Spyker Cars heeft in de eerste helft van 2010 een slordige 139 miljoen euro verlies geleden, dat heeft de eigenaar van de automerken Spyker en Saab vandaag bekendgemaakt. Dat is een record voor het bedrijf uit Zeewolde. Op zich niet vreemd, aangezien de productie van zowel Saab als Spyker niet op volle toeren heeft gedraaid. Maar hoelang kan zoiets doorgaan? Spyker Cars verwacht dat men tot het einde van dit jaar voldoende middelen heeft om de operaties voort te zetten, daarna is er extra kapitaal nodig...
Eerder deze week kwamen berichten naar boven over een negatief eigen vermogen, inclusief de geruchten over een extra aandelenemissie. Uit de vandaag gepubliceerde halfjaarcijfers blijkt het te gaan om een negatief vermogen van 126 miljoen euro.
Het nettoverlies over de eerste zes maanden kwam uit op 139,1 miljoen, bij een omzet van euro 234,1 miljoen euro. Het operationele verlies bedroeg 108,8 miljoen euro. Er werden ruim 10.000 auto’s verkocht, in dezelfde periode vorig jaar waren dat er nog 24.300. Spyker meldt echter dat Saab nu in lijn of boven de doelstellingen van het business plan presteert. Victor Muller: “Belangrijk is dat we op schema liggen, zelfs iets daarop vooruitlopen.”
Het is de bedoeling dat de verkoop de komende maanden verder gaat stijgen, tot 45.000 auto’s eind dit jaar. Spyker Cars streeft vervolgens naar een productie van 80.000 auto’s in 2011. Winstgevendheid van Saab is mogelijk met een productie van ongeveer 120.000 units, men hoop dat in 2012 te realiseren. Ondertussen wordt er wel gekeken naar een eventuele beursnotering in Stockholm, via die weg kan men tevens extra kapitaal ophalen..
68 reacties
Dat kan makkelijk, natuurlijk, als de 9-5 in de tweede helft van het jaar beschikbaar komt.
Daarnaast was eerder dit jaar het target steeds: 50 tot 55.000 auto’s verkopen en 60.000 auto’s bouwen. Nu ligt het targer plotseling op 45.000 auto’s verkopen.
Ook vraag ik mij af of ze dat wel gaan redden. De productie is pas net omhoog gegaan van 28 auto’s per uur naar 39 auto’s per uur. En daarnaast is de fabriek ook net nog eens 3 weken dicht geweest ivm de zomervakantie.
Lekker kaas en klompen gaan maken.
En voor een Saab moeten ze niet teveel vragen, zoizo onder de prijs van een BMW
Wellicht is een consult bij een zieledokter een ideetje voor je?
het eerste half jaar was de nieuwe 9-5 er niet, werd er niet geproduceerd, stond er niks op voorraad bij de dealers en ga zo maar door…
Slaat volgens mij vooral op het eerste KWARTAAL en niet zozeer op het eerste HALFJAAR. Saab-Spyker zegt zelf dat eind maart de productie weer was opgestart en dat vanaf mei de introductie van de nieuwe 9-5 werd uitgevoerd.
Global launch of the all new and highly acclaimed Saab 9-5 in May through July
PS VEB: aandeel Spyker buitengewoon risicovol
http://www.fd.nl/artikel/20129816/veb-aandeel-spyker-buitengewoon-risicovol
Nu waren ze gestart met verlies en zullen dit maar moeilijk weg kunnen werken. Dat dhr. Muller ook is Saab is gestapt is simpel weg passie en ondernemingsgeest.
.
Voor beleggers zal het tot 2012 pappen en nat houden zijn. In de komende 1,5 jaar moeten zij zich richten op de verkoopaantallen en pas in 2012 breekt het jaar van de waarheid voor Spyker/Saab aan; dan moeten er positieve resultaten worden geboekt.
Wiki zegt dit: Het bedrijf, aanvankelijk gevestigd in een schuur bij de ouderlijke woning van De Bruijn waar De Bruijn sinds 1990 aan een prototype Silvestris werkte, kon met steun van Muller een fabriek in Zeewolde laten bouwen. Om te kijken of het ontwerp goed was hanteerde De Bruijn de “S.J.K.F.”; de School-Jeugd-Kijk-Factor[1].
Spyker bestond al lang voor de Tweede wereldoorlog en met de nieuwe LS9 motoren uit de ZR1 en de CTS-V lijkt dat vermogen wel goed te komen.
