Eerste foto’s SSC Ultimate Aero II – move over Bugatti!

Auteur: , 57 Reacties

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat Bugatti onlangs het snelheidsrecord van SSC heeft afgepakt, met de Veyron Supersport. Uiteraard kunnen de Amerikanen dit niet over hun kant laten gaan, en dus werd er al hard gewerkt aan een upgrade van de Ultimate Aero. Hiervan zijn nu de eerste afbeeldingen beschikbaar.

Hadden we eerst een teasertje, ruim 2 weken later krijgen we, met dank aan de collega’s van Jalopnik, de volle mep te zien. Dit nieuwe snelheidsmonster is ontworpen door Jason Castriota, momenteel designer bij Saab.

Hoeveel power deze nieuwe Ultimate Aero heeft is nog niet bekend, maar om de 431 km/u van de Veyron SS te kunnen overtreffen moeten het in ieder geval 4 cijfers zijn.

SSC Ultimate Aero II

Als bonus is er een filmpje van JoeTjoep verschenen over de onthulling van de SSC op Pebble Beach. Dit is een beetje misleidend, want je ziet de auto niet, maar er komen wel 2 belangrijke zaken in naar voren: SSC-baas Jarod Shelby geeft aan in mid-2011 rijdende prototypes te hebben, en bovendien zegt hij dat het design niet zeer sterk zal wijzigen. De uiteindelijke Aero II zal dus niet significant afwijken van deze afbeeldingen.



57 reacties

Sweet!
kan dit ding behalve rechtdoor ook een bocht om?

heb zo mijn twijfels bij die amerikaenen
@laurens324: dat komt omdat je een simpele ziel bent ..
Ze zijn duidelijk de meer aërodynamische toer op gegaan.. Maar ik zou toch liever hebben dat het record behouden wordt door Bugatti, de Veyron is gewoon een betere wagen in mijn ogen.
en meer luxe in de veyron
Not bad, not bad at all…

Het ziet er op het eerste gezicht al beter uit dan een Veyron. En de vraag of deze auto een goede wegligging heeft is secundair van belang. De Veyron staat immers ook niet bekend om z’n bochtenwerk…
Een schot in de roos!!! Dit maakt mijn dag, dank u autoblog!
Een Europeese ontwerper, ik vroeg me ook al af waarom ik deze amerikaan wel mooi vind.
@JanJansen: Nou, nou… Geboren in New York. Meer dan de eerste 20 jaar van zijn leven in de VS gewoond. Volgens mij kwalificeer je dan toch echt in eerste instantie als Amerikaan, en niet als Europeaan.
@JanJansen: dat komt omdat je een simpele ziel bent ..
ik begrijp dat VAG er zo,n hobby-project op na kan houden ..
prestige waar geld bij moet en kan ..

maar hoe kan een toko als SSC nu bestaan ??
wie koopt die meuk en hoe kan het ooit rendabel zijn ??
Je ziet de wagen wel in het filmpje…. In het begin.. de eerste wagen die je ziet is de nieuwe ssc… ;)
Mja ik moet eerst het geheel zien.. op deze foto’s vind ik hem niet mooi en ook niet lelijk…
ziet er in iedergeval al beter uit dan de veyron :D alleen daarom al zou ik hem eerder kopen dan de veyron ookal word de snelheid niet overtroffen ;)
@ Volgens mij is dat niet de nieuwe ssc die we daar zien, in het filmpje lijkt veel korter en een hogere kont te hebben dan op de foto’s.
Hij lijkt meer op een bertone mantide of een Lexus LFA ofzo. Maar ik weet t niet zeker, je kan zomaar gelijk hebben
@ laurens je opmerking is niet serieus bedoelt toch , want anders ga ik echt aan je leeftijd twijfelen.
@Dimglor
Nee, dat is de Bertone Mantide, coachbuild op basis van een Zr1. Ook een zeer aparte auto. Ik had persoonlijk niks met de eerste SSC Aero, maar deze gaat toch een goede kant op. Voorkant heeft aardig wat weg van een Marusia trouwens.
De voorkant heeft wel wat weg van de bertone mantide die hij heeft getekend, vooral die lichten!
Kan niet boeien… Die wagen is enkel en alleen gemaakt om sneller te gaan als de Veyron, vind het persoonlijk maar een triestige bedoening (de rendering 2 dagen nadat de SS onthuld was etc). Anyhow, ze gaan toch flink hun best mogen doen om 20km/u meer uit die wagen te krijgen dan voordien en dan voor wat, om een snelheidsrecord te halen dat je toch niet kan halen op de normale weg. Net als de vorige SSC zal deze wel verdwijnen in de achtergrond, record of geen record. De Veyron blijft de meest gewilde wagen in dit segment en ik zie dit niet zo snel veranderen.
ziet er beter uit
Wat is dat eigenlijk voor kneuzenfilmpje. Dik twee minuten kijken naar een stel lelijke sloebers. Het net zo goed de onthulling van een broodrooster kunnen zijn. Wat een armoede.
@Rooster

