Alfa Romeo GT: Ciao bella!

Auteur: , 79 Reacties

Even slikken voor degene die 'Alfa oude stijl' een warm hart toedraagt. Eind vorige week bereikte ons het bericht dat de Alfa Romeo GT uit productie is. Natuurlijk gaan we niet stilstaan bij ieder model dat het veld ruimt, maar deze Alfa-coupé verdient het.

Komt ‘ie nou wel of komt ‘ie nou niet? Het was best even onduidelijk of Alfa echt kwam met een coupé op basis van de 147 en 156. In 2003 verscheen het model eindelijk. Meteen (marktintroductie begin 2004) kon de door Bertone ontworpen tweedeurs rekenen op een flinke schare liefhebbers.

Het model heeft de wulpse ronde vormen van die we kennen van de 156 en 147-generatie, maar dan in een heerlijke coupégedaante. De auto deed zijn naam eer aan, want je kon er moeiteloos lange comfortabele ritten mee doen. Tegelijkertijd viel er ook nog wel mee te sporten, vooral met de 240 pk sterke 3.2 V6.

In 2006 al kreeg de GT gezelschap van nog een Alfa-coupé: de Brera. Dit model sluit meer aan op de designtaal die het Italiaanse merk de afgelopen jaren is gaan spreken en oogt daarom veel moderner. Maar ook een beetje als een pannenkoek. De Brera moet het (in elk geval hier in Nederland) behoorlijk afleggen tegen de GT. De teller van de nieuwe coupé staat op ongeveer driehonderd, terwijl al ongeveer 2.600 Nederlanders een nieuwe GT in ontvangst namen. Dit jaar bleef de teller steken op 14, maar er zijn auto’s die het in hun eindfase slechter doen.

Wie op de valreep nog even deze klassieker in spé van Alfa wil scoren: spoed je naar de dealer. Op dit moment wordt de voorraad leegverkocht, dus het kan elk moment gebeurd zijn. Op de tweedehandsmarkt is er ook veel te vinden hoor. Voor net geen 9k vallen er aardig wat exemplaren te vinden. De auto’s met het 180 pk dieselblok komen we het meeste tegen in de lagere prijsklasses, maar er zitten ook zat heerlijke benzineversies tussen.

Tsja beste bella. En dat was het dan. Het Alfa GT-nieuw-leverbaar-tijdperk. Bedankt. En ook al haalde je het niet tot de top-10: het was mooi. Nu maar hopen op iets nieuws. Met deze oude video plus image-gallery en een hoop liefkozende reacties zwaaien we je uit.



79 reacties

Altijd een mooie tijdloze auto gevonden. Jammer dat er zo weinig liefhebbers zijn voor dit soort prachtige auto’s!
Geen Alfa liefhebber maar deze kon me krijgen
Nee! Neem liever de 159 uit productie (is toch geen echte alfa)
@lagrouji: wat is er dan “niet alfa” aan een 159? Ze hebben het even moeten doen met de GM/Holden blokjes, maar dat is ook verleden tijd. Je neemt hem nu toch gewoon met de 1750TB?

Ontopic: prachtige wagen, hopen dat er snel een waardige opvolger komt.

@StijnB: huidige Alfa’s moddervet? vergelijk dat een met “de concurrentie”? Die doen zeker niet beter… Het enige probleem waar ze bij Alfa mee te kampen hebben gehad is dat ze geen gepaste motoren hadden in hun aanbod, wat ondertussen ook grotendeels opgevangen is.
Jammer, was een super lekkere auto, staat zeker nog op mijn Wanted-list. net al vele andere alfa’s
De mooiste hedendaagse Alfa. Deed me altijd wat denken aan de prachtige Giulia Sprint GTA. Vaarwel!
Deze heb ik altijd minder mooi gevonden.

Dan vond ik de Coupé van “mama” Fiat toch veel mooier.
handrem trekken is fijn!
Ontiegelijk jammer dat het gedaan is met deze coupé. Eén van de mooiste in zijn klasse. Zelf heb ik eens met de 1.9 jtdm gereden van 150 PK. Echt een genot!
Voor diegene die er één in het bezit heeft zou ik willen zeggen. Koester deze auto. Hij is het meer dan waard. Waarschijnlijk worden de GT’s op den duur een collectors item.
Ik hoop werkelijk dat ALFA met een volwaardige opvolger komt. ALFA ROMEO zonder GT is voor mij niet denkbaar.

