Autobelastingen mogen weer omhoog. Goedemorgen!

Auteur: , 53 Reacties

We hebben nog niet eens een regering, maar men probeert zich nu alvast geliefd te maken bij het volk. Demissionair minister De Jager (CDA) van financiën heeft namelijk besloten dat de opcenten volgend jaar best een beetje omhoog mogen.

Op dit moment ligt de maximale opslag op de autobelastingen op 116,7 procent maar minister Jan Kees de Jager is van mening dat het best een beetje meer mag zijn. Met ingang van 1 april 2011 gaan de opcenten daarom naar maximaal 119,4 procent. Overigens is het aan de provincies zelf om te bepalen of ze ook de maximale opcenten hanteren, of dat ze voor een lagere belasting kiezen.

Op dit moment is er niet één provincie die het maximale tarief hanteert en het is dus ook niet zeker dat de provincies het belastingtarief gaan verhogen. Iedere provincie heeft zo z’n spaarpotje dat steeds harder gevuld wordt door het stijgende aantal auto’s op de weg. Een woordvoerder van financiën benadrukt dan ook dat belastingverhogingen helemaal niet zeker zijn. Houdt er echter er rekening mee met oog op onder meer de tekorten die zijn ontstaan voor het herstellen van de vorstschade van afgelopen winter dat het risico op een belastingverhoging bij jou in de buurt reëel is. Op dit moment betaal je -afhankelijk van de regio waarin je woont- een opslag tussen de 67,9 en 95 procent.

Foto: Richard van Elferen via jankeesdejager.nl



53 reacties

Zijn partij genoot en vriendje eurlings beloofde toch dat de tarieven bevroren werden voor de komende jaren?
Goh verassend. En niet raar dat hij dit nu opvoerd. Zo krijgt het nieuwe kabinet hier niet de schuld van.
@Vreddy_B: Ja maar hij had niet het lef om het voor de verkiezingen te melden. Dat had ze denk ik weer wat stemmen gekost!
@911GT2: Dat noemen ze politiek. En het staat ook niet in het ‘nieuwe’ programma. En lees net dat Rutte de aanschaf van de JSF voorlopig niet door gaat dus dat dat van die belasting is iedereen zo weer vergeten.
@911GT2: Denk je nou echt dat politici eerlijk zijn tijdens verkiezingen? FAIL
Deze ambtelijke baan is blijkbaar errug eenvoudig. Zo had Zalm tijd om te flipperkasten, mocht overal relaxed een peukie paffen. Wouter Bos vond het tijd om te strooien met belastinggeld aan diverse banken (hoewel een goede zaak), waardoor hij zichzelf slimste jochie van de klas mocht noemen. De Jager is een capabele babbelaar met een spontaan vrolijk charisma over zich, maar volgens mij zijn dat de ‘gevaarlijkste mensen voor je portomonnaie’.
Verhoog de opcenten maar als de bijtelling en BPM maar weg gaan dan :)
het is toch allemaal zo eenvoudig:

gewoon de belastingvoordelen voor zuinige auto’s opheffen, je wilt niet weten hoeveel profiteurs er nu in zo’n flut Prius en/of Polo SlowMotion rondtuffen…
@xtr: Dat zal ook niet meer lang duren. Ze hebben zich namelijk vergist in het aantal mensen dat een dergelijk wegenbelasting vrije auto aan ging schaffen. Dus of de norm gaat straks omhoog zodat bepaalde auto’s er weer buiten vallen of de regel vaagt langzaam weg.
Wordt het basisbedrag zelf dan verlaagd?

Maargoed, laat maar komen, dan betaal ik wel weer wegenbelasting voor de Prius van iemand die altijd met 150 over de linkerbaan scheurt :)
alles komt weer terug. men wil ergens geld vandaan halen om de economie te stimuleren. dan maar met nog meer belastingen of hogere heffingen. kijk naar die wegenbelastingvrije en bpm-vrije auto’s. het potje is leeg dus vanaf volgend jaar mogen ook die gewoon weer gaan betalen. welkom in het omgekeerde belastingstaatje nederland. valt nog mee dat de hele discussie over kilometer heffing en tolwegen nog niet aan de orde is gekomen. maar ook daar zie ik 2011 wel wat mee gebeuren. en zo blijft het regeringsloze land maar aankloten.
Prima plan dit; ik hoop echt op minder vervuilende auto’s op de weg op deze manier. En ik heb er toch geen last van in mijn Prius, die ook nog eens mooi zuinig is en weinig co2 uitstoot.
anonymous coward
*gaat op zoek naar alfa 75 uit 86, om een 3.0 V6 in te hangen, en binnenkort belastingvrij obscene hoeveelheden CO2 de lucht in te braken*

