Auto niet langer belangrijkste statussymbool Duitsers

Auteur: , 76 Reacties

Werd je in Duitsland niet meer uitgenodigd op verjaardagen van familie of bruiloften van goede vrienden, dan wist je hoe laat het was: je auto was niet mooi genoeg, nieuw genoeg of snel genoeg. In Duitsland geldt immers al jaren de auto als statussymbool Nummer Eins. Maar dat lijkt nu voorbij.

Iedereen kent het beeld uit de bovenstaande reclame wel. Een gefrustreerd mannetje dat trots naar zijn geleende BMW rent als de krantenjongen voorbij komt, met als enig doel diegene te laten geloven dat het zijn auto is. Maar hoeveel mensen doen dat eigenlijk? Volgens onderzoekers van Progenion uit München is de auto niet langer het belangrijkste statussymbool, slechts 17 procent van de 1000 ondervraagde mensen geeft aan de auto het belangrijkst te vinden. De auto heeft stevige concurrentie gekregen van onder meer “goed gekleed gaan” en de iPhone. Ook een vakantie op de Seychellen wordt zeer goed gewaardeerd.

De verschillen tussen de diverse merken zijn groot. Een Mercedes wordt véél beter gewaardeerd dan een Opel, die namelijk ongeveer net zo wordt gewaardeerd als het hebben van een wasmachine. Volgens dit onderzoek is het zelfs nog beter voor je sociale status om een Smart te rijden dan een Opel. Het hebben van een Porsche levert je bewonderende blikken op.

71% van de ondervraagden geeft aan tevreden te zijn met de status van hun auto maar slechts 17% geeft dus aan de auto nog als statussymbool te ervaren. De onderzoekers geven aan dat de verschillende merken hun marketing hier beter op af zullen moeten gaan stemmen.

Andere cijfers? Zo’n 32% geeft aan dat de auto een statement is om een bepaalde persoonlijkheid uit te stralen, 41% geeft aan de auto puur als functioneel te zien. Het belangrijkste cijfer bewaren we voor het laatst: 84% van de volwassenen in Duitsland heeft plezier in autorijden. Bij welke groep(en) hoor jij?



76 reacties

en de iphona??? xd
Status? Kan je dat eten? Valt me vooral op dat mensen met een Duitse auto vaak zich wel erg druk maken om status/wat de buurman denkt. Triest eigenlijk..
Whahaha, een Opeltje heeft dus dezelfde waarde als een wasmachine, WHAHAHAHA, het moet niet gekker worden ;)
Ik rijd mijn auto voor mijn eigen plezier, wat een ander er van denkt kan mij niks schelen.
jee-oekeloeres
vrij naar de volkswagen reclame van vervlogen tijden:

“…dusse, jij rijdt Passat…?”
Zo moeilijk is het toch niet om te weten hoeveel mensen doen alsof het hun auto is. Tel gewoon alle lease rijders bij elkaar op. :D . Iedereen kan immers bij tellen, maar niet bij betalen.

Verder valt het me op dat ik de laatste tijd meer duitsers zie rijden ( in Nederland ) met kleinere auto’s. Dus klopt het wel.
Jammer dat de combinatie “goed gekleed gaan” en “mooie” auto juist zo weinig vookomt.
@Bob: het verbaasde mij eerlijk gezegd sowieso een beetje dat “goed gekleed gaan” door de Duitsers werd genoemd, maar dat terzijde ;)
is niet helemaal representatief, dit onderzoek. want er zijn maar 1000 mensen ondervraagd. en bovendien, welke leeftijdsgroep is er ondervraagd, welk gebied is het onderzoek geweest? wil je het meer representatief doen, doe het dan landelijk, uit verschillende leeftijdsgroepen en laat er meer mensen aan deelnemen. dan heb je een enigsinds representatief beeld.
@rider:

1000 personen die random gekozen zijn zijn meer representatief voor de bevolking dan 10 000 gescreende personen van verschillende leeftijden.

