Gespot: Tuning in Londen

Auteur: , 41 Reacties

Ik heb het me een keer door één van de Arabische expats uit laten leggen: je wilt graag opvallen, onderscheidend zijn, hoge ogen gooien, aandacht krijgen en indruk maken met je auto. Om die reden worden er zo veel opvallend gekleurde, gevormde, en klinkende auto's meegenomen van thuis. Tuning is hier een belangrijk onderdeel van.

Alpina B6 E63

Alpina is zonder meer één van de meest beschaafde tuners. Dat dit exemplaar schreeuwend rood moet zijn is de keuze van de eigenaar, een feit is dat gigantische spoiler-, happer- en bumperkits ons bespaard blijven. Voorheen waren Alpina’s zelfs voorzien van niet meer dan twee uitlaten. De motor is ook wat bescheidener, afgezien van de compressor de men op de 4,4 liter V8 heeft gezet. Een V10 is geen vereiste, de B6 E63 mikt op de M6 als alternatief. De achterwielen hebben 500 pk te verwerken, over begrenzers wordt niet lullig of hypocriet gedaan. Deze 2+2 laat zich zonder problemen door trappen tot 315 km/u. Naast technische aanpassingen en subtiele wijzigingen aan het uiterlijk is het interieur voorzien van hout, Alpina zetels, en Lavina-leder op het stuurwiel.

Alpina B6 E63 - Foto Jim Appelmelk
Alpina B6 E63 - Foto Jim Appelmelk
Alpina B6 E63 - Foto Jim Appelmelk
Alpina B6 E63 - Foto Jim Appelmelk

BMW X6 Hamann Tycoon EVO 5.0i & X6 Hamann EVO2 M

Dit is het absolute nulpunt: extreem cool, òf juist een ongekend dieptepunt. Toen de BMW X6 in 2008 gelanceerd werd, kreeg de auto van vele kanten kritiek te verduren vanwege zijn controversiële uiterlijk. Vind je hem juist nog te gewoontjes, dan helpt Hamann je aan de ideale auto. De met 4,4 liter V8 uitgeruste X6 5.0i is met zijn 407 pk al een redelijke overkill. Omdat de auto zo zwaar is, heb je toch nog meer nodig om pas ècht indruk te maken, zo blijkt. Hamann kietelt de X6 5.0i tot 501 pk, en doet ook al niet flauw over begrenzers; 300 km/u moet mogelijk zijn. Vierentwintig jaar geleden was de 201 km/u van de Lamborghini LM002 al wereldschokkend. Die auto verbleekt erbij wat betreft prestaties.

Het topmodel uit BMW’s eigen reeks is de X6 M. Deze wordt aangedreven door hetzelfde blok, maar dan tot 555 pk opgevoerd. Hamann doet er een schep bovenop. Er ligt 670 pk voorin, net zoiets als in een Enzo dus, om maar een afslag te nemen. 0-100 zou in deze crossover in 4,2 seconde moeten lukken. De topsnelheid wordt opgegeven als 300 km/u, maar zou natuurlijk hoger moeten zijn dan de top van de 5.0i. Niemand durft het waarschijnlijk uit te proberen. G-Power gaat nog door tot 900 pk.

BMW X6 Hamann Tycoon EVO - Foto Jim Appelmelk
BMW X6 Hamann Tycoon EVO - Foto Jim Appelmelk
BMW X6 Hamann Tycoon EVO - Foto Jim Appelmelk
BMW X6 Hamann Tycoon EVO - Foto Jim Appelmelk
BMW X6 Hamann Tycoon EVO - Foto Jim Appelmelk

BMW X6 Hamann Tycoon EVO - Foto Jim Appelmelk
BMW X6 Hamann Tycoon EVO - Foto Jim Appelmelk
BMW X6 Hamann Tycoon EVO - Foto Jim Appelmelk
BMW X6 Hamann Tycoon EVO - Foto Jim Appelmelk
BMW X6 Hamann Tycoon EVO - Foto Jim Appelmelk