@Henk, je realiseert je dat als er maar genoeg prius gedrochten op de weg komen, die ook weer belasting mogen gaan betalen? Reken maar dat als men weer een “groene” maatregel mag verzinnen, ze jou je voordeel afpakken, en het aan de nissan-leaf rijders geven
handrem trekken is fijn!
Opdonderen met die De Jager!!!
Ze moeten sowieso die topambtenaren op straat schoppen. Zijn er veel te veel van (over een bezuinigingen gesproken). Het denkwerk kan het beste door de nuchtere, werkende en niet-capsones categorie worden gedaan.
@Henk: vuile profiteur, jij rijdt toch ook op de weg, iemand anders betaalt wat jij moet betalen… En ik ben dan de egoist omdat ik niet denk aan het milieu…
Oh my god?! Alsof vorstschade er iets mee te maken heeft. ALLES in de provincie moet door opcenten betaald worden, als de wegen er beter van worden is dat mooi meegenomen. Ze hebben dus gewoon weer niet op de uitgaven gelet als er meer geld nodig is. Zo vervelend die politici…
@handrem trekken is fijn!

Donder zelf op met je onzinnige uitspraken! We leven in een democratie, en De Jager is gekozen…door het volk. Als je dat niet inziet, kun je beter ophoepelen.
@clijde: De jager is niet gekozen door het volk. De jager is een tijdelijke oplossing.
@Henk: nou, even los van het hele CO2-verhaal en het feit dat auto’s (de mens überhaupt, als je het mij vraagt) een verwaarloosbaar kleine invloed erop lijken te hebben: jij verbruikt helemaal niet zo veel minder dan de gemiddelde automobilist, maar die moet wel een paar tientjes per maand betalen, en jij helemaal niks.

Is dat wel helemaal eerlijk? Aangezien je nog steeds “vervuilt”..?
@Vreddy B

O.k. Staatssercetaris wordt gekozen door de eerste kamer, maar ik doelde eigenlijk dat “handrem trekken is fijn” zei, dat ze alle topambtenaren maar weg moesten doen. Dat gaat mij dus te ver.
@clijde: Ik begrijp u punt. Is ook onnodig, ondanks dat niemand het zich voor kan stellen heb wij èèn van de meeste efficiënte ambtenaren stelsels. Het is ook vrij naief om te denken dat dingen goedkoper worden in de toekomst. Al geven ze het kwartje van kok terug dan wordt via een andere weg wel weer geincasseerd.
Ze zijn alvast aan ’t ‘sparen’ voor de FIFA rijbanen in 2018…
Tjonge jonge, houden ze dan nooit eens op met geld stelen…
Heb ik geen problemen mee, MITS dat extra geld ook inderdaad gebruikt wordt om de infrastructuur te verbeteren.
@sorcerer

Ik vind het niet erg dat henk niets hoeft te betalen en
wij een paar tientjes per maand! Wat is er tegenwoordig nog eerlijk dan. Is gewoon je keuze maakt bij een auto die je koopt. Onze regering heeft ervoor gekozen dat henk deze keus kon maken.En rijd nu zonder belasting lekker gratis rond. slim tog?
@RacerX
Zoals het plan voor nóg meer rijstroken wat voor geen meter werkt? In Duitsland hebben ze lappen met 4 baans wegen, waar het gewoon vaak stilstaat omdat men weer terug moet naar 3 baans. En ritsen kan bijna niemand als je dat zo ziet.
Ik ben nog niet lang genoeg in het bezit van een rijbewijs om te gaan schreeuwen dat mensen niet kunnen rijden, maar het valt soms op hoe moeilijk sommigen doen om in te voegen of te ritsen.
Dan weer terug ontopic: Mijn starlet (waar ik wel belasting voor betaal) verbruikt vast niet meer als de Pruis van de buurman. -die hem overgens ook puur heeft voor het belastingvoordeel-
Even voor de goede orde: dit komt dus bovenop de al afgesproken aanzienlijke verhogingen van het vaste deel van de MRB tm 2010. Al die subsidies voor leaserijders en particulieren die opeens bekeerd zijn tot de “groene kerk” moeten immers ergens uit opgebracht worden.

