Jensen Interceptor werkt aan een comeback

Auteur: , 60 Reacties

Kijk, dat zijn nog eens nieuwtjes om even bij rechtop te gaan zitten. De bekende Britse autootjes die vanaf 1966 tien jaar lang werden gebouwd zij nog steeds niet helemaal vergeten. Sterker nog, het merk dat je doet denken aan een vervelende BN'er komt gewoon terug. Soort van.

In april werd namelijk Jensen International Automotive (JIA) opgericht, dat als doel heeft om oude en vergeten Jensen’s te restaureren en weer als nieuw te verkopen. Een rijke Brit genaamd Charles Dunstone is nu toegetreden tot de gelederen, waardoor de Jenson-revival steeds dichterbij lijkt te komen. Charles Dunstone is de oprichter van de Britse telecomgigant Carphone Warehouse, en bovendien was hij een van de eerste die een ‘nieuwe’ Jensen Interceptor had aangeschaft bij JIA. Dat beviel ‘m blijkbaar wel, en nu komt hij de toko nu versterken door wat koffers met geld mee te nemen (hoeveel is onbekend).

Twee jaar geleden schreven we ook al eens over een Jenson-terugkomst, toen heette het bedrijfje nog V Eight Ltd. Nu gaan ze verder met restaureren onder de naam JIA, en geven ze de auto’s – genaamd Jenson Interceptor S – meteen een compleet nieuw hart mee. En naar goed Jensen-gebruik wordt dat natuurlijk een Amerikaanse V8; een Corvette LS3-blok met 434 pk gekoppeld aan een viertraps-automaat. De retro-auto’s worden rondom voorzien van AP Racing-remschijven, 17 inch Jensen-style velgen en een compleet nieuwe ophanging.

De prijs? Dat is wellicht even schrikken. In Groot Brittannië kosten ze namelijk €125.000, een stuk meer dan de €94.200 die zer er in 2008 voor vroegen. Maar aan de andere kant: er zijn in totaal ongeveer 6.500 Jensens gebouwd, waarvan er al heel veel zijn afgeschreven. En een zeldzaamheid is het dus wel.

Jensen Interceptor S

Jensen Interceptor S

Jensen Interceptor S

Jensen Interceptor S



60 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
beetje jaguarachtig ding
Ik weet niet wat het is, Call me crazy, maar ik vind deze auto echt wat hebben.
sowieso is het interieur echt zeer mooi.
Nice! Lijkt me zalig om rond te rijden in zo’n ding met moderne (nu ja…) aandrijving en onderstel :) En hij ziet er ook super uit!
Deze auto is waarlijk een kunstwerk! had als kleine jongen al een aantal modelletje verzameld nadat ik op 7-jarige leeftijd één in het echt had gezien op parkeerplaats AutoRai. Kwijl in kwadraat
Totaal onbekend automerk voor mij, maar absoluut geen lelijke auto!
Ziet er mooi uit.. En dat blok ziet er ook netjes uit! ;)
Ze worden toch niet voor niets meer gemaakt?
Fraai, mijn buurman in Adam zuid had er een, hele bijzondere wagen, een van mijn all-time favorieten.
Ik ken ze ook alleen maar in het blauw.
Kijk nu al voor 5e keer naar de plaatjes onder werktijd!!
Wauw wat een pracht.
Toevallig vanochtend de Wheeler Dealers aflevering over de Interceptor gezien:

Goed nieuws, Jensen was het alternatief voor een Jag/Daimler als je je wilde onderscheiden.
Hier erg onbekend, logisch ook.
Even gegoogled ze zijn er ook in grijs en rood.
Had ik al gezegd dat ik dit een prachtige auto vindt?
Zo nee: Fantastisch mooi!!!
Hoe vet is dit! Jensen was (in mijn ogen) zó’n vet merk…!

@Experience: Vooral hier rond blijven hangen, er is nog veel te leren…!
@ Count Orlok: Ga je mond spoelen!
@zesinlijn: Ja, dat is ook de bedoeling, maar zo oud ben ik niet.. ik ben uit 93 en dat is een auto uit de jaren 70′.
dit was volgens mij ook de eerste auto met 4-wielaandrijving! verder een bijzonder coole auto
@wout1235: Pardon? Dat was een Spyker vriend. Het enige echte Nederlandsche Spyker!
@zesinlijn: Je was mij voor.
Voor als iemand mijn vorige comments heeft gemist: Deze auto is zooo mooi!!
@wout1235: De eerste 4wd was een Spyker ergens in de jaren ’20 volgens mij.
prachtige wagen. een van mijn all-time favorites, net als de 504 coupe. Deze fabrikant kwam in de vorige topgear toch ook voorbij? dat Jensen de eerste was die 4WD in een productieauto zette?

ik ken hem vooral van Inspector Lynley Mysteries (KRO detectives)
Grappig: Ik zit even op Wikipedia te zoeken naar patenten van Jensen, ik weet dat ze érgens heel vroeg, zoniet de éérste, mee waren. Vind ik het volgende…

Na vele modellen met toepassingen als hydraulische remmen, schroefveren, bekrachtigde schijfremmen rondom, kwam in 1966-1967 de Jensen Interceptor FF uit. Deze was voorzien van vierwielaandrijving met automatisch power-Lok differentieel, stuurbekrachtiging en schijfremmen rondom. Ook was de Interceptor FF voorzien van ABS.

