 60cm meer dan de 2005 bmw5, met ongeveer dezelfde wielbasis. Valt toch goed mee? En parkeerhulp lijkt me wel standaard te zijn.
Niet de snelste idd, maar dat is al lang het zwakste punt van PSA
zondagsrijder
Kan uit eigen ervaring melden dat dit echt een geweldig lekkere auto is. En zo’n beetje de enige moderne auto die nog een beetje klasse heeft.
Tsja, Citroën vering, iedereen zeurt altijd over Citroën maar ik ken geen fijnere betere en rustige reis limousine dan een C6.
En hij heeft nog stijl ook, zeker in ’t zwart en je hoeft niet per se de 30 liter HDI te nemen, de 2.2 doet het ook al lekker genoeg.
Een van de weinige Franse auto’s waar ik wel in gezien wil worden. Sterker nog, meteen even kijken of ik hem kan betalen. Waarschijnlijk niet.
Allemaal leuk en aardig maar het ding is gewoon hondslelijk, en iets dat hondslelijk is kan gewoon geen stijl hebben. Het heeft eerder een gloed van kijk mij ik ben anders dan de de rest en plaats mijzelf met m’n mede C6 eigenaars boven de rest.
@a_buis
Wat heeft dit hier in godsnaam mee te maken en who gives a f***?!! Deze website gaat ten onder aan de kleuters die hier allen hun zeggen komen doen. Relevante reacties gaan zo verloren
Als dat de slechtste wegen van Polen zijn, dan moeten ze echt eens in België passeren. :p
*zegje
@preske ja dat is te merken als je bij antwerpen de grens over komt XD
Ik ben in polen geweest en kan je zeggen dat de weg op dit filmpje waarschijnlijk de beste weg van polen is.
Waar ik reed verdwenen gewoon komplete vrachtwagens in potholes te grote van maankraters.
@Prinz Pilz

en ? genoeg centjes :p
Zelf heb ik een Xantia 1.6, met dit systeem kan ik met 70 KM over drempels heen rijden, doordat de veerbollen de klap opvangen, dan moet je denken aan kleine drempels.
Mijn pa heeft ook een c6, 3.0 v6 benzine. Die is ondertussen niet meer leverbaar dacht ik, waarschijnlijk omdat hij niet erg zuinig is, maar wat een auto! In een soort lichtblauw werkelijk een prachtige auto! En zo gigantische comfortabel, en altijd power genoeg bij de 6-cilinder :D En heel ruim zowel voor als achterin! Een beauty.
Zomaar een post-facelift C6 in Polen? Dat is al heel wat.

@IksEm: 60 cm meer dan een BMW 5? Ik mag toch hopen van niet. Typfoutje dus, moet 6 cm zijn.
@Citrofiel: Wat is er veranderd na de facelift? Ik zie het zo snel niet!
@Pallas: Velgen en uitlaten zijn volgens mij de enige exterieurelementen die zijn veranderd. Daarbij is de 3.0 HDI (zie titel filmpje) pas na de facelift leverbaar geworden, daarvoor deed de 2.7 HDI dienst.
@Pallas: Voor:

http://images.thetruthaboutcars.com/2006/09/2007-citroen-c6-undeniably-french-c-640.jpg

Na:

http://www.themotorreport.com.au/wp-content/uploads/2009/06/citroen-c6-hdi-v6.jpg
@Citrofiel: Das wel een héél subtiele facelift, kan me niet voorstellen dat een nieuw uitlaatje de verkoopcijfers een boost geeft.
Blijft een prachtige auto, afgezein van dat overhangdingtje. 8)
@Pallas: Eigenlijk is het ook niet echt een facelift te noemen, het was meer een subtiele update waaraan ze dachten toen ze toch bezig waren met de nieuwe motor. ;) De C6 hoeft ook geen uitgebreide facelift te krijgen.
Bij alle modellen in de hogere segmenten is het zo dat facelifts subtiel zijn. Meer aanpassingen zou het basisontwerp aantasten en blijkbaar is dat in het hogere segment waar representativiteit een rol speelt van belang. Of zoiets…

Hoe zou je dit vinden dan (gewoon een photoshop):

http://2.bp.blogspot.com/_etvFFNMESC0/SZ7HDEPxFAI/AAAAAAAAAG8/dEJcwl1ARWM/s400/DS6.JPG

