Spyker Cars maakt verlies, veel verlies

Auteur: , 68 Reacties

Spyker Cars heeft in de eerste helft van 2010 een slordige 139 miljoen euro verlies geleden, dat heeft de eigenaar van de automerken Spyker en Saab vandaag bekendgemaakt. Dat is een record voor het bedrijf uit Zeewolde. Op zich niet vreemd, aangezien de productie van zowel Saab als Spyker niet op volle toeren heeft gedraaid. Maar hoelang kan zoiets doorgaan? Spyker Cars verwacht dat men tot het einde van dit jaar voldoende middelen heeft om de operaties voort te zetten, daarna is er extra kapitaal nodig...

Eerder deze week kwamen berichten naar boven over een negatief eigen vermogen, inclusief de geruchten over een extra aandelenemissie. Uit de vandaag gepubliceerde halfjaarcijfers blijkt het te gaan om een negatief vermogen van 126 miljoen euro.

Het nettoverlies over de eerste zes maanden kwam uit op 139,1 miljoen, bij een omzet van euro 234,1 miljoen euro. Het operationele verlies bedroeg 108,8 miljoen euro. Er werden ruim 10.000 auto’s verkocht, in dezelfde periode vorig jaar waren dat er nog 24.300. Spyker meldt echter dat Saab nu in lijn of boven de doelstellingen van het business plan presteert. Victor Muller: “Belangrijk is dat we op schema liggen, zelfs iets daarop vooruitlopen.”

Het is de bedoeling dat de verkoop de komende maanden verder gaat stijgen, tot 45.000 auto’s eind dit jaar. Spyker Cars streeft vervolgens naar een productie van 80.000 auto’s in 2011. Winstgevendheid van Saab is mogelijk met een productie van ongeveer 120.000 units, men hoop dat in 2012 te realiseren. Ondertussen wordt er wel gekeken naar een eventuele beursnotering in Stockholm, via die weg kan men tevens extra kapitaal ophalen..



68 reacties

ik hoop dat het klopt, dat ze ‘op schema liggen, of zelfs iets voorop lopen’! Maar het komt me wat vreemd voor als je het eerste halfjaar 10.000 auto’s verkoopt dat je het tweede halfjaar 4x zo veel wil verkopen. Maar goed de eerlijkheid gebied te zeggen dat het eerste halfjaar natuurlijk een heel bizar halfjaar was, en eigenlijk valt 10.000 auto’s me dan nog mee.
@B /\/\ \/\/

Dat kan makkelijk, natuurlijk, als de 9-5 in de tweede helft van het jaar beschikbaar komt.
@B // //: die 45.000 is de doelstelling voor heel 2010. In de tweede helft van dit jaar moeten ze dus 35.000 auto’s verkopen. Oftewel 3x zoveel ipv 4x zoveel ;)
@robbie: Saab produceert momenteel ca. 350 auto’s per dag. Zojuist las ik dat vanaf week 50 met een tweede shift wordt gestart. Het aantal van 45.000 gaat dus wel gehaald worden. Ze moeten alleen nog ff verkocht worden ;)
@Tim: om precies te zijn, ze produceren 312 auto’s per dag. Dat klopt ook wel aangezien ze 8 uur per dag werken en 39 auto’s per uur bouwen (8*39=312).

Daarnaast was eerder dit jaar het target steeds: 50 tot 55.000 auto’s verkopen en 60.000 auto’s bouwen. Nu ligt het targer plotseling op 45.000 auto’s verkopen.

Ook vraag ik mij af of ze dat wel gaan redden. De productie is pas net omhoog gegaan van 28 auto’s per uur naar 39 auto’s per uur. En daarnaast is de fabriek ook net nog eens 3 weken dicht geweest ivm de zomervakantie.
Ik ben niet volledig thuis in economische zaken, maar kan het niet zo zijn dat er flink geïnvesteerd is in productielijnen t.b.v. de toekomstige 9-3 en dat deze nu worden weerspiegeld als verlies?
Haha zie je wel, die fietsenmaker is allemaal gebakken lucht. Een voorproefje voor saab.
Lekker kaas en klompen gaan maken.
Niemand zit te wachten op een spyker, om succesvol te zijn met sportwagens moet je of erg veel vermogen hebben(koenigsegg, Pagani) of een lange historie hebben(Ferrari, Lamborghini).
En voor een Saab moeten ze niet teveel vragen, zoizo onder de prijs van een BMW
@W115: Spyker geen historie? Spyker geen vermogen? Goedkoper dan een bmw?