Ben het ook wel eens met wat hierboven gezegd wordt, spyker heeft weinig te zoeken in de ‘supercar’ wereld, nu worden de autos als ‘fashion statement’ verkocht in de hoop nog iets van een imago te krijgen (weinig prestaties , toch duur).
Lees deze informatie wel in de juiste context; het gaat om een verschil van boekhoudkundig verwerken van de aandelen die GM nog heeft in de nieuwe SAAB-onderneming. Volgens de IFRS-rekenmethode is het een schuld en volgens de Zweedse GAAP-methode is het een vermogensdeel. Net zo’n verschil als plus en min. In de ene variant is het een negatieve post en in de andere een positieve op de balans.
Het persbericht van Spyker was daar heel duidelijk in. Dus voordat je gaat lopen feestvieren en alvast op het graf van Spyker SAAB gaat dansen, wil ik je nu eens vragen om de informatie die je op AutoBlog plaatst ook eens goed verwoord.
Misschien dat de redactie dit persbericht heeft gemist:
SPYKER CARS REPORTS ABOUT EQUITY UNDER LEGAL REQUIREMENTS
(25/08/10 19:54 CET)
Zeewolde, the Netherlands, 25 August 2010 – Spyker Cars N.V. (“Spyker Cars”), a holding company which produces and sells premium automobiles under the Saab and Spyker brands, is listed on Eurolist by NYSE Euronext Amsterdam (ticker symbol SPYKR).
NYSE Euronext has been informed by Spyker Cars N.V. that it will report negative shareholders equity as of June 30, 2010.
The company will report its H1-2010 results, which include the Saab Automobile AB (“Saab”) acquisition for the first time, on Friday August 27, 2010.
The negative equity position of Spyker Cars N.V. as of June 30, 2010 reflects the IFRS requirement to treat the $326 million of redeemable preference shares issued to General Motors as part of the Saab acquisition in February of 2010 as liabilities instead of equity. From a Swedish Gaap and law perspective these shares qualify as equity and accordingly management also considers these shares to be part of the Group’s capital, which still has a positive balance. More details will be disclosed in the half year report on Friday.
Spyker Cars N.V. management has been in contact with NYSE Euronext and is committed to comply with Euronext Amsterdam notice 2010-001 under section 3.
NYSE Euronext Amsterdam has agreed not to impose listing measures for as long as the Euronext Amsterdam notice 2010-001 under section 3 has been complied with.
Copy-past is leuk, maar vertaal dit eens naar jip-en-janneke taal.
Dan heb ik er ook wat aan.
Investeringen mag je lineair afschrijven. Dit betekent dat een investering van 100.000 euro nu bijvoorbeeld in 10 jaar af mag schrijven, elk jaar 10.000 euro.
De afschrijving is van negatieve invloed op de winst, maar van positieve invloed op de zogeheten cash flow. Dat laatste is belangrijker om te kunnen beoordelen of een bedrijf op korte termijn failliet gaat (niet mee kunnen voldoen aan schulden), dan wel overleeft.
Ik heb niet voldoende inzicht in de cijfers van Spyker om te kunnen beoordelen of ze ooit nog winstgevend zullen worden. Maar ik heb er gevoelsmatig wel een hard hoofd in.
spytig,…
IFRS regels zijn internationaal vastgesteld voor rapportage van ondernemingen. Dus die bagatelliseren met lokale Zweedse gebruiken is mal. Zeker als de zetel niet in Zweden is.
De schuld aan GM is een echte schuld en geen fantasietje.
En moet al snel terugbetaald worden.
Saabs verkopen onder de prijs van BMW zou marketing-technisch misschien nuttig zijn, voor een gezond financieel bedrijf is het bij die aantallen de doodsteek.
Naar de beurs brengen in Stockholm om toegang te krijgen om geld op te halen?
Beleggers zullen niet zo gek zijn een dubbeltje in dit overgefinancierde en failliete bedrijf te steken.
Voor het EU fonds geldt wellicht nog het argument van de werkgelegenheid om een lening van honderden miljoenen te geven, beleggers rekenen echt anders.
Muller is een luchtfietser. Helaas voor Saab.
Bij grote ondernemingen die beursgenoteerd zijn is het wel normaal dat als er ‘verliezen’ zijn, men dan ook ieder laatje opentrekt en werkelijk alle verliezen naar buiten brengt.
Dit om een jaar later geweldig goede cijfers te kunnen laten zien.
Spyker’s historie kan je vergelijken met dat van Bugatti, weer nieuw leven ingeblazen.
