Dit is de Lotus Evora S

Auteur: , 29 Reacties

Dankzij een falende PR-chef en/of goedkope marketing-truc wisten we al dat ie eraan zat te komen, maar nu hebben we alle info over de nieuwe Lotus Evora S.

De standaard Evora heeft een 3,5 liter V6 die 280 pk levert, de Evora S levert echter een strakke 350 pk en 400 Nm. Dat is natuurlijk een flinke verbetering, maar ze hebben natuurlijk nog meer aanpassingen gedaan. Volgens de Lotus-CEO kun je het als volgt omschrijven: “It’s the next level of Evora experience. It communicates with you better, the suspension setting has been fine tuned for added power and control so it responds even more to direction. It’s an instinctual car, the experience is pure.

De Evora S heeft een ‘sport’ button waarmee de bestuurder de respons op het gaspedaal en de uitlaatklep kan beinvloeden. De sportfunctie zet ook het maximale toerental omhoog en verandert de Dynamic Stability Control-instellingen. Er zijn tevens betere remmen aanwezig en de auto is verbeterd met een compleet nieuw uitlaatsysteem, wat een nog beter geluid moet geven. De sprint van 0-100 km/u wordt in 4,8 seconden afgetikt.

Helaas is de Evora S wel zwaarder geworden, hetgeen je zeer typisch kan noemen voor een sportversie, In ieder geval voor een Lotus sportversie… De standaard Evora heeft een gewicht van 1350 kg, de Evora S telt daar bijna 100 kilo bij en komt op 1437 kg.

Lotus zal vanaf heden ook de Evora gaan aanbieden met IPS (Intelligent Precision Shift), oftewel een automatische zesbak. Hiermee wil men een grotere doelgroep gaan aanspreken, waaronder in Azie, Amerika en het Midden-Oosten: “The IPS version of the Evora allows the driver to switch between manual paddle shift and automatic drive modes. The driver also has the option of selecting ‘sport’ mode which showcases the Lotus sport driving experience allowing the driver to really feel each gear shift and be in complete control of the transmission.” De IPS-versie wordt ook een stuk zwaarder: 1436 kg.



29 reacties

Een lotus met een zware automaat???
Toch liever een Exige :)
Blijft een mooi wagentje!
Alle moderne sportwagens en exoten hebben de mogelijkheid tot een gerobotiseerde bak. Bij velen (oa AMG) kan je al geen manuele bak meer krijgen, gelukkig laat Lotus U nog de keuze. Lotus werkte al langer aan een dergelijke versnellingsbak maar wilde deze zo licht mogelijk houden/maken. Voor mij een Evora S met IPS als optie aub!
was lotus niet altijd een licht autootje?
dit noem ik niet meer licht…
doe maar in een exige die 350pk, zou veel meer nut hebben!
@BetaArkUser: vergeet je niet dat dit een (voor Lotus standaarden super)luxe 2+2 zitter is, met een 3,5 liter (supercharger?) v6? Toch wel andere koek dan een Exige of Elise, dus niet zo gek. Volgens een handvol journalisten de best sturende auto in het segment… op een boel punten beter dan de Cayman S en dat zegt nogal wat….
Jezus wat een diffuser. De rest van de auto is redelijk ingetogen en dan zo’m GTO ding aan de kont. Lotus kennende zal het functioneel zijn, maar niet erg mooi helaas.
er staat 2x dat de evora s zwaarder is geworden!
@alfa159TI: goed lezen… er is een Evora S en een Evora IPS.
Er komt een Exige met 350pk :)
@autoblogger: er staat: de ips versie word nog een stuk zwaarder 1436. en eerder staat er: de evora S kom uit op 1436. klopt er dus nog niets van. of ben ik nu heeeel dom bezig?
@alfa159TI: volgens mij is de Evora IPS niet gebaseerd op de Evora S. Het gaat dus om twee verschillende auto’s, die allebei zwaarder zijn dan de standaard Evora.
de evora S staat zelfs een gewicht van 1437
pff ziet er echt altijd zo matchbox uit…
Geef mi maar wat anders, lijkt me ook niet echt comfortabel. :D
Alles leuk en aardig, maar van de moderne Lotussen (zeg 2000 en verder) heb ik niets anders Elises gezien (met een enkele Exige). Met andere woorden, worden die andere modellen überhaupt wel verkocht?

