Mercedes SLS AMG GT3 is er klaar voor

Auteur: , 27 Reacties

Vandaag een berichtje van Mercedes in onze mailbox waarin men ons even bijpraat over de ontwikkelingen rond de Mercedes SLS AMG GT3. Tevens een bups verse foto's van het jonge racebeest.

De Mercedes SLS AMG GT3 is klaar voor de start. De racewagen voor klantenteams voldoet inmiddels aan FIA GT3-richtlijn en zal eind september voor het eerst worden ingezet tijdens de VLN-race op Nürburgring. De orderboeken zijn reeds geopend en in februari 2011 zullen de eerste exemplaren voor klanten worden afgeleverd.

De racer werd in nauwe samenwerking met sport- en toerwagenpartner HWA ontwikkeld en wordt ondertussen nog intensief verder getest. HWA is onder meer verantwoordelijk voor het AMG DTM-raceteam. Tijdens het zware testprogramma om de auto tot op het bot te finetunen, speelt voormalig Mercedes-Benz coureur en meervoudig DTM-kampioen Bernd Schneider, een sleutelrol.

De SLS AMG GT3 beschikt over een in front-mid configuratie geplaatste 6,3-liter AMG V8 met dry sump-smering. Het maximale vermogen en het leeggewicht moeten nog worden vastgesteld door de FIA. Dat gebeurt naar verwachting in het voorjaar van 2011 en daarbij wordt het ‘Balance of Performance-principe’ gevolgd. Hiermee garandeert de FIA dat alle auto’s die aan de start van een GT3-race verschijnen een gelijke kans hebben.

De AMG V8-motor is gekoppeld aan een sequentiële raceversnellingsbak met zes verzetten. Schakelen gebeurt met flippers aan het stuur. De ‘double wishbone’ wielophanging is volledig instelbaar zodat voor verschillende circuits een set-up kan worden gekozen. De auto staat op 18 inch lichtmetaal, laat zich zeer direct besturen en beschikt over ABS. De ingebouwde luchtkrik-installatie moet garant staan voor een snelle pitstop.

Het aluminium spaceframe in combinatie de rolkooi, een zespuntsgordel, geïntegreerd brandblussysteem en de zetel in een speciale ‘veiligheidscel’ van koolstofvezel, moeten de rijders beschermen mocht het een keer mis gaan.

Tot slot nog de pica’s…



27 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Of hij sneller is weet ik niet maar het ziet er in ieder geval de mooiste van het klassement uit.

Vraag me alleen af of hij niet aan een aantal Viper kwaaltjes zal leiden.
@Hupke: Denk dat Mercedes die kwaaltjes wel getackeld heeft.
Wel jammer dat deze auto sinds dat berichtje een “oh-het-is-eigenlijk-een-verbouwde-Viper-stigma” heeft
Kleine Techno
Echt een van de vetste Race auto’s uit de scene, jammer dat de F1 auto in mijn optiek niet mooi is en dat ze niet snel genoeg zijn. Lijkt me heerlijk om ze volgend jaar op de circuits te aanschouwen.
Vind de spoiler er niet helemaal bij passen, nét te groot.
Verder echt een mooi ding :)
@V-Power Net te groot? OMG Wat een ding man….
Hoe kun je een lelijke auto nog lelijker maken.. Meine Güte hebben ze die spoiler van de auto tuning aftermarket tokkies gekocht?!
Doe het dan aub zo
http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/200801/aston-martin-dbr9-gt-1_460x0w.jpg
2008 Aston Martin DBR9 GT1 Gulf
Lijkt me wel even wennen om in een auto met zo’n lange neus te racen.

Jammer van die spoiler … ziet er behoorlijk functioneel uit :)
Klaar om te crashe :D weg met deze rommel!

Zoals Kjeld al bedoelde, liever de AS DBR9 :D
SLS GT3 zegt u?
Mag ik even spammen?
Waarom moet ie het ‘maar’ met 18 inch wielen doen terwijl de standaard uitvoering 19 of 20″ heeft? Reglementen of is die maat beter voor het echte racewerk?
Trouwens: wel erg onzinnig om over het uiterlijk van de spoiler te discussieren:
a) deze spoiler doet tenminste zijn naam eer aan
b) bij een circuitracer is deze zuiver voor functionaliteit gemonteerd en niet om het uiterlijk. (De coureur hoeft dus niet perse een Johnny te zijn).
@Jippie: Mischien is 18inch idd beter, F1 wagens hebben ook geen enorme velgen.
Weet niet waar DTMers op staan.
Mooie spot Stino :)
Of hij nou sneller gaat door die spoiler weet ik niet maar downforce heeft ie wel.
@The360box: Ik vraag me af waarom die grote spoiler nodig is. Hij is zo groot en ver naar achter ook. Zou extra downforce nodig zijn om gevaarlijke dingen tegen te gaan wegens gebrekkige rijeigenschappen?
@jippie,