Ferrari 599 GTB Fiorano Novitec Rosso Race 848

Hiervoor werd een Ferrari 599 GTB Fiorano opgeofferd. resultaat: méér dan de voormalige 599 GTB, en óók meer dan de voormalige 599 GTB Novitec Rosso. Hij was al eerder te zien op Autoblog, dus ik houd het kort. De zesliter V12 levert in dit geval 848 pk, een halsbrekend vermogen dat niet aan al te veel mensen mag worden vrijgegeven. Het zal namelijk alléén worden verdeeld over de achterwielen, en dat zijn er maar twee. Best logisch, maar toch wrijf ik het er nog eens in. Novitec Rosso zal dan ook maar drie exemplaren leveren om torenhoge schadeclaims (“Sorry mevrouwtje, hij stond nog in zijn achteruit.”) te beperken.

Ferrari 599 GTB Fiorano Novitec Rosso Race 848 - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTB Fiorano Novitec Rosso Race 848 - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTB Fiorano Novitec Rosso Race 848 - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTB Fiorano Novitec Rosso Race 848 - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTB Fiorano Novitec Rosso Race 848 - Foto Jim Appelmelk

Ford Hennessey GT 1000

De grote ombouw. Wie veel rondkijkt op Autojunk, Autogespot, EOR en/of ExoticSpotter merkt het wel eens op. Dit Fordje begon zijn leven als Fiesta. Bij wijze van spreken. Maar wel als doodgewone Ford GT, waarvan er al 4.038 van rondrijden (minus aantal crashes…). De 5,4 liter V8 met compressor, die aanvankelijk 550 pk kon leveren, werd opgepompt tot ongeveer 600 pk. 50 pk kun je in dit geval als een symbolische toename beschouwen. Inmiddels ademt het blok via twee turbo’s, wat het schokkende vermogen van 972 pk beschikbaar maakt. Hij is dus al bezig aan zijn derde leven. Ik mag hopen dat hij nog lang blijft leven, want zijn topsnelheid ligt rond de 390 km/u (eerst: 330 km/u); 0-100 kost hem volgens de bronnen nog maar 2,6 seconde (eerst: 3,7 seconde). Gevaarlijk snel. De uitlaten zijn inmiddels van roestvrij staal. Een laagje goud op de motor, zoals in de McLaren F1, is nog net even te hoog gegrepen.

Ford Hennessey GT 1000 - Foto Jim Appelmelk
Ford Hennessey GT 1000 - Foto Jim Appelmelk
Ford Hennessey GT 1000 - Foto Jim Appelmelk
Ford Hennessey GT 1000 - Foto Jim Appelmelk
Ford Hennessey GT 1000 - Foto Jim Appelmelk

Lamborghini Murciélago Bob Forstner Performance

Over deze Murciélago BF Performance is maar weinig bekend. Bob Forstner is een Londense dealer in exclusief speelgoed met vier wielen, en tevens tuner, gelocaliseerd aan Park-Lane. Er stonden onder andere drie Zonda’s, een K’Egg, een LP640 Roadster, een Diablo GT, en een Enzo. Wellicht ben ik iets vergeten op te noemen, de showroom is overigens niet erg ruim bemeten. Dit Lammetje stond op de late avond voor het Hilton aan Park Lane: een Murciélago met wat spul van de LP640 (velgen, happers en achterlichten), een opvallend eindstuk (Autoradio? Echte liefhebbers draaien het raam open!), en een surfplank op de achterkant. Er werd waarschijnlijk eventjes mee test-gereden, want die week werden op dit tijdelijke kenteken ook al een Diablo GT en een Zonda gesignaleerd. Wie meer over deze Murci weet mag het roepen, of gewoon typen.

Lamborghini Murcielago Bob Forstner Performance - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Murcielago Bob Forstner Performance - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Murcielago Bob Forstner Performance - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Murcielago Bob Forstner Performance - Foto Jim Appelmelk

Range Rover Sport Supercharged by Revere London

Revere London klinkt als de Rimmel London voor auto’s. Het is wat hoog gegrepen, want Revere is geen erg groot bedrijf. Ze doen aan optische tuning en motortuning van een aantal merken, waaronder Range Rover. Andere merken schijnen ze ook aan te passen, maar Range Rover Reveres zie je nog wel eens op de weg. De Sport Supercharged is gekieteld tot 410 pk, wat een symbolische toename van 20 pk. Aanpassingen aan het uiterlijk zijn voor de koper wellicht wat interessanter. Nu heeft de auto een gigantische voorbumper die de grond haast raakt. Het oogt dreigend, maar is natuurlijk zonde van die praktische, grote bodemvrijheid die de auto eerst had. Het interieur kan ook naar wens worden aangepast.