Overigens hadden ze, om de Lotus filosofie eer aan te doen, er misschien beter aan gedaan een Evora ‘CSL’ te maken dan nog meer power en vooral meer gewicht. Een Esprit V8 weegt ook 1350 kg.
Volgens mij moet je dit ook niet zien als een standaard Lotus lichtgewicht speeltje, maar als een meer volwaardige auto. In die opzet zijn ze wellicht geslaagd, ik weet het niet.

Echter, als ik een Lotus mocht uitkiezen zou het niet deze zijn.
Lotus zie je verdraaid weinig rijden. De prijzen vallen wel mee, maar zien zul je ze weinig.

Lotus is meer een ontwikkel merk.
Ik blijf dit echt een mooie wagen vinden.. Jammer dat je ze bijna nooit ziet rondrijden… :s
Een erg mooie auto, alleen is die diffusor idd een beetje overdreven.
De gewone evora heb ik al meerdere malen zien rijden, dus ik hoop deze ook.
Op dat kleine plaatje dacht ik:

”O, mooie diffusor”

maar hij gaat te ver naar achter. Geef mij de normale hoor,
Volgende versie zal een Lotus Evora S worden maar dan met 100+ kg minder en wat minder luxe, hoop ik :). Is voor een lotus toch redelijk luxe en comfortabel.
Geniet wel van mijn 850kg wegende Exige S2. 1400kg gaat nergens over.
het blijft een prachtige auto, helaas is de diffuser iets te groot uitgevallen. geef mij maar een normale versie met een tuning-kitje
Misschien is het belangrijk voor jullie om te weten dat de Evora een toevoeging is in het Lotus gamma. De Evora is bedoeld om de markt van Lotus te vergroten en klanten die in de markt zijn voor een Porsche, Z4 of andere modale sportcoupeetjes af te snoepen (voor zij die iets MEER willen). Het is dus logisch dat de Evora daardoor luxueuzer, zwaarder, duurder, geautomatiseerder wordt. De oude Lotus filosophie blijft bewaard in de Exige/Elise. Dit alles is uiteraard het gevolg van de aanschaf van Lotus door Proton die nu ook meer omzet willen zien. Alleen maar toe te juichen aangezien ze daardoor ontwikkelingsgelden vrij kunnen maken voor meer Elise. Niet vergeten dat er nog 4 concepts/prototypes volgen. Vermoedelijk: (elektrische) Elise, Exige update en iets Espri-opvolgerig, vervanger 2-11.
@Francoiske:


Voor zover ik weet heeft lotus bijna altijd wagens op de weg gezet met een gemiddeld gewicht.

De europa, elan, esprit waren geen van allen zo enorm lichter als de andere wagens van toen.
Enkel nu dat de wagens enorm zwaar geworden door veiligheids maatregelen en uitzonderlijke luxe is lotus een heel pak lichter met de elise/exige.
(maar ik ben fan van licht, hoe lichter hoe beter, ik zou graag een SLK, Cayman, Z4, S2000, TF,speedster, 1-serie, … zien die met z’n gewicht in de buurt komt van en liefst lichter is dan de elise, of een nieuwe C-klasse die terug gaat naar het gewicht van de 190)
@Hupke: Geef ik je deels gelijk in. Voor Colin Chapmann bleek (uit de racerij) toch steeds gewicht één van de belangrijkste drijfveren (liefst zelfs zo licht, dat het maar net de wedstrijd uit rijdt en dan uiteen mag vallen). Wat mij betreft was één van de belangrijkste wagens overigens de lichtgewicht 7, waar zogezegd het huidig succes Elise/Exige op gebasseerd moet zijn. Huidige lichtgewicht komt dan ook eerder van innovatieve materiaalen ipv te weinig veiligheid (gelijmd alluminium chassis, composiet carroserie, klein motorblok met toch redelijk vermogen, en euhm ja, achterwege laten van te veel luxe ;-) )
Zeker een goedkope marketingstunt, die ‘geheime’ mail.

Dus de, wat was het, 4?, nieuwe modellen die Lotus aankondigde een tijdje geleden zijn waarschijnlijk allemaal gewoon nieuwe versies van bestaande modellen. Boeiend…
Volgens Belgische bronnen (http://www.auto55.be/nieuws/15036-lotus-evora-krijgt-s) zou de automaatversie van de Evora geen kilo meer wegen dan de gewone handbak, terwijl jullie gewag maken van een meergewicht van een kleine 85 kilo.
Lijkt wel op een Spijker van voren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).