De particulier met een wat oudere auto krijgt alle verhogingen voor zijn kiezen. Maar geen probleem, dat is toch niet de doelgroep van de grootste partij van dit moment. Voorlopig komt hier dus geen verandering in.
Foutje, ik bedoel verhogingen tm 2012. We kunnen dus nog even vooruit…
@beseram: Het onozele aan de hele zaak is dat iedereen doet alsof het een milieukwestie is terwijl het gewoon een geldkwestie is, waarin milieuvervuiling een mooi motief is. Vanuit politiek standpunt zijn groenere wagens een manier om mensen toch nog een wagen te geven zonder dat ze er (veel) belastingen op moeten betalen. De rest kan dan meer belastingen betalen, want ze hebben nog altijd het alternatief van de groene wagen. Aangezien de meeste mensen nog geen groene wagen kunnen/willen kopen brengt dat dus veel meer op voor de staatskas. Dat het een geldkwestie is wordt maar weer bewezen door het feit dat belastingvrije wagens binnenkort waarschijnlijk niet meer zo belastingvrij zullen zijn omdat ze te populair worden…
Vanuit de mensen hun standpunt doen ze precies alsof ze allemaal voor een beter milieu zijn, terwijl goedkopere/geen belastingen het enige is waarvoor ze hun auto kopen, en dat blijkt ook alleen maar uit Henk zijn reactie:
“Prima plan dit; ik hoop echt op minder vervuilende auto’s op de weg op deze manier. En ik heb er toch geen last van in mijn Prius, die ook nog eens mooi zuinig is en weinig co2 uitstoot.”
Hij weet nog niet eens hoeveel zijn Prius verbruikt, want anders zou hij weten dat het niet zo veel zuiniger is dan andere nieuwe wagens, met vergelijkbaar vermogen.
Voor de Priusliefhebbers en milieumensen, hier nog een mooi filmpje over datgene wat Toyota liever niet bekend maakt: http://www.greenfudge.be/2010/02/02/nederlands-de-toyota-prius-volgens-top-gear-meer-co2-uitstoot-dan-een-bmw-m3/
Schandalig! Stelletje dieven daar in Den Haag! En wat doe we met dieven? Juist! Laten zitten..bonnetjes schrijven is toch belangrijker..wat een (…)land is dit toch ook soms..
ik heb genoeg van dit land , waarom moet ik hier nog langer brijven , (werken is hier onze straf) maar kon het vroeger toen wel uit ? dat alles goed goedkoop was ,waarom nu dan niet , dat zou ik wel eens willen weten
@mooiweer: Omdat vroeger de koste lager waren. En vroeger kon ook niet alles… Alleen werd vroeger alles gedaan en daarvan word de aankomende jaren de rekening gepresenteerd. Met de groeten van de babyboomers.
Ik heb hem maar een ding te zeggen: Oplazerstralen.
Ben ik nu de enige die 1 april (kikker in je bil) 2011 lees??
@Henk provoceert graag. Deed hij het liefst in een Hummer, de Prius is de betaalbare variant daarvan, voor hem :-)
@Vreddy B
Een van de meest efficiënte ambtenaren stelsels ter wereld?
Laat me niet lachen. Ga eens in het buitenland kijken, en dan bedoel ik niet Europa want het is daar allemaal een zooitje.
We hebben veel te veel ambtenaren die stuk voor stuk veel te veel dure consultants inhuren om hen het werk te laten doen.
Nee, dit land kan makkelijk toe met de helft minder ambtenaren en helemaal geen consultants meer.
Gewoon het loon van de resterende ambtenaren omhoog, zodat je de beste van de beste uit het bedrijfsleven aantrekt.
Deze mensen zijn stuk voor stuk veel slimmer dan de ambtenaartjes, werken harder en veel efficiënter.
Wat gaat er dan gebeuren zeg je? Dit land wordt dan opperbest bestuurd en als gevolg daarvan kunnen alle belasting met de helft of zelfs meer omlaag.
Helaas heeft niemand in Den Haag de ballen om dit te doen, dus zal ik zelf maar weer moeten gaan doen.
Daarom ga ik binnenkort misschien de politiek in.
@VIP: Ik mag niet binnen Europa kijken? Nou noem mij eens een niet corrupt land wat het dan volgens jou zo goed voor elkaar heeft.

En natuurlijk een leuke idee met die mensen uit het bedrijfsleven. Maar deze kwaliteits mensen verdienen in het bedrijfsleven erg veel. Dan mag je de salarissen wel flink doen stijgen. Het is allemaal een leuk idee met dat minder ambtenaren en minder geld blabla, en al die werkloze ambtenaren wat ga je daar mee doen..? Ow je schaft natuurlijk ook per direct de wachtgeld regeling af.. of was je die vergeten? Je zou inderdaad niet misstaan in de politiek daar lopen wel meer mensen met dromen rond.