AUB ALFA AUB!!!
een van de mooiste kontjes van afgelopen decennia,. MILE GRAZIE!! Alfa Romeo! en nu maar wa88 op een opvolger,…..
Erg zonde, deze dingen gebeuren, maar schoonheid vergaat niet… Althans, schoonheid in de vorm van mooie auto’s. Voordat mensen hier met voorbeelden van vrouwen aan komt zetten….
Mooie auto, jammer dat het een Alfa is (lees: prutkwaliteit en jaarlijks veel onderhoud/reparaties) anders had ik hem gekocht ipv de Scirocco.
@Alcantara: weinig kenneis van zaken merk ik . Weet je dat VW op dit moment met 4 modellen op de laatste plaatsen staan van de 100.00 km Autobild / Dekra lijsten staat ?
Kijk dan gelijk even waar de Fiat producten nu staan. Dank alvast.
@alfamannetje: Zal je leuker vertellen, kom veel in bepaalde landen, voormalig oostblok en ik moet zeggen.. Het is fiat wat de klok slaat. Fiat Punto waar men in rijdt (met Zastave badge, vervanging van de alom vertouwde Yugo) En ik zie heel veel Fiat stilo weekends als taxi rond rijden in steden als Belgrado..
@alfamannetje: Buiten het feit dat men daar in licentie Fiats aan het bouwen zijn, heeft men daar een wegdek van wat mindere kwaliteit dan hier in NL plus de manier van rijden is daar lichtelijk wat meer assertiever, dan hier. Denk ik dat het daar in zulke landen, een ultieme kwaliteit duurloop test voor een automerk zal zijn.
Dus idd, dat merken als Alfa en Fiat inferieur is…. dat is dezelfde onzin dat sinterklaas of de paashaas bestaan.
– edit: aangepast! –

He, jammer dat de GT niet meer gebouwd wordt. Altijd een fraaie verschijning!
@Bennink: Volgens mij zijn dit al achterhaalde standpunten. Ik kan u vertellen dat VW ook niet altijd even fijn is in het onderhoud. Veel mensen denken dit tot dat ze bij de eerste keer garage de ijskoude rekening op hun dak krijgen.

Ontopic: Fantastische auto zou er graag 1 bezitten. Staat zeker op het lijstje met eventuele keuzes voor het nieuwe prive voertuig.
@Vreddy_B: Lul. @ bennink moet natuurlijk @ Alcanta zijn. Excuses!
Ik rij zelf al drie jaar de GT 3.2 V6, erg fijne auto. Ik hou hem nog wel even. Dat ie meer zuipt dan zijn eigenaar vergeef ik hem.
Ze moeten wel met een heel uitgebreide re-do van de Brera komen willen ze dit gat kunnen opvullen.
Voorkant lelijk. Kontje prachtig. Interieur niet zo mooi als andere Alfa’s.
Zo is het , probleem is dat een ieder over autos mag praten. Nou , ik ga weer verder met me sigarenbandjes , zit ik zeker tussen de kenners. Heerlijk.
@alfamannetje: Geniet ervan, laat ff weten als je wat dubbel spul hebt. Kunnen we ruilen.
@toyotaprius: als dat hier mag zal ik je eerdaags berichten . Cuba ben ik vooral in geinteresseerd.
Tsja, typisch weer. Eigenlijk een vierkant blokje met een 156 voorkant. Schitterend, bella, passie etc. etc. etc.. Best een leuke auto hoor maar niets bijzonders qua design. Overschat zelfs dankzij de Alfa badge, dus.
@Alcantara:

Ik zal even de onderhoudslijst van mijn GT opnoemen in de afgelopen 3 jaar (80.000 km):

30k beurt 448,-
60k beurt incl. distr. riemen 887,-
65k remschijven afdraaien 90,-
80k nieuwe radiator coulance
90k beurt 419,,-

