Opel warmt raceliefhebbers alvast op

Auteur: , 37 Reacties

Voor belangrijke gebeurtenissen in de Duitse racegeschiedenis denk je niet meteen aan Opel. Toch wees het merk tijdens de AvD-Oldtimer Grand Prix op de Nürburgring terecht op zijn historische rol van betekenis.

Zelfverzekerd staat Opel weer op auto-evenementen. De verkoop door GM is van de baan, de verkoopcijfers zijn goed, er is een modellenoffensief ingezet en Opels thuisbasis Rüsselsheim heeft binnen GM een grotere status als ontwikkelingscentrum gekregen. Daar staan overigens wel banenverlies in Duitsland en de sluiting of verkoop van de fabriek in Antwerpen tegenover.

De rol van Opel in de (Duitse) auto- en racegeschiedenis is weliswaar niet zo groot als die van Mercedes-Benz, Porsche en Audi, maar ook Opel kent enkele wapenfeiten. Op de Classic Days (onlangs op het terrein rond Schloss Dyck in Juchen, Duitsland) toonde Opel onder meer dat het met zijn GT uit 1968 ook sportieve auto’s heeft gemaakt. Ook was daar de spectaculaire Raketenwagen uit 1928 aanwezig die destijds al meer dan 230 km/uur haalde.

Opel Rak2 raketwagen

En tijdens de Oldtimer Grand Prix afgelopen weekend lag de nadruk meer op het rallyverleden. Topstuk was de Opel Ascona 400 uit 1981 waarmee Walter Röhrl en Christian Geistdörfer trainden. Eén jaar later werden zij met een Ascona 400 (2,239 liter, 4-cilinder, 240 pk en een top van 225 km/uur) wereldkampioen.

Daarnaast stonden er ook enkele rallyversies van de Opel Manta en Opel Kadett opgesteld. De Manta B400 was in 1983 de opvolger van de Ascona B op de rallypistes. De Kadett heeft in verschillende uitvoeringen in de jaren zeventig en tachtig aan rally’s meegedaan.

Een andere ster uit de racestal van Opel was de Calibra met 2,5 liter V6 uit 1996, de tijd dat Opel met de Calibra streed om de podiumplaatsen in de DTM. In 1996 pakte Opel de DTM-titel met Manuel Reuter achter het stuur.

Swinger
Een geval apart was de Manta A Swinger uit 1975. De productie van de Manta A liep op zijn eind en Opel had de opvolger al klaar. Met de speciale Manta A Swinger wilde de autofabrikant nog één keer de gunst van de kopers winnen. De auto kreeg een sportief uiterlijk met strepen over de zijkant, sportvelgen en een sportstuur. Het viercilinder motorblok met een inhoud van 1,897 liter leverde 90 pk en een topsnelheid van 170 kilometer per uur. Met de Swinger –meer seventies kan een naam niet zijn- kwam er na bijna 500 duizend exemplaren een einde aan de productie van de Manta A.

Opel Manta Swinger

Op een regenachtig circuit kwamen de auto’s ook nog even in actie (zie image gallery)

Met het hervonden zelfvertrouwen is het wachten op de terugkeer van Opel op het circuit. In Duitsland gaan er geruchten dat Opel, in navolging van BMW, in 2012 weer in de DTM gaat rijden. Opel ontkent niet dat het aan autosport denkt. Een terugkeer naar de DTM zou dan in samenwerking met Williams zijn. In 2005 reed Opel voor het laatst mee bij de Deutsche Tourenwagen Masters.

Met dank aan Robert en Maarten voor deze bijdrage!



37 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Interessant! wist niet dat opel ook een race verleden had! lijkt me trouwens echt te vet als behalve BMW ook Opel aan de DTM mee gaat doen! nog meer spektakel! (dit zegt een Mercedes-fan)
opel moet een retro-styled GT of Manta maken!!
Normaal geen opel fan, maar die DTM Calibra is toch wel serieus stoer te noemen!

overigens vind ik die manta’s zoals de swinger ook genieten, prachtige kleine bakkies.
Vergeet deze niet… en ook nog wat anderen van dit kaliber:
http://www.car-wallpapers.ws/opel-vectra/slides/Opel-Astra-DTM-50-1024.html
Opel geen autosport verleden?
Alsjeblieft zeg:)
@: lambo4all
whaha Mercedes-fan? wat slaat je naam op dan?
En wat te denken van mijn persoonlijk favoriet; de Omega 3000 24v DTM van 1991?
Machtige wagen in het Jagermeister orange!

