Audi-, BMW- en Mercedesrijders geilen op status

Auteur: , 159 Reacties

En het Autoblog OpenDeurOnderzoek van de Week gaat naarrr... Marktplaats! Zij hebben maar weer eens vastgesteld wat iedereen eigenlijk al wist: autobezitters met een Audi, BMW of Mercedes onder de kont hechten het het meest aan "status en het uitdragen daarvan".

Marktplaats hield 1.000 respondenten een vragenlijstje voor met betrekking tot de ‘status’ van vierwielers. 70% van deze personen gaf aan dat het automerk dat ze rijden moet passen bij de “persoonlijke status”. En dan bedoelen ze niet de status bij de Burgerlijke Stand. Nee, het gaat vooral om het dure imago. Bij voorkeur rijden deze Nederlandse statuswatchers een auto afkomstig van het welbekende Duitse trio. Wat niet echt als een schok komt, dachten we zo.

Nou niet meteen alle autobezitters wegzetten als merkgeile posers. Er is namelijk nog steeds een grote groep die het helemaal niets kan schelen wat het imago van hun auto voorstelt. Zolang het maar rijdt, is vaak het motto. Ook dat heeft Marktplaats Automotive onderzocht en kwam erachter dat deze automobilisten het meest in Hyundai’s, Suzuki’s en Ford’s rond tuffen. Wel vreemd dat het pretentieloze budgetmerk Dacia niet in het onderzoek naar voren komt. Want als iemand no-nonsense auto’s maakt zijn het de Roemenen wel.

En nu jullie, liefhebbers van benzinedampen en ronkende veelcilinders. Eerlijk zeggen. Hoe belangrijk is het wat-denkt-de-buurman-ervan gehalte van een merk/model voor jou?

Voor de volledigheid: hieronder de Top 5 van meest gezochte auto’s op Marktplaats.
1. Volkswagen

2. BMW

3. Mercedes

4. Opel

5. Audi



159 reacties

Is inderdaad een open deur, net als de reactie. (en de reacties van anderen hieronder)
Klopt wel met wat ik al vaker hier roep; status en smaak zijn verschillende dingen.
Neemt niet weg dat het alledrie merken zijn die goede auto’s maken.
En logisch :)
Ik heb een Toyota Yaris 1.0 2009 :) Ze mogen me uitlachen zoveel ze willen, maar als we aan het tankstation staan, wil ik wel even lachen! Ha! EN ik heb vaak meer luxe in dat Yarisje dan de meeste Duitse autorijders.

M’n vader heeft BMW’s en Merc’s gehad… maar toen hij in de Toyota (Carina) van m’n opa stapte, was hij meteen omgekocht: ”Wat een ruimte!!” En luxe voorzien van een betaalbare prijs, wat bij ”De Duitse trio” vaak optie is.

Het zijn mooie auto’s, maar als iemand zegt: Ik heb een BMW of Audi, weet iedereen al hoe die er uit ziet :)

Nee dank je, liever een Toyota :D
@G-Ammo: als je het mij vraagt is toyota ook 1 van de beste merken hoor, ze bouwen al jaren de beste motoren ter wereld :)
Zelf zou ik een mooie auto kopen om er van te genieten (mooi rijden in de bergen bijvoorbeeld), in plaats van dat je als een zielepiet de hele dag gaat rond rijden van ”kijk mij eens”.
Mij kan het helemaal niets schelen, ik heb een Citroen c5 gekocht. Gewoon omdat het de beste optie (veel snelwegkm’s) was in mijn prijsklasse als 20-jarige.
Ik zou willen dat het niet zo was, maar ik kan niet ontkennen dat ik geen waarde hecht aan status. Is inherent aan man zijn. Het is bij mij altijd een gevecht tussen verstand (lees: niet te duur) en hart (lees: Audi RS6 oid). Mijn huidige auto is een Golf V, daarvoor had ik een Audi A3 en daarvoor een BMW 3-serie. Het lijkt er dus op dat het verstand steeds meer de overhand krijgt…
Kijk je naar de top 3 Premium duitse automerken dan klopt de foto boven dit artikel precies:

Audi aan kop
BMW volgt kort daarop en de
Mercedes blijft bijna een wagenlengte achter.

Dat VW en Opel er in hun onderzoek ook tussenstaan is omdat het gewone volk nog steeds dat soort auto’s zoekt en dat vooral op Marktplaats doet!
@circlestorm69: Audi in welke vorm aan kop? misschien het meest verkocht of wat? betreft status hebben BMW en Mercedes in mijn ogen veel meer status dan Audi. Maar opzich is het niet erg dat mensen hun uitzoeken op status dat zorgt er namelijk voor dat unieke auto’s ook uniek blijven.
@circlestorm69: Grappenmaker.Mb boven aan ,bmw en dan die veredelde vw.
Je wildt nu eenmaal liever gezien worden in een BMW als in een Saab.
@Toppertje: toch knap, 2 taalfouten in 1 zin maken… Overigens ben ik het absoluut niet met je eens. Ik vind qua uitstraling de meeste BMW’s óf een Sjonniebak óf een kijk-mij-eens-directeur-zijn-auto, dan liever een mooie Saab (vooral de nieuwe 95!).
Mercedes wagenlengte achter? Haha alsjeblieft ga in een speeltuin spelen of zo. Mercedes is HET premiummerk. De andere 2 zijn niets anders kinderachtige merken die pretenderen premium te zijn.

Haha heb heerlijk gelachen.
@Relief: tuurlijk. Helaas ben ik te oud voor de speeltuin.

Mercedes is premium, maar wel voor gepensioneerden, aso’s, volkszangers, taxichauffeurs, mensen met een te dikke bierbuik en mensen die op latere leeftijd (omdat ze het nu wel kunnen betalen) een ster op hun motorkap willen hebben omdat ze er al van kinds afaan van dromen.

De Mercedes is ook degene die je het meest rondjes ziet cruisen op bijvoorbeeld de boulevard van Scheveningen als je begrijpt wat ik bedoel.

Mensen met smaak kiezen voor de andere twee merken.
Ze hebben een veel mooiere afwerking, betere bouwkwaliteit en zijn niet armoedig na een paar jaar te hebben rondgereden.
Voor sportievere mensen die meestal in iets minder opvallends willen rondrijden maar wel iets moois en eventueel heel snels onder hun kont willen hebben.
@circlestorm69: je vergeet vooral de boeren die Mercedes rijden
@Philippe: je hebt gelijk. Had moeten zijn…Mercedes is premium, maar wel voor gepensioneerde(n) boeren…
@circlestorm69:

Ik ken anders toch genoeg jonge gezinnen die Mercedes rijden en op een normale manier hun geld (goed) verdienen.
Die kopen die echt niet om de buurman de loef af te steken. Mercedes maakt gewoon ook goede en mooie wagens.
@circlestorm69: Smaak is persoonlijk, dus je opmerking over smaak raakt kant noch wal.
Verder ga ik niet serieus in op jou reactie, aangezien je een typische fanboy bent die denkt dat zijn mening een feit is.
@vag-lover : jij moet jezelf al helemaal na laten kijken, buitenlanders dat de islam droom wil vervullen?
Kan je nog dommer lullen? het zou me niet verbazen als je een klein jochie bent.

