De prijs van een elektrische Citroen: 29.550 (ex BTW)

Auteur: , 28 Reacties

Dat is dus 35.165,- Euro incl BTW, maar de Citroen C-ZERO kent 0% bijtelling en is belastingvrij te verkrijgen! Voor dat geld krijg je een klein stadswaggie op elektro-power, interesting?

De Citroën C-ZERO heeft een actieradius van 130 kilometer. Dat is niet veel, maar ruim genoeg voor gebruik in de stad. De auto is voorzien van een Lithium Ion accu, waarop 5 jaar garantie wordt gegeven binnen 50.000 kilometer. De elektromotor levert 64 pk en heeft 180 Nm max koppel (bij 2.000 tpm). De elektriciteit wordt opgeslagen in een 330 volt Lithium-ion accu, welke bestaat uit 88 cellen van 50-Ah. Volledig opladen duurt 6 uur, maar je kan ‘em ook voor 80% opladen in slechts 30 minuten.

Zo langzaamaan krijgen we een steeds beter beeld van de elektrische auto’s die in ons land te koop zijn en/of komen. De prachtige Fisker Karma kost ongeveer een ton, maar dat zal niet voor iedereen tot de mogelijkheden behoren. Dan is er nog de Nissan Leaf, die kost 32.839,- Euro en heeft een grotere actieradius dan de C-Zero, en meer binnenruimte voor passagiers/bagage. Nu is het alleen nog wachten op de prijs van de rebadged Mitsubishi i-MiEV, die wellicht NOG DUURDER gaat worden dan deze Citroen. Volgens mij heeft PSA het nog niet helemaal door…




28 reacties

Liever de logo van Citroen op de motorkap dan die van Mitsubishi
“De Citroën C-ZERO heeft een actieradius van 130 kilometer. Dat is niet veel, maar ruim genoeg voor gebruik in de stad.”
Alleen geschikt als auto erbij dus, en daarvoor veeeeel te duur… Vind hem trouwens ook vreselijk lelijk.
@fant: daarom richt Citroen zich ook net name op de zakelijke markt. Die kunnen het namelijk makkelijk(er) betalen, zeker omdat een ‘groen’ imago hun veel geld waard is. Ook krijgen bedrijven subsidies voor de aanschaf van dit soort hokken.

Met de C-ZERO richt zich Citroën in eerste instantie op de zakelijke rijder en grote fleetowners. De C-ZERO is voor deze doelgroep aantrekkelijk vanwege de lage onderhoudskosten, 0% bijtelling, vrijstelling van belasting en mogelijke [lokale] subsidies. Zo stimuleert de gemeente Amsterdam bijvoorbeeld het gebruik van elektrische auto’s door naast gratis plaatsing van laadpaal en 2 jaar gratis elektriciteit ook de helft van het verschil tussen de prijs van een conventionele auto en de elektrische auto in kwestie te vergoeden.
@robbie: Hoeveel van die krengen zou Greenwheels besteld en aangemeld hebben voor Amsterdam? En mag je de subsidie op aanschaf houden als je de auto in Utrecht stationeerd? Amsterdam bedankt! :evil:
waarom moet het nou weer zo’n lelijke/ vrouwen auto zijn?
pittig prijsje…
Net zoals altijd bij berichtgeving over electrische auto’s klopt er iets niet met het wattage/vermogen etc van de accu’s … 50Ah bij 330 Volt is 16.5 kWh per accu. Maal 88 units in deze omgekatte i-MiEV geeft 1452 kWh oftewel bijna 1.5 MWh voor de hele battery pack. Een Tesla moet het stellen met 45 kWh en heeft een actieradius van zo’n 300 km. Dus ergens klopt er iets niet.
-Update-
Ik heb even bij Citroen zitten neuzen, en de hele battery pack kan maar 16kWh opslaan. Das dus 1/3 van de Tesla. Leuk dat ze 50Ah vermelden, maar dat is dus 50Ah bij 3.65 volt. dat is 180 Wh per accu. Dat is ongeveer 2x een laptopaccu.
.
ach ja. Duur bakje met weinig actieradius en slappe accus. Niet voor mij! Doe mij maar een Fisker! :)
anonymous coward
@MDA

Mogelijkerwijs heb je een paar cellen in serie nodig om de 330 volt te halen, dus 4 in serie, voor 22 in parallel, goed voor 400 kWh? (of 22 in serie, 4 parallel, voor 80kWh?)