Klik je vervolgens op ABS dan zie je dit!
Het eerste ABS-systeem voor auto’s werd in 1978 door Robert Bosch GmbH op de markt gebracht.

Dan waren ze er wel héél vroeg bij! ;)
@zesinlijn: Mischien hadden ze tijdmachine waarmee ze technologie op konden halen.
@Pallas: ;)

En nu hup, werken jij!
@zesinlijn: Oké ik kijk nog één keertje, dan ga ik weer klantjes helpen.
Is geen auto maar een sculptuur met wielen.
@zesinlijn
@Pallas
Sculpturen? Juist en waar vind je die over het algemeen? In het museum! whahaha
@Count_Orlok: Musea zijn toch leuke plekken om te vertoeven?
Ik hoef er niet in te rijden, alleen kijken is genoeg.
Een Snoek rijdt toch lekkerder. 8)
@Pallas: Helemaal gelijk! Museum kan uiteraard erg leuk en leerzaam zijn.
Ik heb helaas nooit een Snoek gehad, in mijn ogen een superbak! De Jensen vind ik persoonlijk niet geweldig, maar ieder zijn smaak!
Goed nieuws! Staat ergens in de top tien van mijn favoriete klassiekers. Heb een paar jaar terug een proefrit gemaakt in een hele mooie antraciet-metallic Interceptor. Maar wat een teleurstelling zoals hij reed. Hele grote motor met in principe te weinig ruimte onder de motorkap, daardoor hebben ze snel koelingsproblemen. Een verbruik van 1 op 5 als je bescheiden gas geeft, en snel is hij niet. Verder zijn sommige onderdelen erg duur. Een nieuwe achterruit alleen al kost 7000 euro. Heb het dus toch maar niet gedaan, maar vind hem nog steeds erg mooi. Ben er dus niet rouwig om dat ze er een nieuw hart inzetten.

Hieronder nog een foto van twee Interceptors op een sloperij in New York.

http://www.autojunk.nl/fotos/new-york-vergane-glorie-i/6079/4
@zesinlijn:
Dat Bosch-systeem was het eerste dat is ontworpen voor gebruik in auto’s. De Interceptor FF gebruikte een systeem uit de vliegtuigindustrie (Dunlop Maxaret).
@ boxter: die sloperij! daar staat nog wel meer dat ik in de garage wil opknappen..

over de Jensen: maak hier eens heel snel een opvolger van..
Ik vind die naam zo waanzinnig bruut: “Interceptor” … weet niet.. ik associeer dat met zo een enorm gevoel van onoverwinnelijke superioriteit… vet.. of zou ik als kind toch te vaak de Mad Max films hebben gekeken? ;)

OT: Ik denk dat deze auto mooier zou zijn als een cabrio. Ik vind de proporties door de soort van Shooting Brake vorm wat uit balans. Het is net of die kont naar beneden knikt. Wel een gaaf initiatief. Ik hou van Mopar auto’s. Van buiten oude vormen, onder het plaatwerk gewoon gloednieuw met moderne onderdelen. Wel de voordelen niet de nadelen van een oude auto.
@Freewarefreak:
http://www.hurstpark.co.uk/images/Jensen.jpg
@zesinlijn: Ben dan weer niet lyrisch over de cabrio.
In mijn jeugd (dus lang geleden) stond ik regelmatig als klein jochie voor de etalage van Auto Keijzer aan de Leenderweg in Eindhoven te kwijlen.
Die verkocht daar o.a. Jensen, Iso en meer van dat apart spul.
Probeer er nu maar eens eentje te vinden…
Diet vond ik toen al zo mooi. Nu dik 30 jaar later is de auto nog steeds wonderschoon!!!
Wanneer ze weer zulke mooie dingen gaan maken is het een verrijking!!
Zalig, geweldig mooie wagens. Ik vraag me altijd als ik er eentje zie af hoe ze zouden rijden.
Goh dit artikel houdt mij van mijn werk… wat een pracht auto!
“Jensen’s for gentlemen” was de slogan van dit merk.
FF staat voor Formula Ferguson, de vierwielaandrijving kwam namelijk van tractorbouwer Harry Ferguson, al was hij overleden ten tijde van de lancering.
Voeg eraan toe dat de Interceptor eigenlijk een gemodificeerde jensen C-V8 is met een carrosserie ontworpen door Carrozzeria Touring, sjuust Italianen.
Door de vormgeving en gebruik van een Amerikaanse V8, is het een stiefbroertje van de -in mijn ogen- nog veel mooiere Iso Grifo 7 Liter.
’t was wel de auto voor de rich and famous people, o.a. de leden van Slade reden Jensen
Mijnheer Charles Dunstone is een miljardair die samen met David Ross de (car) phone house heeft opgericht.
Maatje Ross is eruit gebonjourd nadat hij met beleggingen dingen heeft gedaan die niet zo netjes zijn on de ogen van bankiers.
prachtig, prachtig. maken! dit is de mooiste auto ever, samen met de 928.
Er was al een Jensen comeback. http://en.wikipedia.org/wiki/Jensen_S-V8
Een zeer tijdloze schoonheid deze Jensen. De buitenkant moet je in elk geval afblijven, die is prima, niet updaten AUB. Techniek is een ander verhaal, als het maar een Amerikaanse V8 is. Ik meen dat er origineel een Chrysler in lag, dus waarom geen HEMI?
@JanC: een mislukte comeback, en terecht, want wat een gedrocht die S-V8.