De fanboys lijken net een stel kinderen, mijne is beter nee mijne is beter bla bla.
Ik kies Mercedes boven BMW/Audi. Waarom? omdat in mijn ogen van de 3 topmerken Mercedes de mooiste wagens bouwt :) thats it.
Meer zit er voor mij niet achter, of BMW/Audi meer verkopen zal mij dan ook een worst wezen.
Mijn linker buurman rijdt een oude S40 (’99) en mijn rechter buurman een oude Cordoba (’00). daar maak ik uit op dat zij beiden tot de categorie ‘Als het maar rijdt’ horen. Ik hecht zelf wel enigszins aan de uitstraling van wat ik rijd, maar de dikte van mijn portemonnee regeert nog altijd de keuze. Ik heb gereden in een Golf II (’84), Fiat Bravo (’99), Astra (’01) (sorry), Stilo (’03) en nu een Golf V (’06).. Niet echt bijzonder te noemen dus.
Hey Autoblog, waarom passen jullie nou opeens de foto aan?
Nou klopt m’n theorie niet meer!
@ Toppertje
“je wildt”?! Lagere school voltooien is altijd handig
en ik weet niet of er meer mensen zijn die motor rijden?
mij valt altijd op dat knipperlichten tegenwoordig niet meer geleverd worden op bmw en mercedes.
dure optie ofzo?
en die paar keer dat ik bijna van mijn motor word gereden is het een bmw rijder die denkt dat ie er nog wel voor kan op een rotonde of effe snel de afrit kan pakken.

op het werk valt het altijd op, dat bmw rijders “vaak” niet van die hele aardige mensen zijn. geen idee waarom mischien omdat ik niet zon goeie baan heb?
@JDz06: “mij valt altijd op dat knipperlichten tegenwoordig niet meer geleverd worden op bmw en mercedes.”

Ik rij geen motor maar zit heel veel op de weg en ben het helemaal met je eens.
Daar moeten ze ook eens wat meer boetes voor uitschrijven!
audi rijders heb ik overigens weinig last van!
@JDz06: Ik rij 60.000 kilometer per jaar en het lukt mij niet om het knipperlicht probleem terug te herleiden naar 1 merk, knap dat het jou wel lukt. Wat ik wel zie is een algemene trend dat men de knipperlichten steeds minder gebruikt, over alle automerken heen.

Jouw opmerking als motorrijder vind ik hilarisch trouwens. Ik als BMW rijder heb totaal geen problemen met Audi of Mercedes. Als ik wel ergens last van heb, dan zijn het wel motorrijders.

Dagelijkse voorbeelden? Als we allemaal allang alweer 70 rijden komen ze nog even snel met 100+ tussen de “file” door. Als iedereen aan het ritsen is, willen ze er nog even snel tussendoor. Als ik pittig optrek bij een stoplicht, zit de motorrijder achter me bovenop m’n bumper om me aan de kant te drukken en daarna vol gas met 100+ binnen de bebouwde kom uit het zicht te verdwijnen.

En hoe vaak denk jij dat ik motorrijders een knipperlicht zie gebruiken?! Misschien kijk je dus eerst even beter in je eigen club. Positieve uitzonderingen overigens daargelaten, maar dat zijn helaas toch echt uitzonderingen.
@Msport: maar ja die bmw motor rijders moet ik ook niets van hebben, rijden denk ik ook een bmw auto :P
zonder gein als je er goed oplet zijn het vaak de lease rijders die het bont maken.
tuurlijk zijn er ook nette rijders maar het word steeds minder. lijkt wel dat als ze zon “premium” auto rijden dat ze dan de rest vergeten.
daarom rijden we tussen de files door en rijden we snel om die halzen voor te blijven ;)
@jdz06: Ik bedoel een BMW auto hoor ;) ik rij zelf geen motor. Ik herken verder wel wat je zegt over de gemiddelde leaserijder, en vergeet de mensen die gewoon niet kunnen rijden niet. (zomaar de andere baan op slingeren, niet in de spiegels kijken, invoegen waar het niet kan, op de linkerbaan plakken, etc).

Van het gedrag van het merendeel van de motorrijders klopt helemaal niets waardoor ze in mijn ogen ook niet altijd veel sympathie oproepen bij hun medeweggebruikers, echter op verjaardagen hebben motorrijders vaak het hoogste woord over hoe slecht automobilisten zich wel niet gedragen, grappig is dat toch.

Denk dat er in beide groepen nog wel iets te verbeteren valt ;)
Ik rij BMW omdat dat gewoon beter rijdt dan al de rest. Ik interesseer me geen moer in “status” maar des te meer in “dynamus”.
@ZOEF: Wat is dynamus? Bedoel je dunamis of dynamis, het Griekse woord voor vermogen/kracht?
Zelf rij ik de nieuwe Scirocco, puur omdat ik het zelf een leuke auto vind en ik weinig andere nieuwe wagens kon vinden van hetzelfde kaliber. Alfa GT was ook een optie maar heb ik uiteindelijk toch niet gedaan vanwege het imago van Alfa’s.
Verder merk ik van mezelf wel dat ik mensen vaak beoordeel op grond van hun auto, zeer fout ik weet het maar toch doe ik het al dan niet onbewust. Je hoeft niet in het duurste van het duurste te rijden maar als je bv in een afgetrapte Starlet rijdt ben je gewoon een sloeber imo.
Ik ben in het bezit van een BMW e46 coupe. Ik rij nu al meer dan 8 jaar een BMW en het gaat mij helemaal niet om de status of het uitdragen daarvan. Persoonlijk ben ik gewoon gek van BMW. Het is een hobby en ik vindt het merk gewoon mooi. Het spreekt mij gewoon het meest aan. Hetzelfde is waarom iemand voor PSV is zoals ik zelf en niet voor Ajax. De buitenstaanders hebben vaak een mening als je een duur merk rijdt, omdat het vaak afgunst, jaloezie is als men in één van de drie bovengenoemde merken rondrijdt. Ze zien je gelijk als patser,aso e.d, zogenaamd laten zien dat je een dure auto kan rijden en niet als iemand die met een dure auto rijdt omdat men hem toevallig gewoon mooi vindt. Heel vaak is het ook liefhebberij en dat zo’n auto dan toevallig ook klasse heeft, wat is daar mis mee omdat het gros van de mensen bevoordeeld zijn en gelijk een mening hebben omdat ze niet weten waar ze over praten. Ik ben zelf ooit eens vals beschuldigd van het legen van een volle asbak met peuken bij een parkeerhaven omdat daar toevallig nog een plek vrij was had ik mijn auto neergezet. Gewoon, omdat ik een BMW heb, dus voor veel mensen aso ben
Ik geil ook op status, alleen, ik heb mijn naam niet mee.
Zie je nou wel dat Duitsland de oorlog toch echt gewonnen heeft!
krijg ik nu de godwin award?
status is ook heel belangerijk (in een derde wereld land) ..

man man man .. wat een armoe ..
Het is gemakkelijk om te zeggen dat wat de buurman denkt ons niet kan schelen.
We leven er thuis ook wel naar. M’n vader let er eerst op dat hij de wagen leuk vind en dat hij betaald voor de wagen niet voor de naam. En dan toch een beetje op wat de omgeving denkt.
En ik zelf zou ook nooit in een Mercedes SL R129 of W126 of de 190 of een e30 (alhoewel moest ik een Baur tegenkomen) kruipen totdat ze echt klassieker status hebben en de petjes eruit zijn. Waarom? want eigenlijk interesseert het me niet zo of de mensen denken dat ik een petje ben of niet, maar ik wil me niet zo gedragen als hun.

Ik moet wel zeggen dat mensen op de weg je anders bekijken naargelang de wagen waarin je rijdt. Een wat zwaardere BMW krijgt minder vaak voorrang en minder plaats op de snelweg dan een zware VW ofzo.

