Gespot: Dakloos

Auteur: , 33 Reacties

Ook exclusieve en dure auto's kennen hun underdogs: de daklozen. Alweer een aantal maanden geleden kwam ik er een aantal tegen in Düsseldorf.

AC Cobra

Het begon ooit als een legende. De AC Cobra, in basis een door Carroll Shelby gekietelde AC Ace, werd het in de jaren ’60 hélemaal. GT kampioenschappen won de auto moeiteloos, en zo werd deze wereldberoemd. Er werden nog geen duizend exemplaren gebouwd van alle originele versies samen, maar de vraag ernaar was erg groot. Er werd in voldaan door de talloze replica’s die door vele fabrikanten werden aangeboden. Wat mij betreft is dat de keerzijde van deze auto. Door de grote hoeveelheid “nep” die rondrijdt kunnen de woeste vormen van de auto nog maar weinig in me los maken, en dat terwijl een originele Cobra onvindbaar en onbetaalbaar is. Deze zul je dan ook bijna nooit in het wild tegen komen; ze zullen voornamelijk te vinden zijn in kostbare collecties. En nee, óók die van Jay Leno is een replica.

AC Cobra - Foto Jim Appelmelk
AC Cobra - Foto Jim Appelmelk
AC Cobra - Foto Jim Appelmelk
AC Cobra - Foto Jim Appelmelk
AC Cobra - Foto Jim Appelmelk
AC Cobra - Foto Jim Appelmelk


Dodge Viper SRT-10 Roadster

Helemaal uit de Verenigde Staten komt deze adder. In Europa is het, net als vele andere Amerikaanse auto’s, een weinig voorkomende exoot, ondanks zijn interessante prijs/prestatie verhoudingen. Ik wil niet zeggen dat iedereen enorm te speken is over de kwaliteiten van de auto, maar voor anderhalf ton rijd je wel in een bijzondere cabriolet die aan wordt gedreven door een 8,3 liter grote V10. Daarmee valt de auto duidelijk in de categorie “no replacement for displacement”, een mooie oneliner die door vele – met name Japanse – sportauto’s om zeep wordt geholpen. Desalniettemin heb je een relaxte, laagtoerige 500 pk tot je beschikking, waarmee je op een zeer lege snelweg door zou kunnen cruizen tot bijna 300 km/u. Veel concurrentie heeft de auto niet, mede door het feit dat de Corvette Z06 alleen als coupé te krijgen is. En misschien… Is er ook wel geen behoefte aan.

Dodge Viper SRT-10 Roadster - Foto Jim Appelmelk
Dodge Viper SRT-10 Roadster - Foto Jim Appelmelk
Dodge Viper SRT-10 Roadster - Foto Jim Appelmelk


Lamborghini Gallardo Spyder

De Gallardo was een goede zet van Audi, zo’n goede zelfs dat het haast ten koste gaat van Lamborghini’s exclusiviteit. Van deze compacte en dynamische sportauto zijn er al ruim tienduizend rond, en dat worden er alleen nog maar méér aangezien ze niet zo goed fikken als een 458, en eveneens lang niet zo vaak aan gort worden gereden de Carrera GT. Het is enigszins te zien dat het om een ontwerp van zeven jaar geleden gaat, maar de update in de vorm van plastic voorbumpers XXL en vier kolossale uitlaten maken de huidige interpretatie er absoluut niet mooier op. Hoe minder opsmuk, hoe beter. En ja, ook voor een niet-echt-muurbloempje als de Gallardo is dat van toepassing. De LP560-4 is inmiddels ook al niet echt heel zeldzaam meer, inmiddels zijn er alweer twee speciale uitvoeringen van verschenen, de LP550-2 Valentino Balboni en de LP570-4 Superleggera. Verwacht tegen de tijd dat de laatste LP560’s van de band moeten rollen een speciale editie om door de laatste onderdelen heen te komen.

Lamborghini Gallardo Spyder - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo Spyder - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo Spyder - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo Spyder - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Gallardo Spyder - Foto Jim Appelmelk


Maserati Grandsport Spyder

Onbekend maakt onbemind. de Maserati Grandsport Spyder is een auto waar nooit echt veel over is geschreven. Het is een model dat je vrijwel nooit tegen komt, ondanks het feit dat het niet, zoals de 90Th Anniversary Spyder, een gelimiteerde oplage is. Wat is de Grandsport Spyder voor een auto? Of, om preciezer te zijn, wat voegde de auto destijds toe aan het gamma? In grove lijnen was de auto alweer een hele tijd op de markt, want in 1998 werd de 3200 GT, je weet wel, met die mooie boomerangvormige achterlichten, op de markt gebracht. De opvolger, die aan werd gedreven door een atmosferische 4,2 liter V8, vormde de basis voor de Grandsport, en dus ook voor de Grandsport Spyder. Het is geen wereldschokkende variatie op het thema; de ophanging werd aangepast en het motorvermogen steeg met 5 pk naar 395 pk door montage van andere uitlaten. De eindstukken zien er anders uit, namelijk enigszins rechthoekig. Dat is een geschikt detail om hem van een 4200 GT te kunnen onderscheiden. Andere details zijn de 19 inch velgen, de verchroomde grille, en de sideskirts. In Amsterdam rijden overigens twee Grandsports rond zonder de sideskirts. Wat is dan het verhaal achter de Spyder? Niets. Het is een cabriolet met een iets harder onderstel. De auto was natuurlijk wel veel duurder dan de 4200 GT en Spyder, dus daarom zijn er maar weinig van verkocht.