Ja, en het was al lang voor WW2 weer verdwenen ook. De historie van Spyker is zever in pakskes. Het huidige Spyker heeft niets maar dan ook niets te maken met het vroegere Spijker/Spyker. Alleen de naam en leuze werd gekopieërd.
Zelfde verhaal met Maybach, ook al zo’n succes. Mensen trappen daar niet in, een historie met een gat van 70 jaar in.
Ik zeg niet dat Spyker niet kan succesvol worden zonder historie, maar blijkbaar pakken ze het toch verkeerd aan.
Trouwens, 10.000 auto’s is echt poepweinig. Zeker met de introductie van de almighty 9-5 erbij gerekend.
Het gaat idd over Spyker+Saab, en dan vooral Saab, maar vond het toch leuk om even het Holland Chauvinisme over Spyker op de korrel te nemen.
Omzet: 1,5 miljoen (was 3,9 miljoen)
Verlies: 9 miljoen (was 7 miljoen)
Om over de rest van de modellen van Saab maar te zwijgen.
Oh, ja Spyker is natuurlijk bloedmooi, maar verder niet al te best…
Ben benieuwd of ze 2012 gaan halen… ik gok van niet!
Zoals Hubert al zei, er zijn hier vast een aantal die de Jip- en Janneke versie nodig hebben van het Spyker Cars Pers bericht. ik denk dat je het als volgt kunt samenvatten:
General motors heeft nog heel veel aandelen in het nieuwe Saab. Samen zijn die geld waard. Als je in Nederland beursgenoteerd bent moet je rekenen volgens de IFRS methode, in Zweden volgens de GAAP methode. Wat dat wil zeggen is dat de GAAP methode de waarde van de aandelen van GM zou zien als vermogen (geld), en de IFRS ziet die waarde als schuld.
dat is een dag/nacht verschil. Spyker was hier ongetwijfeld van op de hoogte en ziet het dus niet als een bedreiging.
Echter, volgens de regels van de beurs in nederland, moet Spyker deze “schuld” wel openbaar maken. Dat hebben ze nu gedaan. Dit persbericht is dus een formaliteit.
Maargoed een hersendode patient kunstmatig in leven houden werkt natuurlijk niet.Stekker eruit en gaan focussen op Saab.
Daarbij ligt saab prima op schema, in de thuismarkt zijn de verkopen met 40% aangetrokken en is het nu al het vierde merk! (na Volvo, Volkswagen en Audi) dat is dus al heel redelijk.
Tot slot alles wat je zegt over VM.. leer je geschiedenis. Ik zou eerst even kijken op het CV van deze man en naar zijn geschiedenis bij de bedrijven waarvoor hij heeft gewerkt voor zijn passie na te volgen in de automotieve brache.
Heeft met name met de VS te maken: daar worden de auto’s uit voorraad verkocht, maar waren de showrooms leeg. Eer dat de nieuwe 9-5 daar stond (/staat in veel gevallen), en daadwerkelijk verkocht is, daar gaat wat tijd overheen.
Is in NL al hetzelfde: de zakelijke merken werken nu alweer met ‘leveren in januari 2011’ vanwege de leasemaatschappijen, die geen auto op naam willen vanaf 1 november. Daarnaast was MY 2010 bij Saab errrrrg kort leverbaar, en praten we nu al over MY ’11.
Ad ergo: ik denk dat we wat betreft Saab pas na januari 2011 kunnen zeggen hoe de vlag hangt…
http://www.autoblog.nl/images/wp2010/Verkopen%20Saab%20H1%202010.jpg
Je zou toch verwachten dat in Q2 (significant) beter gepresteerd zou zijn dan in Q1, want in Q2 was de productie weer op gang gekomen en wist de hele wereld dat Saab nog leefde. In Scandinavie doen ze het goed (geen verrassing) maar in de rest van Europa en Amerika is het toch nog wel behelpen als ik de cijfers zo zie.
.
Wat Svenska Aeroplan AB al zegt: 2011 wordt het jaar van de waarheid, de volumes moeten omhoog en de eerste stap naar break even moet gezet worden.
2008
89.086 (productie)
94.751 (verkopen)
2009
20.791 (productie)
39.903 (verkopen)
Over de exacte voorraadsituatie van Saab in de VS weet ik iig het volgende. Op 1 november 2009 waren er 2.300 Saabs op voorraad in de VS. En ik gok dat de eerste nieuwe auto’s ergens in april/mei zijn binnengekomen.
In de periode november tm april zijn er 2.195 auto’s verkocht.