Thuis zijn er al veel wagens gepasseert maar op het moment staat er toch een passat en een 407 sw voor de deur. De ene is handig de andere vooral mooi.
Is eens iets anders dan Audi’s en SUV’s van de buren.
Het komt me voor dat het vooral ànderen zijn die “status” op je projecteren, of je vanuit de hoogte bekijken vanwege hun eigen vooroordelen, als je met een BMW rijdt. Ikzelf doe heel gewoon over mijn 535 Diesel maar veel anderen niet!
Zo vraag ik me af waarom sommigen je écht vriendelijker bejegenen omdat ze naar je opkijken (vanwege dat blik onder je kont?) en stoor ik me aan anderen die duidelijk laten blijken dat ze je maar een “dikke nek” vinden. Het leukst vind ik de mensen die je auto gewoon “for granted” nemen.
@ZOEF: hé, heb jij een dikke nek ? Zeker opgelopen door het monsterlijke koppel in je 535d ? ;-)
ligt er natuurlijk ook aan wat voor een, iemand die een roestige oude audi koopt kan dat moeilijk voor de status doen. maar over het algemeen zal het wel opgaan. Ik moet zeggen dat het mij ook vermaakte toen gister 3 kleine kereltjes vol verwondering mij nakeken met een “wow!” toen ik even ging tanken met de race E30. terwijl de rest van de buurt me vast een F*cking aso vind :D
Logisch dat deze het meest gezocht worden op zulke site’s

VW: omdat het gewoon het meest betrouwbare is
Audi: omdat ze een echte premium-wagen willen
BMW & Mercedes: Buitenlanders dat de islam-droom willen vervullen =)
Opel: gewoon voor emotieloze mensen..
@VAG-LOVER: he, dat je Mercedes-Benz wil afbranden gaat tot daar aan toe, maar van Opel blijf je af!!! ;)
Niks mis met opel hoor, gewoon een goede auto voor je juiste prijs.
En als je meer wil ga je ergens anders kijken.
Het is ook een beetje het Ikea merk van de auto’s maar meestal wel de plek waar je uit eindelijk uit komt…

pff waar begin ik eigelijk aan, met een VAG-LOVER praten…
Ik ga maar weer snel in mijn japppie boodschappies doen!!
@VAG-LOVER: ”VW: omdat het gewoon het meest betrouwbare is” Vandaar dat je met een VAG product regelmatig in de garage staat…
@VAG-LOVER: Pfff…. VW het meest betrouwbaar? Nou, ik kan je verzekeren dat vele merken een HEEL stuk betrouwbaarder zijn dan VW. Ik noem bijvoorbeeld Toyota, Nissan, Honda.

Daarnaast vind ik de meeste bestuurders van Volkswagens en alle aan VAG gerelateerde merken maar een stelletje natte tosties.

BMW is het enige alternatief voor wat in mijn ogen met grote afstand het beste merk is, namelijke Lexus.

En nee, ik rijdt geen Lexus meer. Inmiddels rijdt ik dat enige alternatief, om één enkele reden: Lexus maakt geen stations.

Maar goed, ik ga even schoon ondergoed aandoen omdat ik toch wel in mijn broek moest zeiken van het lachen om je opmerking.
Circle storm … ze hebben het nu juist aangepast die foto…

1 Mercedes
2 BMW
3 Audi

Always has always be
Overigens heb ik al tijd meer het gevoel dat het de mensen zijn die een NET NIET audi/bmw/mercedes hebben die op de echte status Geilen. Mensen die een nieuwe A4 kopen zonder enige luxe of extra’s. Dan koop je hem puur voor de logo’s naar mijn idee.
Haha.. Laat ik nu in een BMW 3-serie Compact rijden die de status van het merk flink omlaag haalt. Toch maar eens iets aan die deuken en roestige gaten gaan laten doen. Hij rijdt trouwens wel perfect, en daar gaat het om.

Btw, waarom zit er een een Ford Festini of hoe dat ook heet over de ‘plaats reactie’ knop?
nu aan degene die praat over zijn yaris…
je hebt langs ene kant gelijk en langs andere kant ook niet
mijn pa haalt 6,5l/100km met zijn V6… en betwijfel dat je meer luxe hebt maarja das allemaal eigen keuze natuurlijk :D
ikzelf rij met audi 80 met 1,6 turbo diesel…
vrienden lache er misschien wel mee maar ik haal 5l/100km uit dat blokje, nik rij vele goedkoper rond :D

nu over dat imago…
wij kope geen audi voor de “status”, maar voor het comfort, service etc…
dus niet alle bestuurders denken van kijk mij hier rijden met mijn duitser…

maar achja dat is elke persoon apart…
Tegenover het statische status stel ik het dynamische woord dynamus (toegegeven het bestaat niet en ik heb het een beetje zelf verzonnen). Het gaat er bij een auto niet om hoe ie staat maar hoe ie gaat!
En ja dat zal best van dat Griekse woord komen wat je daar zegt en waar beweging mee bedoeld wordt.
status, ik rij een alfa romeo, mijn buurman een peugot 307, ik heb zelf het idee dat een alfa romeo meer uitstraalt, en ook meer dan een mercedes of bmw. alleen kan ik slecht tegen die getunede 145’jes, heel fout. voor de rest zijn alfa’s altijd mooi!
@alfa159TI: …en binnenkort ook Duits! Zie: http://j.mp/9z57pG
Och, Dacias worden niet verkocht toch ? En al helemaal niet ‘gezocht op Marktplaats’ dunkt me…

BMW en Merc zijn de mooiste status-auto’s voor onder de ton. Audi mag nog niet eens de hielen likken van mijn beemert…;-)
lol G-ammo ik vind het net de omgekeerde wereld, veel van deze 3 duitsers verbruiken in de zuinigere versies welliswaar vaak hetzelfde of zelfs minder dan een toyota terwijl ze wel genoeg pit bij hebben. Dus ik denk niet dat ze aan de pomp jaloers staan te kijken ;)

Status maakt mijzelf ook helemaal niets uit, het is het rijgedrag en comfort waarvoor ik het doe, alsook hoe mooi ik em vind. En op dat vlak wint BMW toch wel. Heb met alle denkbare concurrentie gaan testrijden maar kom steeds weer trouw en blij terug in de bimmer :)
@geertje: Heel vaak is het ook grappig dat vanaf je iets “slecht” zegt over BMW, Mercedes, Audi, het meteen wordt afgedaan als afgunst en jaloezie ;)

“toevallig ook klasse heeft”, daar gaat het niet om. Het gaat om de status die er mee komt omdat je een te dure “premium” wagen kan kopen …
Lol @ toyotaprius ;)
@merry: dat is mooi uitgedrukt OPEL= IKEA-MERK =)
en Peugeot en Citroën = het Wibra-merk

Nicceeeee
@VAG-LOVER: VAG is juist het WIBRA-mnark, en dat bedoel ik niet perse negatief, VAG’s zijn functioneel en betaalbaat zonder extra uitstraling net als een wit t-shirt.
Citroens zijn ook betaalbaat maar minder voor de massa.
VW zijn voor mensen die een auto zienb als een gebruiksvoorwerp zoals een wasmachine.
Niemans koopt “per ongeluk” een Citroën, er zal altijd een vorm van emotie ten grondslag liggen.