Benieuwd wat jij tot nu toe allemaal hebt gepresteerd in je leven, als deze 2 mannen sloebers zijn.
Koude kernfusie? De snaartheorie uit kunnen leggen? Een geneesmiddel tegen Alzheimer ontwikkeld? Verlicht ons!
idd had een broodrooster kunnen zijn, je ziet eigenlijk meer van de auto die voor de deur staan.
@ xilver
Ja dat lijkt me ook.

Btw een SSC heeft lang niet zo veel speciaalheid als een Veyron, die een zeer ongebruikelijke motor heeft, die Amerikanen nemen/kennen alleen maar een V8’s, niet eens een vette V12 ofzo, die bekende V10 uit de US is ook meuk met een centraal liggende nokkenas… (antiek systeem)
Het ontwerp van de SSC niet je van het, de koplampen maken het een beetje cool, maar het verdere ontwerp maakt me niet warm of koud, vrij standaard design.
BuGATTi FTW!!!!!!!!!!!!
@Rick-dos

Kijk je wel eens top gear dan weet je dat de nieuwe veyron een baanrecord heeft vastgelegd wat dus betekent dat die auto een hele goede wegligging heeft.
Het was sneller dan een gumpert apollo en ascari a10 en deze auto zijn puur gemaakt om keihard rond de bocht te gaan dus… ;)
@kro:

Natuurlijk heeft ie dat gedaan. Maar het zou ook wel een béétje een blamage zijn als je met 1200pk en 4 wd niet bovenaan zou prijken. ;) Dat is ook hetgeen wat volgens mij het bochtenwerk heeft gecompenseerd. Want laten we niet vergeten dat een “normale” Veyron achter een Noble en Caterham is geëindigd. En daar bovenop, de SS staat maar met een marge van 3/10 to 5/10 van een seconde boven de Gumpert en Ascari.
Als ik het goed heb, heeft de SSC Ultimate Aero nooit op het Top Gear circuit gereden. Da’s wel jammer want dan weten we meteen hoe daar de verhoudingen liggen in vergelijking met de Veyron. Allebei mooie auto’s op hun eigen manier :D
Ach, met de welbekende 2WD, kan het niet anders dan wederom een one trick pony worden. Wielspin tot 200km/u.
@kro, dat de supersport eht record heeft verbroken hoeft niet perse aan het bochtenwerk te liggen, als die supersport plank gas geeft dan is hij 3 keer zo snel aan het andere einde dan de ascari a10 of de gumpert apollo, daar wint hij dus tijd, maar weinig kans dat de supersport sneller door de bocht gaat dan deze 2.

laat die 3 auto’s maar eens een rondje rijden op een baan zonder lange rechte stukken, dan discussieren we verder
goggogo 500km/h record….
Doet me een beetje aan de Maserati Birdcage Concept denken.
Ze lullen maar wat raak. De Veyron heeft het wel bewezen!!
Koenigsegg laat niets zien, Mc Laren laat niets zien. (Met al dat gebluf). Kom op zeg, durf het aan en breek dat snelheidsrecord eens. Respect voor Bugatti.
Ik denk dat we moeten wachten op de Agera-upgrade. Of misschien is dat +’je al spannend genoeg.
@Rick-dos
Maar late we ook niet vergeten dat de Veyron (SS of niet) hoe dan ook vele supersportwagens achter zich heeft gelaten op dat circuit. Dat lukt je niet met een slechte wegligging. Ik las ergens dat de Enzo destijds als maatstaaf is gebruikt bij de ontwikkeling van het chassis. Misschien niet de beste bochtenridder, maar zéker niet slecht, getuige ook de maximale laterale versnellingen.
@Trojmacready:

Begrijp me goed, ik zeg niet dat de wegligging van de Veyron crap is. Ik zeg alleen dat de Veyron veel tijd goedmaakt t.o.v. z’n concurrenten door z’n brute kracht en daarbij behorende acceleratie, én dus niet o.b.v. z’n wegligging. Ik ben ervan overtuigd dat als je de Veyron dezelfde aantal PK’s geeft als een Enzo, SLR, Carrera GT etc. deze auto niet in de buurt kan komen van die auto’s.

Op die basis stel ik dan ook; als je (ongefundeerde) commentaar wil leveren op de SSC o.b.v. z’n wegligging, dan zou je dat ook op de Veyron moeten leveren, want de Veyron moet het in ieder geval niet van z’n wegligging hebben.

@Relie:

Hoe kun je nou op basis van zoiets subjectief als smaak stellen dat je me niet serieus kan nemen als autofan?

Laat me het anders stellen: Leg mij maar eens uit wat er zó mooi is aan de Veyron?
Of vind je ‘m zo mooi omdat het ruim een miljoen euro kost? Of komt het door het aantal pk’s? Of omdat het een top heeft van meer dan 400km/u? Of omdat je een VAG fan bent?

Als bovenstaande van toepassing is dan kan ik jou toch niet als autofan serieus nemen?
Grappig hoe al die amerikaanse fanboys hier meteen op hun pikkie voelen getrapt, wanneer er puur feiten worden gesproken.

Ik herhaal het maar nog een keer; deze auto kan never nooit op het technische niveau komen van de Veyron.

De veyron is over 30 jaar een klassieker en deze auto ligt dan al 15 jaar op de schroothoop stof te happen.
@Relie: Ik denk het niet kijk maar naar de Saleen S7
Die zie je ook niet allemaal op de schroot!
Maar ik vind de Bugatti ook beter hoor ;)
Haha mooier dan een veyron laat me niet lachen.
@Rick Dos

Ik had wel wat meer smaak van je verwacht. Als je Aero mooier vindt dan een veyron, dan kan ik je moeilijk serieus nemen als autofan.

Al heb je 2000 pk, zonder fatsoenlijke bochtenwerk eindig je echt niet bovenaan. Heb je het filmpje weleens gezien? Ik wel en ik zag een auto die de bochten strak nam.
Jajaja moooove bitch get out the waaaay , ge out the waaaaay.

Ik vind het er veel beter uizien dan een veyron :p
Vind het allemaal wel vermakelijk. Ook al gaat deze auto harder, dan nog verslaan ze er de veyron niet mee imo.. De veyron is qua techniek onoverwinnelijk op het moment, hoeveel pk’s ze er ook in flikeren. Het zegt al genoeg dat de veyron met bijna 2000 kg in 2,5 sec naar de 100 gaat. Wat voor zieke motor moet dat zijn :S
@Erikkiee: 4wd en een goeie versnellingsbak helpen heel erg mee aan dat feit.

De SSC is misschien in NL een onbekend hok, maar in Amerika een vrij veel voorkomende auto net zoals in het Oostblok en midden-oosten kom je ze ook vaak zat tegen. Niet Porsche vaak maar wel dat je ze ziet.

En de Veyron word anders altijd afgezeikt als lelijk zwaar hok en nu is het inene een konings auto?! Ja, de techniek gebruikt voor de Veyron is inderdaad geweldig en je kan mits je een half miljoen per maand verdient elke dag 400 rijden. Maar leuker vind ik nog dat SSC het met een V8 doet en lichter is, naar mijn mening mooier, rwd dus niet voor de simpele zielen(ook niet voor mij. Rijd mezelf dood binnen 2 minuten). Maar denk dat deze SSC het nog een stuk beter gaat doen, mooie looks als ie zo blijft. En met dat bochtenwerk zit het zeker wel snor als je je rechtervoet kan temmen.