Range Rover Sport Supercharged by Revere London - Foto Jim Appelmelk
Range Rover Sport Supercharged by Revere London - Foto Jim Appelmelk
Range Rover Sport Supercharged by Revere London - Foto Jim Appelmelk
Range Rover Sport Supercharged by Revere London - Foto Jim Appelmelk

Range Rover Vogue Supercharged Kahn

Iets spannendere tuning komt uit de richting van Kahn. Als we de eigenaar op zijn woord moeten geloven, levert de V8 ongeveer 630 pk, wat zonder meer een merkbare toename te noemen is. Leuk is verder dat er alleen Kahn velgen en uitlaten gemonteerd zijn, een bodykit is verder achterwege gelaten. Zo mag ik het graag zien, hoewel ik het liefste de Kahn RS-X velgen (even googlen, het is ook niet mijn basiskennis hoor) eronder had gezien. Het allerleukste zou het zijn wanneer alle Techart Magnums in Nederland plaats maakten voor deze machines. Nog steeds zijn SUV’s niet mijn cookie, maar onderscheid maak ik wel.

Range Rover Vogue Supercharged Kahn - Foto Jim Appelmelk
Range Rover Vogue Supercharged Kahn - Foto Jim Appelmelk
Range Rover Vogue Supercharged Kahn - Foto Jim Appelmelk
Range Rover Vogue Supercharged Kahn - Foto Jim Appelmelk

Hierboven was al te zien wat Alpina, Hamann, Novitec Rosso, Hennessey, Bob Forstner, Rvere en Kahn in huis hebben. Brabus liet het afweten, maar morgen is te zien wat FAB design allemaal in huis heeft, en wat het allemaal inhoudt.



41 reacties

Superdik, alleen spijtig dat de kans dat je het op de baan tegenkomt veel kleiner :)
Persoonlijk vind ik de Ferrari 599 GTB Fiorano Novitec Rosso Race 848 de mooiste van al deze spots….
Die oranje Range Rover is echt gruwelijk dik!
Die Ferrari, lambo en Ford wil ik best op de oprit hebben. De rest trouwens ook wel, maar dan meer om te verkopen :P
Op die Lambo hangen Duitse platen met rode letters. Maw is dat een tijdelijk kenteken hetwelke enkel in Duitsland mag gebruikt worden.
integralechubasco
waarom gebruiken ze voor die vernaggelde bmw-x6’sen en concorten altijd kleuren van een of ander voetbalshirt…
Ik heb het me een keer door één van de Arabische expats uit laten leggen: je wilt graag opvallen, onderscheidend zijn, hoge ogen gooien, aandacht krijgen en indruk maken met je auto. Om die reden worden er zo veel opvallend gekleurde, gevormde, en klinkende auto’s meegenomen van thuis

nee echt? hoevaak heb ik dat al wellis hier uitgelegt? ik denk als een arabier met autos aangezien ik daar een aantal jaar gewoont heb ;) vriend van me heeft daar ook een mansory DB9, gewoon omdat een normale db9 niet genoeg opvalt…
Al dat speelgoed mag je houden.

