It’s hot! Terugroepactie voor Ferrari 458

Auteur: , 52 Reacties

Diverse klanten hebben al bericht gehad en volgens onze info komt er morgen een officieel persbericht van Ferrari. Yep, de 458 Italia krijgt een recall.

Grofweg een jaar geleden werd de Ferrari 458 officieel bekend gemaakt, diezelfde dag kon ik me niet inhouden om deze photoshop te posten. En ja, dat was een wel heel vooruitziende blik. Iets wat ik achteraf niet had verwacht, de 458 Italia heeft namelijk serieuze issues in verband met “lichte” ontvlambaarheid.

Naast de aankomende recall is er blijkbaar ook een “service actie”, om precies te zijn Technical Information 336 (Campaign 336) met betrekking tot gassen die in de motorruimte kunnen blijven hangen. Meerdere eigenaren hebben hun auto’s al teruggebracht naar de dealer voor een aanpassing. De daadwerkelijke recall betreft echter een probleem met het hitteschild achterin de 458 Italia; de lijm kan vlam vatten bij hogere temperaturen, de oorzaak van de brand was immers ook steeds achterin. Wereldwijd worden een slordige 1.250 auto’s van het type 458 Italia teruggeroepen, in plaats van lijm zullen er klinknagels gebruikt worden om de boel vast te maken.



52 reacties

erg… zonde :(
@besaram: waarom?
@autoblogger: logisch toch? Hij ziet graag Ferrari’s branden. ;)
jammer maja elke fabriekant maakt wel is foutjes
of het nou een auto bedrijf of een lucifer maker bedrijf is! :P
Geen linkje naar Ferrari zuigt? Chapeau.
O M G, dat is slecht. Dat hoor je als grote autobouwer toch getest moeten hebben.
@Stefan-Venema:
“grote” autobouwer? Ford,toyota,VW dat zijn grote autobouwers.
Wat krijgen de eigenaren van wie de 458 is uitgebrand? Krijgen die een compensatie?
@CaspherH, welnee, hij ziet als enige in dat dit funest is voor de gewichtsverdeling. Een zekere hoeveel klinknagels weegt al rap een kilo of vijftig.
@frans:

Dit is niet de titanic! De klinknagels die ze hier zullen gebruiken zullen geen joekels zijn.

Ze gebruiken die dingen liever nietmeer omdat rond een klinknagel betekend het dat er een gat in de 2 delen die verbonden zijn zit. Als er spanning op zit is er een zekere hoeveelheid plastische vervorming van het materiaal rond de nagel, er is geen gelijkmatige verdeling van de kracht zoals bij een las of een gelijmd stuk. Waardoor scheuren en breuken kunnen optreden in het materiaal. Ook veranderen zo’n dingen onder kracht van grote. Dus het is wel een “snelle” oplossing. Al zal hier een mm geen echt verschil zijn.
Oef, hoeveel=hoeveelheid. Allicht. Maar kom er maar ‘ns op als ik het niet zou verbeteren.

@Bas_K; die krijgen een zekere hoeveelheid klinknagels.
Erg jammer dat ze teruggeroepen worden :(
@MrJones: Dus als jij een Ferrari 458 zou hebben zou hij voor jou niet terug geroepen hoeven worden? Ik zou mij niet veilig voelen in zo’n auto als ik dat zou weten..
Maar dahm 1250 auto’s, dat is niet mis! Maar goed dat ze het toegeven en niet tegenspreken of geen auto’s terugroepen (off-topic: zoals Apple met de I-phone 4 doet en hun bereikproblemen, met een waardeloze compromis door er gratis een covertje bij te geven wat het bereik zou verbeteren).
@8C_Competizione:
Dudee al zou ik 500 ferrari 458 hebbe boeit het me niet. vind het gewoon een kut auto ;/

