Vraagje: heb jij al ESP in je auto?

Auteur: , 150 Reacties

Een krappe meerderheid van nieuwe auto's die de showrooms verlaten zijn voorzien van het veiligheidssysteem dat -vaak- ESP heet. We mogen wel spreken van een ingeburgerd systeem dat op een simpele manier je auto onder controle kan houden wanneer het dreigt mis te gaan. De Vraag voor Vandaag: wie heeft het eigenlijk allemaal al in zijn auto?

De laatste tijd is er weer aardig wat te doen over vierwielers zónder ESP die er niet in slagen om een kunstmatige eland te ontwijken. Eerst belande een Citroën Nemo op zijn dak en later brak een Dacia Duster gevaarlijk uit toen deze een paar pionnen moest ontwijken. Toegegeven, het zijn beide auto’s met een hoog zwaartepunt die in zeer uitzonderlijke situaties een keer gek kunnen doen. Want wie met een snelheid van 64 km/u in Nederland wel eens een eland of vergelijkbaar dier heeft moeten ontwijken mag nu zijn vinger opsteken.

Auto’s van vóór 1995 hebben het niet. In dat jaar kwamen Mercedes en Bosch voor het eerst met de gagdet op de markt. Wielsensoren die 25 keer per seconde registreren waar je mee bezig bent, en indien nodig afzonderlijk een wiel kunnen afremmen. Ga je in het geval van een bijna-slip nét wat makkelijker een bocht door. En vaak merk je amper dat het systeem ingrijpt.

Bosch heeft even wat cijfers op een rijtje gezet. Komt ‘ie: 53% van de nieuwe auto’s in Nederland heeft ESP. Het Europese gemiddelde bedroeg vorig jaar 60%. In het B- en C-segment is de stijging van autootjes met ESP aan boord het grootst, daar steeg het aandeel van 23% naar 39%. De totale groei zal ook dit jaar en volgend jaar gaan doorzetten, wat natuurlijk goed nieuws is voor ESP-uitvinder en leverancier Bosch.

Wie heeft het aan boord en wie niet? En natuurlijk : als je hebt, en je kunt het uitzetten: doe je dit dan ook?



150 reacties

Wij hebben het niet, en da’s ook niet nodig op een verlaagde Golf III SDI. Zelfs geen ABS! :P En het dingetje rijdt er niet slechter van, als je wil slippen, kan je (proberen). :P Je moet alleen weten wat je doet in de sneeuw enzo. Maar ik zou het niet ruilen voor een auto met ABS en EPS, come to think of it. Ik regel de dingen liever zelf. :)
Ik heb een auto uit ’84, dus neen ik heb geen ESP.
Als je genoeg afstand houdt en je let goed op kan er weinig misgaan. Defensief rijden heet dat. Beetje loos artikel als je het mij vraagt.
2x wel.
Een volvo v70 uit 2004 en 1 uit 2008 beide bezitten het systeem.

Ik vind het wel een veilig gevoel, meestal merk je het niet maar ik heb toch een keer (als passagier)meegemaakt dat het je uit de vangrail kan houden.
Ford focus c-max heeft het ook !
Ghettoblaster
Mijn kar is 15 jaar oud , dus ook geen ESP of ABS.
Ik rij liever zelf met de auto ipv andersom.
Nog even en men moet zelf geen verstand meer hebben om met een auto te rijden. Het ding doet dan alles zelf………
Neemt wel het plezier weg (in de winter ;-) )
Ghettoblaster
En verder , minder zooi in de auto , minder dat er kapotgaat.
Ik heb het niet (Volvo uit ’97). Ik heb al wel in een TT gereden uit 2000, en die had het wel. Ik was er niet al te blij mee: op een lege weg geprobeerd dat ding een beetje te laten glijden (onderstuur!), en halverwege de bocht greep de ESP in, terwijl ik al het met het onderstuur rekening had gehouden… dat was niet echt leuk. Voor mij voorlopig prima zonder ESP.
Nope, de mijne stamt uit de tijd dat zelfs ABS nog niet standaard was (zit er overigens wel op). ESP zou bij mij toch alleen maar uitstaan (indien mogelijk).
Onbegrijpelijk dat het nog steeds niet verplicht gesteld is.
@robbie: Dat meen je toch niet hè? Dan mag het zeker ook niet uit kunnen…?
ESP aan: geen burn-outs, doughnuts en drifts mogelijk
Dus…
Ik wil gewoon de hooligan uit kunnen hangen…
Exige S2 heeft het gelukkig niet. Gewoon je kop erbij houden. Daily prius II wel, en kan uiteraard niet worden uitgezet.
ASR, maar wat is eigenlijk het verschil en slippen wij nu wel weg?
Wel ABS trouwens. Dat heeft me wel een paar keer goed geholpen…
Het is wel veilig als ’t erop zit hoor, maar een goede preventie door goed stuur- en weggedrag is vaak belangrijker denk ik.
men had mij gezegd dat ik het geld van die optie beter kon gebruiken voor andere opties omdat ESP pas tot zijn recht komt bij auto’s boven de 150pk.
Maar ja, dat zal elke verkoper je wel niet zeggen!
Dergelijke systemen geven vals gevoel van veiligheid, je gaat ongemerkt te hard door de bocht. In oudere autoos voel je de grens en gaat automatisch passiever rijden. (tenminste ik wel.)
Mijn auto heeft geen ESP maar wel permanente vierwielaandrijving met intelligente tractiecontrole.
Daarbij ligt standaard 60% van het vermogen op de achterwielen en 40% op de voorste. In geval van slippen zorgt het systeem ervoor dat de krachtenverdeling optimaal blijft. Het is een vorm van ESP maar net niet helemaal.
Ja, en het uitzetknopje zit naast die van de ISG, maar beide heb ik nooit uitgezet.
Slechts één auto van na ’95 hier, en die B-segmenter heeft het niet. De rest dus zeker niet.

