De inkt van het overnamecontract is nog maar net droog of topman Li Shufu heeft alweer wat lumineuze toekomstplannen de wereld in geslingerd. Hij neemt het gewraakte 'premium' nog net niet in de mond, maar wel is hij van plan om met een serieuze concurrent voor de topmodellen van BMW en Mercedes te komen.
Van de naam Li Shufu, de welvarende opperbobo van de Chinese autobouwer Geely, zullen we nog regelmatig wat gaan horen. Dus gooien we er eerst even een aardig Wist Je Dat-je over deze selfmade zakenman tegenaan : Shufu, zoon van een boer, was ooit verkoper van koelkasten. Aan het einde van de jaren negentig maakte hij een move richting de auto-industrie, en nu is het een van de rijkste mannen in China, een land met best veel rijke mannen. Zijn vermogen werd dit jaar geschat op $1,8 miljard. Inderdaad, succes is een keuze.
Maandag liet hij weten dat Volvo zich over een aantal jaar moet gaan meten aan de top van het Duitse trio tweetal BMW & Mercedes (Audi werd overwogen, maar te licht bevonden). En met een S80 red je dat gewoonweg niet. Mogen we binnenkort dan een heel nieuw vlaggenschip van het merk tegemoet zien? Wie weet. Zolang er maar een XL-versie van de auto gemaakt wordt. Daar zijn ze in China immers dol op. Volgens Shufu mag Volvo eerst even 380.000 auto’s per jaar gaan verkopen om wat winst te draaien. Vorig jaar waren dat er 335.000. En pijnlijk verlies van $653 miljoen was het gevolg.
Wat we wel weten is dat de opvolger van de XC90 géén SUV zal worden. En waarschijnlijk de naam XC90 ook helemaal niet zal dragen. Volgens AM&T wordt het wel een zevenzitter, maar met het uiterlijk van een crossover. Dat klinkt leuk, maar vrij vertaald is het niet meer dan een kruising tussen een SUV en een stationwagon, waar je met veel geprop 7 personen in kwijt kan. Dit model zou volgens de geruchtenmolen V90F moeten gaan heten, en in 2011 op de markt verschijnen.
80 reacties
En waarom vermeld je dan je leeftijd, zodat iedereen hier vermoed dat JIJ 12 bent?
En hoe kan Volvo nou meer premium zijn dan Audi?
Jouw papa heeft zeker een Lease-Volvo.
Iedereen die nu nog negatief reageert, zal eerst net zoals elk ander moeten afwachten.
Volvo is nu in handen van de Chinezen, oftewel een fresh start :D en het zou me niet verbazen als ze binnen paar jaar makkelijk kunnen concurreren met de duitsers.
Chinezen kunnen niet zo goed concurreren met de duitsers vanwege hun eigen merken die in Europa nog niet voet aan grond hebben.
Nu hebben ze Volvo een sleutel die de deur voor ze opent naar Europa :D
Ze hebben geen keuze, Volvo ook niet, aangezien ze geen onderdeel zijn van een ander merk…
Ik nem het er helemaal mee eens
Volvo kan je niet met Audi vergelijken 2 totaal andere auto’s en “premium” is net zo iets als light chips een woord wat (bijna) niks toevoegt alleen de merken als bently rollsroys en maybach zijn premium.
Bedankt voor je reactie, je bevestigd het stereotype beeld van de audifanboys.
@ Emile Benz
Misschien wel ;) Nee ik bedoel meer de recente populariteit van Audi zeker onder jongeren. Ik zie regelmatig jochies van 16 helemaal stuk gaan als er een A8 langs rijdt. Maar goed het is mijn visie ik zie een Volvo boven Audi staan als er een premium ladder zou zijn.
dan kijk ik liever naar de A6 van ons of nog liever naar een Golfje 1.6 TDI in het grijs
Het helpt echt enorm dat je ook argumenten aanvoert. Zo’n gefundeerde mening maakt echt heel veel indruk. Het is ook zo overtuigend…
vermogen vind ik persoonlijk het minst belangrijk binnen dat segment.
Li Shufu is pas net de eigenaar, en nu al brengt ie naar buiten dat hij een concurrent van de duitse topklasse op de markt wil brengen.
Ik juich Li Shufu echt toe, en hopelijk brengt hij de nodige veranderingen bij Volvo:D dit is in ieder geval een geweldige start
V120 of zo?
Waarom maken mercedes/bmw/audi nog geen topklasse avant?
S500 estate / 750iL estate / S8 avant ??
misschien wel niche… maar toch..
Maar de Mercedes vooral en ook de BMW zijn hier te zeer gevestigde waarden.
En om de discutie te volgen. Roepen om wie het meest premium is is zoals roepen om wie het slechtste karakter heeft.