Wellicht is een consult bij een zieledokter een ideetje voor je?
@W115: Flauwekul. Zeker nog nooit van Wiesmann gehoord. Geen historie, niet abnormaal veel power maar evenveel vermogen als een BMW (want het is BMW techniek) en toch leuk draaien met de produktie van hun auto’s. Dus het kan wel, je moet alleen de juiste snaar van de klanten weten te raken. Bij Wiesmann is dat het rijdersgenot (indertijd bij TG de hemel in geprezen) met een mooie klassieke styling. Spyker gaat meer voor de kitserige uitstraling waar blijkbaar minder klanten voor zijn.
Svenska Aeroplan AB
@ BMW: het eerste half jaar was de nieuwe 9-5 er niet, werd er niet geproduceerd, stond er niks op voorraad bij de dealers en ga zo maar door… Dus 4x zoveel nu alles WEL op orde is, lijkt me niet vreemd.
@Svenska Aeroplan AB: Dit:
het eerste half jaar was de nieuwe 9-5 er niet, werd er niet geproduceerd, stond er niks op voorraad bij de dealers en ga zo maar door…

Slaat volgens mij vooral op het eerste KWARTAAL en niet zozeer op het eerste HALFJAAR. Saab-Spyker zegt zelf dat eind maart de productie weer was opgestart en dat vanaf mei de introductie van de nieuwe 9-5 werd uitgevoerd.
@robbie: De lancering van de 9-5 vond op 19 juni in Zweden. De meeste dealers hebben enkele dagen voor de lancering hun auto’s ontvangen en pas weken later (in juli) zijn de eerste klanten 9-5’s uitgeleverd. Inderdaad er zijn dus een paar 9-5’s in het tweede kwartaal geproduceerd maar veel zijn het niet geweest.
@Tim: laat ik even citeren:

Global launch of the all new and highly acclaimed Saab 9-5 in May through July

PS VEB: aandeel Spyker buitengewoon risicovol
http://www.fd.nl/artikel/20129816/veb-aandeel-spyker-buitengewoon-risicovol
@robbie: Dat klopt in ieder geval niet met de werkelijkheid. 19 juni was de officiele lancering in Zweden, de eerste markt waar Saab de 9-5 bij de dealer had staan.
@robbie: Ik vermoed dat ze de lancering aan de pers bedoelen. Die vond namelijk in mei plaats.
Ik ben van mening dat ze, vanaf de start van Spyker, het te grootst hebben aangepakt. Ze hadden ergens in een boerenschuur moet beginnen en vanaf hier uit moeten bouwen.

Nu waren ze gestart met verlies en zullen dit maar moeilijk weg kunnen werken. Dat dhr. Muller ook is Saab is gestapt is simpel weg passie en ondernemingsgeest.
Als spyker verdwijnt is het mooi geweest, als saab verdwijnt zou dat veel erger zijn. Ik geloof niet dat ze Spyker ooit winstgevend gaan krijgen. Veel kansen zullen ze ook niet meer krijgen (maar dat is wat ik denk).
Ik vraag mij af in hoeverre beleggers iets aan deze cijfers hebben. Ik kan mij voorstellen dat de overname en het losmaken van Saab uit GM kosten met zich meebrengen maar het is totaal onduidelijk welke kosten geprognotiseerd zijn.
.
Voor beleggers zal het tot 2012 pappen en nat houden zijn. In de komende 1,5 jaar moeten zij zich richten op de verkoopaantallen en pas in 2012 breekt het jaar van de waarheid voor Spyker/Saab aan; dan moeten er positieve resultaten worden geboekt.
Svenska Aeroplan AB
@ Wheels: oeh, heb je het boek over de historie van Spyker gelezen? Is exact hoe het is gegaan! Maarten de Bruijn, de oprichter van Spyker, is al vanaf 1990 aan het bouwen geweest, in een schuur op het erf van zijn ouders…