Buiten zo één Ford Hennessey GT 1000 mag je altijd aan mij geven :D wat een kar.
Doe mij maar de Alpina B6.. in black!
integralechubasco
@spykerboy
of arabieren hebben een oogafwijking omdat ze te lang in de zon hebben gekeken… ;)
Holy crap wat is die range rover lelijk zeg.. die uitlaten zijn zonde!
Alpina is geen tuner maar een autofabrikant ;)
staat er nou een Panamera met bodykit op die eerste X6 foto?
Ik wil die witte Panamera en die Ford.
Gelukkig dat er niets speciaals vernielt tussen zat.
Ik heb een zwak voor Alpina’s (officieel géén tuner btw), maar al de rest laat ik aan me voorbij gaan. Origineel is hoe ik het het liefste heb.
Die Alpina en Ford GT vind ik de lekkerste!
Sinds wanneer is Alpina een autofabrikant? Het wordt weliswaar apart aangegeven op de RDW, maar je gaat me niet wijs maken dat ze alles uit “niets” bouwen. Dan vind ik wel heel erg toevallig dat een Alpina B6 sprekend op een BMW 6 serie E63 lijkt. Puur interessantdoenerij, want BMW heeft nog altijd een vééél grotere investering gedaan in de ontwikkeling en uiteindelijke gewaarwording van de Alpina B6, dan Alpina zelf, gekeken naar uren, onderdelen, en euro’s. Zelfde geldt wat mij betreft trouwens voor Porsche/RUF.
De Alpina en de Ford zijn in mijn ogen niet té opzichtig getuned. In beide gevallen kun je van een verbetering van het origineel spreken vind ik, dat is lang niet met alle getunede objecten het geval.
@ Appeltje

Alpina is sinds 1983 officieel een autobouwer en geen tuner. Ze veranderen genoeg aan de geleverde BMW onderdelen om deze status te verdienen. Tegenwoordig vind ik het ook minder echt van toepassing: vroeger werden complete motoren herbouwd en herzien (ouwe B10 biturbo bijvoorbeeld). Als je kijkt naar de nieuwe B7 wordt alleen even de 4.4 biturbo wat opgedirkt. Jammer.
Nou ik vind dat ik met mijn Toyota Corolla G6-r al genoeg opval :-)
Die Murcielago ben ik vorig jaar tegengekomen aan de Nürburgring. Ze kwamen toe net na sluitingstijd en ze hadden daar blijkbaar een afspraak om nog enkele rondjes te rijden op het afgesloten circuit…
Hennessy Ford GT is te dik!!!! WOW… Lekkere post hier Appeltje!
Doe mij toch maar die Veyron Centenaire op de foto’s van die 599 GTB!!!
Leuke combo dus!
De Ford GT vind ik toch wel de mooiste in bovenstaand rijtje.
Ik trek alleen de 599 en de Alpina (maar dan met foute jaren 80-striping zoals het hoort op een Alpina).
Ford GT = echte liefde ..
doe mij maar de alpina

detail; alpina is geen tuning maar een werk, dat in de bmw fabriek wordt gebouwd
Vreemd dat Autoblog niet met nieuws komt dat BMW bezig is met een X4!! Of heb ik niet goed opgelet?
peter - italia
shiieieeiiieet wat is die oranje range mislukt zeg.. is die gozer met karton bezig geweest ofzo?!
X6 is zoooooooooooo lelijk, de Ford GT daarentegen………..
@RacerX

Neem voor de gein eens een rondleiding bij Alpina.
Bljkbaar heb je geen idee hoe het er daar aan toe gaat.
Alpina is een label van BMW zelf, maar dat is een publiek geheim. Sommige techniek (onlangs 4 fase diesel inspuiting en technieken voor niet atmosferische benzinemotoren) willen ze eerst even testen op kleine series (en niet onder de BMW naam).
@964RS: da’s een zware uitspraak. Heb je daar enigzins een bron van die dat ietwat kan staven?
Ik ben nog op bezoek geweest bij Alpina, en geloof dit niet.
@MDA
dat dacht ik ook al wel vet ding
alpine b6 e63
vet gaaf
ford gt
vet gaaf
de rest hardstikke LELIJK gepimt!
Ik vind de Kahn Carbon F1-X velgen persoonlijk mooier om onder die Range Rover te hebben..;)
Enkel de Ford GT kan mij bekoren in dit rijtje.
Mooie foto’s! Die Bmw tuners zijn wel niet volledig mijn stijl… de rest valt wel goed mee ;)
die rode bmw’s zijn er te veel aan…een bmw in het rood?…BAH
IK WIL MIJN Bugatti d`Oro terug!!!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).