Overigens opvallend dat Nederland qua percentage ESP achterloopt op de rest van de EU terwijl ze zo vaak voorop willen lopen. Het zal wel door de hoge bevolkings/bebouwingsdichtheid en daardoor de grote hoeveelheid kleine, goedkope auto’s komen.
@Citrofiel: Probleem met Nederland is dat wagens bij jullie enorm duur zijn… (Range Rover TDV8 in België btwi = 100k, Range Rover TDV8 in Nederland + BPM = 160-170k!). Mensen zijn dan minder geneigd om opties op hun wagen te nemen omdat alles verschrikkelijk duur belast wordt met die BPM, andere landen hebben ook wel een belasting (inschrijving van voertuig in België) maar niet zo doorspekt als in Nederland, dus kunnen er meer opties gekocht worden.
@xilver: Dat zal ook meewegen voor de verkoop van kleinere auto’s en minder opties inderdaad. Zdev zei het ook al.
@Citrofiel: mmm niet gezien, my bad :D
Euhm op bovenstaande afbeelding zie ik dat geen ESP hebben net meer nut heeft. De auto merkt ogenschijnlijk op dat hij langs de verkeerde kant van de weg aan het rijden is (links) en maakt in een vloeiende beweging een ommekeer! :)
Het eerste ESP-systeem is ontwikkeld door Mercedes-Benz en Robert Bosch GmbH en kreeg de naam Elektronisches Stabilitätsprogramm (ESP). ESP is door de ontwikkelaars en enkele andere partijen in 1995 op de massamarkt gebracht. Mercedes-Benz was de eerste constructeur die ESP standaard maakte op al haar modellen in 1999.

Bron wikipedia.
Twee wel, 1 (gelukkig) niet :)
…om te zwijgen over J- en U-turns. O en last but not least: de 360-slide.
Mijn auto heeft wel ABS (wil ook liever niet zonder) maar geen ESP. ESP kan handig zijn in de winter en bij regen, maar ach, nu voel je ten minste direct hoe glad het is! :D
Als je fatsoenlijk kan rijden en weet wat je moet doen bij slippen heb je het niet nodig, maar de mensen denken tegenwoordig dat de esp-knop de wetten van de fysica uitschakelt… ‘mijn auto heeft esp/abs en vierwielaandrijving, die kan niet slippen…’ en dan hangen ze plots tegen een boom. Het is een zeer goed systeem dat mensen tegen zichzelf beschermt, maar sommigen begrijpen het verkeerd!
Ik heb het. Maar ik blijf daar mooi vanaf! Enkel bij een stoplicht sprint durf ik het wel eens uit zetten.
wat doet dat ESP nou precies? Het plaatje laat zien wat het effect is maar wat doet het?
@jimmy: ESP kijkt naar de stand van het stuurwiel en voelt of de beweiging van de auto daarmee correspondeert. Wanneer dit niet het geval is (onderstuur) knijpt ESP het motorvermogen of de doorslippende wielen mbv abs. Bij overstuur knijpt het ESP die wielen die ervoor zorgen dat de auto weer netjes op zijn pad terecht komt. Omdat het ESP de auto die kant op corrigeert waar het stuur naar wijst die je nog altijd netjes de juiste kant op te sturen en is dus een anti-slipcursus ook met ESP nog altijd aan te raden

MAAR ESP verhoogt NIET de grip van de banden op het wegdek maar wel de bruikbaarbaarheid van de grip die nog over hebt. Een auto met ESP kan wel degelijk slippen!
@janmartijn:

Eigenlijk in zekere zin verhoogt het wel de grip op de weg.
De statische wrijvingcoëficient is hoger dan de dynamische voor zowat elke stof en zeker voor rubber op asfalt.

Vanaf het moment dat een wiel gaat glijden is die dynamische van kracht. Door te proberen de wielen net buiten het glijd gedeelte te houden hebben ze dus meer grip dan een wiel dat aan het glijden is.

Wil niet zeggen dat je niet slipt, maar je moet er wel al meer moeite voor doen, en je kan ook sneller stilstaan.

(om eerlijk te zijn het gaat hier niet over 10tallen percenten meer grip maar toch wel wat)
@Hupke: De grip van de banden blijft gelijk met of zonder ESP. Het electronische hulp veranderd niets aan de compound van het rubber noch aan het wegdek. Het verhoogt dus enkel de gebruikbaarheid van de grip van de banden en dus de controle van de auto op de grens van de grip. ESP kan dingen die we als bestuurder niet kunnen ( bijv alleen de linkerwielen remmen) maar de grip blijft gelijk…
@janmartijn:

De banden zijn dezelfde en hun grip is dezelfde, maar je kan er meer uithalen of hoe moet ik het uitdrukken.
De kracht die de banden kunnen overbrengen op het wegdek word bepaald door hun drukkracht op de weg en door hun wrijvingcoëficient.
Maar dat is geen constante, er is zoiets als een statische wrijvingscoëficient en een dynamische (die kleiner is). Die dynamische is voor als het aan het glijden is. Die statische is voor als het niet aan het glijden is, stilstaan (of rollen).
Door de correcties van de ESP krijgen net de slippende wielen meer neerwaartse druk (door het slim remmen/ weightshiften), word de auto door te remmen met de wielen die wel grip hebben bijgestuurt. De ESP past de richting aan maar brengt de glijdende wiel ook terug naar het rollen. Waardoor ze terug onder de statische wrijvingscoëficient vallen, en ze dus effectief meer grip hebben op de weg.

Komt erop neer dat de ESP ervoor zorgt dat ieder wiel krijgt wat het aankan (nuja wat de esp denkt dat het aankan en anders herpakt hij zich wel in een 25ste v/e seconde).

De vergelijking tussen een statische grip coëficient kan je goed zien in een remproef, met 1 keer blokkeren, 1 keer op de limiet remmen en 1 keer abs. De limiet is het kortste maar dat kan practisch niemand, de ABS zit daarbij in de buurt en dan het glijden is veel langer.
Uitzetten kan volgens mij in geen enkele wagen. Als je ECHT te ver gaat zal het systeem uiteindelijk toch ingrijpen. Dit geldt volgens mij voor alle BMW/MB/VAG/Honda gevallen.
@Die Bruine: Ik kan ‘m trouwens met één druk op de knop volledig uitschakelen. Als ik serieus wil driften is dat noodzaak. En een donut zal ook niet lukken als ‘ie aan staat…
Jep zit erop, maar heb tot nu toe nog maar 2 keer geweten dat het iets deed. (of dat ik in ieder geval dacht dat het iets deed toen ik wat vlot optrok in een bocht)
Ik rijd nu ook nog niet zo lang ( bijna 2 jaar) en redelijk veilig.
@Jimmy: het remt de wielen aan de binnenkant van de bocht als het een beetje slip detecteert. Daar glijdt de auto minder naar de buitenkant. Helpt zowel voor overstuur als voor onderstuur. Maar het kan slippen nooit helemaal wegnemen.
En ik maar denken dat het voor Extra Sensory Perception stond.
integralechubasco
ik heb een torsendiff en ik heb talent…
@ Die Bruine:

Dat kan bij mij wel degelijk (Audi). Ik heb een knop met ASR (AandrijfSlipRegeling) indien ik die 5sec indruk gaat zowel ASR als ESP uit. Die weergeeft hij uiteindelijk constant met grote oranje letters (ESP OFF). Dat alleen ziet er al zo dreigend dat ik daar maar nooit mee rijd.
http://www.youtube.com/watch?v=6KCcbNkbKZc

Hier het verschil met en zonder.
Nee (fiat panda 1999)
Ik zet het vaak uit alleen gaat het dan boven de 50 weer aan helaas.
JA ik heb het! En bij mij heet het DSC (Dynamic Stability Control)en ik kan het heerlijk uitzetten.
Gelukkig geeft dit systeem me aardig wat speelruimte zodat ik ‘m ook met ingeschakeld system (standaard) lekker kan laten uitbreken…! ;)
Natuurlijk, maar wat belangrijker is:

Hij kan ook uitgezet worden ;)
@vla

Er zijn omstandigheden, waar jou woorden totaal ontkracht worden.
Rijd 200 op de snelweg, ga een viaduct onderdoor, waarna ineens de weg zeik en zeiknat is.
En of jij dan in een slip raakt en die auto niet meer recht trekt!
Geloof mij maar, dat red jij niet zonder ABS/ESP.
Het is in meer gevallen handig dan dat jij denkt, en daarbij..
Bij VAG is het inderdaad zo dat ESP nooit helemaal uit staat!:)
@Anonn:
Je moet dan ook niet in de regen aan 200km/u een viaduct uitkomen hé man. ;)
the-budel-guy
op alle 2 de auto’s hebben we ESP ABS de hele zooi zit er op
Niet rond de pot draaien: de reden waarom slechts een krape meerderheid het systeem heeft, is even eenvoudig als voor de hand liggend: de kostprijs. Zo’n systeem kost algauw 400€, en de gemiddelde mens (die zijn euro’s dus meerdere keren omdraait), offert liever wat veiligheid op (al is dat waarschijnlijk te wijten aan de onwetendheid van de kunde van ESP…).
@mezelf

Hier staan ook 2 auto’s met ESP :)
Opzich wel handig, vooral als je denkt dat je banden meer grip hebben, dan dat je 500km er voor had..
Moet wel toegeven, in de winter is het dus echt een bagger systeem af en toe:)
Bovendien zal de grote meerderheid van die krappe meerderheid een bedrijfswagen zijn. Veiligheid van hun bestuurders staat hoog op hun eisenlijstje. Dus dan concludeer je algauw dat de overgrote meerderheid van de particulieren geen ESP heeft, wat dan weer deels bewijst dat de gemiddelde particulier erg op zijn centen let…
Heb geen eigen auto. Maar de auto’s waar ik in rijd 1x wel 1x niet.
Ik vind dat de ESP van mijn BMW te vroeg in grijpt. Met de ESP uit rijdt hij echter onvoorspelbaar als de weg nat is. Gelukkig heb ik nog een tussenstand. Op mijn Alfa werkt ESP perfect.
Ik snap absoluut niet dat er hier mensen op deze site zitten die vinden dat ESP niet nodig is. Dat is natuurlijke de reinste onzin. De argumenten die worden aangehaald zijn ook belachelijk. ESP is namelijk niet alleen nodig wanneer je keihard door de bocht wil scheuren, maar ook wanneer je een noodmaneuver moet uitvoeren om een obstakel of auto te ontwijken. Voor de slimmerikken die het niet doorhebben, je kan zoiets ook uitzetten als je persé stoer wil doen en donuts wil maken

@jimmy: wat het doet is op 1 of 2 wielen afzonderlijk remmen waardoor een terugstelmoment wordt gecreëerd (in de tegenovergestelde richting waarnaar men slipt) die de wagen terug op de beoogde baan plaatst.
Stel: een bocht naar rechts en men gaat overstuur (slipt naar binnen toe, achterste breekt uit) -> remmen op wiel links vanvoor zal zorgen dat er een terugstelmoment tegen de klok in ontstaat waardoor de wagen niet verder slipt en op de baan blijft
zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=akZ9AaFB7Zc
mooi filmpje van Fifth Gear dat uitlegt wat ESP ABS en TCS doen;

ABS en ESP chek gebruik het nooit, en wie roept dat ze zelf wel beter remmen en sturen dan deze systemen moeten eens een slipcurses gaan volgen en daarna conclusies trekken
Wij hebben ook DSC en natuurlijk kan het uit.
Maar waarom zou je??
Zet dan ook meteen de tractioncontrol uit.
@Keaven: Dat doe je ook. DSC is de BMW benaming voor ESP (wat dan weer een echte Mercedes-naam is) bij de eerste generaties heette het DSC+T (Dynamic Stability Control + Traction) dus incl. tractioncontrol. Daarna DSC II en DSC III. Is dus hoe dan ook gekoppeld aan het Tractiecontrolesysteem.
heb het niet in mijn leasebak wel in de privebak, nu weet ik gelijk waarom het leuker is om in mijn leasebak te rijden.
Nee, ik heb aftermarket traction control van racelogic er op zitten, werkt prima in de regen.
Het zit jammer genoeg wel op mijn auto’s.
@ SR

Groot gelijk, iedereen dat hier roept dat hij/zij talent heeft en geen ESP of ABS nodig heeft, of dat het rommel is omda je er geen donuts mee kan maken leeft echt in een fantasiewereldje..

Robbie heeft zeker en vast een punt dat het geen slecht idee zou zijn om het verplicht te maken in nieuwe wagens, wel nog steeds met de optie om het uit te schakelen, maar goed.

Mijn wagen heeft geen ESP noch ABS en ik heb al meerdere situaties meegemaakt waar dergelijke systemen zeker hun nut hadden kunnen bewijzen.