Wiki zegt dit: Het bedrijf, aanvankelijk gevestigd in een schuur bij de ouderlijke woning van De Bruijn waar De Bruijn sinds 1990 aan een prototype Silvestris werkte, kon met steun van Muller een fabriek in Zeewolde laten bouwen. Om te kijken of het ontwerp goed was hanteerde De Bruijn de “S.J.K.F.”; de School-Jeugd-Kijk-Factor[1].
spijtig! juist in een 9-3 Estate en een 9-5 gereden het rijdt niet slecht!
@Alexke: Waarom spijtig? Spijt dat je er geen besteld hebt? Dat kun je goed maken door alsnog ff naar de dealer te fietsen :mrgreen:
@W115
Spyker bestond al lang voor de Tweede wereldoorlog en met de nieuwe LS9 motoren uit de ZR1 en de CTS-V lijkt dat vermogen wel goed te komen.
Een auto is geen vliegtuig die luchthappers aan de boven- en zijkant vind ik niet mooi van mij part mogen die weg maar dat is persoonlijk. En als je het ontwerp niet mooi vind heb je een probleem, want alle Spykers lijken op elkaar… maak eens een keer een geheel andere model en wellicht is een goedkoper (instap) model een idee?
Ik ben verrast! :)

Ben het ook wel eens met wat hierboven gezegd wordt, spyker heeft weinig te zoeken in de ‘supercar’ wereld, nu worden de autos als ‘fashion statement’ verkocht in de hoop nog iets van een imago te krijgen (weinig prestaties , toch duur).
Ik denk dat we zeker op de lange termijn moet denken, de 9-5, 9-4 staan in de startblokken. Laat die maar eerst lekker verkopen :)
Eerder deze week kwamen berichten naar boven over een negatief eigen vermogen, inclusief de geruchten over een extra aandelenemissie. Uit de vandaag gepubliceerde halfjaarcijfers blijkt het te gaan om een negatief vermogen van 126 miljoen euro.

Lees deze informatie wel in de juiste context; het gaat om een verschil van boekhoudkundig verwerken van de aandelen die GM nog heeft in de nieuwe SAAB-onderneming. Volgens de IFRS-rekenmethode is het een schuld en volgens de Zweedse GAAP-methode is het een vermogensdeel. Net zo’n verschil als plus en min. In de ene variant is het een negatieve post en in de andere een positieve op de balans.

Het persbericht van Spyker was daar heel duidelijk in. Dus voordat je gaat lopen feestvieren en alvast op het graf van Spyker SAAB gaat dansen, wil ik je nu eens vragen om de informatie die je op AutoBlog plaatst ook eens goed verwoord.

Misschien dat de redactie dit persbericht heeft gemist:


SPYKER CARS REPORTS ABOUT EQUITY UNDER LEGAL REQUIREMENTS
(25/08/10 19:54 CET)

Zeewolde, the Netherlands, 25 August 2010 – Spyker Cars N.V. (“Spyker Cars”), a holding company which produces and sells premium automobiles under the Saab and Spyker brands, is listed on Eurolist by NYSE Euronext Amsterdam (ticker symbol SPYKR).

NYSE Euronext has been informed by Spyker Cars N.V. that it will report negative shareholders equity as of June 30, 2010.

The company will report its H1-2010 results, which include the Saab Automobile AB (“Saab”) acquisition for the first time, on Friday August 27, 2010.

The negative equity position of Spyker Cars N.V. as of June 30, 2010 reflects the IFRS requirement to treat the $326 million of redeemable preference shares issued to General Motors as part of the Saab acquisition in February of 2010 as liabilities instead of equity. From a Swedish Gaap and law perspective these shares qualify as equity and accordingly management also considers these shares to be part of the Group’s capital, which still has a positive balance. More details will be disclosed in the half year report on Friday.