Ik wil een (klassieke) Citroën maar rijdt BMW…
Tja, what can I say… Klopt!
Dacia heeft geen eigen rubriek van MP gekregen, logisch dat niemand het zoekt als het niet te vinden is. Best sneu voor Dacia…ze worden niet erkend.
Opel… vinexwijken
peter - italia
ik heb een E36 318iS … niet echt premium he…
Maar wel een leuk sturende auto met nog een beetje betaalbare verzekering.
Ik rij mijn Mercedes echt niet voor de status hoor! Ik rijd haar voor het comfort, ookal zijn de auto’s van vandaag de dag comfortabeler. K*tonderzoek. Vind oude Bimmertjes ook wel leuk. Leuke scheurijzers met relatief weinig cc’s…ten opzichte van de Mercedessen uit dezelfde periode dan. Kortom: Ik rij Duits omdat ik dat prettig vind rijden.
Waar blijft Jan Willem van Duivenschijt nou met zijn dikke bakken?
Achter m’n Benz kan ik ’n trailer hangen met daarop ’n Bimmer…
Volkswagen, opel en status?
I don’t think so..
haha wat een zure fan-boys komen hier langs, geweldig! Keep it up ben aan het genieten!

(nog even wat olie op het vuur? Vooruit dan, Iedereen weet dat BMW al jaren geen fatsoenlijke auto heeft gemaakt. Een Audi is een volkswagen en Mercedes is voor kampers)
Status is vaak belangrijk voor mensen met een wat lagere geestelijk eigenwaarde.
Damn maakt te veel typefouten, excuus….
grappig artikel, daarom zou iedere zelfrespecterende autorijder een alfa moeten rijden. Niks niet geilen op status met een alfa, gewoon rijplezier en looks.
Ik zou mijn auto toch echt kiezen op basis van degelijkheid, design & prestaties. Je auto kiezen naar je status is wel heel laag bij de grond.
privechauffeur
ik werk als privechauffeur en ik hecht ook zeker waarde aan status, maar niet zo extreem dat ik perse een audi, bmw of merc moet rijden. uit mijn eigen ervaring kan ik concluderen dat ik op dit moment een Renault laguna echt fantastisch vind! prijs, kwaliteit, rijeigenschappen allemaal erg goed!
Ja, zo’n artikel is altijd leuk voor weer een paar honderd trieste reacties…

Ik zelf vind status niet belangrijk, uitstraling wel. Heb een hekel aan 13-in-een-dozijn. Hier let ik altijd op als ik wat koop, of het nou kleding is (ga ik meestal voor naar het buitenland om te vermijden dat ik het bij iemand anders tegenkom), electronica (géén I-phone for me!), of auto’s. Zoek altijd anders-dan-anders, maar wel topkwaliteit!

Is dat status? misschien…
@Svenska_Aeroplan_AB: Dan kijk je toch een beetje naar wat anderen hebben, je wilt immers niet hetzelfde hebben als de rest. Dus toch een bepaalde vorm van status, haha! ;-) Ik heb het ook een beetje. Aan de ene kant wil ik altijd wat anders, maar aan de andere kant wil ik wel iets wat voor mij het beste werkt/is, en soms zijn dat massa producten zoals m’n iPhone. Qua auto ligt mijn hart bij Mercedes, daar is niks aan te doen. Een M3 is sneller op het circuit dan een C63? I don’t mind, ik wil die C63 gewoon! [olieophetvuur:] (RS4 doet niet mee hè circlestorm69) [/olieophetvuur]
@circlestorm69: Jammer dat mensen als jij deze blog moeten vervuilen met uitspraken waar niemand wat aan heeft.
@tukker: Slim, serieus. Want soms wordt je nogal agressief van mensen uit (waarschijnlijk) je eigen wijk. Krassen op de motorkap, sterren gejat, spiegels er af getrapt… Daar heb je geen last van. Ik kan niet begrijpen waarom men dat doet bij ‘premium’ auto’s van een paar jaar oud, en niet bij de gloednieuwe Suzuki Swift aan de overkant. En als hier een LP560-4 stond zou men er ook niet aan zitten. Je zit met premium vervoer kennelijk net in de verkeerde klasse voor haters.
@ circlestorm69

Mercedes staat wat betreft luxe en uitstraling eenzaam aan de top. Daar betaal je ook veel voor maar vaak wint status het van verstand.
@circlestorm69 @relief en @alle andere fanboys

Check aub eerst even de cijfers alvorens het roepen wat wel niet het grootste of beste premiummerk is.
http://autotelegraaf.nl/autonieuws/nieuwsarchief/1007282049/luxeautomakers-hebben-de-wind-weer-in-de-rug/
@tuurlijk:
Mercedes is zeker het grootst. Zeker nu ze in China ook taxi’s nodig hebben. Als ze wereldwijd al die Mercedestaxi’s eraf halen, ben ik benieuwd hoeveel dat scheelt.
PS: ik vond Audi ook altijd een mooi merk. Audi was topkwaliteit, maar wel ingetogen… Met nadruk op WAS!!

Ik denk dat BMW langzaam die status aan het overnemen is. Kijk maar naar de nieuwe 5: errrrrrrg ingetogen auto! Daarom zeker mooi, en zou nu qua uitstraling zeker mijn keus zijn van de Deutsche Drei
henk he, je bent gewoon een popie jopie om hier een beetje op spelfouten te letten. ga maar lekker in je saabje rijden. vergeet niet je sjaaltje om te doen.
@geertje: Saab is een mooie auto hoor… zeker de nieuwe 9-5!
Status is iets van vroeger, toen had je nog een echte wagen, als je bijvoorbeeld een Mercedes had. Nu is dat vrijwel helemaal verdwenen en zou je wel gek zijn om daarvoor te betalen. Opel en VW hebben ook niks met status te maken, maar met populair zijn.
Status is in deze tijd een Rols-maybach of een zeer dikke S klasse. Een BMW is tegenwoordig ook niks bijzonders meer en de meeste hebben zo’n simpel goedkoop interieur, dat het eerder een auto om te lachen is.. Status is het onderscheiden van de rest met beter materiaal en dat gaat in deze tijd niet meer op, gezien wat er allemaal op de snelweg zit tegenwoordig!
Ja, duh. Status is toch het enige wat de premiummerken meer te bieden hebben dan een luxe auto van een ander merk? Voor Audi geldt dat natuurlijk bij uitstek. Voor de techniek en luxe kan je net zo goed VW kopen, maar gezien de Audi-verkopen gaan er veel mensen voor de status…

@Pallas: Mooi opgevangen. Ik was al aan het bedenken hoe ik op VAG-LOVER zou reageren, maar beter dan wat jij zei kan niet. ;)
Ik heb een fully-loaded A3 (Xenon, Leer, DVD Nav, mooie velgjes en een chippie) als lease-bak en m’n vriendin een Ford Fiesta.

De reacties van overige weggebruikers verschillen enorm; in de A3 gaan ze of direct aan de kant (“Hellup, Premium bak achter me !”) of ze willen stoplicht-sprintjes doen (“Ik heb er een Audi uitgetrokken bij het stoplicht, stoer he !”) of (“Ik doe niet onder voor een Premium bak”) …

In de Fiesta daarentegen heb ik last van bumperklevers en wordt ik soms lomp gesneden; iets wat in de Audi vrijwel nooit voorkomt !

Geef zelf niet zoveel om status (al doet het het wel goed bij de dames/vriendin –> plus puntje); vind het gewoon een mooie bak om te zien en rijdt prima met sport-onderstel, enige nadeel is de voorwiel aandrijving. Maarja, BMW-1 benzine (120i) is amper te chippen en stukken kleiner en de 3-serie wordt qua opties weer te duur.

