Range Rover Evoque met Ford EcoBoost 4-pitter

Auteur: , 39 Reacties

De Range Rover Evoque is een iets te heet gewassen Range Rover. Waar in de normale Range Rover een V8 onder de motorkap huist, moge het duidelijk zijn dat het onder de kap van de kleinere Evoque best wat minder kan.

Land Rover, eigendom van Ford totdat het twee jaar geleden samen met Jaguar verkocht werd aan het Indiase Tata, heeft nog altijd goede banden met het oude moederbedrijf. Land Rover zou voor de aandrijving van de Range Rover Evoque in het magazijn van Ford hebben gesnuffeld en daar zijn oog laten vallen op het 2.0 liter 4-cilinder EcoBoost blok. Dat is als we de geruchten mogen geloven.

Dit direct ingespoten blok levert ruim 200 pk, waarmee een sprintje naar 100 km/u in de Evoque niet meer dan ongeveer 8 seconden hoeft te duren. Men kan daarbij kiezen uit een handgeschalde 6-bak of een automaat met dubbele koppeling, die enkel de voorwielen of alle wielen aandrijven.

Eind volgende maand zal Land Rover in Parijs de Range Rover Evoque officieel aan het publiek voorstellen. Tegen die tijd weten we dus meer. In de zomer van 2011 zal het nieuwe model bij de dealers staan.



39 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Motor boeit me niks, zo’n ecodingetje.

Maar ik heb een vraag: Wanneer begint Parijs 2010?
@super458: Alles heet eco tegewoordig. Gaat erom dat het een 2.0 turbo is!

@zdev: Hoezo? Een Q5, X3 en GLK hebben ook allemaal 4 cilinders en de top een paar 6 cilinders..
@W!d: premium toch?
Logisch, het is toch een vrouwenauto?

http://static.autoblog.nl/images/wp2010/Victoria-Beckham-Range-Rover-Evoque.jpg
@autoblogger: Nee man dat is zogenaamd sexy.
@autoblogger: brrrr wat een enge strijkplank…
@autoblogger: Idd een vrouwenauto, voor diegene die toch geen freelander wil. Manlief kan rustig blijven rondrijden in zijn Vogue
Leuk een viercilinder als instapper maar in dit soort auto’s hoort een goede V6. En in de top een V8.
Die 4-cilinder is dus meer dan voldoende voor deze wagen. Hij’s immers de helft kleiner dan een echte Range Rover. ;)
Een “premium” gevoel komt pas echt op als er een Ford motor in zit! Net als bij Volvo. Hun marketing afdeling kan verzinnen wat ze wil, een omgebouwde Focus of Mondeo die vaak ook nog is voorzien van een Ford motor: dan lijkt mij ’t “premium” gedeelte erg ver weg……behalve als je naar het prijskaartje kijkt.
ah nee he. Al die gedateerde ford rommel maken een boel herrie, een boel toeren, zuipen veel en zijn niet vooruit te pissen.
@Laue: What a load of bull$hit… Volgens mij weet jij best dat de EcoBoost motoren van Ford gloednieuw zijn (introductie 2009!) en dat ze juist een stuk zuiniger zijn van de motoren die Ford tot voorheen gebruikte.