In mijn ogen rijden er andere mensen in een audi dan in een Volvo. Maar zeggen welke nu het meest exclusief is welke het duurste lijkt en welke het meeste status heeft gaat me erover.
Zeker als een automerk dat over zichzelf uitroepen wil lijkt het volgens mij eerder omgekeerd te zijn.
Zoals ik al eerder zei in een reactie op the360xbox, zulke dingen kan je beter niet te vroeg roepen.
Tuurlijk zijn Mercedes BMW en Audi in Europa de marktleiders in het “premium” segment, maar dat wil niet zeggen dat een ander merk geen kans maakt.
Volvo heeft altijd goede auto’s gemaakt gehad. Auto’s om te gebruiken en zonder streken.
Ze verbergen zich niet achter een racy-imago of yuppie/ “ik kan meer uitgeven voor hetzelfde” imago maar ze kunnen zich ook niet beroepen op een lange geschiedenis van luxe en stijl.
Mensen die een volvo kochten kochten het omdat ze iets degelijks wilden voor hun geld.
En nu in de post-ford periode is zelfs dat imago verdwenen en blijven er alleen saaie wagens over die teren op hun veiligheid voor de “wijzere” autokoper.
Om dat imago in Europa kwijt te raken zal niet eenvoudig zijn. Je kan een geweldige luxe wagen bouwen. Die in China en zelfs Amerika wel kan aanslaan. Maar in Europa kijkt men toch anders naar de S-klasse en naar de 7-serie.
Er is toch een verschil tussen iemand die in een S-klasse of een Bentley opdaagt en iemand die in een A8 of een Lexus aankomt.
Ik zal blij zijn als Volvo laat zien dat ze wel degelijk kunnen concurreren met de duitsers.
Dan zal het opeens heel wat stiller worden met de grote praatjes van de Audi/BMW/Mercedes fanboys.
Begrijp mij niet verkeerd ik hou van Mercedes, Audi/BMW vind ik ook wel leuk.
Alleen vind ik wel dat het nu tijd is dat andere merken laten zien dat ze het net zo goed kunnen.
Dus fanboys van Mercedes/BMW/Audi onthou goed, hoogmoed komt voor de val.
Msaar Aziaten maken de beste auto’s zowel in het lage -midden-hoog segment, voor een goede prijs kwaliteit verhouding
Maar dat terzijde: Er is wel het principe dat een topmodel als de S/7/LS/Phaeton heel veel doet aan het imago van het merk. Stel je BMW voor zonder 7? Gaat niet huh? Als Volvo met een S100 komt of wat de naam ook van de executive bak ook zal zijn, zullen er heel wat meer mensen plots een Volvo willen.
Je hebt blijkbaar nog niet door dat je Chinezen nooit en te nimmer moet onderschatten. Het is ook al herhaaldelijk gebleken dat ze zich wel aan hun afspraken houden
Volvo kopieert niet van zustermerken? De V70 staat toch echt op een ford platform (weliswaar vooral in de US in gebruik), de gloedjenieuwe S60 staat op hetzelfde platform als de huidige mondeo.. De C30 deelt zn platform met de Focus en mazda 3, laten we het over motoren nog maar niet hebben.
(Uit eigen ervaring, Audi 80 B3 1.8S uit 1991 reeds)
Binnen een kleine 20 jaar zal dit wel veranderd zijn.
De term premium toegepast op auto’s is ooit bedacht door een Duitse professor, tevens in dienst van Mercedes, i.s.m. andere Dutse wetenschappers en slimme marketingjongens, met als enige doel de Duitse auto-industrie een boost te geven. Het werd een weergaloos succes, wij zijn er met z’n allen ingestonken en hebbben sindsdien graag teveel betaald voor onze premium Duitse waggies.
als Li Shunfu dit wil gebeurt dat gewoon ..
die man is gewoon slimmer als heel Nederland bij elkaar ..
en waarschijnlijk rijker ook ..
http://www.autojunk.nl/2010/02/volvo-xc60-voorkant-crashtest
bedoelde deze:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/05/07/video-volvo-s60-veiligheid-demo-fail
Misschien wel een blunder qua marketing maar zal toch een bewuste keuze zijn geweest van Ford ook omdat men destijds Jaguar in eigendom had als “hoger”.
de S80 in het rijtje van 7reeks zat
de S60 in het rijtje van de 5 reeks zat
de S40 in het rijtje van de 3 reeks zat
klopt dit dan niet?
of is de S60 meer een concurrent van de 3reeks en de S80 van de 5reeks
De nieuwe Jaguar XJ zal de lijst aanvoeren in dit segment, prachtige bak die mooier is als de Merc en de BME samen en waarschijnlijk het ook beter zal doen als die beiden.
als hij goedkoper is dan beemer en merc op de aziatishe markt dn gaat da e topper zijn
In de jaren negentig heeft Volvo overigens een auto gebouwd die het tegen, bijvoorbeeld, de basis versies van de XJ40 (Jaguar) op moest nemen. Dat was de 960 en dan met name de versie die werd uitgerust met de 3.0 zes in lijn motor.
