Alfa Romeo GTAm verslaat nipt de 8C als beste Alfa ooit

Auteur: , 51 Reacties

Alfa Romeo heeft in het kader van het 100-jarige bestaan een poll gehouden waarin deelnemers konden aangeven wat volgens hen de beste Alfa Romeo ooit is. Het was een nek aan nek race tussen de klassieke Giulia GTAm en de 8C Competizione.

Met 20,4 procent van de stemmen verslaat de GTAm de 8C die op 19,8 procent bleef steken. Een minimaal verschil van slechts 0,6 procent dus. Als derde nog net op het erepodium, eindigde de Alfa Romeo Spider Duetto met 16,0 procent van de stemmen.

De GTAm is afgeleid van het 1750 GT Veloce productiemodel en verwierf eeuwige roem door in 1970 in handen van de Nederlander Toine Hezemans, de European Touring Car Championship te winnen. De Alfa Romeo Spider Duetto werd in 1966 voor het eerst gelanceerd en de brute 8C supercar behoeft uiteraard geen toelichting.

Zo blijkt maar weer eens dat smaak toch heel persoonlijk is, want in onze eigen Alfa top-10 komen de GTAm en Spider Duetto niet voor en wordt de eerste plaatst bezet door de 8C.

Alfa Romeo GTAm



51 reacties

Mooie auto!
Ben ik dus ook een traditionalist, de GT/A en zijn ‘dunnere’ zusjes hebben zich jarenlang op het circuit bewezen en zijn klassiekers geworden, de 8C probeert dat te zijn door alle poeha erom heen van figuren die door te speculeren er wat aan willen verdienen.
Er zit niet eens een echte Alfa motor in.

’t ding racet nergens zover ik weet.
Een poll van Alfa zelf…. mmmmmh…. Met andere woorden; over 5 jaar staat er een retro versie bij de dealers…. Bring it on!!!!! :)
@Mercbenz:


Hopelijk dan wel op basis van een BMW 1 serie en niet op basis van een fiat 500 of een VW Golf.
Als de GT/Am niet in je top 10 van vetste alfa staat moet je echt de top10 goed gaan bekijken.
Er is gewoon geen enkele auto mee te vergelijken.

Deze staat zeker in mijn droomgarage! (Ook de 8C, ondanks dat het geen “alfa” motor heeft… gelukkig maar zou ik zeggen want de V8 in de 8C is van hoge klasse in tegenstelling tot de echte alfa motoren van de laatste jaren)

Echt prachtig deze auto!!!!!!!
ik ben geen alfa fanaat, maar deze wagen heeft inderdaad alle features die een alfa nodig heeft

de grille, de lampen, de lijn, de velgen.
alles klopt gewoon.

verder niets meer aan doen..
Iedereen weet dat een tweedeurs Alfa coupe altijd wat tocht, het hang- en sluitwerk is nooit 100%; met regen mag er een drupje binnenkomen, dat maakt de sensatie van hard rijden nog intenser.
Een perfecte Alfa coupe is als een Beier zonder lederhosen
@de sjonnies: voor jouw informatie… het tocht niet in mijn Alfa GT…. en er komt ook geen regendrup binnenzetten….

waar komen al die fabeltjes toch vandaan?.. volgens mij is het gewoon domme jaloezie… het is te mooi om kwalitatief goed te zijn?.. hou toch eens op met die niet gefundeerde stemmingmakerij!
@Hans75:

http://www.swaqvalley.com/Blueprints/1970_Alfa_Romeo_1750_GTV.jpg

Deze deden dat wel, versleten deur rubbers en frameloze zijramen. Maar dat maakte ze niet minder romantisch.
Jaloers hoef ik op niemand te zijn, heb ‘em zelf gehad net als zijn 4-deurs moeder de Giulia Super Nuova.
Rij het merk nu weer……
Dus.
Prachtig wagentje! Terechte winnaar. Echt tot de verbeelding sprekend.

@Mercbenz: Haha, ik onthoud het! Misschien krijg je wel gelijk. I’ll remember where I heard it first ;)
Mooie winnaar en verdient natuurlijk een mooie opvolger. Het is geen gemakkellijke keuze met alle geweldige modellen die Alfa Romeo heeft gemaakt.

Dat de 8C op de tweede plaats staat begrijp ik niet. Ik zou hem eerder op plaats 6 of 7 zetten.