Veel mensen hebben inderdaad echter wel een oordeel klaarstaan als ze een ‘Premium’ bak zien; denk toch dat imago & afgunst er iets mee te maken hebben. Kortzichtig, want iedereen over 1 kam scheren is wel erg grof generaliseren …
Het grappige is dat velen denken met uitstraling iets te moeten kopen van het duitse trio maar dat er zoveel van verkocht worden dat het eigenlijk banaal wordt. Eigenlijk moet je zeggen de oppervlakigheid van veel mensen en het gebrek aan persoonlijkheid doen hen naar statussymbolen grijpen.
Los van de zaak dat het duitse trio best wel leuke auto’s kan maken (uiteraard niet allemaal) zal ik er persoonlijk nooit één aanschaffen omdat ik het prijs /kwaliteit dikwijls slechte wagens vind. Geef mij maar een leuke honda, worden er tenminste in West Europa niet veel van verkocht, en heb een steengoede wagen met een “moteurke” dat tenminste sportief voor de dag komt en dit voor een aanvaardbare prijs. En neen geen diesel voor mij. Neem nu een A1 of een BMW 1, leuke wagens maar voor die prijs kan je veel beter kopen (sneller en ruimer en betrouwbaarder en sportiever en …) en toch kopen veel mensen ze, simpel status opbouwen. Dat is zoals die idioten die in ralph lauren en tommy hilfiger rondparaderen en denken duur en goed gekleed te gaan. Finesse zit hem in andere dingen en dan koop je bijvoorbeeld iets van Branquino, van Noten of van beirendonck en ga je rondrijden in een stijlvolle oude kar. getuigt van veel meer persoonlijkheid. Het grappige is dat veel vrouwen dit iets sneller inzien. Geraffineerd zijn heet dat, jhonnies en marina’s zullen het bovenstaande moeilijk kunnen vatten.
@ro: Mee eens… Zelf heb ik tot voor kort Lexus gereden; dan praat je pas over een premium-merk.

De kracht van een premiummerk is in mijn ogen dat het dealernetwerk goede service levert. Bij zowel BMW, Merc als VW/Audi moet ik dat nog tegenkomen (een enkele dealer daargelaten).

Nu rijdt ik in een BMW 5 serie Touring met zo’n beetje alle opties (geen pauper-uitvoering, laat ik het daar op houden) en dan zou je toch ook iets van service verwachten, maar helaas maakt dat bij BMW vrienden geen onderdeel van het merk uit.
@Loki: Helaas deel ik je ervaringen met het BMW dealernetwerk volledig, het is dat ze fantastische auto’s leveren anders rende ik hard weg naar een ander merk.

LOL @ je natte tosti-opmerking trouwens.
Wij rijden een grote amerikaanse suv en een snelle italiaan.
en je versiert er wel makkelijker meisjes mee, dan met de cinquecento van een vriend van me..ha. Dus status speelt wel een rol, iets waar ik eigenlijk niet op let.
@Dawg

Een Ford heeft volgens het onderzoek dan ook helemaal geen status maar het klopt wel wat je zegt. Waag het niet op de “Premium” linkerbaan te komen tenzij je ook lid bent van de club natuurlijk.
De nieuwe Subaru in de straat heeft in ieder geval meer status dan de Audi’s die er maar saai omheen staan. Dat heeft ook te maken met het feit dat de mensen tegenwoordig ook vakbladen lezen en we leven in 2010 en niet meer in 1970 idd.
Volkswagen geen status? Wat dacht je van de Passat CC, Phaeton en Touareg? Rij zelf in een Passat CC. Twijfelde nogal tussen de Passat CC en Audi A4. Na een proefritje is het toch de Passat CC geworden.
Als het maar achterwielaandrijving is, is het al lang ok voor mij. Al is het een oldtimer zonder enig comfort ..
Status in een eenheidsworst, kan dat?
Vroeger, ok, maar nu..?
Ik hoor wel eens een buurman zeggen dat het zo zonde is van die deuken in mijn auto. Arme buurman.

Dacia heeft hier in Duitsland trouwens handig op ingespeeld:
http://www.status-symptome.de/
Eén van de vier bijbehorende filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=RucC6oxTAtY
Ik denk dat mijn auto-geschiedenis het antwoord wel geeft:
Renault 9, BX, Seat Malaga, XM berline, Xm break, Multipla, SpaceWagon. :)
@mout: Leuk rijtje, jij laat je in ieder geval niet door status leiden, maar wel wel door emotie. Das een goede zaak afgezien van het feit dat status ook emotie is….
Klinkt tegenstrijdig,maar is het niet.
Ik heb gehad; een BX GTI 16v, een AX GTI, een Alfa 146 TD en nu een 307 16v dus ik kan wel zeggen dat mijn auto’s inderdaad bij mijn imago passen, maar om nou te zeggen dat ze status verhogend zijn….
Toch zou ik liever een BMW mercedes of Audi rijden in plaats van een Toyota ofso
@MAB: ook als je mag kiezen uit een Toyota FT-86… of de nieuwe Avensis, of Corolla … of de Tundra :)?
@Pallas: dank voor je compliment. Dat ik me niet alleen bij auto-kopen laat leiden door emotie heeft overigens wel als nadeel dat ik na een 6-zitter nu een 7-zitter nodig heb ;)
ik heb wel een voorkeur voor mercedes, maar dat ligt ook erg Aan de styling, ik vond de oude jaguars echt helemaal niets (behalve de xj) maar ik you als ik het geld had echt tussen een SL en een nieuwe XK twijfelen en een XF staat bij mij nu ook erg hoog op het lijstje.. natuurlijk moet het merk wel in betrouwbaar zijn.
1. Met zo’n grijze Audi heb je geen status. :)
2. ‘zolang het maar rijdt’ is niet echt van toepassing op Hyundai. :) (want ze zijn altijd stuk na 1 jaar/50dkm)
Mercedes: Crap
BMW: Crapper
Audi: Crappest

Daarentegen;
Fiat: Cool
Lancia: Cooler
Alfa Romeo: Coolest
Met Audi heb je geen status.
Het onderzoek klopt helemaal. Ik rijd een BMW (zonder derde bank!) omdat ik dat betalen kan, en dat mag iedereen weten.

(rijd wel op gas, ondat het anders wel erg duur word) ;)
I agree with King :) daarom hou ik ook van Alfa…en van de blikken :)
Ik heb een BMW Z4, maar ik heb ook Saab en Alfa en Renault gereden.
Het boeit niet wat de buurman van mijn Coupe denkt, ik rij erin en ik moet hem mooi vinden.
integralechubasco
king: +1
Laat staan mensen die Ferraris, Lamborghinis en dat soort spul rijden
@circlestorm In europa zie je inderdaad vaak mercedes als taxi. Dat wilt dus niet betekenen dat de rest van de wereld ook zo is. Kijk maar naar amerika (yellow cabs geen mercedes ofwel? :P). In china zijn VW Jetta’s dominant in de taxi wereld.
Heb in het verleden ooit es een Audi A3 gehad, een 1,8 turbo en das niets vergeleken met m’n Lancia Delta 2 liter HF Turbo van nu!! Hier en daar kost het wat meer, hehe en zuipt als een kerel die net bij z’n vrouw weg is, maar oelala wat zijn het verschillende auto’s! De Audi is BORING vergeleken met mn nieuwe aanwinst! Veel meer emotie en kraakjes hier en daar, maar daar gaat het om voor mij! Heerlijke auto’s die Italiaantjes
@ro: het is johnny’s :)

@king: mja maar the coolest cars gaan toch nét iets vaker kapot..