Vind ik zeer acceptabel voor zo’n auto. Ik had rekening gehouden met veel meer.
@Smokin: lol, mijn vw golf had na 1 jaar en 65.000 km al 1 rekening liggen van 3500EUR.. ;) Buiten regulier onderhoud.. en dat was niet de enige uit de poule.. Dus zeer nette kosten voor zo´n prachtige machine!
@Smokin:

Is idd. netjes! Alleen jammer dat itt. veel Jappen er ’n distributie riem in ligt, dat zijn geen leuke dingen om te laten vervangen :-(

Jammer dat ’t huidige design vd. Alfa’s mij niet meer zo aanspreekt. Ik vind de 156 & de GT toch nog steeds de mooiste “moderne” Alfa’s, echt ’n tijdloos design!
De Fiat Doblo van Ignace Decroos (61) heeft ruim één miljoen kilometer op de teller. ‘De auto bolt nog steeds heel goed.’
Ignace Decroos uit Boezinge werkt als koerier voor de firma Jetcar. In 2002 kocht hij een Fiat Doblo, een 1.6 benzineversie met 103pk en een lpg-installatie. Acht jaar later en ruim één miljoen kilometer verder doet de wagen het nog steeds uitstekend.

‘Jaarlijks rijd ik 120.000 kilometer’, zegt Ignace Decroos. ‘De wagen is soms zwaar geladen en geregeld trek ik ook een aanhangwagen mee. Maar het bakje heeft me nog nooit teleurgesteld.’

Decroos doorkruiste met zijn auto al een pak landen. ‘Ik toerde onder meer al rond in Noorwegen en Hongarije. Soms is het wel een race tegen de klok. Het aantal boetes voor overdreven snelheid dat ik tot nu kreeg, valt echter best mee. Maar ook urenlang in de file staan was al mijn deel. Ik gebruik de wagen alleen voor het werk. De gezinsuitstappen gebeuren met een andere auto. Ook een Fiat Doblo trouwens.’

Eén miljoen kilometer is niet niks. Dat is ongeveer 25 keer de omtrek van de aardbol.

‘De voorbije jaren moesten er wel al enkele onderdelen worden vervangen.’, zegt Decroos, die er even het piekfijn ingevulde onderhoudsboekje bijhaalt. ‘De koppeling gaf na 500.000 kilometer de geest. De versnellingsbak was na 820.000 kilometer aan vervanging toe. Maar de ophanging is nog steeds origineel. Net als de stoelbekleding.’

Het onderhoud van de wagen gebeurt bij garage Monteyne in Lo, sinds 1992 een officieel verkooppunt van Fiat. Ludo Monteyne en zoon Jeroen dienen de Doblo van Ignace de beste zorg toe.

‘Wagens met 300.000 of 400.000 kilometer op de teller, daar kijkt niemand nog van op. Al gaat het dan voornamelijk wel om dieselwagens’, zegt Jeroen Monteyne. ‘Een auto met een miljoen kilometer daarentegen is wel redelijk uniek. Zo’n pak kilometers haal je niet zomaar. Veel hangt af van de manier waarop je met de wagen rijdt. Respect voor de mechaniek en een nauwgezet onderhoud zijn dan onontbeerlijk.’