Op de velgen moet je niet teveel letten, dat is zo aan te passen en ik zie het eerlijk gezegd niet gebeuren. De aanpassing aan het front lijkt me echter wel reëel. Een grotere grille met een chroomrandje er omheen om het te accentueren. Het had zomaar gekund.
Ik denk echter dat de C6 zoals hij nu is zijn levensduur vol gaat maken. Ze gaan niet eerst een subtiele update doen om snel daarna toch nog met een grotere facelift te komen. Om er pas over langere tijd mee te komen is ook niet zinvol omdat de levensduur van de C6 dan al bijna voorbij is.
@Citrofiel: De bumber lijkt op die van de vorige c4 van na de facelift. Het is niet lelijk maar niet echt een verbering.
Herinner mij ook een photoschop in een oude Citroexpet van een C6 cabrio met een DS achtige neus.
@Pallas: Ik vind het nog best aardig passen. Maar het was zomaar iets dat ik via google vond, dus het heeft geen enkele waarde.
Pff, ik zou echt beter op moeten letten in CitroExperts…

PS. Het valt me voor de zoveelste keer op, het is bumper, niet bumber. :)
@Pallas: Dat plaatje had ik nota bene zelf op autoblog geplaatst btw (je link verwijst naar een autoblogpagina). ;)
Dat is inderdaad ook een photoshop op basis van een C6, maar geen facelift. Gewoon een andere carrosserievariant. Daar zijn vele photoshops voor:

http://farm4.static.flickr.com/3053/3056034106_3ea625cc94.jpg
http://hvtm.hu/car/m/citroen/509542.jpg
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:Yqj3q52LPOg1YM:http://www.autovisie.nl/_internal/cimg!0/eazp8s54svvc4s&t=1
http://pagesperso-orange.fr/lludo/Images/Citroen/C6m.jpg
Limousine
Nog een coupé

En zo is er vast nog meer te vinden.
@Citrofiel:
6cm natuurlijk ja ;)

@Timo:
Die is niet meer leverbaar omdat Citroën zich gewoon op diesels toelegt. En geen kat die de benzine kocht omdat de HDI veel beter rijdt en ook beter bij de C6 past. Dan hadden ze geen zin om die 3.0 door te ontwikkelen en hebben ze hem er gewoon uitgelaten (werd ook eerst nog in de C5 geleverd)
Ik lees in Duitse (AutoBild) test steeds dat ze het comfort over korte dwarsrichels/putdeksels erg matig vinden. Lange hobbels of kuilen werkt die vering wél goed weg.

(Ik heb niet de indruk dat ze zoiets schrijven omdat het een auto van buitenlandse makelijk betreft. Als een model van BMW of Audi te hard geveerd is (sportpakket, danwel 19 of 20 inch velgen e.d., zijn ze daar ook meteen duidelijk over).
@DavidZ: Dat scijnt inderdaad te kloppen, beetje zoals de DS tov de CX, de laatste is juist sterk op korte oneffenheden en de DS op glooiingen.
Polen moeten eerst leren rijden,
@lowlow: excuseer mijn euforische reactie. De adrealine zal parten gespeeld hebben. De relevantie zit hem hierin: de c6 is ongelooflijk smooth, maar kan geen bocht op hoge snelheid nemen, ook ervaring mee. Ben niet vaak op de openbare weg met een auto zo snel de hoek om gegaan als met de BMW. Een klein vergelijk cq uitstap naar ander merk mag op dit vrije forum toch wel gemaakt worden. Of ben ik abuis?
Goed dat je de koffie in een gelijk shot met de snelheidsmeter hebt. Of dit filmpje nu klopte of niet, dit was wel ERG makkelijk nep te maken
ik geloof er echt helemaal geen bal van. dit kan helemaal niet!

met dat gewiebel wat je van buiten ziet ligt dat ding allang op de achterbank
@Flamingo: Het is echt, werkt ook in een BX.
@Pallas: wat maf. zou ik wel eens willen voelen
@Flamingo: Dat gewiebel doet niets, bij snellere bewegingen of schokken zou er pas wat gebeuren.
En je hebt nog nooit in een Citroën met hydraupneumatische vering gereden? Absoluut doen! ;)
@Citrofiel: oke ga ik snel een keer regelen

en volgens mij doet dat gewiebel wel wat want de koffie blijft recht en het kopje beweegt mee dus kan het er overheen gaan
maarja goed er gebeurt in het filmpje idd niet veel
@Citrofiel: heb het filmpje nog s beetje bekeken en jij bedoelt natuurlijk dat omhoog en omlaag bewegen. ik dacht dat ie ook behoorlijk naar links en naar recht ging maar dat valt wel mee blijft behoorlijk recht
@Flamingo: Ik denk ook niet dat als hij bochten had gemaakt of wat sneller had opgetrokken, dat het dan ook nog in het kopje was blijven zitten. Maar dat is logisch, dat lukt in geen enkele auto.
De Polen werken aan hun imago. Moet ook wel, die vrachtwagenchauffeurs hebben daar geen goed gedaan, maar dit vind ik een leuk idee.
Dat lukt niet in een S8 uit 1999

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).