Aangezien het allemaal turbomotoren zijn zal het met die “boel toeren” ook wel meevallen. Over de herrie durf ik niks te zeggen, maar de rest van je argumenten slaan iig als een lul op een drumstel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_EcoBoost_engine
@robbie:
sorry, ik had voor mijn comment moeten zetten: “ik vind”
@Laue: jij hebt natuurlijk al uitgebreid kennis maken met deze nieuwe EcoBoost motoren? Die zijn in Nederland pas sinds enige tijd op de markt (gefacelifte S-Max, Galaxy, Mondeo). Ook vraag ik mij af hoe jij iets “gedateerd” kan noemen als het pas net geintroduceerd is.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen Ford fanboy oid, maar als ik naar de feiten kijk: nieuw ontwerp, zuinige turbomotor, lovende perskritieken etc etc… Dan kan ik dat niet helemaal rijmen met jouw opmerkingen. Maar ik verneem uiteraard graag van jou welke persoonlijke(!) ervaringen jij allemaal hebt opgedaan met deze nieuwe EcoBoost motoren. Please enlighten me!
@robbie:
Exusee voor mijn late reactie, ik moest even een Saab 9-5 testen :) ja ik heb al met de Ecoboost (stomme naam) gereden. Oke, wel is waar geen honderden KM maar toch. Bij deze motoren heb ik eerder het idee dat ze het oude blok hebben genomen en simpel weg een turbo op geschroefd hebben. Wat dat betreft vind ik TSI van VW soepeler en stiller en heb ik het idee dat die blokken van scratch zijn ontworpen.
http://djcremer.typepad.com/.a/6a00d83451dfd769e20105370eac29970b-800wi) enlightened?
@Laue: Bueno, als dat jouw mening is, dan kan ik daarmee leven.
Och doe mij er maar eentje hoor :)
Prima te doen 200pk…
De Range Rover is ooit begonnen met 135 pk…
Hij’s best ruig als vrouwenautootje!!
Ik vind dat er best mag bijstaan dat het hier om een benzine-uitvoering gaat, als je de motor kent weet je dat wel maar niet iedereen kent al die EcoBoost/BlueMotion/TreeHugger-benamingen.
Ziet er toch nog steeds anders uit, en dat spreekt wel aan. Vergeleken met die überlelijke vogue die ze hebben vind ik deze een pak leuker.
prima auto toch zou m graag hebben 200pk is ook goed
DavidZ: Alleen design en prijskaartje maakt ‘premium’.
@Laue: Ik vraag mij ook af op wat jij jou baseert? Die motor is amper uit. Heb je er in feite ooit al mee gereden
Of zit je gewoon wat in het rond te pissen…?
Er zijn trouwens bitter weinig benzinemotoren die goeie efficiëntie cijfers weten voor te leggen. De wereld is diesel
kwist dat er ford motoren ging in zitten , kzag een testwagen in lommel (= test basis voor fords)
Mijn voorkeur geniet een gewone RR Vogue.. Zonder “E”.
@Benz..: Wat bedoel je met een RR Vogue? Een normale Land Rover Range Rover neem ik aan? De term “Vogue” slaat alleen maar op een uitrustingsniveau. Of wil je heel graag perse een Vogue hebben? Die qua uiterlijk niet of nauwelijk verschilt van een Land Rover Range Rover HSE, Autobiography of Supercharged.
een zeecontainer met een grasmaaier motor typische downsizing
@Robbie: Ik ben niet bepaald thuis in de vele uitrustings/modellen-benamingen van het betreffende merk. Ik vind het mooie, statig ogende SUV’s. Mocht ik nog eens in de toekomst een Range aanschaffen is voor mij de lichtste motorvariant voldoende. Comfort en luxe is het belangrijkst voor mij bij z’n auto.

M’n G zal dan echter de deur uit moeten..
@Benz..: laat ik je iets leren. Land Rover is een merk, Range Rover = een type.

Op dit moment zijn er 2 types Range Rover op de markt:
Range Rover &
Range Rover Sport
En daar komt in de toekomst nog bij:
Range Rover Evoque

Al die auto’s hebben gemeen dat ze op hun papieren Land Rover als merk hebben staan. Het komt er simpelweg op neer dat Range Rover een type Land Rover is.
@robbie:

Vergis ik me, maar eigenlijk is de sport toch geen echte range rover. Nuja hij word toch op een ander platform gebouwd of dat van de discovery of niet? Of zijn de gelijkenissen tussen de sport en de gewone RR meer dan uiterlijk?
@Hupke: Wat maakt een Range Rover een Range Rover in jouw ogen? Je hebt gelijk als je zegt dat de Range Rover Sport gebouwd is op het platform van de huidige Discovery. Maar is dat een probleem? Zorgt dat ervoor dat de RR Sport geen “echte” Range Rover is? Volgens mij maakt dat allemaal niks uit.