Iedereen die dit tegenspreekt heeft gewoon onvoldoende rijervaring of rijdt nog steeds rondjes op Need For Speed.
op de mijne zit het niet bewuste keuze ;)
Op m’n Laguna turbo 2004 zit ook ESP/ASR en kun je uitschakelen. Staat er een grote waarschuwing op het display.
Die veiligheid zit er niet voor niets op. Enkel in geval van sneeuwlaag en dan optrekken bij stoplicht zet ik het systeem even uit. Anders komt ie niet van zijn plaats. De tractiecontrol kan dat niet aan bij extreme gladheid.

M’n oude Alfa’s hadden overigens (zonder)een veel betere wegligging en koersvastheid.Toch is deze bak veiliger door die extra’s.

gr.
op de mijne niet bewuste keuze ;)
Mijn Altea heeft ook ESP, TCS, etc. Alleen tractiecontrole is uit te schakelen, ESP niet.
DSA van volvo V40, is toch hetzelfde????
2008 modelletje, ABS,ESP check. ik kan wel cool lopen roepen dat ik het jammer vind maar dat slaat ook nergens op.
Ik rij een Alfa Romeo 75 TS (met RWD en sper) en ben blij dat er geen ESP opzit.
In de jaren ’80 probeerde men auto’s nog door een gelijke gewichtsverdeling een goed weggedrag mee te geven. Tegenwoordig gaat het bij veel auto’s vooral om een mooi of praktisch ontwerp en dan wordt er achteraf d.m.v. ESP kunstmatig de indruk gewekt dat de wegligging in orde is.
Ik heb geen ESP, wel ABS, maar die werkt niet en dat vind ik geeneens zo’n ramp. ABS systeem is namelijk nogal ouderwets en lomp (auto is 14 jaar oud) en werkt echt alleen in perfecte omstandigheden, anders werkt het juist tegen je (in sneeuw bijv.). Je moet sowieso al veel moeite doen om de wielen te laten blokkeren.
Opel Zafira met panoramisch dak uit 2006 was toen niet leverbaar zonder er automatisch ESP+ bij te nemen.
Waar de Plus voor staat weet ik niet, maar kan hem in elk geval niet afzetten.

Laat de ESP in elk geval met de regelmaat van de klok zijn werk doen op één van de vele (meestal nate) kasseistroken die je in Belgë kan vinden :-) …. maar gelukkig nog nooit echt nodig gehad in een ongecontroleerde situatie.
Paar weken geleden heb ik een (anti-)slipcurus gevolgd en hier ook ondervonden wat ESP en abs doen en hoe het ingrijpt. ESP is toch zeker een erg nuttige toevoeging in noodsituaties.
Mijn auto heeft geen ESP (wel abs). Bij een volgende auto is het wel een mooie extra als ESP er op zit, al ga ik er niet speciaal op letten.
Grappig om te zien dat glijden en driften belangrijker is dan je leven.
Ja Svensson, daarom hebben ze ESP uitgevonden.
@Bobel: Onder andere wel ja.
Mijn stelling van de dag is als volgt: onze overheid heeft de mond vol van veiligheid in het verkeer maar dwingt burgers in onveilige auto’s te rijden.

Dat zit als volgt: veiligheidssystemen zoals ESP kosten geld. Daarom zitten ze vaak in duurdere auto’s. De Nederlandse overheid maakt auto’s door alle heffingen nog veel duurder.

Effectief kan een Nederlander voor hetzelfde geld een veel minder veiliger auto kopen dan andere Europeanen. Je zou zelfs kunnen stellen dat er door dit beleid meer gewonden en doden vallen. Van de honderden automobilisten die jaarlijks overlijden hadden veel het kunnen overleven als ze in een NCAP-5 auto met alle voorzieningen zoals ESP hadden gereden. Onze overheid jaagt ons gewoon de dood in.

Als de overheid zo’n mooi subsidiesysteem kan invoeren voor milieuvriendelijke auto’s (lees subsidieslurpers) dan kan het ook voor veilige auto’s. Veiligheid boven milieu, toch?! Het is een kwestie van prioriteiten.

Auto’s met NCAP-5 en vol beveiligingselectronica? Nul procent BPM, geen wegenbelasting. Auto’s zonder al deze veiligheidsextra’s? Duurder maken. Zo stimuleer je de productie en de verkoop van echt veilige auto’s.

Dit is een veel effectiever maatregel dan al dat onzinnige flitsen voor een paar kilometer te hard. Maar ja, subsidies kosten de overheid geld, en flitsen levert geld op. Zo zie je maar weer dat onze veiligheid onze overheid geen snars kan schelen. Ons geld wel. Stelletje kille graaiers.
Ik heb alletwee en ben daar zeer tevreden mee. Ik zou ook niet weten waarom ik het zou uitzetten… zeker niet op de openbare weg…
BMW E46, voorzien van DSC.
De mensen die ik hier tegen ESP hoor zijn er alleen maar tegen omdat ze dan geen burnouts, drifts en ander lijp gedrag kunnen vertonen.

Vandaag nog verplicht stellen dus alsjeblieft.
(Wij hebben thuis een Nissan Note 1.6 uit Feb 2010 en die heeft ’t ook.)
@TWJ:

Burnouts, donuts en andere autoslopende nonsense boeien me niet… af en toe de achterkant een klein stapje opzij zetten wanneer het kan, is wel ’s leuk ja. 90% van de autorijders geeft hier geen zier om, dus voor hen zijn die systemen wel handig.
Op m’n lease auto (alfa 159) zit het wel. Kan uit maar het stoort absoluut niet als het aan staat. Heb wel een in een golf 5 gereden en daar merkte je het echt enorm als het aan stond.
Heb ook nog een Westfield seven, daar zit uiteraard geen ESP op. Ook geen abs, stuur/rem bekrachtiging en al die andere meuk trouwens :)
@zdev: zeer interessante opmerking. Ik geeft u daarin volledig gelijk

@hupke: vergeet ook niet dat door ESP wordt gekozen op op de banden te remmen die NIET aan het slippen zijn. Dit wil zeggen:
overstuur: achterbanden slippen -> remmen op 1 van de 2 voorwielen
onderstuur: voorbanden slippen -> remmen op 1 van de 2 achterwielen
Dit is uiteraard zeer belangrijk aangezien remmen op slippende banden geen enkel nut heeft
Esp, ASR e.d. zijn leuke gadget’s voor de Hans Worst die een auto alleen gebruiken om droog van A naar B te komen. Maar die mensen zitten dan ook niet op AB.
Een beetje stuurman kan ook prima zonder die systemen.

