Oeps, Lotus verklapt twee nieuwe Evora-modellen

Auteur: , 37 Reacties

Eind september pakt Lotus groots uit op de autoshow in Parijs. Daar willen ze ons verrassen met vier nieuwe conceptcars, waaronder de nieuwe Esprit. In aanloop daar naartoe is alweer de volgende info uitgelekt; Lotus komt met een Evora S en een Evora Auto. En dat weten we dankzij een PR-chef die even niet oplette en alle media-contacten deze classified info toestuurde.

Althans, het riekt verdacht veel naar een fuck up. Maar mocht deze mail expres zijn verstuurd, thumbs up voor dit marketingtrucje. Hieronder alvast een stuk uit het bewuste mailtje, dat we eigenlijk niet mochten lezen:

Hi Kevin,

No problem and to be honest, it’s good that you ask – it’s crazy with everything that’s going on at the moment so I don’t blame you.

So to answer your questions, yes the Evora S and Evora Auto will be on the stand in Paris alongside the new car(s) not yet announced (let’s maintain the mystery for now!)

We are aiming to send out a press release about the Evora S and Evora Auto during the last week of this month. I’ve driven a prototype of both the Evora S and the Auto and I can tell you both cars are sensational. The S will be ready for media drives almost straight after Paris, in the US this will take place early next year. We have to be careful with the timing as we have so much going on and the impact from Paris will be big.

Just for you to know, and please keep this confidential, our test team will be putting both cars through their paces on the Nordschleife at the Nuerburgring from tomorrow on for three days, so we should have some good feedback to work with shortly.

Opzetje of niet, we weten nu dat we in Parijs kennis mogen maken met twee nieuwe Evora-concepts. Een hete S-versie (400 pk?) en eentje voor mensen die niet graag schakelen en liever automaat rijden. (Koop dan geen Lotus.) Oh, en voor de Nürburgring-bezoekers: vanaf morgen zullen ze daar gaan testen met deze prototypes, dus we verwachten van jullie dat ze binnen nu en drie dagen op Autojunk staan. Spotse!



37 reacties

Wat lijkt-ie van boven eigenlijk veel op een Porsche 959…
Nee, heus, jahoor, serieus. Dus. Potverdetiefus dit berichtje schreeuwt meer dan driewerf *marketingtruc!*. Te compleet om een ongelukje te zijn. Te vaag om écht confidential te zijn.
@frans: ze stuurden van schrik nog wel even het volgende berichtje er achteraan:



Dear All,

Apologies, earlier today you may have received an email from me relating to the Paris Motor Show, this email was sent in error and was not intended for external distribution.

Please delete it from your inbox.

Thank you for your co-operation.

Kind regards,


Wat is dan de Evora Auto? Waarom zou die meer auto zijn dan de gewone Evora?
@HDM: Auto = automaat. Dat kan je zelf toch ook wel bedenken?
@HDM: Auto-matisch.

Iets met versnellingsbakken.
@Ralph: jij gaat er vanuit dat “announced” betekent dat men in het openbaar heeft aangekondigd dat de auto’s er komen… dat hoeft niet. Ze zouden ook “announced to you” kunnen bedoelen. Overigens denk ik dat dit gewoon een andere vorm van teasennis dan het flauwe gedoe met “spy-shots” of detailfoto’s is.
porscheaddict
Het is andersom wat lijkt de porsche veel op de evora.
Lieve Harm,

Tjonge, nou zeg, onze Evora is werk’lijk een kneitergoede kar, nietwaar? Ook mijn vrouw was ondersteboven. En mijn neef. En mijn collega van Peugeot. Hij was jaloers. “Waarom maakt Peugeot niet zulke goede wagens? Ha, ’t was een retorische vraag Frans; omdat Peugeot een schijtmerk is. Daarom. Werkte ik maar bij Opel, net als jij.”. Dat zei hij, Harm. Heus waar. Echt gebeurd.
Goed, nu dan, goed dat je erover begon, onze geheime auto waar niemand iets over mag weten en waar jij dus ook helemaal niets over mag vertellen, die nieuwe supersporter met zuinige 2.8 diesel en geweldige 9-traps automaat. Dat wordt een knaller. Rijdt als een tiet. Beter dan de Evora. Ik wed dat iedereen ‘m wil hebben. En weet je waarom, Hans, of Brecht? Of wat je naam ook is? Omdat het de beste auto ooit is. Bestel je’m niet, ben je een idioot. En een lijer. God heeft zijn kruisje ook net gezet. En Sarkozy.
Wel, houd het geheim, dit blijft onder ons.