‘Ik hoop nog een tijdje met de wagen te kunnen rondrijden’, zegt Ignace Decroos. ‘Hij bolt nog steeds heel goed. Mijn volgende auto wordt zeker opnieuw een Fiat Doblo. Daar bestaat geen twijfel over.’ line”]
jammer was en is nog altyd een bloedmooie verschijning jammer dat ie uit productie gaat
Tsja, Alfa’s doen het altijd erg goed voordat ze in produktie gaan, en nadat ze uit produktie gaan. Een plaatje, tikke.
tikkeltje mollig wilde ik nog zeggen.
@ koos
Misschien, maar huidige Alfa’s zijn moddervet (en niet in positieve zin :))
Tsja, was te verwachten. Wat een plaatje is het ook. Zal over een tiental jaar wel een veel gezochte klassieker zijn.
Mooie auto’s, voorkant is zoals altijd wel wat minder omdat het nummerbord er nooit recht voor zit.
Iemand hier in de buurt heeft er 1 in nieuwstaat.
Zelfde kleur en velgen als op de foto hierboven.
Ik had graag gezien dat AR er nog ff een dikke GTA versie had uitgegooid. Het blokje gewoon nog ff wat verder opboren, uitlaatje etc. Vind het echt jammer. De laatste met een echte Alfa V6, toch?
Tja de keuze qua GT’s is wel beperkt.
De 3.2 V6 is gewoon de versie die je moet hebben, maar deze is al langere tijd uit productie en dus zeldzaam.
De 2.0 JTS is zonder modificatie een olieboot die zijn vermogen niet waarmaakt, de 1.8 TS is eigenlijk te langzaam, maar daar is met een chip en evt turbo/compressor nog wel wat leuks van te maken.
En tja de diesels… leuk om zakelijk mee te rijden, maar als ik een GT 2e hands koop wil ik absoluut geen diesel.
Er rijd hier 1 rond in m’n gemeente.. Echt prachtige wagen!
hu, ik dacht dat die meuk al lang uit de productie was.
de 156 met twee deuren is toch niet meer van deze tijd. De brera is ook een mislukking geworden. Triest gewoon.
Jammer van de voorwielaandrijving ondanks Q2 sper, maar verder een zeer fraaie, eenvoudige coupe en het is jammer dat hij er aan is.
Ik had hem graag nog met die nieuwe 1750 turbo (235pk) gezien, maar helaas komt dat er niet meer van.
Heb die kont nooit echt mooi gevonden, vind hem er nou ook wel al vrij ouderwets uitzien.
Heb alweer meer dan een jaar een GT met de busso 3.2V6… geweldige auto! rijd meer dan 50k per jaar zonder tegenzin.. en veel plezier comfort en snelheid! zou niet weten wat ik over een paar jaar moet gaan kopen om dit te evenaren!
@Hans75:

Ik zit met precies hetzelfde probleem, niets in het huidige Alfa gamma wat daar aan kan tippen.

Hopelijk komt er snel weer wat leuks.
Mooie auto, maar is het samen met de 147 verdwijnen van de TS niet nieuwswaardiger geweest. De TS die jarenlang in vele Alfa’s dienstdeed.

Hierbij hulde aan de TS.
Hahaha, stilstaan in de 3e zin is echt perfect gekozen.
Ik ken 3 mensen die er één hebben en bij allemaal staat hij meer stil dan dattie rijdt. Altijd stuk.
En ze verbruiken allemaal meer dan 5 liter olie per 3 maanden (!).
Maar om te zien wel een hele mooie auto.
@Jan Rap:

Je hebt een levendige fantasie, daar moet je wat mee doen.
Met een lach en een traan nemen we afscheid, want Alfa kennende komen ze vast met een leuke GT op basis van de Giulietta………en kan deze zachtjes naar het land der klassiekers toedrijven (zoals bijna elke Alfa)
gewoon niet bezuinigen op onderhoud ..
gaat zo,n ding nog 100 jaar mee ..
model is toch tijdloos ..

en dan zal je op ten duur een nieuw JTD blokkie moeten kopen ..
nou .. wat kost dat dan ..
anonymous coward
Eeuwing zonde dat ie nu eindelijk ten grave gaat, ik vind de GT toch echt de mooiste moderne alfa, ik zou ook zonder moeite een GT boven een brera verkiezen.

Alfa moet maar eens gaan werken aan een nieuwe GT, de brera opereert toch een prijsklassetje hoger dan de GT, en voorloper GTV