Is maar een gok hoor..
anonymous coward
-update-

Juist, 3,65 volt per accu dus
Handig als stadautotje voor mensen die anders de trein zouden kunnen nemen.
Of voor forenzen die eerst auto en dan de trein nemen.
Maar geen wagen om mee op vakantie te gaan of om mee te rijden. Een vervoersmiddel gewoon.
Een Karma is zijn prijs ook wel 3x waard. Dat is tenminste een mooie auto met een leukere batterijpakket (wat heet leuk) dan dit gedrochtje.
PietHypocriet
geen wegenbelasting. daar gaan we weer. vliegen deze dingen vlak boven de weg ofzo? belasten deze dingen de weg niet? nemen zij geen openbare parkeerplaats in?
waarom moet ik wel betalen voor deze zaken en de eigenaren van dit rothok niet? we gebruiken toch allebei dezelfde voorzieningen?
Lelijk eendje
SUPERDUUR VOOR zo’n lelijk schepsel dat dan nog niet vooruit te branden is! En ik kan er enkel maar tot aan mijn werk rijden, en dan aou ik hem al terug moeten opladen, niet echt handig dus.
Die Fisker dat is iets anders, die is tenminste mooi!
Dus eigenlijk krijg je voor 35.165 euries een electrische brommobiel met een actieradius van net niks. Ik vraag me af wat voor idioten zoveel neer gaan tellen voor dat ding…
Wat jullie vergeten zijn te melden is dat je in A’dam een gratis paal voor je huis krijgt, lees verder op Autoweek, als je iets doet doe het dan goed..
Wat een debiele reacties weer. Denk eens wat zo’n auto scheelt aan onderhoud tov een auto met verbrandingsmotor. En dan heb ik het nog niet eens gehad over kosten aan brandstof, wegenbelasting, verzekering, enz. Wellicht zijn de aanschafkosten van deze auto bij veel gebruik er in no-time uit te halen? Dit zijn natuurlijk zaken waar de gemiddelde fietsende puber niet aan denkt voordat ze een reactie plaatsen.
@Nol: Een Citroen C1 Seduction 5-deurs kost 8.890,- euro, en heeft een opgegeven gemiddeld verbruik van 4,5 liter per 100 km. Maak daar voor het gemak even 1 op 20 van, stel de benzineprijs op 1 euro 50 per liter, en je kan voor het verschil in aanschafprijs ongeveer 350.000 kilometer rijden in de C1. De C1 heeft een (vanaf volgend jaar) wegenbelastingvrij A-label, en de verzekering zal bij de C-Zero veel duurder uitvallen, simpelweg omdat de aanschafprijs veel hoger is. Tel er nog bij op dat de actieradius van de C-Zero bij koud weer of gas geven gigantisch terugloopt, en je peperdure zwaar vervuilende accu’s zeker niet eeuwig meegaan. Wie reageert er dan debiel?
@Nol:

Denk ook eens na wat er zou gebeuren moesten er opeens 10 000 van deze wagens verkocht worden in Nederland wat niet onmogelijk zou zijn aangezien andere Citroëns die cijfers halen.

10 000 wagens die elke nacht moeten opladen.
Nu ik ben te lui om de cijfers te gaan bekijken wat ze verbruiken om op te laden.
Maar ik weet wel welke energie dat er in de accu’s zit dankzij de info van het artikel. En de verbruikte energie is dus nog eens veel hoger.
10 000 wagens zouden afgerond iedere nacht 160 MWh opslaan in hun accu’s.
Nu ik weet niet of je weet aan welke ratio Nederland Stroom verbruikt en opwekt. Maar dit is geen te verwaarlozen cijfer.
Ten eerste zeg maar dag tegen nachttarief, vergeet de relatief lage stroomprijzen.
En vooral hervoorzie het hele land maar van een stroomnet dat erop berekend is dat een heel dorp in van die wagens kan rondrijden want dat is tenslotte mogelijk.

Leuk als speelgoedje in de vorm van een electrische motor of een tesla, slecht als algemeen nationaal vervoersmiddel. (allesinds voorlopig toch)
Beste Citroen, dank voor het aanbod early adaptor te zijn, maar het lijkt me duidelijk dat ik deze mogelijkheid aan mij voorbij laat gaan, ondanks alle “belastingvoordelen”.

*zijn ze van de pot gerukt, 6 keer meer dan een gelijkwaardig ICE alternatief waarmee ik wel op familiebezoek kan zonder gedwongen te blijven overnachten*
the-budel-guy
35.165,- Euro incl BTW :O

dan koop ik liever een VW golf GTI van 31.790,- en dan neem ik er nog wat opties op

P.S de prijs van de GTI is al Met BPM
“Dat is dus 35.165,- Euro incl BTW, maar de Citroen C-ZERO kent 0% bijtelling en is belastingvrij te verkrijgen!”

Ik neem aan dat hier BPM-vrij wordt bedoeld? Belastingvrij zou betekenen dat de BTW er ook niet toe doet…

“Nu is het alleen nog wachten op de prijs van de rebadged Mitsubishi i-MiEV, die wellicht NOG DUURDER gaat worden dan deze Citroen. Volgens mij heeft PSA het nog niet helemaal door…”

Eigenlijk zijn de PSA-versies juist rebadged, de i-MiEV is het origineel. En hoezo heeft PSA het nog niet door? Mitsubishi rekent juist de hogere prijs. Of staat die zin los van de voorgaande en gaat over de auto in het algemeen?

Beetje slordig, autoblogger. ;)
Volgens mij heeft de gewone mens het nog niet door en de autofabrikant juist wel: elektrowaggies zijn duur in bouw…
“De elektromotor levert 64 pk en heeft 180 Nm max koppel (bij 2.000 tpm)” ik dacht dat het hele gedoe rond elektro spul was dat je altyd alle koppel had ??
@wotevajjjj:


Men kan het koppel van een electromotor regelen. En binnen redelijke grenzen dus ook kiezen. En op zich is het mogelijk om constant veel koppel te hebben. Maar dat verbruikt ook dus daarom misschien.
Ik heb ook al met een electrische crossmotor gereden die wel constant veel koppel had. Wat de besturing onnatuurlijk en moeilijk maakt in het begin. Maar een keer je gewend bent aan hoe direct en snel het is is het wel zeker zo leuk.

Maar ze zullen deze wagen zo gewoon mogelijk willen houden. En ook dat als iemand onoplettend zijn voet neer duwt dat hij geen raket acceleratie heeft.
Je kan beter voor dat geld een Nissan Leaf kopen (ca.€33000 incl BTW), is nog goedkoper ook, meer auto en meer actieradius!!
“Nu is het alleen nog wachten op de prijs van de rebadged Mitsubishi i-MiEV, die wellicht NOG DUURDER gaat worden dan deze Citroen.”

Dit klopt hier niet. Dit IS de gerebadgde Mitsu i-MiEV.
Is er trouwens al een naam voor de Peugeot? iOn was het concept, akkoord, maar misschien noemen ze de productieversie 1008 of zo…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).