Pagani Zonda R maakt vooral veel lawaai

Auteur: , 34 Reacties

Onlangs zagen we al een video voorbijkomen van de Pagani Zonda Cinque. In die video werd een vervolg aangekondigd waarin de Zonda R voorbij zou gaan komen. Voor de volledigheid kun je die nu bekijken.

Het verslag is op z’n zachtst gezegd luidruchtig te noemen. Het standaard AMG blok wat we terugvinden in andere Pagani’s is in de Zonda R vervangen door een racemotor, die met restrictors tot een vermogen van ongeveer 760 pk komt. Zonder begrenzing zou dat zelfs dik 900 pk zijn.

De heren van Autocar babbelen wat met ex Formule 1 coureur Andrea Montermini, die zijn bijdrage leverde aan de ontwikkeling van de Pagani Zonda R. De auto is ontwikkeld om snel, maar vooral ook goed rijdbaar en betrouwbaar te zijn. Prijskaartje? Ongeveer anderhalf miljoen zonder belastingen. Straatlegaal? Nee. Maar zoals je tegen het einde van het filmpje zult zien is het een auto die je erg, erg vrolijk maakt. Wat mij betreft ruilen we de redactie SLR hierop in, de politie houdt ons toch nooit bij en zonder kenteken kan je ook niet geflitst worden. Oh, en voor de liefhebbers die het gemist hebben: we hadden onlangs een fijne wallpaper.



34 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
In een woord “brilliant” dat geluid.
kan je hem ook in bepaalde raceklassen gebruiken?
vet, vanavond thuis nog maar is kijken maar dan met geluid normaal, dan kan ik luisteren en kijken inplaats van met me oor tegen het speakertje in de pc van werk te zitten :P
Dit is de best klinkende auto ter wereld.
Geen een auto komt hierbij in de buurt.
Die ziet er echt wel ni uit…
Klinkt lekker, maar god wat een gedrocht vanachter.
woow, als iemand over porno spreekt.
wat een fucking monster!!
Dat is gewoon.. ZIEK
Dat ding is veel te bizar voor woorden, ik wou dat ik er een kon betalen…
Waanzinnig cool die R. ik sta niet in voor de gevolgen van wat ik aanricht om het voor elkaar te krijgen hier een rondje in te rijden. hubba hubba.
Dit is een van de weinige auto’s van 2010 die bij mij een leegte oproepen dat ik iets bijzonders misloop in het leven.
Is toch gewoon een waanzinnige wagen dit…
Gewoon prachtig!
Er worden gelukkig nog steeds auto’s gemaakt voor echte liefhebbers, hulde hiervoor!
Gewon GEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEIIIIIIIIIIIIIIILLLLLLLL…:D
Wat bedoelt de journalist met “A proper Dog Box” als hij het over de versnellingsbak heeft? Is dat gewoon een DSG-achtige bak zonder koppeling of is het sequentieel mét koppeling? Schakelt in ieder geval soepeler dan in de video van die Cinque, met dat irritante geknal.

Supergeluid trouwens. Maar ik zou dat geld niet geven aan een niet-straatlegale wagen. Een “gewone” Zonda doet het al sowieso!
@PCCB: een dog box is een versnellingsbak met rechte tanden, een normale auto heeft schuine tanden want dat maakt minder geluid dan een dogbox met rechte tanden, een dog box is aleen wel sterker omdat het meer kracht kan hebben door het rechte snijden van de versnellingen… hoop genoeg info zo? :P
Bedankt voor de info iedereen. Altijd leuk om zaken bij te leren.
@spykerboy:

klopt geen zak van maarja :D
Jammer dat deze zoveel kost, en we deze daarom niet zullen terug zien tijdens een 24uren race of dergelijke.

Zo zouden ze hun betrouwbaarheid maar eens meteen kunnen bewijzen ;)
Wat verschrikkelijk lekker zeg!
Dat geluid, porno! Echt wel lekker!
Hezemans met de pagani zonda de 24 uur van le mans gereden: http://www.autodrome-cannes.com/pagani_zonda_grid.jpg
het geluid lijkt vet erg op dat van de Murcielago R-GT, en dat is voor mij de wagen met het beste geluid. (ja nu nog steeds)
nu is het afwachten wie van de klanten de volle 900pk gaat vragen. en gaat pagani daarin mee? schitterende machine is dit. even langs bij Edo Competition om hem straatlegaal te laten maken (misschien nog wat pk’s erbij doen en je bent helemaal de king. zeker als je hiermee voor komt rijden in London (Harrots) of in Monaco (Casino). Duurder, extremer en sneller is dan niemand meer.
@ PCCB

Voor zover ik weet, hoef je bij een dogbox niet meer te koppelen (waarschijnlijk alleen bij wegrijden, maar in dit geval hoeft zelfs dat niet), en is het dogbox-principe mogelijk door een paar synchromeshringen, die alleen bij hard schakelen goed functioneert.
Bij een dogbox heb je rechte tanden, dus geen koppeling nodig, en damnn wat een zalig geluid, maar toch vind ik een 599Gto net iets beter klinken
toch jammer dat op het nieuwe model een turbo op zit:
welkom turbogat en goodbye geluidje.
kwijlt op toetsenbord
Wat een abnormaal zalige wagen. Als grote Zonda fan is dit toch wel de ultieme droomwagen maar niet zonder een Zonda Cinque voor meer dagelijkse praktijken. (yeah right, de 5 al lang uitverkocht)
één van de weinige autobouwers die nog niet gehoord heeft van downsizing, hybrides en efficient dynamics. Integendeel
Mensen begrijpen het verhaal van de dog box niet helemaal hier. Een dog box heeft NIKS te maken met de vertanding van een versnellingsbak, maar met de manier waarop de versnellingen aangrijpen. Bij een normale versnellingsbak gaat dit m.b.v. synchromeshes, bij een dog box d.m.v. ‘dog clutches’. Het inleggen van de versnellingen bij een dog box gaat heel snel maar niet echt zachtzinnig en gaat vaak gepaard met een harde ‘clonk’. Wel kun je zonder koppeling opschakelen als je het goed doet; bij terugschakelen is normaal wel de koppeling nodig.

Zoals gezegd staat het verhaal van de vertanding hier compleet los van. Zo heb je “normale” versnellingsbakken met rechte vertanding, maar ook dog boxes met schuine vertanding. Zelfs een combinatie van rechte en schuine vertandingen in dezelfde versnellingsbak komt wel eens voor. De rechte vertanding is erg sterk maar maakt veel lawaai, daarom zijn in sommige bakken de hogere versnellingen schuin vertand om het lawaai op de snelweg te beperken.

Om op de Zonda R terug te komen; deze heeft een sequentiële dog box met rechte vertandingen in combinatie met een soort gerobotiseerde bediening die dus ook het werk van het koppelen en schakelen op zich neemt. Koppelen gebeurt waarschijnlijk automatisch bij het wegrijden vanuit stilstand en het terugschakelen, voor de rest hoeft er niet gekoppeld te worden.
Ik vind toch het geluid van de Ferrari 599 gto beter en die kost minder en mag de weg op ,maar dit geluid mag er ook wel zijn zeg wtf mooi wow :)
Ja aardig wagentje.. Hahahahahaha!
Geef mij toch maar de Bugatti Veyron Super Sports.
Kan ik nog mee op de baan rijden ook.
De looks waren al prima en nu dan ook de sound… mijn hemel…
Kan dit ooit nog geiler ?
Zie ook de Ring-record tijd van 6:47!
Blijft voor mij dé supercar.
Niks tipt hier aan.
Mijn bankrekening al helemaal niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).