Als het nu op de hoek van de straat in maar 1 stad gebeurt is dan is het wel een slecht onderzoek. (zal het sowieso wel zijn, maar het is het random gedeelte dat het toch nog goed maakt)
@rider:

Ja, ik denk dat ’t belangrijk is om bij dit soort onderzoeken te kijken naar de leeftijdscategorie. De wat jongere mensen zullen veel meer om status geven dan veertigers, of vijftigers bijvoorbeeld!

Ik zelf rij al jaren met plezier in Japanners, omdat ik die veel fijner vind rijden, completer zijn & bovenal veel betrouwbaarder dan die saaie moffen-bakken!
Svenska Aeroplan AB
Ik denk (en vrees) dat de auto uberhaupt die richting op gaat, ook in Nederland…

Wat ik bedoel: over 10 jaar is de auto financieel zo uitgekleed dat het alleen maar als functioneel vervoer van a naar b KAN dienen. Ook bij de gemiddelde autobezitter zal dit een wisselwerking geven. Je kan tegenwoordig gewoon op een verjaardag zeggen dat je je BMW hebt ingeruild voor een Aygo, en dan kijkt iedereen je begrijpend aan…

Dus erg goed stukje.
Zou zo’n onderzoek ook wel in NL willen zien. Ben benieuwd of mijn hersenkronkels dan ook bewaarheid worden!

;)
@Svenska Aeroplan AB: de kleinere auto wordt meer en meer aangekleed met dure opties. Dat wijst in een andere richting: downsizing maar niet ten koste van comfort / status.

Overigens is heel hard roepen dat je je totaal niet interesseert voor auto’s en de goedkoopste rommel op de markt koopt ook een imago-statement; het wordt de nieuwe status om te roepen dat je een Dacia rijdt, let maar op :D.
@Griffin:
Je ziet die Dacia MCV’s wel verdomd veel rijden ja. Maarja een auto met elct. ramen/spiegels, airco en een radio.. wat wil je nog meer? sidelane assistance? opel eye?
Mijn auto is nog minder verkocht dan een fiat multipla (nogmaal bedankt voor de info ;) ) Die status kan je in je ass shoven.
Het gaat natuurlijk allang niet meer om de auto, maar om de OPTIES die erop zitten! Vraag maar aan onze Audi-mensen
ik noem mijn wagen nooit vervoersmiddel, eerder een verlengstuk van mezelf. en het maakt mij dus geen flikker uit wat status daarmee te maken heeft. ik snap dat mijn mening niet echt algemeen kan dienen maar verschil moet er zijn! :D
Iphone….lol, eerder een symbool van persé ‘hip’ willen zijn en zonder na te denken over specs.
wat een onzin… Ik heb regelmatig te maken met Duitsers, en merk toch echt wel dat daar de auto heel erg een status symbool is, net als hier in nederland voor veel mensen.
@ M-power
Als je je auto ‘een verlengstuk van jezelf’ noemt dan heb je echt wat te compenseren :)
@Mc:
BMW rijder hea…

*Olie op het vuur gooien doet*
Dit artikel gaat klachten opleveren van de bond van wasmaschine verkopers. Hoe ongevoelig kun je zijn!
“een Opel, die namelijk ongeveer net zo wordt gewaardeerd als het hebben van een wasmachine”
@ Majinstar:

Daar ga je weer… na het topic over bijtelling van leaseauto’s waar je terecht alle hoeken van de ‘blog’ hebt gezien met zoveel zinloze opmerkingen ga je gewoon weer door? Wat een jaloezie naar leaserijders zeg! HEERLIJK!
@Bisazza: jaloers op wat? dat je niet de auto (of zelfs kleur!) kunt kiezen die je echt wil? dat leaserijders krenten zijn en al moeilijk doen om paar tientjes verschil in bijtelling? Dat je ‘jouw’ auto kunt inleveren als je ontslagen wordt? Dat je een slaaf van de maatschappij bent?
Ik hoor bij die 84% en zeker niet bij die 17%.
hehe je moet wel dikke auto hebben natuurlijk ;) anders val je zomoeilijk op tussen de andere toch? dus ik hoor bij de statusgroep.. en ja ik heb een duitse auto :P
hehe je moet wel dikke auto hebben natuurlijk anders val je zomoeilijk op tussen de andere toch? dus ik hoor bij de statusgroep.. en ja ik heb een duitse auto
@spykerboy:
Je bent pas 17 en je hebt al een auto wil je zeggen? Of heb je het over de auto van je pa?
hehe je moet wel dikke auto hebben natuurlijk anders val je zomoeilijk op tussen de andere toch? dus ik hoor bij de statusgroep.. en ja ik heb een duitse auto