Er zijn wat redenen te bedenken voor de kleinere velgmaat + bandenmaat. Zo kan de wagen dichter naar de grond gebracht worden doordat de banden niet aanlopen in de wielkasten. Ook kunnen dan de aandrijfassen horizontaal tussen wiel en differentieel gehangen worden. De hoek tussen wiel en aandrijfas kan niet te groot zijn want dan is de krachtoverbrenging minder efficient. Als je de wagen (+ differentieel) gaat verlagen met een grote velgmaat word de hoek te groot. Ook zijn kleinere wielen lichter in gewicht wat de onafgeveerde massa verlaagd en de acceleratie ten goede komt.
Zullen heus nog veel meer redenen te bedenken zijn.
De 20 inch onder de standaard SLS zullen er voor de looks onderzitten.
@6C Jordy:

Langst de andere kant hoe lager het zwaartepunt van een wagen ligt tegenover het middelpunt van de velgen hoe beter voor de wegligging. (nuja zijn grenzen aan maar groter is doorgaans beter in dat opzicht, maar gewicht en plaats beginnen dan ook snel een rol te spelen)
Ook heeft een band dan wel met een grote omtrek (en dus ook straal maar dat hangt dan weer nietmeer van de velg af) meer contact oppervlak met het asfalt waardoor er dan ook weer meer grip is.
PS: De Aston Martin Vantage GT2 is ook wel OK ;)
http://media2.worldcarfans.com/2008/3/medium/9080328.013.1M.jpg
Dit zal om de top gaan strijden samen met de Porsches,BMW´s en corvettes
@Hupke,

Kan ik inkomen. Maar wat zou verder voor de GT-bouwers de voornaamste reden zijn om meestal een kleinere maat velg te kiezen ipv van een grotere? De Aston op de foto van Kjeld heeft zelfs achter een maatje kleiner dan voor.
Dat lijkt me gedaan om extra tractie te creeeren door de flex van de wang. Terwijl de on-aangedreven voorwielen jouw zijde van het verhaal zouden kunnen bevestigen.
@6C Jordy:


Ik weet wel dat bij de Mclaren F1 de velg zo klein (17″) gekozen werd opdat hij lager zou zijn, zodat er toch overzicht zou kunnen zijn vanuit de cockpit over de neus heen (die dan ook lager en aërodynamischer zou zijn) want het was de bedoeling een wegauto te bouwen die minstens zo gebruiksvriendelijk was als een honda NSX.
En niet zoals soms gezegd word omdat de banden dan beter tegen de hoge snelheid kunnen (want ze draaien ook sneller rond dan grotere wielen zouden doen en ze zijn speciaal ontwikkeld ervoor).
Eigenlijk past er geen spoiler op… Er konden toch ook wel mooiere velgen op ipv van deze 100 spaaks,
Vroem Vroem zegt het zilveren pijltje.
GT3 is echt een mooi kampioenschap met stoere racewagens.
Het sterke punt van de serie – de balance of performance regeling, waarbij te snelle auto’s afgeremd worden d.m.v. airrestrictors, voertuigmassa, rijhoogte e.d. – is echter ook een beetje het zwakke punt. Toen Audi bijna 2 jaar geleden hun R8 GT3 op de baan brachten, was het een bijzonder snel apparaat. De beste GT3 die er te vinden is. De Audi’s liggen tegenwoordig mijns inziens aardig aan de ketting. Het is nog steeds een bijzonder efficiente GT waarmee het goed punten scoren is, maar de snelste is het nu al niet meer.
Dus voor die mensen die denken dat deze SLS GT3 het hele veld wel even zal oprollen…
@Hupke,

Doelde er eerder op dat GT-bouwers voor een kleinere maat gaan ten opzichte van het eigen straatmodel zoals de vraag van Jippie was. Als mijn redenaties niet zouden kloppen , wat dan de reden van HWA is geweest.

De SLS zal overigens kunnen profiteren van Viper-kwaaltjes. De Viper is een zeer succesvolle GT1 geweest.
@6C Jordy:

Succesvol was hij zeker. Vooral door zijn betrouwbaarheid en de prijs, net als de corvette. Maar hij had toch ook zijn probleempjes. Ook voor de rijder is het ff wennen aan het rijden in een Viper net zoals je met een porsche moet leren rijden. (je stuurt niet omjelf als (ongeveer) middelpunt van de wagen maar om de motor heen, bij de porsche is het natuurlijk de aparte gewichtsverdeling en het remmen ermee)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).