Ik snap niet goed waarom iedereen het altijd over de Interceptor heeft. Ik vind hem eigenlijk niet zo speciaal.

De onderstaande 541 is meer mijn ding.

http://m.blog.hu/au/autohistory/image/Jensen/Jensen%20541%20R_01.jpg

Gelanceerd in ’54, net als de 300SL. Ja, de SL was er al in ’52 als racewagen, maar die had nog niet de karakteristieke trekken boven de wielen, en het showconcept uit ’53 ook niet (zie beide hieronder), dus de 541 is geen kopie van de 300SL. Waarschijnlijk hebben ze dezelfde inspiratiebron (maar vraag me wel af welke dat is). Gebeurd tegenwoordig nog soms, zo’n dingen, en dan krijg je van die vergelijkingsmongolen hé…

300SL racer ’52
http://www.ritzsite.nl/300SL/1952_Mercedes_300_SL.jpg

Concept 300SL ’53
http://www.passionautomobile.com/retromobile/mercedes-300-sl-1953/mercedes-300-sl-1953-1.jpg
@Esprit_de_Flandre: Vindt dat strakke neusje op de 2e proto SL erg mooi, mischien wel mooier dan de definitieve.
@Esprit_de_Flandre: Ja, maar mijn opmerking was dus eigenlijk er op gericht dat Jensen weer een comeback maakt. Volgens mij de 4e keer?
daar wil ik best wel een blokje mee om!!
Toevoeging: In feite was de 541 eerder met die lijnen boven de wielen, want het prototype van de 541 uit ’53 had die al, terwijl de ’53 concept van de 300SL die nog niet had (zie mijn vorige post)

Jensen 541 Prototype ’53
http://www.remarkablecars.com/main/jensen/1953-jensen-1-1.jpg

Als er al sprake is van kopiëren, dan is Mercedes de schuldige :P


Ook nog interessant, de site van Jensen International Automotive: http://www.jensen-cars.co.uk/
Het topic wordt breder dus boeiender….

Even een samenvatting van mijn comments op dit topic:
De Inceptor is een schoonheid die zijn weerga niet kent, een kathedraal op wielen, het equivalent een woest aantrekkelijke maar niet perfecte vrouw, een sculptuur waarvan Rodin het nooit had kunnen maken.

Mooi dus…
@ Pallas (van Athene), Je zult het wel weten wat schoon en mooi is…
@Pallas: Yummie!
Zit nu al voor de tweede dag op mijn werk te kwijlen op de Jensen en de geposte plaatjes…..
Hoi Pallas. Ja, ik probeer ff een klein beetje te minderen de komende twee weken, heb wat dringender zaken te doen dan autobloggen.

;)
@Citrofiel: Haha te minderen, klinkt alsof het drugs zijn.
Meeste zaken zijn dringeder dan autoblog.
Succes met studeren! You’ll be missed!(ga er vanuit dat je dringende zaken zijn)
@Pallas: Autoblog is een verslaving. Jij bent er te kort, maar na een tijdje heb je dat door als je een beetje zelfkennis hebt. ;)
Jupz, komende twee weken een aantal hertentamens. :|
@Citrofiel: en dat zijn HERtentamens omdat…?
@zesinlijn: …ik de eerste niet gehaald heb. En waaraan dat ligt? Nou ja, ik zou autoblog niet de schuld willen geven, het is meer een algeheel gebrek aan discipline en concentratie. :oops:

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).