Spyker Cars N.V. management has been in contact with NYSE Euronext and is committed to comply with Euronext Amsterdam notice 2010-001 under section 3.
NYSE Euronext Amsterdam has agreed not to impose listing measures for as long as the Euronext Amsterdam notice 2010-001 under section 3 has been complied with.
@azijnpisser:
Copy-past is leuk, maar vertaal dit eens naar jip-en-janneke taal.
Dan heb ik er ook wat aan.
Zouden de meeste hier wel begrijpen dat het gaat om Spyker Cars en niet om “spyker” sportauto’s
@Donstil: dat zou wel duidelijk moeten zijn als je leest dat ze in de eerste helft van het jaar 10.000 auto’s hebben verkocht. Even ter vergelijking: 3e kwartaal 2009 (dus zonder Saab) waren dat er 12.
Ik zie graag een betoog aangaande de historie van Spyker, en hoe deze vergelijkbaar is met die van Ferrari en Lamborghini, van diegene die het punt van @W115 betreffende historie afblaffen. Ik ben benieuwd.
@ Jack Abarth

Investeringen mag je lineair afschrijven. Dit betekent dat een investering van 100.000 euro nu bijvoorbeeld in 10 jaar af mag schrijven, elk jaar 10.000 euro.

De afschrijving is van negatieve invloed op de winst, maar van positieve invloed op de zogeheten cash flow. Dat laatste is belangrijker om te kunnen beoordelen of een bedrijf op korte termijn failliet gaat (niet mee kunnen voldoen aan schulden), dan wel overleeft.

Ik heb niet voldoende inzicht in de cijfers van Spyker om te kunnen beoordelen of ze ooit nog winstgevend zullen worden. Maar ik heb er gevoelsmatig wel een hard hoofd in.
Een negatief eigen vermogen is overigens wel redelijk funest voor een bedrijf, dit betekent dat de assets (bezittingen) – liabilities (verplichtingen) leidt tot een negatief saldo. Zeker in de huidige tijd zal het extreem lastig worden om geld los te krijgen bij banken, dan wel door aandelen uit te geven. Maar Victor Muller is een bluffer, dus wellicht dat het hem wel lukt.
even mezelf herhalen, het spyker van nu heeft niks met het spyker van vroeger te maken, dusse, historie schmistorie


spytig,…
Een negatief vermogen betekent dat het bedrijf eigenlijk failliet is. Maar zolang kredieteuren dat niet aanvragen gebeurt er niets.
IFRS regels zijn internationaal vastgesteld voor rapportage van ondernemingen. Dus die bagatelliseren met lokale Zweedse gebruiken is mal. Zeker als de zetel niet in Zweden is.
De schuld aan GM is een echte schuld en geen fantasietje.
En moet al snel terugbetaald worden.
Saabs verkopen onder de prijs van BMW zou marketing-technisch misschien nuttig zijn, voor een gezond financieel bedrijf is het bij die aantallen de doodsteek.
Naar de beurs brengen in Stockholm om toegang te krijgen om geld op te halen?
Beleggers zullen niet zo gek zijn een dubbeltje in dit overgefinancierde en failliete bedrijf te steken.
Voor het EU fonds geldt wellicht nog het argument van de werkgelegenheid om een lening van honderden miljoenen te geven, beleggers rekenen echt anders.

Muller is een luchtfietser. Helaas voor Saab.
ABN AMRO bestaat toch ook nog steeds ? Het is een kwestie van de juiste mensen bij de juiste geldlade zien te vinden, bevrienden e fêteren….vervolgens kan je tot ‘ins Blaue hinein’ verlies blijven draaien…Toch een knappe prestatie van Spyker, maar zó doorzichtig onverstandig investeren. Zolang het ego maar overeind blijft, de rest flikkeren we wel een keertje van onze schouders…
Zoals meneer Philips het zei “winst moet je niet maken winst maak je alleen maar voor de belastingen, omzet dat is het belangrijkste”.
’t is allemaal koffiedik kijken.
Bij grote ondernemingen die beursgenoteerd zijn is het wel normaal dat als er ‘verliezen’ zijn, men dan ook ieder laatje opentrekt en werkelijk alle verliezen naar buiten brengt.
Dit om een jaar later geweldig goede cijfers te kunnen laten zien.
Spyker heeft niet dezelfde historie als Ferrari bijvoorbeeld.
Spyker’s historie kan je vergelijken met dat van Bugatti, weer nieuw leven ingeblazen.
maartenooms: “Spyker bestond al lang voor de Tweede wereldoorlog”.