@dwdw: daarom heb ik ook een GRIJZE Audi gekocht, heb geen status, audi, dikke bak etc nodig,.. hij rijdt gewoon heerlijk en redelijk zuinig :)
ik heb het geluk gehad om mee een testrit gehad te hebben in Abarth 500SS, een mito QV en vw golf R . 1 voor 1 leuke spannende auto’s. daar draait het om, EMOTIE. dat wanneer je de sleutel omdraait je een smile op je gezicht krijgt. wat die smile veroorzaakt hangt af van de persoon in kwestie voor de 1 is dat luxe en voor de andere de afgunst van zijn mede bestuurders voor mij is dat een aantal POSERS er uit te kunnen trekken aan het licht. zelf heb ik een mini JCW en als bedrijfswagen een bmw 135I coupe (kreeg een 120D coupe van de baas, de rest heb zelf bijbetaald, omwille van de smile die ik daar voor terug krijgt. ook al moet ik zelf ook maandelijks een deel van men loon terug afstaan aan de baas owv de meerprijs die dit kost verzekeringen)
klopt helemaal het onderzoek.!!!!!!!!!!!!!
ik rij een dikke met wat extra’s hier en daar, waardoor hij dik 2x zoveel kost als het standaard model!!!!
NOU EEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! is het mijn of jou geld?
Mercedes, Audi en BMW zijn ook wel de heersers van de Autobahn, ongelovelijk hoeveel daarvan rondrijden. Wat ik overgens niet erg vind want deze 3 zijn mijn favo merken! :D
@ Paul

Jij rijdt een dikke?? Zal je vrouw leuk vinden!
Haha Audi status. Is een omgekatte VW met 4 nullen in de grill.
Van de rest als ze wat ouder zijn dan worden het turkenbakken.
Ik koop een auto voor mezelf en niet voor een ander.
Wat iemand anders er van vind interesseerd mij vrij weinig.
als je er zelf maar blij mee bent daar draaid het toch om.
Status komt bij mij op de laatste plaats. Interesseerd me helemaal niets.
Beetje aandachts geil ben ik af en toe wel en moet ook wel kunnen.
Ja, denk dat veel mensen (vooral de ‘niet auto-kenners’) status wel belangrijk vinden als ze een auto uitzoeken. Denk dat dit vooral bij Audi het geval is.

Mij kan het persoonlijk niet zo heel veel boeien, ik heb liever gewoon iets unieks, een auto die je niet vaak ziet rijden en vooral 1 die leuk is om in te rijden!

Wat m’n buren ervan denken interesseert me geen zak, want die hebben geen auto haha (studentenflat ;) ).
+1 voor King (again) :D beste manier om zulke comments aan te pakken
Ik heb een toyota carina uit 1993 en brengt me al 15 jaar probleemloos van a naar b. Ik kan me wel een nieuwe “asobak” veroorloven maar heb geen zijn in al dat gedoe. Blijf liever doortuffen in mijn gebakje. Bovendien kan ik hem overal neerzetten zonder bang te zijn dat hij gestolen of bekrast word.
Het feit dat BMW zo vaak geassocieerd wordt met “zie mij hier eens rijden in mij dure bak” (=status) is exact de reden waarom ik met tegenzin mijn Saab omruil voor een BMW. Maar ja, ’t is de baas z’n portefeuille, dus so be it. Je kan het natuurlijk ook zo bekijken: ik rijd binnenkort cabrio (met een stoffen kap), wie kan het dan schelen dat er een wit-met-blauwe cirkel op de neus staat ;)
@ BaRa: da’s een flinke stap terug…
gecondoleerd…

;)
@E320cdi: klopt, zei ik al aan het eind van mn stukkie. Misschien toch status. Of juist ‘anti-status’ misschien!
;)
Wanneer je in Duitsland een dikke auto rijdt steken ze een duimpje op!.
Wanneer je in NL een dikke auto rijdt zitten de mensen er omheen vol met afgunst en jaloezie.
Maar 1 ding hebben ze over het hoofd gezien; misschien heeft die persoon er wel zijn hele leven hard voor gewerkt en geniet hij of zij er nu van. Maar nee hoor dat mag niet.
ik heb een classic mini en ik hou van gooi en smijt werk. dus daarom een classic mini met verstelbare schokdempers….high-low set en voor de stijfheid een FIA goedgekeurde rolkooi dus het boeit mij niet wat je denkt maar die mini gaat echt keihard over een rotonde
Als ik om status gaf, reed ik niet in een Japanner. Ik kijk niet naar het embleem, maar naar kwaliteit(en). Maar een BMW, Audi of Mercedes levert m.i. ook geen status op. Iedereen kan er een rijden wanneer hij wil en ze zijn bepaald geen symbool voor goede smaak. Voor status moet je bij de exclusieve merken zijn zoals Jaguar en Maserati.
mijn Volvo 850 T5 (380.000km waarvan 180.000 zelf gereden, bj 1993) is van buiten wat vaal en gedutst, maar van binnen voorzien van Volvo’s meest luxueze lederen interieur, zonale klimaatregeling etc. Standaard reeds voorzien van een zeer behoorlijke 225pk en 300Nm koppel, maar na wat (onzichtbare) tuning inmiddels meer dan 320pk en 430Nm koppel. Waarmee ik comfortabel vrijwel elke top 3 status-auto het snot voor de ogen rij! En nu komt het: aanschaf was destijds 3500 Euro, tuning (inclusief zwaardere turbo, downpipe en verlaging t.b.v. wegligging rondom) een kleine 2000 Euro.
BMW, Audi, Mercedes-Benz… Allemaal leuk en aardig, maar ze staan natuurlijk allemaal in de schaduw van Porsche.

Niet alleen prachtige wagens, maar ook het enige Europese merk dat kwalitatief gezien kan wedijveren met de fabrikanten uit NIPPON.
Wanneer gaan de mensen ééns begrijpen dat een auto niets meer is dan een soort visitekaartje.
@Imom: Precies…

Maar wil je dan een kaartje van krantepapier of een aansprekend exemplaar met stijl op een mooi glad fatsoenlijk stukje karton?
En aan de andere kant van de rotonde keihard op een fietser of voetganger.
ik vind dat wat-ziet-de-buurman gehalte heel belangrijk :P want hoe wil je voor de mooie meiden opstraat anders opvallen? :P ze kijken echt niet naar je als ej een verachte golf 1 rijd hoor ;) :P
Rond worden gereden in een dikke Rolls Roycs Phantom in je krijtstreep pakkie, hoge hoed en wandelstok met gouden leeuwenkopen en rode robijnen als ogen. En dan elke keer als je uitstapt met 1000 euro biljetten naar kinder gaan gooien inplaats van lollies en pepernoten.
Dan heb je status.
volkswagen rijders geilen ook op status …
volgens mij is heb je pas status als je er niet over hoeft te praten.
Tsja, ik heb eigenlijk geen idee hoe dat bij mij zit. Ik zou graag een Jaguar X-type willen rijden maar omdat ik ook nog maar een studentje ben laat mijn portemonee dat niet toe. Daarom ben ik nu bezig met de aankoop van een Alfa 156.