Groetjes.
Frans (van Lotus, jeweetzelf. Je kameraad, die met die hoge functie).
@frans: LOL! We want more! :D
@frans: we want more ..
thumbs up dude ..
rofl, sterk stuk, ik ken nog wel een automerk waar je zo aan de gang kan als PR-chef
En de ” comment of the year award. ” gaat naar….. Frans.
Ze hebben al getest in Las Vegas en omgeving!
Tis volgens mij fake, de mail lijkt wel opgesteld om een ketting brief te zijn. Vooral het gebruik van de zin “Just for you to know, and please keep this confidential” is om te lachen. Daarbij komt nog eens dat er eigenlijk niets speciaal in staat, gewoon een opsomming van wat er zal gebeuren de komende weken in een Posh Engels geschreven.
@Mich: sorry, ik las verkeerd. Ik dacht dat de S dat model was. xD

@Prisma: ”stuur deze aankondiging door of je zult binnen 2 weken een ramp ondervinden” :P
Lotus zal gedacht hebben, als apple ermee wegkomt dan wij ook. Alleen is zo’n Evora (S of auto) nogal moeilijk te verliezen in een restaurantje of een bar.
@Robbie; ha, nog sterker! ‘Hoed je jongens, wél meteen verwijderen hoor. Met niemand over praten. Want dit mag niemand weten’. Just make sure you lot don’t put this on them Twitters. Or Facebook. Or Orkut. Or MySpace. Or Blogger. Or Friendster. Or Flickr.
Ach het is beter (niet veel maar toch…) dan het stompzinnige foto-teaser gelul dat de meeste merken de wereld in slingeren.

Overigens denk ik niet dat de Evora 400pk krijgt… 360 max., maar wel ruim meer koppel dan 400NM. Het verhaal wordt anders als het een 4.0 v6 wordt met supercharger/turbo.

De Auto zal interessant zijn qua verkopen, maar of de techniek nou boeiend zal worden valt te betwijfelen.

Maar goed, hoe meer fatsoenlijke Lotus modellen hoe beter. De Evora is een packaging miracle en een drivers dream…more of that!
@w0o0dy:

Je zegt dat de auto niet intressant zal zijn van techniek?

De kans is natuurlijk groot (lotus moet ook winst maken) maar ze zijn daar met veel knappe koppen bijeen en ze durven al eens een gokje maken.

Het zou me niet verbazen moest er iets heel speciaals uit voortkomen, een uber automaat. De perfecte CVT (je weet wel constante aandrijving maar dan nu ook met maximaal vermogen enzo).

Maar het zou me ook niets verbazen moest het een lichtjes veranderde toyota automaat zijn met een schakkeltijd van een uur.
@Hupke: volume+betrouwbaarheid/ kosten-baten….. reken maar op de standaard 6-bak automaat van Toyota. Met dit soort spullen en de doelstelling wil je zo min mogelijk risico nemen als kleine speler.
De motor is waarschijnlijk een variant van de 3,5 v6 die al in de Mark X G sports concept te zien was op de autoshow van Tokio daar had ie nog maar 318pk+ maar de inschatting is dat de supercharger nog zo’n 50pk daaraan gaat toevoegen.