Ja, en het was al lang voor WW2 weer verdwenen ook. De historie van Spyker is zever in pakskes. Het huidige Spyker heeft niets maar dan ook niets te maken met het vroegere Spijker/Spyker. Alleen de naam en leuze werd gekopieërd.

Zelfde verhaal met Maybach, ook al zo’n succes. Mensen trappen daar niet in, een historie met een gat van 70 jaar in.

Ik zeg niet dat Spyker niet kan succesvol worden zonder historie, maar blijkbaar pakken ze het toch verkeerd aan.
Eigenlijk zeggen ze dus dat ze het einde van het jaar geld moeten ontvangen van de Russische vrinden of anders surseance van betaling.


Trouwens, 10.000 auto’s is echt poepweinig. Zeker met de introductie van de almighty 9-5 erbij gerekend.
@Donstil: Wie niet kan lezen, kan ook meestal niet schrijven, en hoeft dus niet te reageren.

Het gaat idd over Spyker+Saab, en dan vooral Saab, maar vond het toch leuk om even het Holland Chauvinisme over Spyker op de korrel te nemen.
@Esprit_de_Flandre: De afdeling Spyker draait anders ook niet echt lekker. Het resultaat over de eerste 6 maanden:
Omzet: 1,5 miljoen (was 3,9 miljoen)
Verlies: 9 miljoen (was 7 miljoen)
Gaat volgens mij helemaal niks worden met Saab, die 9-5 heb ik nog geen één keer zien rijden en dat snap ik ook wel, want de prijs is gelijk aan een E-klasse of 5-serie, maar echt minder goed.
Om over de rest van de modellen van Saab maar te zwijgen.

Oh, ja Spyker is natuurlijk bloedmooi, maar verder niet al te best…

Ben benieuwd of ze 2012 gaan halen… ik gok van niet!
Lol… oud nieuws… Wisten we al vanaf de overname dat dit ging gebeuren… Spyker was al een verlieslatend bedrijf en dan gaat het nog eventjes Saab overnemen… en nog groter verlieslatend bedrijf … simpele wiskunde.. 1+1=faillissement
@ Iedereen: Wat azijnpisser (geheel tegen de verwachting die zijn naam schept in) zegt is behoorlijk belangrijk en ik vind dat je daarvan op de hoogte moet zijn voordat je zomaar je ongeinformeerde mening hier neerkalkt.

Zoals Hubert al zei, er zijn hier vast een aantal die de Jip- en Janneke versie nodig hebben van het Spyker Cars Pers bericht. ik denk dat je het als volgt kunt samenvatten:

General motors heeft nog heel veel aandelen in het nieuwe Saab. Samen zijn die geld waard. Als je in Nederland beursgenoteerd bent moet je rekenen volgens de IFRS methode, in Zweden volgens de GAAP methode. Wat dat wil zeggen is dat de GAAP methode de waarde van de aandelen van GM zou zien als vermogen (geld), en de IFRS ziet die waarde als schuld.
dat is een dag/nacht verschil. Spyker was hier ongetwijfeld van op de hoogte en ziet het dus niet als een bedreiging.
Echter, volgens de regels van de beurs in nederland, moet Spyker deze “schuld” wel openbaar maken. Dat hebben ze nu gedaan. Dit persbericht is dus een formaliteit.
Tja niemand zit te wachten op een ”vissenmobiel”wat niemand op zit te wachten.
Maargoed een hersendode patient kunstmatig in leven houden werkt natuurlijk niet.Stekker eruit en gaan focussen op Saab.
Arie op Safarie
VM heeft nog nooit winst gemaakt, 120.000 auto’s in 2012 met de huidige modellen is een utopie ……tot nu toe 10.500 ..De nieuwe 95 staat dan wel in de showroom, maar kijk naar de registraties, deze zijn gewoonweg niet goed klanten laat het een beetje afweten …omdat een Saab-rijder niet geassioseerd worden met Spyker, VM en al het financieel gegoochel ……VM is een goede trainer alleen een slecht ruiter ….en dan nog proberen om met een dood paard te finish te halen …..Forget it!!
De GAAP methode is door SAAB uitgevonden? Naam heeft wel wat weg van elkaar namelijk! ;)
Arie op safarie: Waarom zou 120.000 een utopie zijn? Als je kijkt naar hoeveel auto’s er dit jaar zijn verkocht is het verschil groot, dat is waar. Maar nu verkopen ze de 9-5, die pas net leverbaar is, en de stokoude 9-3, die niemand wil hebben. Als je kijkt naar voor de crisis, toen de modelen nog een beetje modern waren, verkochten ze ook al ongeveer 100.000 auto’s per jaar. Moet je je dus voorstellen wanneer de 9-5 estate er is, de 9-4X, uiteindelijk de 9-2, en boven alles: De nieuwe 9-3 die ook niet zo heel lang meer op zich laat wachten. Dan is 120.000 volgens mij niet onrealistisch.