Overigens vond ik de top 10 van Autoblog erg slecht samengesteld. Een 156 in de top 10 vind ik echt niet kunnen. Net als de RZ en de SZ een eigen plek in de top 10 te geven.
Doet u mij maar een 2600 “nog wat”, maar wat is beter?
Een 8C is in ieder geval niet bruut, een USA muscle car is bruut, een Nissan GT-R is bruut, de winnaar hier is best wel bruut, maar Brutus rijdt niet in een 8C. Popeye ook niet, Olijfje misschien.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5a/Alfa.JPG/800px-Alfa.JPG
Doe mij maar de GTAm ja! Nouja, liever een 8C, maar op nummer twee zeker de GTAm!
Alfa tipo 33 stradale.
integralechubasco
http://www.alfaworkshop.co.uk/images/header_233-800.jpg
deze is nog heftiger, de gta/sa ofwel de gta souvralimentata (Supercharged)… en dat in 1970.

The GTA SA or Souvralimentata (Supercharged) is an amazing car, Autodelta modified the standard GTA 1600 cc and fitted two aircraft cabin blowers, these compressors ran at up to 100,000 rpm and were powered by an oil pump which was mounted on the carb side of the engine above the sump, there was also an additional radiator mounted in front of the coolant radiator in order to cool the supercharger oil. The pressurized air was fed into the air box from a supercharger mounted at either end, there was also a bleed from the air box to the top of the Weber carbs in order to maintain the correct pressure in the float chamber. In order to keep the charge cool, water was injected into the inlet manifold this also had the additional benefit that the GTA SA would run on standard petrol, which was necessary for homologation purposes. The GTA SA’s engine was virtually the same as the “standard” GTA corsa, the valve sizes, the bore and stroke and even the compression ratio remained unchanged at 10.5/1.

Homologated as a group 5 car the GTA SA was in competition with the Lotus Cortina and BMW’s 2002 range, in order to be competitive the engine was tuned to produced 220 BHP @ 7500 rpm but with huge ammounts of torque. While its weight was up on the standard GTA it still only weighed in at 780 Kg and its top speed was now in the region of 145 mph. After extensive testing at Alfa Romeo’s test track at Balocco and Monza the GTA SA first appeared to the public at the 1967 Geneva Motor show and won its first race at Hockenhein in the hands of the German driver Dau. Auto Delta produced 10 GTA SA’s but unfortunately the championship regulations changed and in order to be eligible they would have to have produced 1,000 of these rare supercharged cars and there just was not the market for them.
@integralechubasco: zo’n beetje alle turbo’s draaien 100000 rpm… maar vet, ik heb nog nooit zo’n soort alfa (lees: klein en idioot snel) in ’t echt gezien, en ik denk dat ik daar wel rouwig om mag zijn
Ik kan als alfa-foob alleen maar zwijgen :)
integralechubasco
Trouwens de autoblog top 10 lijst ging over jongere alfa’s, de duetto en de gta/m zouden zowiezo er niet in kunnen voorkomen, wat eens te meer de onkunde blootlegt van de autoblogteam.

Neem nou eens iemand aan met wat kennis van zaken en gevoel voor historie.
8c 2900B Touring Spider. Maar als de Duettotanta zou uitkomen met een écht onderstel en échte motor, gaat die rechtstreeks naar één (en mijn garage).

http://4.bp.blogspot.com/_i_AovfzNXgQ/SHQ9W4PSO5I/AAAAAAAASz8/qXhwxqrFTDQ/s400/Alfa+Romeo+8C+2900B+Touring+Spider.jpg

@Koos
2600 sprint Zagato, prima keuze want individueel, zoals het merk zelf.
@heidekonijn: excellent choice… maar het is gruwelijk om een mooiste te kiezen…

Zo is er bijvoorbeeld de 1900 sprint die ik prachtig vindt…
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8d/Alfa-Romeo_1900-Sprint.JPG/800px-Alfa-Romeo_1900-Sprint.JPG

Of de 1900 super sprint Coupe
http://www.carfolio.com/images/dbimages/zgas/models/id/3338/alfa-romeo_1900ss.completed.jpg
integralechubasco
ik denk dat 10 (oudere) alfa’s opnoemen die geen klassieker zijn net zo lastig is…
hoe kunnen “alfisten” uberhaupt de C8 nou als Alfa zien ??
een badge doet dus ECHT wonderen ..

ik neem aan dat de verkiezing onder “alfisten” is gehouden ..
“Beste” Alfa en dan staat de 8C er bij: noch best, noch mooi, noch alfa
integralechubasco
@lincoln
De V8 lijkt sprekend op de busso V6. sterker nog, de eerste versies van de stamvader van de huidige 4,6 liter V8, de 308 dino V8 (colombo v8), werden gezamelijk met de alfa V6 in de alfa fabrieken gebouwd.
Na deze auto te hebben gezien was ik verkocht…
http://www.youtube.com/watch?v=aK9MGKV2V0Y
voor de fans…
http://www.youtube.com/watch?v=Z16Gw2OCubU
@w0o0dy: Thnx dat was even genieten.