Ja, de systemen werken wel, maar scheppen tevens een valse veilige indruk.
Met ASR aan kan ik elke willekeurige bocht zelfs bij slechte weersomstandigheden met lomp en bruut geweld nemen.
De computer regelt het zaakje verder… leuk, maar niet noodzakelijk.
Hetzelfde geldt voor ABS. Vaak wordt gezegd dat auto’s met ABS harder remmen, terwijl eigenlijk het omgekeerde waar is. Het enige voordeel dat je hebt is dat de auto makkelijker te besturen blijft. Maargoed, ik heb op mijn 3wieler al geleerd dat remmen en sturen tegelijk weinig goeds brengt.

Afgelopen winter reed ik overigens met ASR uit in mijn RWD.(zoals dat volgens het boekje ook hoort), erg hinderlijk dat hij dan toch steeds weer inschakelt boven de 50km pu.

Bij het insturen van een bocht trad namelijk wat onderstuur op, die ik wilde corrigeren met een dot gas….
Affijn, je raad het wel, asr grijpt in, remt het binnenste wiel af en vervolgens stond ik dus dwars de andere kant op..
@Nico: Goed gezegd!
Mercedes S210 E220 (2001) met ESP die je kan uitschakelen als je wilt.
boeie ..
wil je ESP dan koop je een auto met ESP ..
wil je geen ESP dan koop je een auto zonder die meuk ..

zo moeilijk kan democratie toch niet zijn !!
nee mijn waggie heeft geen ASR, net ff te oud voor. wel een mooie pica, toen ik op weg was van de boulevard naar Petrovaradin.

http://qualteam.tripod.com/qualteam/yugo.jpg
Mijn wagen is uitgerust met esp en is inderdaad een extra veiligheid. Bij het optrekken kun je het wel uitzetten maar vanaf 50 km/h komt het automatisch terug actief.
Ik heb geen ESP, maar wel ASR tegen het doorslippen.

Echter ligt mijn auto (voornamelijk dankzij de 225’er banden) zo vast op de weg dat ik een kleine rotonde al vrij eenvoudig met 50km kan nemen zonder uit te breken, dus maak ik me niet al te veel zorgen, mocht het een keertje voorkomen dat ik snel moet uitwijken.
ESP is goed voor 99% van het volk, maar het ontneemt alle plezier. BMW’s variant is wat dat betreft een goede middenweg met drie standen: helemaal aan, half aan, helemaal uit! Die elektronicarommel is kut. Als je gaat karten wil je toch ook zelf rijden en niet dat een computer voor jou het gas controleert.
@CBR600rr:


Maar als jij op de weg rijd en of je nu 1 van de 99% of die 1% bent. Je wilt toch ook niet dat er iemand die denkt bij de 1% te horen tijdens een overmoedige inhaalactie je wagen per total rijdt, ofwel?


Als je op de openbare weg zo rijdt dat ESP alle fun voor jouw verpest dan denk ik dat er iets mis is met de rijstijl en niet met de ESP. (ff leuke bochtjes nemen op een leeg stukje weg is natuurlijk leuk maar daarom bestaat er ook een ESP af knop)

En zelfs de 1% die veiliger rijd zonder ESP en hier praten we over het selecte groepje van testrijders, F1 piloten, Rally(cross)rijders,…
Kortom een aantal mensen die heel vaak tijd doorbrengen met heel hard te gaan. Ik denk dat zij er niet wakker van liggen moest het echt verplicht worden want ze kunnen met waarschijnlijk ook nog rijden.
nope, classic mini cooper
Nope.
Geen esp, abs of andere elektronische meuk.
subaru impreza niet nodig grip genoeg
@ zesinlijn
De DSC en traction control zijn bij ons apart uit te zetten.
Als je het knopje indrukt gaat de DSC uit, als je hem dan vasthoudt gaat ook de tractioncontrol uit.
Ik heb het wel. Het is echter van de luie(sportieve soort). Ik heb het nog nooit gemerkt.
Uitzetten is enkel nodig omdat de tractiecontrole en abs aan hetzelfde knopje gekoppeld zitten.
In het dagelijks verkeer staat het dus gewoon aan.

Het is zelfs mogelijk om driftend klaverblaadjes te pakken met ingeschakelde hulpjes. Je moet dus wel heel erg gek den wil het ingrijpen.
=> gek doen.
Ik vin gewoon da ge nie rechts in moet hale! Maar verder praat ik altijd wel gewoon Nederlands, is PSM ook goed..?
In onze Peugeot 306 en in onze C3 Pluriël hebben we beide geen ESP, waarschijnlijk zal onze volgende wagens wel zijn uitgerust van dit snuifje electronica!
Fr€d€r!k_EE8
neen ik heb geen ESP,maar ook geen ABS,airbag,of tractie controle,das allemaal voor janetten.

het enige wat ik heb op m’n rex vtec van 1990 is een benzine-lampje… of telt dat nie mee? whoehaha
Ja hoor, daar gaan we weer:
“Een beetje stuurman kan ook prima zonder die systemen.”

Als jij in een bocht naar rechts op de snelweg zit en daar loopt iemand met zwarte kleding aan waardoor je plots naar de buitenbocht moet uitwijken dan kan ESP ervoor zorgen dat je veilig heel snel kunt uitwijken zonder dat je auto in een drift raakt.

Dat kan omdat ESP bijvoorbeeld 1 of 2 wielen los van elkaar kan laten remmen. Jij kunt dat niet want je remt met 4 wielen of met 0 wielen.

ESP is bedoeld voor noodsituaties. Op het circuit zet je zoiets dan ook uit, maar in het echte leven is het een waardevolle toevoeging.