Opel heeft juist een zeer rijk sportverleden.
Wat mij betreft mogen ze de draad wel weer oppakken
Swinger seventies? Opel zou nu toch echt passen voor die naam. :lol:
Toen DTM nog echt super was!
http://www.youtube.com/watch?v=BHMkiLOaBgY
@lemans: “Toen DTM nog echt super was!” EN ZO IS HET!!! :-D

De Maseratie Birdcage op de OGP was trouwens ook erg leuk (en bijzonder) om te zien….
Dus is te hopen dat opel terug komt.
de vectra V6 en zijn wolven in schaapkleren.
echt dik vermogen en soepele motoren.

jammer dat ze niet meer meerijden met de DTM.
mischien nog eens in de toekomst (:
@lemans dat was idd een erg mooie tijd. Wat blijft die tt toch een vette racewagen!
Gaat BMW in 2012 weer aan de DTM meedoen? Is dat een bevestigd feit? Hmm dat zou wel heel gaaf zijn.
@JPM: als het goed is wel 2011/2012.
http://www.audiblog.nl/?p=32087
Tasssz die calibra dtm te killer! super wagens van vroeger. Of niet???
dikke richard
Ik kan het niet laten.
Wat een lul is voor een hoer,is een opel voor een boer!
Sorry…
@dikke richard: Tut tut tut, wat een ruwe taal. Boeren rijden vaker Mercedes dan Opel, maar dit terzijde. Geef mij maar een Manta Irmscher I400 of de C-Kadett coupe GTE. Wat een lekkere auto’s waren dat. Eenvoudig en eerlijk. Alleen jammer dat de Manta van dat foute publiek trok. En al die Opeltjes uit dat tijdperk konden ongelooflijk goed roesten. Mijn eerste auto was een C-Kadetje en was het eerste slachtoffer van de toen ingevoerde APK.
Mooi artikel!
@dikke richard

Ah,das goeie die moet ik onthouden !!!
@niko: ik rij liever met opel dan met Vuilnis Wagen ;)
wat een steuntrekker is voor de maatschappij is een @dikke richard voor autoblog.nl ..
Wat te denken van de Calibra 2.0 turbo 4×4 en de Lotus Omega, dat zijn de Opels waar ik in gezien wil worden. Wel typisch dat 1’tje eigenlijk geen Opel is…
Pfff! Als er met het mes op de keel toch een Opel moet komen dan deze:
(van voor de facelift)
http://www.vriendenkring-klassiekers.nl/pages/registerfoto/beeld/OpelGT-R.Dekker.jpg
Of deze:Lotus Omega
http://www.autowp.ru/pictures/lotus_opel/-_omega_prototype/autowp.ru_opel-lotus_omega_prototype_5.jpg
Hmmm als er over nadenk is het helemaal geen beroerd merk.
U2, Bap en Vivaldi zijn goed om aan te horen, maar niet bij die DTM filmpjes. Mis het circuit-geluid, lijkt me veel leuker.
Hmm en de Opel GT dan? Doet die ook niet mee met wat racejes? En de OPC afdeling is er toch ook niet alleen voor de openbare weg? Ik ben blij dat er in het segment van Peugeot en Citroën ook degelijke producten in Duitsland worden gemaakt. Ik bedoel ik zal binnekort na mijn studie ook onderaan moeten beginnen, en dan weet ik 90% zeker dat mijn eerste auto een Opel wordt. Daarna kan ik gaan kijken naar de wat duurdere premiums, maar tot die tijd: niks dan lof voor Opel
er reden toch ook vectra’s in de DTM afdeling??
en je hebt ook nog die opc racecamp maar dat telt niet echt mee ofwel? :P
Leuk hoor, die Duitse rakkers werden van de baan gereden door…..juist ja.
O ja, de Toyota 2000 GT in het oude Fahrerlager ook… EN de Ferrari 250 Testa Rossa… EN…. EN…. Met andere woorden, volgend jaar weer kijken! Of toch iets eerder naar de Eifelrennen??? Keuzes maken…. zucht….
Kadett GSI Gruppa A DTM FTW!!!
Reden voor spek en bonen mee maar het blijft toch wel de leukste Opel. Niet de mooiste maar wel de leukste.
Calibra in race uitvoering vind ik de mooiste.
Normale jij en ik uitvoering heel erg lelijk.
Verder zijn de oudere toch wel de mooiste opels.
Heb je nog veel Amerikaanse invloeden.
Opel maakt mooie wagens (vindt ik). Van Manta tot Insignia.
dikke richard
@ lincoln

Zegt genoeg over ons allebei,sorry voor de late reactie,ik moest nog aan het werk!

Alfa Romeo for live!
o o o wat mis ik nog steeds mn opel ascona sr uit 1981 heerlijk driften 220pk (getuned) wel jammer dat je zo op de grond kon kijken als je de kofferbak opendeed ;-),helaas heb k hem helemaal kort gereden anders had k hem nu nog gehad wat een prachtbak was dat….
doe mij die ascona 400 maar de gewone reed ook al lekker
alhoewel die monza ook wel leuk is

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).