Kijk, dat is nog eens een goede post. Hier haal je er gelijk aan uit wat er nu werkelijk aan de hand is.
Klasse!
Ik twijfel geen enkel moment aan de passie van VM, wel een beetje aan uw realiteitszin. Heeft u de 95 al bekeken en bereden, dit is een auto welke al 2 jaar op de plank ligt en geen enkele concurrentie voor welke auto in deze klasse ….. Over 2 jaar een omzetstijging van laten we zeggen 80.000 …… Dat is een utopie, wat GM nooit is gelukt gaat Spyker ( HupHollandHup ) zeker niet lukken ….het bedrijf heeft sinds de oprichting nog nooit ene cent winst gemaakt en dat zou nu wel lukken..
Voor VM niets als lof van mijn kant, hij krijgt mensen zoals u zover dat ze elke realiteitszin verliezen en waarschijnlijk nog aandelen kopen ook. Misschien is het voor u verstandig om die oranje klomp van uw hoofd te halen en uw ogen te openen
Ten tweede moet u bedenken dat de nieuwe 9-5 sedan over een jaar de oudste Saab is in het gamma! Er is dan inmiddels een vernieuwde 9-3 range, een 9-5 Estate en een 9-4X!
Er is in het begin al gezegd dat je niet hoeft te verwachten dat ‘de nieuwe 9-5 wel even alle problemen zal oplossen’. Absoluut niet, het is slechts een begin van een compleet nieuw modellengamma waarin de 9-3 het bread-and-butter model blijft. Die wordt pas echt belangrijk.
Nog even (voor de zoveelste keer…) het VM/Spyker verhaal: Victor heeft van alles wat hij doet een succes weten te maken, maar die positieve dingen vergeet iedereen gemakshalve. Hij had op z’n 32e al 400 miljoen verdient. Zoals hij zelf zegt: Spyker is hobby, en hobby’s mogen geld kosten…
Een goedkoper instap model voor Spyker, is wel een moeilijke opgave.
Het kan niet volledig met de hand gebouwd worden zoals de andere modellen, want dan is het te duur. Nu hebben ze wel Saab fabrieken maar ik denk dat ze de eerste jaren daar vooral willen focussen op Saab erdoor sleuren, want gedaan met Saab is waarschijnlijk ook de doodsteek voor Spyker.
En goedkoper model, je wil je merknaam toch ook niet overal aan hangen, toch niet als hij staat voor luxe en design (en die kosten geld om te maken).
Dus de klasse van de Z4, SLK, Cayman valt al af. Dan blijft de 911, SL,… enzo nog over maar Spyker zit al niet zo ver boven die hun top modellen en qua prestaties zit de huidige Spyker eerder bij hun instapmodellen.
Dus een nieuwe wagen op de markt gooien in dat segment :s
Ze zouden dan misschien beter een “poor man’s” (oh wat haat ik zo’n uitdrukking zeker voor de cayman maar ze is wel handig en duidelijk) Spyker maken om te concurreren met de CLK, A5 maar dan zit je weer in Saab vaarwater.
Maar misschien komt er binnen een hele tijd als Saab uit de “intensieve” is wel een Spykertje met een Saab V6 voor minder dan 100K. (en liefst tegen de 50K)
9-3: 3.425
9-5: 334
9-7X: 5
Totaal: 3.764
En als je dan ziet dat Saab in 8 maanden tijd slechts 2.106 (-67,3%) auto’s heeft verkocht dan vrees ik toch het ergste! De voorraad die ze momenteel hebben is meer dan wat ze in 8 maanden tijd verkocht hebben!!!
O jee, het fanboy woord. Jammer dat je mensen begint te diskwalificeren. Het is momenteel niet best, maar de visie is een middellange termijn, dit jaar en volgend jaar rode cijfers, in 2012 hopen ze op break-even te zitten.
De productie is op gang, maar er zijn problemen met toeleveranciers, wat gezien de situatie niet vreemd is, alles lag tenslotte volledig op zijn gat. Ik vind het al heel wat dat er redelijk volgens planning pre-productie demo’s waren geleverd, en dat de levering nu ook echt op gang begint te komen.
De voorraad die er nog is zijn veelal incourante modellen, en je hebt gelijk, die cijfers zijn dramatisch. Maar ik zou toch graag wat meer respect voor het lef van het Saab management zien. Ze zijn een nieuw team aan het opbouwen en dat kost tijd. Het is zo typisch nederlands, die zurige stuurlui aan wal houding. Kritiek is goed, maar kijk ook naar wat er goed gaat, anders wordt het banaal afplassen.