*begint met sparen voor een mooie 2e hands GT*
Ik vond de GT altijd wat raar op zijn wielen staan. Hij komt op mij wat geforceerd over, net als de Brera. Terwijl het ontwerp in de basis wel heel mooi is. Misschien omdat ze iedere keer vanuit budget-oogpunt toch maar de aandrijving aan de verkeerde kant vastschroeven. Jammer. Dan liever een GTV (of z’n open broertje). Veel eigenzinniger ontwerp met karakter.
De GT was een super fraaie Alfa. Alleen jammer dat hij net zoals de rest van de ‘nieuwere’ alfa’s voorwielaandrijving had. De 3.2 V6 was een prachtig klinkende blok dat ik zeker ga missen. Die 1.4T’s kunnen daar niet tegen op.
@vincent996: er wordt gezegd de beste FWD , zelfs nu nog.
Een Golf heeft ook FWD , hoor ik nooit iemand over.
Jammer dat deze fraaie coupe er uit gaat, heb vaak in de diesel getuft en das niet vervelend, lekkere stoelen vooral.
ben nooit een liefhebber geweest van alfa ! eigenlijk van geen één italiaans automerk eigenlijk .
De 3.2 is een klassieker in de dop. Laatste ‘echte’ Alfa-V6.
MotorsportMedia
Ciao bella,

ik ben een echte Alfist, ik rij ook Alfa en deze staat zeer hoog op het verlang lijstje(iets te duur nog voor mij)!

Ik vind het jammer dat hij uit productie is gegaan, hopelijk worden we gretrakteerd op een nieuwe Bella door Alfa Romeo :D
De auto was n langer leven + een koop van mijn kant waard mocht her niet dezelfde 1.9l inzitten die de 156-159-etc siert.Hadden ze deze nog even op de markt gehouden, mét de nieuwe MultiAir motoren, dan reed ik voor het einde van jaar ermee rond. Enkel de Giulietta rest me nog als alternatief:qua techniek stukken vooruit, qua passie denk’k met plezier aan mn ritjes in de bergen met de GT.. Ci vediamo carina!
Ongelofelijk jammer dat deze prachtige GT uit productie gaat, hij had zeker nog een laatste opfrisbeurt verdiend (evt met omschakeling naar de 1750 TBi-motor). Geweldige rijdende coupé, bloedmooi, eigenzinnig en tegelijk geweldig praktisch (hij biedt echt ruimte aan 4 volwassenen, dat kan de Brera niet zeggen). En al willen velen het maar niet geloven: Alfa´s gaan echt niet meer continu stuk, ze zijn gewoon prima betrouwbaar, als je het mechaniek maar respecteert. Dus niet met een ijskoude motor hoog in de toeren wegscheuren, maar netjes opwarmen en pas dan op zijn donder geven. Ook de voorwielaandrijving was bij de GT (en de 147, 156 en nu in de Giulietta trouwens) helemaal geen probleem, de GT reed zo scherp als een scheermes. De tweedehandsprijzen zijn altijd aantrekkelijk (vanwege die vroegere reputatie van Alfa, helaas), dus wie voor weinig een mooie gebruikte GT koopt doet zichzelf een groot plezier. Ciao Bella, ik ga je missen en hoop nog steeds op een waardige opvolger.
yes weer een lelijke alfa er uit
Nog steeds de mooiste eigentijdse Alfa vind ik.. Ciao! :)
Mijn vader rijd een donkerblauwe met Beige leer, wat een verschrikkelijk fijne, snelle auto!
erg jammer dat ie ( zij) uit productie gaat…

overigens heeft de diesel 150 pk en kan deze gechipt worden naar 180.
Mis je niks aan.Kraakt als een gek en schrijft als een gek af.Heb liever een duitser coupe.
@mb man. Kraakt als een gek…Jij kwaakt als een gek.
Niet praten over zaken waar je niets van weet.
@mb man

Je hebt er een gehad ofzo? Vertel eens
Alfa GT: il mio unico amore!
Jammer, deze was nog leverbaar met motoren met een echt Alfa karakter. De Brera is mooi, maar te zwaar en geen feine motoren en te zwaar.

@”@mb man Je hebt er een gehad ofzo? Vertel eens”

Ik denk dat hij eens op straat iemand voorbij is gelopen die een buurman had met een neef die eens iets over de Alfa gehoord had. Maar wie zich mb man noemt, begrijpt een merk als Alfa toch niet.
@topless,

nou ik houd ook van MB… maar ik heb echt een enorme zwak voor Alfa Romeo! Gewoon het stijlvolle en de passie waarmee het (lijkt) gemaakt te zijn. Fantastisch gewoon!