Beide auto’s worden door een klein aandeel van de bevolking gehaat, slechts een klein aandeel heeft ze lief. De reden dat ik één van beide auto’s zou kopen is veel auto voor weinig geld. Maar als ik dat geld toch eens had, dan zou ik een mooie Volvo gaan kopen. Misschien om het imago? Ik kan er écht geen zinnig antwoord op geven….
en dan te bedenken dat een hoop premiumauto’s niet eens eigendom zijn van de bestuurders
Verkopers, immo-boys,…(het soort met roze Ralph Lauren hemdjes en punt-schoenen) die een BMW 3tje van de firma krijgen,dat zijn diegenen die aanzien willen. Ze hebben geen geld maar willen zich toch voordoen als “rijke” jongen. Je rijdt toch waar je je goed in voelt. Of dat nu een Dacia of een BMW is.
Nou nou de vag lovers zijn weer in overtal hier. Snap niet waarom we over status praten in deze klasse….status is Ferrari, RR en nog meer van dat grut. En audi kneuzen moet je gewoon even een remtestje geven….premium, alleen in je eigen hoofd.
De afgelopen jaren heb ik diverse auto’s gereden van dit trio vooral Audi(A3,A4,S4 Cabrio) en rijdt nu sinds dit jaar voor het eerst met een Mercedes waarvan het type SL. Het model en type interesseert mij meer dan status etc. Het enige wat wel opvalt de reacties van de personen waar je in de Audi’s en BMW nogal als pooier/proleet voor aangezien werd hebben ze bij de Mercedes leuke reacties en begrip echt een wereld van verschil.

@ G-ammo leuk dat jij inderdaad een Toyota rijdt en je mag er zeker blij mee zijn. Alleen veel mensen die in een Mercedes, BMW en of Audi rijden die letten niet erg op de brandstof kosten anders moeten ze maar een lichte motor of andere auto kopen.
@Jeffrey: aardig om te zien dat men zo vaak “verdedigt” waar men zelf in rijdt. Audi rijders zeggen precies hetzelfde over Mercedes en BMW, etc. Mercedes is een prachtig automerk, maar qua imago natuurlijk geen cent beter dan de rest. Ofwel men vindt het een ouwelullenmerk, of men associeert het met taxi’s, ofwel kampers, criminelen, noem het maar.

Geniet zelf gewoon lekker van je mooie auto, laat die nutteloze imago discussie toch lekker varen, en voel je niet beter dan de rest.
Nu ben ik wel benieuwd in welke klasse ik volgens jullie val met mijn historie: Astra G 2.0 diesel, Astra H 1.7 diesel, Ibiza 1.9 diesel, Bravo 1.4 T-jet 150.
@Dumpiej: De verstand-boven-gevoel-categorie
Status in amsterdam west of een vinex wijk misschien. Echte status koop je niet, al helemaal niet met een auto.
Ik vind zo’n onderzoek erg typerend voor hoe de mensheid in elkaar zit. Bij sommige mensen werkt het misschien vast zo maar ik spendeer persoonlijk een flinke bak spaarcenten aan een auto die ik zelf mooi vind en prettig vind rijden. Dat heeft als auto liefhebber niets met status te maken.

De één vind een Alfa schitterend en lekker rijden de andere een BMW. Ik vind Alfa persoonlijk niks, het trekt me gewoon niet en het is aan de binnen en buitenkant gewoon wat teveel een kermisattractie voor mij, maar dat is dus smaak. Ik ben zelf wat meer van de wat meer timide Duitse styling van auto’s.
Een ander zal juist die uitgesproken Italiaanse styling weer fantastisch vinden, mooi toch? Anders reed iedereen in dezelfde auto.

Zo’n zelfde discussie kun je weer voeren over diesel vs benzine. Tegenwoordig kun je prima sportief rijden met een diesel maar de die hard benzine rijder zal daar fel op reageren. Zo ook bij deze discussie, hard tegen hard maar het gaat nergens over, smaken verschillen nu eenmaal.

De één kiest voor zuinig, de ander voor ruimte, weer iemand anders voor comfort en een ander weer voor sportief. In sommige gevallen zijn die punten te combineren maar vaak niet. Welke auto je kiest is dus vaak een mix van budget, eisen/wensen en een stukje passie voor auto’s. Daar zal in enkele gevallen vast wel een stukje status in worden meegenomen maar om te zeggen dat dit bij BMW, Audi en Mercedes rijders standaard is omdat je 1000 mensen een vraag hebt gesteld is statistisch gezien niet echt een valide opmerking.
Iemand die niet zoveel voorstelt in het dagelijks leven, wie lomp en grof is in de omgang, wiens intelligentie tekort schiet en daar elke dag op wordt afgerekend, die heeft iets anders nodig om zich te verheffen. Iets externs: Een dikke auto. Wiens imago overeenkomt met zijn persoonlijkheid. Patserig, grof en lomp.
@TuttiAlfisti: Nou aangezien ik zo’n “dikke auto” rijdt en dus wel lomp moet zijn: Rot lekker op met je kortzichtige reactie.

Ik rijdt een dikke auto omdat ik:

A. Veel kilometers maak
B. Het heerlijk vindt om in een auto met vermogen te rijden
C. De ruimte in een auto kan waarderen.

Dat jij niet in staat bent een fatsoenlijke boterham te verdienen en dus veroordeeld bent tot een Alfa Mito of Daihatsu Vivio is niet mijn probleem.

Of ben ik nu te lomp?
Jammer. Ik heb twee Mercedessen in de garage staan maar echt het gevoel van “Status” heb ik niet direct.

Waarom ik Mercedes rij?

1. Over het algemeen kwalitatief goede auto’s.
2. liefhebber van het merk.
3. Ik maak veel kilometers
4. Automaat rijdt heerlijk soepel en is vind ik een
must bij het filerijden.

@circlestorm69: Al eens een Mercedes gereden? Nee, natuurlijk niet. Je hebt de bel horen luiden maar hebt geen idee waar de klepel hangt.

Maar natuurlijk wél oeehh’s en aaah’s wanneer je papa op de snelweg wordt ingehaald door een snelle AMG..

Je praat veel, je zegt eigenlijk vrij weinig.
(Denk daar eens over na)
Tja… over smaak valt niet te twisten eigenlijk. Persoonlijk wordt ik niet warm of koud van een BMW of Mercedes en wil er ook liever niet in gezien worden. Is geen afgunst( juist niet) maar ik wil liever niet worden gezien als een BMW of Mercedes bestuurder. JUIST om de uitstraling die het met zich mee brengt. Het zal ongetwijfeld goed rijden, maar als ik al het volk zie wat in die merken rijd wil ik daar niet mee worden geassocieerd.

Het interesseert mij echt niet wat mijn buurman van mijn auto vind, het boeit mij ook niet wat hij rijdt. Status zegt mij helemaal niets en mensen die denken dat ze status hebben moet ik vaak alleen maar om lachen. “ik rijd mercedes” ja oke en nu? Wil je een sticker ofzo? Jij moet ook je eigen kont afvegen net als ik, of je nu mercedes rijdt of niet.
@Tom: zie je de tegenstrijdigheid in je eigen reactie? Eerst beschrijf je dat je er niet in gezien wil worden, dat je niet wil worden geassocieerd met een bepaald soort mensen, etc. Kortom: je vindt het vooral erg belangrijk wat je omgeving misschien wel niet van je denkt!

Vervolgens schrijf je ineens dat het je niets kan interesseren wat je buurman ervan vindt, en dat status je niks zegt.

Ik kan je maar 1 ding adviseren: Word net als ik! Word gewoon je eigen man, bepaal zelf welke auto jij mooi vindt, bepaal zelf waar jij in wilt rijden, en koop die auto! Het IS niet belangrijk wat anderen van je vinden, echt niet! Waarin je gezien wordt? Boeiend!