Daarbij ligt saab prima op schema, in de thuismarkt zijn de verkopen met 40% aangetrokken en is het nu al het vierde merk! (na Volvo, Volkswagen en Audi) dat is dus al heel redelijk.

Tot slot alles wat je zegt over VM.. leer je geschiedenis. Ik zou eerst even kijken op het CV van deze man en naar zijn geschiedenis bij de bedrijven waarvoor hij heeft gewerkt voor zijn passie na te volgen in de automotieve brache.
Svenska Aeroplan AB
@ Robbie: dat klopt, maar als je ze produceerd, heb je ze nog niet verkocht…

Heeft met name met de VS te maken: daar worden de auto’s uit voorraad verkocht, maar waren de showrooms leeg. Eer dat de nieuwe 9-5 daar stond (/staat in veel gevallen), en daadwerkelijk verkocht is, daar gaat wat tijd overheen.

Is in NL al hetzelfde: de zakelijke merken werken nu alweer met ‘leveren in januari 2011’ vanwege de leasemaatschappijen, die geen auto op naam willen vanaf 1 november. Daarnaast was MY 2010 bij Saab errrrrg kort leverbaar, en praten we nu al over MY ’11.

Ad ergo: ik denk dat we wat betreft Saab pas na januari 2011 kunnen zeggen hoe de vlag hangt…
@Svenska Aeroplan AB: ben het overigens met je eens dat Saab pas in 2011 kan laten zien in hoeverre de verkopen weer aantrekken. Maar ik vind het wel verontrustend dat de verkopen in Q2 nog steeds lager liggen dan het niveau over de eerste helft van 2010 (uiteraard vergeleken met 2009). Zie onderstaande tabel om te te zien wat ik precies bedoel.

http://www.autoblog.nl/images/wp2010/Verkopen%20Saab%20H1%202010.jpg

Je zou toch verwachten dat in Q2 (significant) beter gepresteerd zou zijn dan in Q1, want in Q2 was de productie weer op gang gekomen en wist de hele wereld dat Saab nog leefde. In Scandinavie doen ze het goed (geen verrassing) maar in de rest van Europa en Amerika is het toch nog wel behelpen als ik de cijfers zo zie.
@robbie: Er zijn in de eerste helft van 2010 al meer auto’s geproduceerd dan in de tweede helft van 2009. En in geheel 2009 zijn er slechts een kleine 21.000 geproduceerd. Als je je bedenkt dat in 2009 (uit mijn hoofd) 45.000 Saab’s zijn verkocht dan kan je je wel voorstellen dat er van de voorraad bij Saab en de dealer weinig was overgebleven. Als je dan in maart pas begint met de productie, die als gevolg van leveringsproblemen in het begin laag was, dan verbaas ik mij niet over de verkoopaantallen. Alleen een echte liefhebber koop een auto uit een boekje, de meeste mensen willen er in gereden hebben.
.
Wat Svenska Aeroplan AB al zegt: 2011 wordt het jaar van de waarheid, de volumes moeten omhoog en de eerste stap naar break even moet gezet worden.
@Tim: ik weet zeker dat de “pijplijn” bij Saab (sinds 2008) al helemaal aan het leeglopen is. Kijk maar eens naar de exacte verkoop- & productiecijfers over die jaren:

2008
89.086 (productie)
94.751 (verkopen)

2009
20.791 (productie)
39.903 (verkopen)

Over de exacte voorraadsituatie van Saab in de VS weet ik iig het volgende. Op 1 november 2009 waren er 2.300 Saabs op voorraad in de VS. En ik gok dat de eerste nieuwe auto’s ergens in april/mei zijn binnengekomen.