Als je me niet gelooft, ga dan eens een slipcursus doen mét en zonder ESP, want als je het nut van ESP niet begrijpt dan weet ik zeker dat je het verschil nog nooit gevoeld hebt. ESP kan gewoon dingen die zelfs de beste coureur niet kan en het is bedoeld voor de situaties waarin je gewoon je dagelijkse route doet, puur omdat er situaties zijn waarin je zelf niet meer kunt corrigeren (zelfs al had je 0 reactietijd) maar een systeem dat losse wielen kan afremmen wel.
@ Tukker:

Druk je tractiecontrole knopje eens langer in dan 5 sec. Dan zal ook die uitgaan. Werkt bij Audi(2010) ook
@autoblog: Wellicht een knopje ‘back to top’ onderaan de reacties, nu moet ik weer helemaal naar boven scrollen op de iPad….:-(
ik rij golf 5 gti in droog weer altijd uit,alst nat ligt aan.
Geen ESP, geen ABS zelfs geen servo!
Auto uit 2001 …. Maar een plezier om mee te rijden!
@Bisazza, druk die knop in op een grote parkeerplaats en probeer te driften of een donut te maken. Zul je zien dat het systeem toch ingrijpt…
Noteer voor mij maar een NEE.
Onze Opel Meriva 1.6 16v 101pk Maxx – 2004 heeft het niet.
de mijne is waarschijnlijk de enige alfa 147 die geen esp heeft :p

toen we nog een nissan sunny ook hadden hebben we aan de lijve mogen ondervinden dat abs wel nuttig is helaas
Yep, ASR. Werk goed
Degene die denk in het dagelijks verkeer niet nodig zal hebben, ga een rijvaardigheid-training volgen. Een goede “wake-up call”
@ Peter: jammer jongen, ASR is Anti Slip Regeling, en géén ESP…
beemer met dsc… en uitschakelbaar voor sneeuwplezier…
de porsche heeft alleen ABS, want 19j oud… maar carrera4! bij slippen in de bocht, blokkeert differentieel en gaat alles naar de achterste wieltjes die aan beide kanten even snel draaien dan in de bocht… en dat werkt prima!! ESP avant la lettre, wel slijtig op de bandjes :-)
@ Sorcerer: ‘Als jij in een bocht naar rechts op de snelweg zit en daar loopt iemand met zwarte kleding aan’??

HUH? Op de snelweg??
Nog nooit in een auto met ESP gereden. Meeste kilometers in achterwielaandrijvers gemaakt. Nog nooit uit de bocht gevlogen.
Hmmm, even kijken….
1.Audi TT Roadster 1.8 Turbo 225pk Quattro —> Check!
2. Mercedes-Benz C-klasse Estate 180CGI —> Check!
Jawel, hoor, 2x ESP!
Heb geen ESP (alleen ABS & ASR). Als ik het plaatje goed begrijp kan ik nu dus geen rode auto inhalen via de binnenbocht want dan belandt ik in de berm en draai 360Gr rond. Gek, want ik haal regelmatig in…
@dw:

Is inhalen in een bocht niet altijd verboden?
(en zeker langst rechts al is dat hier op het plaatje waarschijnlijk GB of Japan ofzo)
@Hupke: Nee, inhalen in de bocht is niet verboden. En nee, dit is niet Engeland of Japan, in Nederland wordt immers nog meer (onnodig) links gereden dan in die landen.
Jein. Het zit er op, echter de marketing goochems bij Volvo hebben het DSTC genoemd. Het heeft me in de nawinter ook wel een paar keer zinvol geassisteerd.
Op de nieuwe Polo zit het standaard, dus ja, ik heb het.

Het is uiteraard de bedoeling dat je zodanig (defensief) rijdt dat je het nooit nodig zal hebben, maar mocht je plotseling op een glad stuk weg moeten uitwijken ben je verdomd blij dat je het hebt.

Afgelopen winter kwamen op TV regelmatig verhalen langs van mensen die op een besneeuwde dijk reden, plotseling in de slip raakte door een stuk ijs en vervolgens iets zeiden in de trant van: “de auto ging eerst naar links, maar ik kon ‘m nog net op de weg houden, om alsnog rechts in de sloot te belanden.”

Typisch een situatie waar ESP ze op de weg gehouden had.
Wat een triest verhaal hierboven van mensen die van alles roepen zonder abs, traction control en esp uit elkaar te kunnen houden.

Esp red levens en je hebt zelf als bestuurder niet altijd een keuze. Als er ’s nachts een dronken man voor je auto springt en jij rijdt 80 ben je erg blij met esp.
Zonder esp had ik nu vermoedelijk in de kreukels gelegen. Nu kon mijn vriendin de auto erg “rustig” omheen sturen.
Lol die opmerking ik heb geen esp is een bewuste keuze ( dat klopt was meerprijs hahahaha).

Iedereen weet maar even hoe goed/slecht het wel niet werkt, en dat elektronica voor amateurs is.

En de mooiste ik gebruik het nooit dus niet nodig, nou ik gebruik nooit me gordels en airbag dus die laat ik er weer uithalen hoor gebruik ze nooit zal wel voor de amateurs zijn hahahahah

Dit forum is toch zo mooi af en toe
@toms

Ja zo gaat het he, iedereen kan zo goed rijden dat het allemaal niet nodig is, eigenlijk is het meer voor opa’s en vrouwen de mensen hier zijn allemaal drifters die zo in Japan kunnen meerijden :)
embeded van youtube werkt niet, dan maar de link in de hoop dat die werkt:
http://www.youtube.com/watch?v=ZD8krFh8IL4
Onafhankelijk remmen probeer dat maar eens na te doen
@nico: als ik jouw bezig hoor in deze discussie schaam ik mij zelfs in uw plaats. Het feit dat u durft beweren dat ABS minder goed remt als vol op de remmen is ronduit schandalig. Daarenboven zit u doelloos over ASR te zagen, wat tractiecontrole is, en niks met ESP te maken heeft.
Dit soort reacties hoort hier niet thuis en geeft de lezers foute indrukken.

Voor alle duidelijkheid (nog maar eens), de normaalkracht die de banden kunnen opnemen zijn bij niet geblokkeerde banden HOGER dan bij wel geblokkeerde banden. ABS zorgt dat de normaalkracht die opgenomen wordt MAXIMAAL is, wat ONMOGELIJK is voor een normale mens.
Voor de mensen die hierop reageren “waarom is ABS dan slecht in geval van sneeuw”: bij sneeuw zal bij het blokkeren van de band een sneeuwlaag voor de band onstaan die extra afremt. Hierdoor is het voordelig om geblokkeerde banden te hebben bij het remmen in sneeuw.
@SR:

Bijna juist, de ABS is iets minder goed dan een wagen die net op de limiet remt. Maar daar moet je al een hele straffe en koelbloedige type voor zijn om dat te kunnen (op alle soorten ondergrond en weersomstandigheden) in noodgevallen.
En tenzij die mensen dat ook nog eens kunnen regelen met de gewichtsverplaatsing van de wagen en het sturen wat ook een deel van de grip vraagt als je iets wil ontwijken. Denk ik dat met ABS toch sowieso beter uitkomt.
Tenzij je Hamilton of Loëb of Häkkinen heet en je de wagen kent denk ik dat de kans klein is dat het zo is.