En als je echt goed had opgelet rijden er overwegend gewoon keurige zakenlui op de snelweg in de mooie duitsers. In de achterstandswijken is het vast anders, maar ach daar kom ik toch nooit en: het interesseert me niets.
No shit Sherlock… :roll:
ik zal heel eerlijk zijn. Ik heb vorige week een cls320 cdi gekregen van mijn vader, en ik rij door de stad om mijn duiter te showen. Persoonlijk vind ik dat daar niks mis mee is. Een elk ander zou dat ook doen.
Amai, ik heb de reacties eens doorgelezen en mijn eerder getrokken conclusies nog maar eens kunnen bevestigen. Weer zo’n artikel waar alle haters van het Duitse trio al lang op hebben zitten wachten, om de kopers ervan maar weer eens extra hard aan te vallen. Of ikzelf ontken of beken dat ik Mercedes rijd omdat het statusverhogend is, doet er niet toe, want voor de overgrote groep mensen hier ben ik toch al onherroepelijk gelabeld omdat ik Mercedes rij. Zeg me dan maar: “Je rijdt Mercedes om te bewijzen dat je geld hebt.”. Ja, want dat is een mooi motief voor een student zonder inkomen met een Mercedes die nu nog een waarde heeft van 5000 à 10000 euro, denk ik dan. Markplaats is bij mijn weten toch een tweedehandsverkoopsite? Is het dan nog niet duidelijk dat die mensen die openlijk toegeven dat het gaat om status te verhogen, enkel en alleen wannabe’s zijn, want als je je status (=kijk, ik heb geld) absoluut wil verhogen kan je misschien al beginnen met een nieuwe auto te kopen? En aan al de haters hier heb ik dan volgende vragen: “Hoe kan mijn Mercedes E220 break van 9 jaar oud statusverhogend werken terwijl een nieuwe Toyota of Citroën binnen hetzelfde segment dubbel zoveel kost?” en dat dan in de veronderstelling dat volgende subjectieve en objectieve motieven, die voor mij persoonlijk belangrijk zijn, niet geldig zijn.
Subjectief:
“Ik VIND het een hele mooie wagen”
“Ik VIND dat ik veel meer ruimte heb om mijn 1m95 te plaatsen”
“Ik VIND dat hij veel prettiger en comfortabeler rijdt”
Objectief:
“Grootste kofferruimte in zijn segment”
“Voor zijn ouderdom toch mooie prestaties icm zuinigheid”
“Nooit echte problemen gehad/geen dure herstellingen moeten doen en bovendien is het onderhoud goedkoper dan bij VW”.
Tweede vraag:
“Wat kan jullie die “status” schelen van de doorsnee Audi/BMW/Mercedes-rijder, als jullie zogezegd toch allemaal in je “perfecte” en vooral “betere” Toyota/Nissan/Renault rondrijden?” Ik zie eerlijk gezegd geen probleem dan. Zou die Audi/BMW/Mercedes-rijder dan niet jaloers moeten zijn op jouw perfecte auto, terwijl uit de reacties enkel het omgekeerde blijkt.
Derde vraag:
“Wat is er mis met iemand die een Audi/BMW/Mercedes koopt, als hij/zij er toch het geld voor heeft? Wat geeft jou als bekritiserende ziel het recht om iemand te labelen dat hij het enkel voor zijn status doet als je hoogstwaarschijnlijk nog nooit een rijervaring in een van deze merken beleefd hebt?” Een vraag waar ik in jou plaats maar één antwoord op kan formuleren: “Ik wil wel, maar ik kan niet”.
Bovendien is altijd handig om subjectieve argumenten zoals smaak, prestaties, elegantie en comfort in rekening te brengen, wat voor vele randdebielen onbelangrijk blijkt. Want iedere persoon kiest, ook in lagere prijsklasse, nog steeds de wagen die hij het mooiste vindt en degene die het beste bij hem past. Want als dat geen argument mag zijn, had iedereen in dezelfde “functionele”, smaakloze wagen gereden, had iedereen in hetzelfde appartementsblok geleefd en had het oud-Russisch Communistisch regime wereldsucces gekend…
Het is dus net kleding! ik loop ook liever in me hugo boss dan in een trainingspak daarom rij ik ook liever in een BMW! (dus niet alleen om kwaliteit maar ook uiterlijk vertoon)ik hou wel van aanzien dat heb je of heb je niet.
Dus king -1 weg met die rammel/ roest bakken
Ik snap niet dat mensen zo kunnen zeuren over de status van een auto en dat ze “nooit met dat automerk geassiosseerd willen worden”. Elk merk heeft rotte appels.

Zelf rij ik in een E36 316 op gas. Kost helemaal niks, ideaal voor een student. Ik kan overal gaan en staan waar ik wil. En als ik zie waar mijn mede studenten in rondrijden dan is die mooi, goedkoop in gebruik, groot en praktisch. Betekent het nu dat ik een ben? dat ik associaal rij?

Wel merk ik helaas erg veel verschil op de weg of ik in mijn eigen auto of mijn moeders Fiesta uit ’03 rij. En ook de politie check de kentekens van mijn soort auto’s wat meer (leuk als RDW aangeeft dat je auto onverzekerd is…)
@Msport: Word! ;)
Siematic of Bruynzeel, PC of Apple, roken of volvreten, make-up of chirurgie, Intratuin of achtertuin, kinderwagen of Maxi-Cosi, shag of sigaretten, AH of ALDI. Volgens mij zijn we allemaal gewoon kei hypocriet maar ieder in haar eigen branche. Ik als BMW rijder moet dus zeggen…. Koop een BMW want die is gebouwd op pure rijdynamiek, hetgeen waar het hele autorijden om draait. Als autorijden je iets boeit is het toch leuk als je na elke bocht een grote lach op je gezicht hebt. De ander heeft liever een grotere make-up spiegel, drie 12volt aansluitingen, 24 zitplaatsen met digitaal dashboard. Good for you!!! Mensen die denken dat het veel moeite kost om waar mogelijk naar de rechterbaan te gaan die moeten eens naar de sportschool!!
Beste,
voor mij zijn alle auto’s goed, maar als je kwaliteit en/of luxe wilt dan zijn dat de duitsers. Ik ben zelf een autohandelaar en ik verkoop vooral duitse merken. Ik zou iets willen uitleggen;
1. Mercedes-Benz: is het beste, maar het duurste, meer luxe en klassiek. Daarom willen sommige mensen geen Mercedes.
2. Audi: Goedkoper dan Mercedes, sportiever. Meerdere jongeren kopen nu Audi.
3. BMW: Goedkoper dan Mercedes, minder sportiever. Voor mij is een BMW meer voor oude mensen gericht.
Ik rij nu zelf in een Mercedes- Benz E-Klasse 300 cdi w212 2010 AMG-pack, maar ik ben heel tevreden van mijn auto.
(EN NIKS HEBBEN TEGEN DE MOSLIMS A.U.B.=> “VAG-LOVER”.)
@AA Cars: Mercedes beschrijven als sportiever merk dan BMW, en die standaard voorwieltrekkende Audi’s als sportiever dan Mercedes…wat een grap. Ach dat bevestigt mijn beeld wel dat autohandelaren zelf vaak maar bar weinig kennis van zaken hebben, veel plezier met je taxi trouwens.
@circlestorm69: Oké mercedes blijft dus echt geen wagenlengte achter, mercedes is beter en dat weet iedereen!
8 van de 10 is lease, en allemaal van die sukkels die denken dat ze wat zijn omdat ze een dikke auto rijden..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).