PS. laaaaaaaaaaaaate reactie ;/
@MrJones: Ok, duidelijk je ziet ze liever allemaal afbranden dus.. Maar waar baseer je dat op dat het een kut auto is?
Ik bedoel je zult er vast zelf nog nooit in gereden hebben en elk autoblad dat hem test noemt hem briljant.. Op wat kleine details na dat sommige de bediening op het stuur niet fijn vinden ofzo.
@MrJones: Ja, jij had er nog wel een paar verloren willen zien gaan?
edit: dank u, is inmiddels gefixt

Terugroepacties worden het helemaal in 2010, nu zelfs Ferrari er mee begint.
Hadden ze in het begin al moeten doen klinknagels zijn veel veiliger en steviger en die 50 kilo meer maakt niet uit bij een krachtige auto
Gertzondersamson
Achja, en enerzijds zagen over al die recalls, ze lijken meer voor te komen etc. Dat is toch logisch? bekijk eens de motorruimte van een wagen nu en een wagen van 20 jaar geleden. Het volume aan onderdelen is gewoonweg verdubbeld. DIngen zoals die lijm kan je wel testen, maar als je even statistiek erbij haalt, Pakweg 6 auto’s in de fik op 1250, dat is een kans van 1 op 200 en een scheet. Is ook eerder een samenloop van omstandigheden, kan pakweg een fout zijn van de lijmfabrikant etc.
@Gertzondersamson: Mwoah, als ik 2 ton uitgeef aan een sportauto zou ik wel graag minder dan een half procent kans willen dat ’t ding spontaan in de hens vliegt.

1 op 200 is hier nogal wat.

en lol, als ze dat gaan nagelen voegt het echt geen 50 kilo toe, doe normaal. ’t Zijn geen klinknagels zoals ze die in de scheepswand van de Titanic rosten.
En toch vind ik dat zoiets bij het testen naar voren moet komen. Worst case, alles testen. Test de lijm, kijk alles goed na voor je het gebruikt, en maak wat km’s.
PantheraLeo205
Beetje karakter in zo’n auto mag best.
ben benieuwd of je een 458 nog wel verzekerd krijgt bij een maatschappij.
Kevin van Gorp
Ik zeg netjes… Als testijder test je alles maar je kan niet de lijn van een hitteschild gaan testen.. Testrijders kijken alleen maar op hun meters of er niets te warm wordt en of de koeling goed werkt.

Maar worden ze nu ook zwaarder met die klinknagels??
ze geven in iedergeval toe dat er een probleem is en zwijgen het niet dood. goede actie. want opzich is de 458 italia een erg goede sportwagen
En toch zal men dit tot het einde van de wereld onthouden.
Ik krijg Lancia flasbacks…
Ahja het gaat ook alleen om het motor tussenschot, je weet wel dat ding dat in amerika iets (ben de naam vergeten) met vuurwering als letterlijke vertaling word genoemd.

Dat zijn hooguit 100 klinknagels. Het gaat niet om de hele wagen.
@Hupke: Brandschot/firewall :)
ferrari introduceert gelijk een nieuwe kleurlijn, brandweer rood, vlammend oranje en as grijs
@Stekel: ze willen Fire Opal Red en Firemist Red Metallic van MB overnemen. Weet niet of MB hier blij mee moet zijn of niet.
Klinknagels? Stelletje idioten. Als die hitteschilden in de weg zitten voor een reparatie, kun je ze allemaal uit gaan boren. Daar zit je als monteur op te wachten, hangend onderste boven op een tapijtje met je rug in een kronkel en een pneumatisch boormachientje waarmee je nergens tussen komt. En al dat boorgruis komt ook weer ergens terecht. Deze oplossing is net zo intelligent als een ontvlambare lijm gebruiken voor het hitteschild. Als ze even verder hadden gezocht, hadden ze RTV gevonden. Dat is een pastalijm die bij straalmotoren gebruikt wordt om dingetjes vast te zetten. Ik heb het indertijd voor mijn eigen uitlaat gebruikt. Werkt prima en vat niet vlam!
@midasracer:


Nuja, misschien hebben ze de wagen niet zo dom ontworpen en hebben die dingen ook een structurele functie, dan is hun stevigheid redelijk belangrijk. En waarschijnlijk kan die niet door een lijm geleverd worden die ze kunnen of mogen gebruiken ervoor.
@Hupke: Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat hitteschilden structureel zijn. Als dat zou zijn, zou de hitte geleid kunnen worden naar de andere structurele delen. En dat lijkt me niet prettig (bij mijn auto worden de handrem en stoelframes al bloedheet na een lange rit), los van de metaalvermoeiing die kan ontstaan. Dan zit je al snel aan titanium vast en dat is flink duur en lastig te lassen. Hoewel ik wel eens uit een afvalstuk titanium voor iemand een hitteschild voor zijn Lotus Esprit Turbo heb laten maken door een vakman. Erg mooi hoe dat soort kunstenaars het voor elkaar krijgen de las mooi te laten vloeien. Overigens bleek een enkel stuk titanium voor de Esprit turbo niet voldoende en was een 2laags hitteschild nodig. Kun je nagaan hoe moeilijk dat soort op het oog eenvoudige dingen kunnen zijn.
Ik neem aan dat nog te leveren 458’s automatisch die klinknagels krijgen?
Wie betaald nu eigenlijk de schade van de auto’s die zijn afgefikt? Is dat de eigenaar, de verzekering of Ferrari zelf?
wel leuk dat ze dat doen maar hoe zit het met die afgebrande auto`s gaan ze die ook Terugroepen of krijg de eigenaar een nieuwe of nix (sorry meneer koop maar een nieuwe) hehehe
@ autoblogger

Dat plaatje bedoelde ik is tog best pijnlijk vind je niet?
Is duidelijk een klinkklare oplossing.
@ frans

50 kilo klinknagels? Ik denk dat 2 kilo meer in de buurt komt.
@hupke, je doet het fout. Je dient me nóg serieuzer te nemen.
Blijkbaar speelt ferrari toch maar open kaart…dat kun je van audi niet zeggen met hun R8 :)
Er is een lijm type ontwikkeld in China voor de replica van de Bugatti Veyron. Ik voorspel een samen werking tussen Ferrari,Bugatti en de Xi`an Universiteit China.
Heeft iemand al eens gehoord hoe opwindend lange nagels klinken in een roze Bugatti d`Oro?
staat weer lekker bol hier van figuren die vanalles uitkramen.
hebben nog nooit een vliegtuig van dichtbij gezien. laat staan eraan gewerkt te hebben.
een straalmotor heeft nergens RTV of welk soort lijm of pasta ook zitten.
hupke z’n reactie slaat ook nergens op. ‘plastische vervorming rond de klinknagel’ het enige onderdeel waar hupke aan mag zitten in een vliegtuig is de handbagage klep op de reis naar torremolinos.
@ruud: Nou ik denk dat je er naast zit. De RTV waar ik mee heb gewerkt was een soort oranje siliconenkit en wordt toch echt gebruikt in de motorgondels ivm de hitte. Maar geeft niet, geloof wat je zelf wilt. Jij hebt er vast veel meer verstand van.
als je 458 al uitgebrand is, moet je hem dan ook nog terug brengen?
Blijft een FIAT natuurlijk…
Kan de beste overkomen. Ferrari is een kleine fabriek maar zelfs grote fabrikanten zoals Toyota hebben hun problemen. Ik neem aan dat Ferrari de uitgebrande exemplaren zal vergoeden.

@Kempenaer; pilletje vergeten ?
Mja liever een recall dan dat ze het gewoon zo laten….
Hebben ze er nu al 1250 uitgeprakt? Dat gaat “bijna” zo hard als een middenklasser :p
Hoe meer er afbranden, hoe beter het is voor de ogen, want dan heb je geld en kun je je eindelijk een Ferrari veroorloven, na jaren van hard werken. Ben je veroordeeld tot het kopen van een tweedehands, omdat een nieuwe te lelijk is om aan te gluren. Maar gelukkig zijn er steeds meer andere merken waar je dan terecht kunt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).