(en de normaalkracht is de loodrechte kracht van de grond op de band, jij bedoelt de reactiekracht op de wrijvingskracht van de band (de grip dus) die wel afhangt (evenredig zelfs) van het gewicht op die band en de wrijvingscoëficient ervan)
Het enige elektronische in mijn auto is de radio. Gewoon rijden.
@SAAB: het ging om onverwachte situaties, en iemand die op de snelweg loopt is een onverwachte situatie waar snel uitwijken een enorme crash kan veroorzaken. Met ESP aan gebeurt dat dus een stuk minder snel.

@Hupke: inhalen in een bocht is niet verboden als er geen bord “inhaalverbod” staat of geen doorgetrokken lijn ligt. Want wanneer zou een bocht te scherp zijn? …
Wel merk ik dat als ik het doe, (half-slapende) mensen me vaak niet verwachten en soms erg dichtbij komen. 1x moest ik zelfs in een bocht vol op de rem omdat die persoon de bocht erg ruim nam. Dus ik kijk wel uit nu…

ABS is vooral bedoeld om recht te blijven bij het remmen (per wiel slip meten + dosering aanpassen) trouwens, maar ook je remweg wordt FLINK verkort bij een natte/gladde ondergrond, naast het feit dat je auto in de goede richting blijft rijden. In principe kun je stellen dat in de praktijk de remweg met ABS niet langer wordt. De uitzonderingen (die er wel zijn ja) wegen absoluut niet op tegen de voordelen.
@Sorcerer:

Als ik overzicht heb haal ik ook in, tenzij er een volle witte lijn staat natuurlijk (mss als het echt een 90 baan is en er een tractor 30 op rijd dat ik die ook wel over durf te steken) maar ik dacht dat dat eigenlijk niet mocht, ben ik toch braver dan ik dacht.
1x Dynamic Stability Control (volgens mij en soort ESP op m’n BMW 320D uit 2000) en 1x niet (VW Kever uit 1959).
BMW, DSC uit `96 toen al top, zet het zelden uit lekker makkelijk!!
Lelijk eendje
IK heb het op mijne auto, maar als het niet standaard was had ik er niet voor bijbetaald. daar kan ik mijn geld niet aan geven, ik geef liever mijn geld aan mooie velgen, ed dan aan veiligheidssnufjes. Die werken toch nni of maar half als ge ze nodig hebt.
Ik heb toch nog geen ongeluk gereden.
Lelijk eendje
Ik kan het gelukkig uitzetten :)
@hupke: idd domme verspreking :) longitudinale kracht bedoelde ik uiteraard
Ik heb de hulplijn ‘ESP’ wel aanboord en kan dit zogenaamd uitschakelen. Maar voor mijn gevoel bij uitschakelen blijft deze nog altijd op de achtergrond werken voor 10%.
Ik heb het, maar kan het niet voor 100% uitzetten,
Prof. Dr. Vliegwiel
Leuk systeem voor als je net iets te hard gaat en niet over voldoende stuurmanskunst beschikt om weer grip te kunnen krijgen. Als het echt hard gaat helpt het alleen voor geen ruk en krijg je iedere auto met ESP met gemak in een dikke vette slip.
Tractiecontrole op de BMW E46 320d staat meestal aan.
DSC op de M3 E46. Die staat altijd af omdat ik die enkel gebruik voor de fun. Zonder gezever: Ik kan veel harder de bocht in en uitgaan zonder die schokkerige electronica die veel te vroeg ingrijpt en afremt voor zo’n sportwagen. Je hebt nul rijtalent nodig met DSC, en die neemt al het rijplezier weg.
Dat het er verplicht op zou moeten zitten, daar heb ik geen probleem mee, zolang je er zelf kan over beslissen of je het gebruikt of niet. We leven al genoeg in een politiestaat waar alles geregeld word, laat ons nog wat vrijheid…
Ik vind dat ESP standaard moet zijn MITS je het volledig uitkunt zetten !! Zodat de bestuurder zelf kan weten wat ie doet, Dan heb je teminste keus!
Ik heb ASR (Anti-Slip-Regeling) op mijn auto zitten…….is dat hetzelfde als ESP? Of zit ESP al in ASR?
@SR

In mijn geval gaat het dus om een combi van ASR+ESP.
Welke van de 2 nou mijn rijplezier precies bederft weet ik niet, maar ik zou er nooit voor bijbetalen.

ABS is een leuk systeem, maar waar ik het van ken(BX GTI 16v)werkt het te traag voor maximaal remvermogen. De onderbrekingen die het ABS systeem maakt verlengen de remweg weer. Maar het is wel lekker hufter-proof.

Mijn vorige auto had geen ABS, maar ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit(2jaar/100K) een blokerend wiel heb gehad anders dan in de sneeuw. Maarja, je heb gevoel voor autorijden of je hebt het niet. Heb je het niet, waan je dan lekker veilig met je ABS, ESP, ASR, TC, DSC of wat dan ook.

En een plotseling opduikende voetganger bij op 120 op de snelweg is sowieso de pineut, ESP of niet…
Ik heb ESP in onze MercedesC200Kompressor, maar als ik wil driften, zet ik ‘m gewoon uit 8)

Moet wel zeggen dat dit soort electronica al meerdere keren problemen gaf met de sensoren en dat hierdoor de auto soms te vaak ingrijpt.
ik heb het in mijn BMW en heb er een rijtraining mee gedaan, dan merk je wel dat het echt een groot verschil kan maken, zeker met aandrijving op de achterwielen. In de praktijk wordt het eigenlijk nooit ingeschakeld maar mocht ik op natte weg eens zo’n uitwijkpoging moeten doen dan zal ik er waarschijnlijk blij mee zijn.. Als er sneeuw ligt en veel ruimte is gaat het trouwens wel meteen uit ;)
Sommige reageerders zouden wel eens een cursusje voertuigdynamica moeten volgen. ;) “ESP kan dingen die geen enkele coureur kan’… right. Het gaat hier gewoon om een systeem die aan de hand van het giermoment en stuurwielverdraaing de afwijking ten opzichte van de (neemt het systeem aan) door de bestuurder gewenste weg corrigeert door middel van remingrepen op individuele wielen. Dat kan alleen maar binnen de grenzen van de op dat moment door de banden gegenereerde grip. Heb je nog grip, dan heb je ook zelf de mogelijkheid om e.e.a. weer in het juiste spoor te kijgen. Heb je geen grip meer (over), dan lig je er ook met ESP af.