Ik ben erg benieuwd naar de weg die Peter Horbury, die nu Steve Mattin weg is weer Vice President Design bij Volvo is, en zijn team zullen inslaan voor deze écht grote Volvo!
Een van de vragen die reist over de onderhuidse technologie voor de grote sedan in kwestie is natuurlijk of Volvo voor dat topmodel, net als de meeste executive premiums, een achterwiel- dan wel vierwielaangedreven configuratie zullen kiezen. Achterwiel aangedreven topmodellen doen het nog steeds erg goed in de USA, het land wat nu nog Volvo’s grootste afzetmarkt is.
:P
en trouwens dit word een flop!
We willen de R terug!!!!!!!!!!!!!
en ik ben helemaal naakt geboren ..
dus mis net effe die 20 dollar ambitie ..
38 jaar oud, maar goed!
Het is geen hoogmoed om te zeggen dat deze auto van top kwaliteit is. Na bijna 40 jaar geen kraakjes, rammeltjes of wat dan ook te horen.
Daarom is bij mij en vele met mij een vertrouwen ontstaan, die de wagens van dit merk een warm hart toedragen.
Ik vind het goed dat een merk als Volvo ook een grotere wagen gaat produceren. Het zal goed voor het merk, en de beleving daarvan zijn. En premium, tja het is maar een term. Ahoewel ik Mercedes en Bmw meer uitstraling vindt hebben dan Audi of Volvo. Maar ook dat is persoonlijk.
kudos to you peter v :)
Heb je het artikel wel gelezen? Volvo staat onder leiding van Li Shufu:) oftewel een nieuwe start.
Nieuwe start idd, en Volvo kan geweldige wagens bouwen. De amazone, de 240 en ook en de XC90 is een concurent voor de X5 en de Q7 en de ML.
En als ze goed gebouwd worden kunnen ze best concurreren met de A8 of S8, en de Lexus LS maar nooit met een Mercedes S-klasse dat gaat niet.
Dat gaat over meer dan kwaliteit alleen.
En de 7-serie is ook iets aparts als die volgens mij zichzelf al vergeten.
Zucht, alle argumenten staan hierboven al, ik zou er niet meer woorden aan willen vuil maken.
Mercedes heeft zolang als onze generatie een geheugen heeft, een imago (het is veel meer dan dat) voordeel in dat segment dat kan nooit, door welke kwaliteit dan ook worden ingehaald.
En ja alles is mogelijk, en met methodische twijfel kan je alles in vraag stellen, zelfs je eigen bestaan. Maar ff de zever aan de kant leggen en redelijk zijn. Hoe zeer ik volvo ook appreciëer het kan niet concurreren met Mercedes in het luxe segment.
En Volvo zou ook volvo moeten blijven, het volvo van de ’80 en de ’90 en niet het huidige volvo en ook niet de chineese richting.
Je roept maar een eind weg over hoe Volvo niet zal kunnen concurreren met Mercedes, maar dat is wat jij vind en niet een feit.
Als je het nu nog niet begrijpt dan heeft het ook geen nut voor mij om nog woorden hier aan vuil te maken.
Ik zeg niet dat Volvo de nr 1 merk zal worden qua luxe auto’s voor de gewone man, maar om te zeggen dat Volvo niet kan concurreren met de duitse topmerken is bullshit!
Niemand kan voorspellen hoe het met Volvo zal lopen onder de leiding van Li Shufu.
Niemand koopt zoiets.
maar sinds de overname door ford in 1999, is daar vrij weinig meer van overgebleven…
Gelukkig heeft volvo zichzelf, mede door de crisis, los kunnen (laten) weken van de amerikaanse automobiel(plastic?)industrie.
Ik hoop dat de Geely Volvo weer het aanzien en eigenwijze imago zal teruggeven dat het verdient.
Dat kan, zorg dan voor een super kwaliteitsauto dat aan de duitse makelij kan tippen. Ofwel geef minimaal 3 jaar garantie op de auto, kom met 5 ncap sterren uit de test. Geef de auto een super strak en exclusief design mee met technische hoogstandjes tegen gelijkwaardige of goedkopere prijs dan de duitse varianten. Met dit bovengenoemde zou je in iedergeval de aandacht van de kopers weten te trekken. =)
Jacoby ziet ’t voorlopig niet zitten:
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/253735/
Eerst die GOlf-killer maar eens maken.
Li Shufu is geen roeptoeter. Sir smokalot.