Er kan inderdaad heelveel verbetering plaats vinden op bepaalde fronten. Alleen het oordelen over de werkzaamheden van ambtenaren zijn voor 90% broodje aap verhalen. En Niemand heeft de ballen om er in Den Haag iets aan te doen? Goh vreemd hoe heten die mensen die deze beslissingen daarover moeten nemen? Ambtenaren juist ja. En als je de politiek gaat bezoeken mag ik vragen voor welke partij dit is? Gewoon gezonde interesse.
sterf.
Nee nou wordt ie mooi! De provincies halen bakken met geld op. Zoveel dat ze het niet eens bij de gemeentebank neerzetten, maar lekker bij Icesave. Nou het resultaat weten we. Miljoenen pegels zijn verdwenen in de Ijslandse waterput. Onze opcenten, ons belastinggeld! Gewoon weggegooid. En nu weer de boel verhogen om de reserves te spekken? Dat kan toch niet zomaar doorgaan? Op wie moet je nu stemmen om deze ellende te stoppen?
zo .. als je na al dat roof en steel werk nog geen fatsoenlijke infrastructuur hebt ..

dan weet je zeker dat je in een corrupt apen-land woont ..
@lincoln: Wees blij, ik was vorige week in Frankrijk. Qua infrastructuur mogen wij niet klagen in tegenstelling tot daar.

Qua hoge belastingen uiteraard wél!
Het moet niet gekker worden.
klaag hier Jan Kees de Jager http://twitter.com/jcdejager
homo hij zal ook un maar 3fm luisteren
Ach en of dit ook doorgaat? Da’s zonder VVD en PVV gerekend denk ik. Is vooral wensdroompje van het fietsersclubje binnen het CDA denk ik, die menen te kunnen dansen zolang Kater Eurlings van huis is.
@Vreddy B
Kijk bijvoorbeeld eens in Sinagapore. Een klein aantal hoogbetaalde topambtenaren bereikt daar wat heel het Nederlandse ambtenaren systeem nog niet eens kan.
Je kan het niet eens zijn met bepaalde dingen in dat land(niet alles daar is geweldig), maar hoe het bestuurd wordt is toch de absolute top.
Ik ga nog niet de politiek in, eerst maar eens ervaring opdoen in het bedrijfsleven en in het buitenland.
Dus we spreken over minimaal zo’n 15 jaar. Tegen die tijd kan het politieke landschap zo veranderd zijn dat ik nog geen uitspraak kan doen over welke partij.
Maar waarschijnlijk woon ik dan weer in het buitenland en bemoei ik me niet meer met Nederland als het zo als nu verder gaat.
Lieve mensen, we gaan voor alles (veel) meer betalen, zeker met de enorme bezuinigen die eraan komen, daar gaat de burger voor opdraaien dus ga er alvast maar goed voor zitten.
De Toyota Prius rijders zullen wel hard in hun vuistje lachen nu.
De doodstraf voor de Jager!
50 dollar per jaar op dit moment voor mijn Range Rover, aan de andere kant is op bepaalde plaatsen het wegdek zo dramatisch dat ik blij ben dat ik een Range Rover heb.
Ook goedemorgen zit met m’n Kappa al boven de 50 euri p/m verdienen ze niet genoeg aan mij..
Van mij mogen ze de provincies direct opheffen. Welk nut dienen ze behalve veel belastinggeld over de balk te smijten en peperdure busbanen aan te leggen?
steletje lafbekke had voor de vekiezing gemeld dan dat durfen ze niet ze helpe alles naar de klote
Ik wil best wegenbelasting betalen dat is geen enkel probleem, maar als al het geld dat wij als automobilisten betalen nou ook echt naar de auto ging dan hadden we in Nederland totaal geen file of parkeer probleem!! De wegenbelasting, de BPM op aanschaf, de accijns op brandstof en de bijtelling op leaseauto`s het gaat allemaal op de grote hoop en zal vast wel goed gebruikt worden, maar de gene die het betaald ziet er vaak niks van terug!
Vorstschade m’n r**t. De overheid laat zich bij wegenbouw leiden tegen de laagst mogelijke kostprijs. Dat vertaald zich terug in fors dunnere onderlagen en toplagen van het wegdek. Grappig is dan ook dat veelal recent aangelegde stroken asfalt kapot vroren. Hoezo bouwfraude????

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).