Daaruit volgt dat het voordeel van ESP is dat je uit de vangrail blijft bij stuurfouten in situaties die overigens nog binnen de fysieke grenzen van de auto/banden liggen. Het nadeel is dat je niet meer met zekerheid weet waar die grenzen liggen, want voordat de grenzen van de grip zijn bereik, wordt elke afwijking ten opzichte van de positie van het stuurwiel (gierhoek) gecorrigeerd zodat er geen sprake meer is van een ‘grensbereik’. Als ik een auto ‘au naturel’ met 90 km/h een bocht instuur die je met 120 nog zou kunnen halen, dan voel ik hem al wat ‘losser’ worden en dat verlies aan stabiliteit is voor iedereen met een paar functionerende hersencellen een teken om het wat rustiger aan te doen. Met ESP is er (in theorie) bij 119 km/h nog niets aan de hand zodat er een gevoel van schijnveiligheid ontstaat. De volgende dag neem ik de bocht met 121 en heb ik een heel groot ongeluk…

ESP is vooral zinvol bij voertuigen waarvan de stabiliteit bij situaties waarin sprake is van ‘weight transfer’ door het ontwerp of door het verschil beladen/onbeladen is gecompromitteerd en die daarom bij een uitwijkmanoeuvre o.i.d. onverwacht kunnen uitbreken of neigen tot kantelen en/of waarvan de ‘feedback’ dermate wollig is dat een bestuurder slecht kan aanvoelen wanneer de fysieke grenzen worden benaderd.
Op een (sportauto) met zeer direct en ‘invoelbaar’ wegcontact creëren zulke systemen vooral een elektronische ‘vervalsing’ van de informatie die de bestuurder langs stuurwiel en billen krijgt.

Zou het gros van de bestuurders veiliger onderweg zijn met ESP. Ik denk het wel (alhoewel ik vermoed dat het bij de groep bestuurders met het hoogste risico op een ernstig ongeval – jonge mannen met weinig rij-ervaring en een hoge testosteronfactor – wel eens averechts zou kunnen werken).
Moet er een mogelijkheid blijven voor ervaren en betrokken bestuurders de interactie tussen auto en wegdek ‘puur’ en zonder interferentie van elektronische ‘vertalers’ te beleven? Ja! Dan maar een systeem met rijbewijzen op twee niveaus met extra rijvaardigheidstrainingen en onderwijs in voertuigdynamica voor het ‘geavanceerde’ niveau – een soort motorrijbewijs maar dan op vier wielen.
@900T-R:

En appart rijbewijs is leuk, wil onze prins ook, ze zouden dan ook sneller mogen rijden volgens hem. (of dat overal zo’n goed idee is, maar kom)

Maar ik ben er zeker van, dat tenzij je supergefocust bent op je rijden (ik bedoel het focussen dat je hebt al je in een race bent, niet het weg focussen) en je heel maar dan ook heel veel ervaring hebt. Je toch beter af bent met ESP in gewone weg situaties.

En dat je zelf de keuze moet hebben (maar dan alle veyron dat je er veel moeite voor moet doen om het om te zetten) de ESP een stukje af te zetten om wat lol te hebben. (op een circuit, een plezier ritje door de bergen,…)

Waar jouw bewering trouwens in de fout gaat, of in iedere geval minder “katholiek” is. ESP handelt binnen de mate van beschikbare grip. Ja maar ESP begint pas te werken vanaf dat je daarover begint te gaan (ASR al vaak wat te vroeg). En er is toch een redelijk verschil in krachtwerking tussen het asphalt en de banden bij de limiet en er net over.

Daarbij is ESP net het meest bedoelt voor beginnende scandinavian flick manoevre’s. Waarbij er altijd een weight-shift is waardoor de achterwielen grip verliezen.
Je kan zoiets als ideale rijder wel opvangen. Maar kun jij op de autosnelweg ergens voorbij vliegen, lastverschuiving opvangen en terug corrigeren op de halve meter die je nog met de vangrail over hebt nadat je je terug parallel met de banen probeerde te krijgen?
ESP gebruikt dan net de zoals jij het zegt fysieke grenzen. Van de wielen die door de lastverschuiving nog veel grip over hebben (hier dus de voorwielen) en laat die afzonderlijk remmen waardoor de anderen ook terug grip krijgen. Kan je als bestuurder niet want als je op zo’n moment zelf zou remmen maakt je het overstuur alleen nog bakken erger.

En ja de ASR is vervelend als je je vertrouwde opritje van de snelweg op probeert te vliegen en eens ff volledig gebruik wil maken van je paardjes. Waarbij er 1 wiel wat grip verliezen zou ofzo. Maar dat moet je erbij nemen. Of het uit zetten. Maar het merendeel van de mensen heeft het niet omdat ze het niet kennen of willen betalen en daarom zou het verplicht moeten zijn, met eventuele optionele uit knop.

Dit is hierboven al eens geplaatst geweest. En Tiff Needle is geen slechte chauffeur (F1, oneindig veel rijtesten met oneindig veel verschillende wagens,…)
http://www.youtube.com/watch?v=ZD8krFh8IL4&feature=player_embedded
Ik heb ESP en ASR. En beide zijn afzonderlijk uit te schakelen.
Deze dingen zijn voor veiliger auto rijden bedoeld en dus ook veilger voor je mede-weggebruiker.
Niet uitschakelen dus.

Ouderwets “echt” auto rijden doe ik wel met mijn sportwagen met starre achter as die gelijk afstraft als je te hard cornered.
Een fun auto dus als je auto kunt rijden. (3.8 liter)

ESP uitzetten in het dagelijks verkeer zou ik niet doen want hij is er om aan te hebben zelfs als je een rustige rijder bent.
Ik heb een zafira van 4,5 jaar oud, het lampje op het dashbord van de esp blijft branden. Volgens de dealer moet er een nieuw kastje in kosten 2500 Euro !!!. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja is deze prijs correct.Waarschijnlijk heb ik onderweg nog nooit de esp gebruikt mede daarom heb ik het idee om te onderzoeken of ik de esp functie kan laten blokkeren (software matig )
Weet iemand of dat kan !!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).