Ik heb net een rechtsgestuurde versie van de GTA m gevonden voor 20 grand sterling. Niet goedkoop, maar de prijs waard.

Mooi dat de 8C het inderdaad niet gehaald heeft. Een retro product verdient het niet tussen all geniale auto’s van AR. De 8C is een mooie auto, maar gewoon niet goed genoeg.
Mja is natuurlijk wel een prachtige wagen ook… net als de 8C… smaken verschillen natuurlijk.. ;)
Je zou dit weekend eens naar Zandvoort kunnen gaan, wellicht dat er iets dergelijks rondrijdt… http://www.spettacolosportivo.eu
Een poll, en wie vullen em in, wie neemt zoiets nou serieus?
De 8C is een prachtige auto… Maar de prijs staat in geen verhouding met de prestaties, dus ‘de besta Alfa ooit, is de 8C in geen geval…
zeker de tipo 33 stradale!
De GTAm staat ook op nr1 in mijn droom-collectie, maarjah… Weinig van gemaakt, en de mensen die hem hebben verkopen hem niet, dus die dingen gaan echt voor veel geld de deur uit als je er eentje vindt…
integralechubasco
@KoFFIE
een leuke gta/m replica is ook niet te versmaden… kan je hem dagelijks gebruiken… met een echte doe je dat niet.
http://www.alfaholics.com/cars_for_sale_menu/race__trackday_cars/document_268_147.php
Ja , de Bertone coupé’s en de Giulia Supers zijn toch de echte Alfa’s ( hoe mooi de nieuwe Giulietta ook is ) . Het zou super (!) zijn als Alfa Romeo zou besluiten om een retro-achtige auto op de markt te gaan brengen.
Spijtig dat de Alfa SZ er niet staat.
Heb hem een paar keer gezien indertijd en vond dat een zeer apparte en mooie verschijning

http://www.diseno-art.com/encyclopedia/vehicles/road/cars/alfa_romeo_sz.html
@Integrale
Al eens prijs gevraagd? 80 000 Euro..
Zeker dat het niet deze was op die tweede plaats?

http://velocetoday.com/images/april%2007/in18.jpg


1. Alfa schrapt de GT.
2. Alfa doet een poll.
3. Alfa GTAm wint

Mogen we dan over een paar jaar een nieuwe GT verwachten met de looks van de GTAm?
Een witte Alfa 159 Sedan met sportpakket.
Een witte hé…
integralechubasco
@heidekonijn
lekker aan de prijs idd… maar wel een goede reden om je spaarcentjes te verbrassen…
Van een oudere Gulietta, zoals deze http://www.zagato-cars.com/giuliettasz/alfa-romeo-giulietta-sz-zagato-press-photo.jpg word ik altijd warm. Mag van mij hoog in de lijstjes voorkomen.
@ Mercbenz: Ieder retro-initiatief moet gesteund worden. Hulde!
@integrale
Of noem het een investering :-)
Wat dat betreft weet ik trouwens nog een adresje..
http://www.fantasyjunction.com/inventory
Twee jaar geleden eens langsgeweest (met iemand die het kon betalen). Niet-nor-maal.
integralechubasco
@heidekonijn
ik ben verliefd… deze moet het worden. het is misschien een recreatie maar met genuine onderdelen. en best of all… hij staat op kenteken!! zie j voor je… op de a2…!
http://www.fantasyjunction.com/cars/13-Ferrari-330%20P4%20Recreation-4.4%20Litre%2012%20Cylinder
Een GTAm die niet in de Top10 voorkomt? O.O
Dan is die Top10 niet compleet!
Het is altijd met die onderzoeken dat mij nooit iets gevraagd is.
Heerlijke auto, maar ja autoblog houdt ervan om alfa’s af te zeiken en die duitse meuk op te hemelen, en hebben nog niks leuks gedaan met het 100 jarig bestaan van alfa. zonder alfa was bmw nooit geworden wat het nu is, dan hadden ze ze nooit kunnen copieren. En voor de liefhebbers morgen Zandvoort!!!!!
integralechubasco
@Heidekonijn
o m g … :)
Net gekeken op alfa nederland.Giulietta na 56 jaar terug.Alfa Nederland heeft dus helemaal geen kennis van de geschiedenis van ons merk.Mijn eerste Alfa was namelijk een Giulietta uit 1983(september 1983 om precies te zijn)Hoe moeten zulke mensen nu Alfa’s gaan verkopen?
@Alfarobert: Dude… leer je geschiedenis! Ze hebben gelijk… de originele Giulietta is namelijk uit 1954 en dat is deze

http://www.carpictures1.com/var/albums/Alfa_Romeo-Giulietta_1954_1024x768.jpg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).