Hier ook nog een leuke slalom snelheids vergelijking tussen de Veyron en SSC.


the Ultimate Aero SSC holds the Road N Track Slalom speed record of 73.1MPH

The Record that was previously held by the Ferrari Enzo

to put that into perspective with the veyron..

—The Veyron’s slalom speed…

64MPH(AWD)

—Mclaren F1 Slaloms Speed

64MPH(RWD from the 90’s)

—Mosler M900S Slalom Speed

74mph(purpose built track racer)


Ik denk dat het wel goed zit daarmee.
@The_12oach
“De SSC is misschien in NL een onbekend hok, maar in Amerika een vrij veel voorkomende auto net zoals in het Oostblok en midden-oosten kom je ze ook vaak zat tegen.”
Waar baseer je dat op? Als dat het geval zou zijn, zou je toch op z’n minst wat echte reviews (niet een korte impressie zoals Jay L.) en wat circuit- en geverifieerde acceleratietijden. Niets van dat alles, nada, noppes.

Dat verhaal van de slalom is kolder. Geen officiële tijd (was geen officiële test van R&T) en zelfs een Boxster(!) doet het al beter (talloze auto’s hebben al betere snelheden neergezet, richting 76mph). Zo’n slalom zegt me dan ook helemaal niets.
@Trojmacready: Blijkbaar hebben hun die niet nodig om die auto te kopen. Zou ik ook niet nodig hebben met een auto die zulke prestaties op het circuit kan waarmaken maar ook nog is zo asociaal snel over de rechte stukken kan rijden. En dagelijks rijd je hem toch niet want dan is RWD echt niet leuk meer voor. Plus het is een daadwerkelijke auto bedoeld voor gebruik door ervaren mensen. Circuit daar hoort ie thuis niet op de straat. Waar de Veyron wel hoort. Eigenlijk ook een heel groot verschil.

Maar om dit even uit te sluiten. Beoordeel jij deze auto meteen op het feit dat het een Amerikaan is? En dus bij uitstek geen bochten kan nemen. Want der zijn zat Amerikanen die de Porsche’s zoek rijden bij welke bocht dan ook.

Maar toch zou ik eerder een Amerikaanse cruiser kopen.
@The_12oach
Da’s nogal een aanname dat ze dat niet nodig hebben, waarin ook de aanname verpakt zit dat het met de verkopen wel goed zit. Ook van dat laatste heb ik geen bron gezien. En welke circuitprestaties? Ik zie ze nergens. Dat RWD met zoveel vermogen niet leuk meer is, dat kan kloppen, zie ook de Gumpert Apollo die met 700pk al moeite heeft tot zo’n 200km/u. En die heeft boven de 100km/u nog voordeel van z’n ongeëvenaard grondeffect. De SSC heeft turbo’s als meloenen dus van lineaire vermogensafdracht kan geen sprake zijn. Beetje het 9FF GT9 effect (zie de diverse dramatische acceleratietijden bij onafhankelijke tests).
Ik beoordeel een auto niet op afkomst, maar de manier waarop ze hun claims presenteren (onmogelijke acceleratietijden op straatlegale banden i.c.m. 2WD, veel borstklopperij waarbij continu “concurrentie” wordt weggezet als inferieur) en het totaal gebrek aan verificatie, onafhankelijke tests. Bugatti bijv., pakt dat duidelijk anders aan. Zie bijv. de Veyron SS. Direct bij de presentatie laten zien wat mogelijk is, onafhankelijk geverifieerd. Niet meteen gaan roeptoeteren dat jij het beter kunt (gebaseerd op een auto die nog niet eens bestaat of af is) als een “concurrent” een record vestigt en/of nieuw model presenteert.
@The 12oach

Ik zelf vind de Veyron zoveel mooier, ook mooier dan deze nieuwe SSC. Komt bij dat ik geen racer ben en me dat ook niet boeit. Op de straat rijdt de Veyron hoe dan ook beter dan de SSC. De techniek blijft nog altijd superieur en daarom verkies ik de Veyron boven de SSC anytime.
@Erikkiee: En daarom heet zoiets een mening. De techniek is prachtig in de Veyron daar ga ik niet over in discussie. Alleen inderdaad mijn interesses liggen op het circuit van dit soort auto’s en daarin zal de SSC toch echt wel uitblinken van deze 2 auto’s.