“We can expect the 2GR-FSE 3.5L V6 in the Mark X G Sports version to rise by around 50PS over its current 318PS output and torque to rise to around 40.0kg/m, keeping within the limits of the Aisin 6-speed manual transmission.”
Zou dit niet een opzetje zijn ?
Zo krijg je A meer aandacht en B als ze oner de schleife gaan dan staan alle forums en magezines ook daar vol van.
Knap stukje PR en dan uiteraard niet irosch bedoeld
over de n. schleife *
@Bart de eerste commetn:Ik zie het niet.
//www.autoblog.nl/gallery/Lotus/Evora/Lotus_Evora.jpg
Kon geen goed bovenaanzichtplaatje(3x woordwaarde) vinden:
http://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2008/11/1987_Porsche_959_Rear_1.jpg
Ok leuke marketingtruc idd. 400pk voor de Evora S lijkt me een iets te groot verschil t.o.v. de standaard versie. Zal wel ietsiepietsie minder zijn. Vind het iig wel een cool karretje zo’n Evora en sneller en krachtiger mag altijd natuurlijk. Ik zeg : goed bezig Lotus !
Even voor de jonge kijkertjes. Hoe auto’s ook vroeger op elkaar leken:
Lotus Elite S1:
http://www.coddys.co.uk/images/lotus%20elite/DSC01449.JPG
Relaint Scimitar:
http://www.slicksandsideburns.co.uk/wp-content/themes/thesis_16/custom/rotator/Scimitar1.jpg
En tot slot from the U S of A…Gremlin:
http://media.orage.com/orage/fw08/blogs/blogger/s1600/tQoiuFiuJrM_06-1972-gremlin-xlt.jpg
Geef toe, die laatste is wat vergezocht.
@Pallas: Hoort deze misschien ook in dat rijtje thuis? Maar goed, overeenkomsten zijn onvermijdelijk, er zijn maar een beperkt aantal geometrische vormen en een beperkt oppervlak van een auto, dus een beperkt aantal combinaties.
@Citrofiel: Ja precies! We dachten hetzelfde.
Maar je was mij voor. Grote geesten…
@Pallas: Jij hebt een mooiere foto gekozen, maar ik heb gezocht naar een bijpassend geel kleurtje. :mrgreen:
@Citrofiel: +1 voor ons!
Complety Of Topic, maar hij past zo mooi in het rijtje…
http://www.volvomotorrevisie.nl/local/anniecms/1/images/volvo_1800ES/volvo_1800ES.jpg
Hoax: “yes the Evora S and Evora Auto will be on the stand in Paris alongside the new car(s) not yet announced (let’s maintain the mystery for now!)” doet vermoeden dat meneer denkt dat de S en de Auto al announced zijn terwijl hij twee zinnen later “We are aiming to send out a press release about the Evora S and Evora Auto during the last week of this month.” neerzet
Wreed fake. 12 marketingspecialisten hebben hier op zitten zweten en nog slagen ze er niet in om het spontaan te laten lijken. Lijkt een beetje zoals die Teleshop-dingen. “I’m burning away calories without any effort!”
@Wooody: “Met dit soort spullen en de doelstelling wil je zo min mogelijk risico nemen als kleine speler.”

Lotus (Engineering) ontwikkelt toch ook spullen voor andere constructeurs, dus misschien hebben ze wel degelijk een eigen ‘uber-automaat’, zoals Hupke zegt, ontwikkelt voor bvb moeder Proton, maar mogen ze hem eerst zelf gebruiken.

Ok, ok, wishful thinking, maar het kan toch hé?
@Esprit_de_Flandre: Ja, ze kunnen het zeker wel bedenken, ontwikkelen, testen etc… het probleem daarna is het produceren… Ofwel je laat het doen door anderen, met jouw plannen en ontwerp, of je moet het zelf oppakken. Dat soort honderden miljoenen kan Lotus niet investeren. Dus moet je het gaan uitbesteden. En waarom zou je dan niet gelijk de automaat kiezen met electronica en alles erop en eraan die bij de motor past die je al gebruikt? Slim is dus om kosten te besparen waar mogelijk en je geld te steken in een chassis en een ophanging die industry-leading zijn… Priorities, they’re a bitch but hey they gets it done ;-)
Oops! Ik klik perongeluk honderden contactem te veel aan!!
Oops! Verzenden!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).