Een Audi A1 deelt ook zijn platform met een Polo, Fabia en Ibiza. Daarnaast staat er volgens mij helemaal nergens vast wat een “Range Rover” precies is. Het enige zinnige wat je er over kan zeggen volgens mij is dat een Range Rover model een stuk luxer is dan een regulier Land Rover model. Ook zijn die auto’s wat meer op asfalt gericht dan op de blubber.

En deze nieuwe Range Rover Evoque is daar een mooi voorbeeld van.
@robbie:


Ik bedoelde niet dat hij de naam RANGE ROVER Sport niet waard is in tegendeel.

Ik bedoelde dat hij op zich qua onderstel toch een heel andere wagen is. Hij ziet er hetzelfde uit, maar da’s eerder zoals een E-classe en wat nu een E-coupé is dezelfde lijnen en karaktertrekken hebben.

Het is vrij verwarrend want de Sport is dan ook weer niet een super sport en de gewone is dan ook weer geen Maybach. De kloof is op luxe en gebruik dan toch weer wat kleiner en beide vrij luxueus en meer gericht op het asphalt dan op onverhard (daar heb je de defender voor). Maar LR krijgt ze beide verkocht (de sport iets meer zou ik denken op straat te zien).
@Hupke: doel je er soms op dat de Range Rover & Range Rover Sport teveel in elkaars vaarwater zitten oid? En teveel op elkaar lijken? Volgens mij heb je ze dan nooit echt goed met elkaar vergeleken. Zowel qua prijs als afmetingen verschillen de RR & RR Sport toch redelijk van elkaar zou ik zeggen.

De prijs van een RR Sport loopt uiteen van 80.000 tot 140.000 en die van een RR loopt uiteen van 120.000 tot 200.000.

Zo is een RR bijvoorbeeld bijna 20 cm langer dan een RR Sport en daarnaast ook nog eens bijna 10 cm hoger en de wielbasis is 13,5 cm langer.
@robbie:

Dat idee had ik wel ja dat ze nogal binnen elkanders vaarwater zitten. Nu die 3-deurs evoque lijkt daar nu wel buiten te vallen maar anders zaten ze met z’n drieën in hetzelfde vijvertje te vissen.
De RR S is een heel andere wagen maar hij zoekt toch ongeveer hetzelfde soort klanten dan de RR.

Misschien dat als je de SUV’s eens op een rijtje zet dat de RRS eerder bij de Cayenne, ML, X5, Touareg (al zullen hier er wel mensen het mee oneens zijn) thuishoort en de RR in Q7, XC90 hoort.
Maar ik heb in nog niet allemaal meegereden dus ik zou niet kunnen oordelen over de bovenstaande SUV’s.
@robbie: “Land Rover is een merk, Range Rover = een type.”

Haha, zover was ik gelukkig al. Alleen wanneer ik het over een Land Rover Range Rover heb zeg ik gewoon “Range Rover”.

Je hebt idd de RR (even afkorten) Sport en de normale RR.

Het enige wat ik niet begrijp: de benaming Vogue wordt aangeduid als een typebenaming net zoals HSE en bijv. Supercharged?
Of is het weer een soort van pakket welke op diverse types kan worden ingezet?

Ja sorry, ik maak het je even lastig. :D
@Benz..: De term “Vogue” is een benaming voor een uitrustingsniveau. Net zoals HSE of SE dat zijn. Of bijvoorbeeld Trendline of Comfortline bij Volkswagen.

Overigens gebruikt Land Rover naast de term Vogue ook nog Vogue SE (een nog luxere uitvoering). Het “hoogst” haalbare bij een Range Rover is overigens Autobiography (Black).
@robbie: Thank you.. Ik begrijp het.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).