In de periode november tm april zijn er 2.195 auto’s verkocht.
@Kaaskabouter, (eerste post)

Kijk, dat is nog eens een goede post. Hier haal je er gelijk aan uit wat er nu werkelijk aan de hand is.

Klasse!
Arie op Safarie
@ Kasskabouter

Ik twijfel geen enkel moment aan de passie van VM, wel een beetje aan uw realiteitszin. Heeft u de 95 al bekeken en bereden, dit is een auto welke al 2 jaar op de plank ligt en geen enkele concurrentie voor welke auto in deze klasse ….. Over 2 jaar een omzetstijging van laten we zeggen 80.000 …… Dat is een utopie, wat GM nooit is gelukt gaat Spyker ( HupHollandHup ) zeker niet lukken ….het bedrijf heeft sinds de oprichting nog nooit ene cent winst gemaakt en dat zou nu wel lukken..

Voor VM niets als lof van mijn kant, hij krijgt mensen zoals u zover dat ze elke realiteitszin verliezen en waarschijnlijk nog aandelen kopen ook. Misschien is het voor u verstandig om die oranje klomp van uw hoofd te halen en uw ogen te openen
Svenska Aeroplan AB
@ Arie op Safarie: nou, nou, dat is wel heel extreem niet? Ten eerste is het journaille bijzonder enthousiast over de nieuwe 9-5, en is het zeker een auto die prima zijn concurrenten aankan op de belangrijkste onderdelen.

Ten tweede moet u bedenken dat de nieuwe 9-5 sedan over een jaar de oudste Saab is in het gamma! Er is dan inmiddels een vernieuwde 9-3 range, een 9-5 Estate en een 9-4X!

Er is in het begin al gezegd dat je niet hoeft te verwachten dat ‘de nieuwe 9-5 wel even alle problemen zal oplossen’. Absoluut niet, het is slechts een begin van een compleet nieuw modellengamma waarin de 9-3 het bread-and-butter model blijft. Die wordt pas echt belangrijk.

Nog even (voor de zoveelste keer…) het VM/Spyker verhaal: Victor heeft van alles wat hij doet een succes weten te maken, maar die positieve dingen vergeet iedereen gemakshalve. Hij had op z’n 32e al 400 miljoen verdient. Zoals hij zelf zegt: Spyker is hobby, en hobby’s mogen geld kosten…
@Svenska Aeroplan AB: over een jaar is de 9-3 toch echt het oudste model van Saab. En dat zal zo blijven totdat de nieuwe 9-3 komt eind 2012 (lees: begin 2013). En op dat moment is de 9-5 ook alweer toe aan zijn 1e facelift (want 3 jaar oud).
Maar dat laatste is logisch aangezien men in de VS bijna uitsluitend uit voorraad verkoopt, en die voorraad bestond niet. Pas sinds een week ongeveer arriveren er 9-5’s in Amerika. De resultaten van Q3 lijken me pas echt interessant en veelbetekenend. Saab is ook nog druk bezig met het opzetten van distributienetwerken in landen waar dat eerst door GM werd verzorgd (zoals Australie). Dat kost allemaal tijd. Ook in Duitsland komt het nu pas net op gang. Ik ben benieuwd naar de toekomst!
@Kaaskabouter: de 9-5 mag dan wel nu pas op de markt komen, maar de 9-3 is nog steeds gewoon leverbaar en wordt sinds maart alweer (volop) geproduceerd. Dealers in de VS kunnen dus gewoon de 9-3 verkopen. En je zou zeker verwachten dat er in Q2 meer vertrouwen was bij (Amerikaanse) klanten en toen waren er ook meer auto’s beschikbaar.
damn, die Robbie blijft een feiten pik! (in a good way)
@spykersaab:


Een goedkoper instap model voor Spyker, is wel een moeilijke opgave.
Het kan niet volledig met de hand gebouwd worden zoals de andere modellen, want dan is het te duur. Nu hebben ze wel Saab fabrieken maar ik denk dat ze de eerste jaren daar vooral willen focussen op Saab erdoor sleuren, want gedaan met Saab is waarschijnlijk ook de doodsteek voor Spyker.
En goedkoper model, je wil je merknaam toch ook niet overal aan hangen, toch niet als hij staat voor luxe en design (en die kosten geld om te maken).
Dus de klasse van de Z4, SLK, Cayman valt al af. Dan blijft de 911, SL,… enzo nog over maar Spyker zit al niet zo ver boven die hun top modellen en qua prestaties zit de huidige Spyker eerder bij hun instapmodellen.
Dus een nieuwe wagen op de markt gooien in dat segment :s

Ze zouden dan misschien beter een “poor man’s” (oh wat haat ik zo’n uitdrukking zeker voor de cayman maar ze is wel handig en duidelijk) Spyker maken om te concurreren met de CLK, A5 maar dan zit je weer in Saab vaarwater.

Maar misschien komt er binnen een hele tijd als Saab uit de “intensieve” is wel een Spykertje met een Saab V6 voor minder dan 100K. (en liefst tegen de 50K)
Ik zie hier weinig van terechtkomen op een of andere manier…
Svenska Aeroplan AB
@ Robbie: klopt, maar ter uwer informatie: een retail telt als hij afgeleverd is. Dus zit nog weer wat levertijd op en ga zo maar door. En daarbij: wat is al vreesde gebeurd ook: met de nieuwe 9-5 in de showroom, ziet iedereen de 9-3 nu ineens als heel oud…
@Svenska Aeroplan AB: over levertijden en wanneer iets in de registratiecijfers opduikt hoef je mij niet zoveel uit te leggen hoor ;) Maar de 9-3 is natuurlijk ook heel oud, feitelijk is het gewoon een auto uit 2002. De auto heeft natuurlijk wel een (ingrijpende) facelift gehad (optisch & technisch), maar de meeste mensen kijken daar toch doorheen. Als je een 9-3 uit 2002 enprofile vergelijkt met een 9-3 uit 2010 dan zijn er maar heeeel weinig verschillen.
@Svenska Aeroplan AB: jullie fanboys roepen altijd maar dat er geen Saab’s op voorraad staan in de VS, maar volgens mij klopt dat niet helemaal. Eind augustus stonden er namelijk de volgende hoeveelheden op voorraad:
9-3: 3.425
9-5: 334
9-7X: 5
Totaal: 3.764

En als je dan ziet dat Saab in 8 maanden tijd slechts 2.106 (-67,3%) auto’s heeft verkocht dan vrees ik toch het ergste! De voorraad die ze momenteel hebben is meer dan wat ze in 8 maanden tijd verkocht hebben!!!
donnie flamingo
heheheh wat een lachertjes allemaal, echte kenners en onderzoekers hier!
Klassiekekliko
@Robbie:
O jee, het fanboy woord. Jammer dat je mensen begint te diskwalificeren. Het is momenteel niet best, maar de visie is een middellange termijn, dit jaar en volgend jaar rode cijfers, in 2012 hopen ze op break-even te zitten.

De productie is op gang, maar er zijn problemen met toeleveranciers, wat gezien de situatie niet vreemd is, alles lag tenslotte volledig op zijn gat. Ik vind het al heel wat dat er redelijk volgens planning pre-productie demo’s waren geleverd, en dat de levering nu ook echt op gang begint te komen.

De voorraad die er nog is zijn veelal incourante modellen, en je hebt gelijk, die cijfers zijn dramatisch. Maar ik zou toch graag wat meer respect voor het lef van het Saab management zien. Ze zijn een nieuw team aan het opbouwen en dat kost tijd. Het is zo typisch nederlands, die zurige stuurlui aan wal houding. Kritiek is goed, maar kijk ook naar wat er goed gaat, anders wordt het banaal afplassen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).