@spykerboy:

Je bent pas 17 en je hebt al een ”duitse” auto wil je zeggen? Of heb je het over de auto van je pa?
@Elroy: als je kijkt onder me autojunk profiel dan snap je het ;) heb zelf een bmw 325i voor het circuit maar ook met een kenteken dus ook straat legaal ;) vind je het zo raar dat een jonge van 17 al een auto heeft ofzo? :S
Ik volg M-Power ;)
@spykerboy

Ik heb een Duitse “Premium” wasmachine, een Miele.
Gelukkig hoor ik bij die 17% kneusjes, met mijn premium Audi.
Een Iphone een status symbool???damn waar gaat het allemaal heen.
Dus een plastic apparaat van een paar tientjes die iedere afrikaan kan betalen is een status symbool geworden.

Al moet ik zeggen dat de Duitse maatpakken deze dagen beter en mooier zijn de de Italiaanse pakken.
Maar status?iedereen kan een pak betalen zeker de Duitse maatpakjes.

En een auto wil meestal wel iets zeggen over de gebruiker maar een auto als status symbool moet hij toch echt wel een paar ton kosten.
Allles eronder is een gebruikers artikel wat snel zijn waarde versliest.
En een emrk zegt ook niet altijd alles, als ik bv moet kiezen tussen een A4 met een 120PK dieseltje zonder enige optie’s of luxe aanboord of een vol uitgeruste Insignia OPC dan weet ik wel welke in zou kopen.
Die BMW reclame is zoooo sterk:

http://www.youtube.com/watch?v=erUoCRiPkMw
Een onderzoek gemeten bij 1000 personen…… Dat zegt al genoeg… Lekker representatief en dus rijp voor de prullenbak. Zie het eerdere comment van Rider.
@ Atenza:
De punten die jij opnoemt zijn eerder bedrijfsspecifieke uitzondering dan regel op uitzonderingen en dus discours.
Laten we aub deze discussie niet starten maar OT blijven.
@Bisazza: mwa het komt anders bijzonder vaak voor.. de verkoopcijfers zouden totaal anders zijn als het leasen werd afgeschaft. Bewijs eerst maar dat je kan werken en koop dan de auto die je wil van het geld wat je hebt verdiend.. en het wordt er sowieso niet mooier op met al die k*t bijtelling hokken. Peugeot 107 best verkochte auto.. moet niet gekker worden.. nog de lelijkste van de drie ook nog. En die Bluemotion gevallen bij VAG. Vreselijk traag en veel herrie maar dat boeit opeens niet meer als het goedkoop in de lease is.. stel krenten. Hopelijk is het maar een trend
the-budel-guy
het boeit bij ons thuis niemand wat andere van onze auto’s vinden zo lang wij er maar pretig in kunnen rijden.
De 84%! En ik zie een auto dan ook als stukje persoonlijkheid dat je uitstraalt, en als belangrijkste: de hoeveelheid lol die je er mee hebt! En ja, dat is meestal als je hem als vervoersmiddel gebruikt;)
@premium boy