@Trojmacready: mooi, dat je ze niet beoordeeld over afkomst want ik kreeg wel dat idee ;) haat het om een discussie te voeren met zo iemand, want het is anders dus niet goed zeg maar. De presentatie van de Veyron SS is zeker eentje waar gelijk met goeie waardes gesmeten word en gelijk bewezen. Bij SSC mist dat aspect nog een beetje heel erg. Hoop ook dat er verandering in komt want kwa bouw doet ie me heel erg denken aan de S7 welke in theorie op de kop zou moeten kunnen rijden bij een bepaalde snelheid. Ik denk ook niet dat SSC zal liegen over de prestaties misschien over het verbruik maar dat zou ik ook doen met zo een mega vermogen.

Ik hoop het dat ze nu wat meer reviews laten doen over de II zodat de woorden daadwerkelijk bevestigt worden wereldwijd. Scheelt dit soort discussies :P
integralechubasco
Uit welke slechte MTV programma hebben ze deze banjers gehaald?
@relie je moet niet denken dat jou smaak en intresse gedeeld word door iedereen , met andere woorden jou smaak en kennis is beter dan wie dan ook, zeer zielig want jij zegt dat de veyron helemaal top is en iemand anders de ssc, maar dan is die persoon in jou ogen dus niet serieus , vind jou een heel egoistisch persoon , als je werkelijk deze visie hebt.
en btw niemand kan weten hier of de ssc minder of beter is dan de veyron , of hebben jullie ze in de garage staan ?
corvette z06
Laten we het zo zeggen, van de Veyron weten we inmiddels wat hij allemaal wél kan. Van de SSC Ultimate Aero weten we heel ..heel weinig. Alleen dat hij voormalig recordhouder van het snelheidsrecord was, maar dan wel met aangepaste versnellingsbakverhoudingen (de versie die je koopt stopt rond de 390km/u aldus de fabrikant). Veel claims, weinig wol. Dat is het huidige model, om nog maar te zwijgen over een auto die nog niet eens af is. Misschien kan hij veel, zelfs met 2WD, misschien niet. Eerst zien, dan geloven.
@trojmacready surf even over het net en je vind net zoveel stats en specs over de ssc als de veyron , dus er is genoeg om over de auto te weten te komen , maar weg liging en afwerking moet je zelf ervaren hebben..
@ rick-dos; wel grappig. als je de wegligging niet zo goed vind van de Veyron SS. hij is op het top gear circuit gelijk het snelste wat er gereden heeft. hij verpulverd de ronde tijd van de Enzo/MC-12/Zonda F. ondanks het flink hogere gewicht. de standaard Veyron is in dit geval ook niet consequent doorontwikkeld wat de ronde tijd van de standaard versie ook wel verklaard.

maar goed, de SSC-Ultimate Aero 2. wat die rendering laat zien; in 1 woord gezegd,SCHITTEREND, maar…. ik vind het ook wle iets weg hebben van de James Glickehaus P4/5, met name frontaal van voren gezien. hoe zal dit van zijn plek gaan en rijden? hoop wel dat ze het probleem met de remmen hebben aangepakt. dat was nou niet het meest betrouwbare om vanuit 400+ te vertragen. hoop dat ze voor carbon/keramic zijn gegaan. het zwakke punt was immers de remschijf. Lets see and wait….
@rider:

Nogmaals: Waar is dat aan toe te rekenen? Is dat aan z’n surplus aan pk’s toe te rekenen of aan de wegligging?

Nogmaals ik denk het eerste. En dat is ingegeven door het feit dat de standaard Veyron, met bijna 400pk meer, maar 1/10 sneller over het circuit gaat dan de Zonda F. En dat de Gumpert Apollo Sport maar 3/10 toegeeft op de tijd van de Veyron SS, dat terwijl de Gumpert 500pk minder heeft.
Vergeet trouwens ook niet dat de Pagani Zonda Roadster F Clubsport met 650pk alweer een 0,5 seconde sneller was dan de standaard Veyron. En dat de Veyron SS met bijna het dubbele aantal pk’s daar maar net een seconde onder zit.

Tel daar het feit bij op dat de één 4wd heeft en de ander 2wd, dan zijn die tijden van de Veyron minder indrukwekkend dan ze lijken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).