@Hupke,,

ik wil een Coupe Fiat! Dat is helemaal een stijlicoon!
Bij het afscheid nemen van een Alfa spreken velen alsof het een mens betreft, met een ziel en een karakter. Ik vind dat wel mooi dat ze bij Alfa autos kunnen maken die iets losmaken bij mensen dat ze in dergelijke termen gaan praten. Ciao mia bella amore GT. Ciao. Vaarwel.
Bij mij om de hoek staat een antracietkleurige 3,2 V6
Okerkleurig leer binnenin
Absoluut schitterend
Klassieker in de dop
Ik kan je vertellen dat ik een keer in zon auto gerden heb.Snel is ie zeker maar hij rammelt gewoon.In ieder geval dat exemplaar.Jammer dat mensen het niet kunnen hebben als je een beetje kritiek op een auto heb.
@mb man: Als die kritiek ergens op slaat zul je mij niet horen. Ik hoor daarentegen geen kraakjes of rammeltjes in mijn huidige GT, en in mijn vorige ook niet.

Als je het nu over de GTV had gehad had ik je gelijk gegeven, mijn GTV kraakte wel bij de achteras, hij rammelde overigens niet.
Een einde van een tijdperk! Gelukkig kunnen we er voorlopig nog van genieten.


Mij V6 op Monza
http://i307.photobucket.com/albums/nn297/Buzz_NL/P1000042.jpg
@CSL : en een mercedes CSL is wel van deze tijd??!!
Als ik er een zie rijden moet ik altijd denken aan een Gotische kathedraal!

Vergeleken met de nieuwste alfa’s is hij nu van interieur een beetje verouderd…..is hij daarom slecht?! Nee wagen rijdt het beste van alle moderne alfa’s (op de giullietta na mssch)
Moest ik hem nu moeten vervangen zou het moeilijk zijn om in het alfa gamma iets beter te vinden….

Daarbij nieuw is niet altijd mooier , ik verkies ook nog steeds de oude volvo C 70 boven die nieuwe.
Schitterende tijdloze GT. Heb je nog niet in mijn bezit gehad, zelfs niet na verschillende Alfa’s te hebben gehad. Ik rij nog even in mijn GTV 2.0 V6 Turbo om daarna eens goed te zoeken naar jou. Een mooi exemplaar, vanzelfsprekend een 3.2 V6 dat als muziek in de oren klinkt op elk moment dat je start.

Wellicht geef je een ‘gekraak’ maar dat interesseert me geen drol. Het weegt nl. niet op naar het overall plezier dat je ons automobilist en liefhebber geeft.
ontzettend zonde dat het model niet meer gemaakt wordt, maar misschien blijft de mijne dan wel beter zijn prijs houden.
Reed hiervoor met veel plezier in een 1e liefde: 146 1.9 JTD Lusso en sinds 3-kwart jaar in mijn huidige 1.9 JTD GT. Wat een genot om dagelijks in de heerlijke stoelen echt auto te mogen rijden. De kwetsbare lak is tot nu toe het enige minpunt. Hopelijk gaat deze me ook richting de 4 ton km’s rijden.
Ik ben een echte Alfa liefhebber! Ik heb al een 155 en een 145 gehad. Ik had bijna een GT willen kopen, maar het werd tog een 156, model uit 2005. Ik vind het heel jammer dat de Alfa Romeo GT uit de productie gaat. De GT heeft sportievere looks en straalt veel meer kracht uit dan wat nu de Mito en de Nieuwe Giulietta hebben. Ik moet nog steeds wennen aan de schoonheid van de Giulietta.
Ik vind de GT vooral in het zwart en azuurblauw schitterend sportieve maffiabak. Een hele coole uitstraling hebben gelijkend op de uitstraling van de
6C 2500 sport uit 1939

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:v2usWLAz4NFC0M:http://www.autogallery.org.ru/k/a/39ar6C2500SSsln.jpg
Ik vind de GT schitterend en zou m graag willen kopen. Nu wordt mij dat van alle kanten afgeraden omdat Alfa’s allerlei technische storingen zouden krijgen en het bericht van iemand dat zijn motor plotseling compleet stukliep. Wie kan er meer vertellen over de storingen waar men het over heeft of valt dat allemaal wel mee? En wat is er mis met de lak?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).