premium en Audi, wat heeft dat met elkaar te maken?
Ik vind een mooie auto toch veel meer statement dan een iphone. En niet elke auto wordt als status symbool gekocht. Als je veel op de weg zit, wat comfort wil en geld speelt niet zo’n rol dan ben je toch meer uit bij E-klasse of 5-serie dan met een Picanto, Pixo of zelfs Avensis of Insignia. Ik weet hoe de techniek en service is bij de duitsers, Kia en Dacia heb ik totaal geen ervaring.
Status? mensen die gelijk hun rekening voldoen.
Cash On Delivery ( C.O.D. )
en niet Have It In December dat is status.
@ Bisazza. Ook jij bent een van de vele sloebers die niet wilt toegeven dat je geen auto kan betalen en dat je bang bent voor de afschrijving, omdat dat je geld kost. Lekker hoor een mooie auto leasen waar je maar 500 km per jaar mee kan rijden privé. Hahahahaha.
Ik hecht aan de status van mijn Fiat Panda. Je weet wat ze zeggen van mannen met kleine autootjes…
Als het gaat om bewonderende blikken en waardering, fiets dan maar eens naakt rond in je eigen buurt.

Verwonderde blikken genoeg en flink wat waardering als je er mee ophoud!

je bent dus al een statussymbool van jezelf!
Wist je dat 66% van alle statistieken ter plekke verzonnen wordt ;-)

Maar ot:
Een auto is zeker een statussymbool, vraag maar aan de vrouwen
Auto is een status symbool maar is wel maar een van de vele. Het belangrijkste vind ik nog altijd het persoonlijk voorkomen in de zin van kledij en een vorm van gezonde ijdelheid.

Wat wel is: Een auto zegt nog steeds ENORM veel over de persoon die er in zit. Als je zegt: Ik heb vandaag weer iemand zien rijden die dacht dat dronken rijden toch kan. Dan zegt 90% van de auto kenners: BMW zeker? De 10% die overschiet rijd zelf met BMW.
Duitser kijken altijd boos naar mij, als ik ze met m’n Renault op linkerbaan eruit rij :D.
@fiat127. Klopt helemaal doe mij daarom maar zo’n klein “911je” !
Satusbeleving is gelukkig voor iedereen verschillend en maar goed dat er nog een hoop mensen op de wereld zijn die een auto toch nog als status ervaren anders zou de Duitse economie al lang weer in een crisis zijn geraakt.
Mijn panda is echt kleiner dan 911
bwa die status symbool is niet echt belangrijk. Het moet gewoon passen. Is toch geen zicht als iemand die een kostuum aan heeft, uit zo een gepimpte auto uitstapt of omgekeerd.
@Duidelijk:
Ik ken anders mensen genoeg met een BMW die zeker nooit rijden met een glaasje op, omdat ze (meestal een speciale) auto hebben die heel goed onderhouden wordt en ze niet willen dat ze er schade een hebben, idem voor mezelf!

Iemand die een BMW koopt voor zijn rijeigenschappen is een autokenner, iemand die hem koop voor de ‘status’ is een dikke loser!

Zeg anders eens met wat voor auto jij rijdt, kunnen wij ook allemaal roepen wat jij voor iemand bent :S
the-budel-guy
@M-lover: ik sluit me aan bij jou verhaal alleen als je BMW door audi vervangt of wat voor merk dan ook klopt het bij ons ook

en wij kopen hem niet voor de status maar voor de rijeigenschappen

wij rijden een audi A6 3.0 TDI quatto avant uit 2009 wat voor mensen zijn wij thuis dan ??
@the-budel-guy: over het algemeen zijn alle Audi A6 rijders toch gewoon mensen die redelijk saai zijn? ;) Anders kochten/leasen ze wel een C6, GS, XF, CTS, 607, Vel Satis, 9-5 of iets dergelijks ;) Audi-rijders zijn over het algemeen wel leasepikkies die denken dat ze veel beter zijn dan de rest (check al die Audi-rijders op het AW forum maar eens.. walgelijk) en zich boven iedereen voelen die geen Europese auto rijdt
@Atenza: Audi-rijders zijn toch ook leasepikkies die beter zijn dan de rest . Wie koopt er nou een C6 GS XF CTS of een 607. Stuk voor stuk troep.
@Majinstar. Je bent weer even lachwekkend als in het vorige topic:http://www.autoblog.nl/archive/2010/08/16/eigen-bijdrage-leasebak-vanaf-2009-niet-aftrekbaar

Nu weer even opletten in de klas. Dan word het misschien nog iets met je.
@the-budel-guy:
Ik zou zeggen gelukkige mensen, omdat je een auto kan kopen die voldoet aan al je wensen…

Het is wel zeker waar dat er tegenwoordig veel meer leasers zijn met een audi en dat dat vaak losers zijn, maar daar kan ik niet rouwig om zijn, die zaten immers eerst bij bmw ;) (van dat soort mensen raak je trouwens nooit af, het zijn gewoon meelopers zonder mening, als binnekort iedereen zegt dat een prius dé bak is om in gezien te worden gaan ze massaal priussen verkopen, let maar op! Jammer dat alleen dit soort mensen vaak het ‘merkimago’ bepalen… )
the-budel-guy
@M-lover: Inderdaad het zijn de lease-ers die opscheppen over hun merk of het nou BMW of Audi is.

wij zelf hebben hem gekocht wij leasen thuis nooit en dat merk je ook bij het rijgedrag

het is alleen zonde dat het gedrag van de lease rijders er voor zorgt dat de waardering van het merk zo naar beende gaat
It’s not the car, it’s how you drive it.
@vla: Ja, zulke gedachten houden je op de been als je een VW Golf III SDI moet rijden hè. :mrgreen:
@Citrofiel:
Right on! :D xD
Wat zijn we weer scheinheilig. Natuurlijk koop je ook een auto om zijn status. Het is een bepalende factor maar het is niet het belangrijkste. Njah, ik denk dat de jonge mensen hier (20-40) wel geven om status.
Autorijden = vrijheid. De vrijheid om in alle comfort en veiligheid snel naar elke willekeurige plek te kunnen rijden. Om op elk moment te kunnen zeggen: “Kom, we stappen nu in de Range Rover en we rijden naar Italië”, of waar dan ook naartoe. Of gewoon een stukje gaan rijden, om het rijden zelf, en om plekjes te ontdekken, zelfs in de buurt, met familie of met vrienden.


Wat dat betreft is zakelijk rijden minder leuk. In je eentje, van A naar B en weer terug. Dan wil je niet ook nog eens in een saaie bak rijden, maar een waar je plezier van hebt. Sportiviteit dus.
@zdev: Gelukkig heb jij geen saaie zakelijk bak.
@Lucb: het levert alleen maar ellende op want kramp in de kaken van de continue grijns van oor tot oor ;-)
Ach, het merendeel van die duurdere wagens is niet eens van de bestuurder, maar van het bedrijf. Leasesletjes dus. Dat het belang van de auto in Duitsland daalt, zullen ze daar bij de regering niet graag horen!
@Timmie: iemand anders (je werkgever) bereid vinden die om voor jou een mooie auto te betalen. Lijkt me per definitie meer status geven dan zelf moeten betalen.
@M-lover [ reply ]
24 August 2010 om 13:41

Om gelukkig te zijn heb je niet perse een Audi nodig.
Ik geef de voorkeur aan Zweeds veiligheidsstaal boven Duits Yuppenstaal… telt dat ook als statusstatement?
geen van alle… ik heb nog geen auto en rijbewijs… moet nog 3,5 jaar wagge
Nu onze niet-Westerse allochtone landgenoten nog.

Die rijden tenslotte allemaal in een vrij recente BMW 3-/5-serie terwijl ze 4 hoog achter ergens iets huren (sociale woningbouw, waar wij allemaal aan meebetalen). Daar is de auto duidelijk hét enige statussymbool.
Een auto is om te rijden, kleding om je warm te houden en een telefoon om te bellen. Status ben je zelf in je uitstraling en gedrag!

Dus: een grote sterke vend van 2 meter die niet op zijn mondje gevallen is heeft meer status dan een slappe l0zer die niet goed uit zijn woorden komt maar wel in een BMW rijdt, de duurste en nieuwste Iphone heeft en dure mongolische kleding draagt.
hoeveel “status” levert het op als je als mof met je 150 kg plus uit een (germaanse) penoze bak stapt?
@ Zdev, maar als je dan uitstapt moet dat toch wel weer te vergeven zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).