Maserati Grandsport Spyder - Foto Jim Appelmelk


Plymouth Prowler

Veel Amerikaanse auto’s lijken (in Europa) geen concurrentie te hebben. Voor zo ver ik weet althans. Ik sta natuurlijk niet bekend om enorme kennis over dit soort auto’s, je kunt niet alles hebben. De Prowler is een echt curiosum. Een conceptcar die het productiestadium heeft bereikt. Een absurdistisch spinsel van de tekentafel. Een laten-we-eens-lekker-gek-doen auto. Het is een gedachte zoals ook passen bij bepaalde TVR’s. iemand had even geen zin om een “normale” geciviliseerde auto op papier te zetten. En da is leuk, want dat maakt het verschil. F*ck de concurrentiepositie, een Prowler is “zichzelf”. Voor een auto die ver buiten het gemiddelde valt, niet moeders mooist is, en bovendien niet echt een doel heeft (Praktisch? Niet echt. Snel? De late versies wel. Comfortabel? Wellicht) was het nog best een verkoopsucces. 11.702 mensen op Aarde (of… Ook nog op Mars?) vonden dat de auto dermate nuttig was dat ze zo’n veertigduizend dollar overmaakten aan Chrysler. Nou klink ik niet al te positief over de auto, maar ik vind het geweldig dat mensen zoiets vreemds kopen. Als kers op de taart zijn veel exemplaren geleverd in opvallende kleuren. Dit exemplaar heeft de kleur Orange Pearl Coat.

Plymouth Prowler - Foto Jim Appelmelk
Plymouth Prowler - Foto Jim Appelmelk
Plymouth Prowler - Foto Jim Appelmelk


Porsche Carrera GT

Een leuke auto voor een dagje uit met mooi weer is de Carrera GT. Dakje open, lege driebaans weg, en planken maar. Voor dat doel is deze auto uitermate geschikt. Sterker nog: het is niet gewoon zo’n snelle cabrio, maar een machine van serieus kaliber. Zijn rondetijden op de Nürburgring zijn angstaanjagend. Het blijft echter een personenauto, zoiets hoort op straat. Gelukkig maar.
Zoals dat wel vaker gaat werden we getipt door andere spotters, en zoals dat in een deel van de gevallen gaat stond de auto er nog steeds. De “kleur” is een soort fantasiearme grijsmetallic, maar het kenteken was duidelijk met meer inspiratie uitgezocht. De Carrera GT kreeg intern namelijk het nummer “980” mee, net als dat de verschillende generaties 911 worden aangegeven met de nummers 911, 930, 964, 993, 996 en 997. En elke andere Porsche eveneens. Zoiets is leuk op een kentekenplaat waar geen “Carrera GT” op past.

Porsche Carrera GT - Foto Jim Appelmelk
Porsche Carrera GT - Foto Jim Appelmelk
Porsche Carrera GT - Foto Jim Appelmelk
Porsche Carrera GT - Foto Jim Appelmelk
Porsche Carrera GT - Foto Jim Appelmelk


Smart Crossblade

Uit de categorie “gelimiteerde oplagen” reed ook nog een auto rond in Düsseldorf. Typerend, want dit is precies zo’n auto waarvan je denkt “waar kom je die nou tegen?”. Daar dus. De Smart Crossblade is zonder meer één van de meest onzinnige auto’s ooit. Dat is dan ook de reden dat je er van de 2.000 ooit gebouwde exemplaren haast nooit een tegen komt. Zo staat er eentje met nog geen 3K op de teller te koop. In 2002 werd de auto gelanceerd. De opzet was een Smart, maar dan zonder dak, zonder voorruit, en met een tot 71 pk door Brabus getunede motor. De auto valt daarmee in de categorie “uniek in zijn soort”, aangezien er geen enkele andere auto is die zoiets aanbiedt. Hij kostte destijds dan ook €32.942, iets dat je je niet kan permitteren wanneer er moordende concurrentie is.

Smart Crossblade - Foto Jim Appelmelk
Smart Crossblade - Foto Jim Appelmelk
Smart Crossblade - Foto Jim Appelmelk


Wiesmann Roadster

Düsseldorf is een heel regionale spotstad, waar je het vooral moet hebben van auto’s uit de relatief nabije omgeving. Totaal iets anders dan een wereldstad als Londen. Toch betekent dat niet dat je te kampen hebt met een gebrek aan variatie. in Düsseldorf kom je werkelijk alles tegen. Een Wiesmann kom je bijvoorbeeld vrijwel nooit tegen in Londen. In Dah Dee Dorf is het heel gebruikelijk. Deze auto, waar al sinds 1985 op werd gebroed, en die sinds het begin van de jaren ’90 wordt gebouwd, is net als de Smart Crossblade en de Plymouth Prowler uniek in zijn soort. Althans, bijna uniek, want in Blackppol worden auto’s gebouwd die vergelijkbaar zijn, en een Morgan zit er ook niet heel erg ver vanaf. Wiesmanns worden aangedreven door diverse motoren van BMW. Het begon ooit met zescilinders, maar ruim vijf jaar geleden werd BMW’s 4,8 liter V8 in de auto geïntroduceerd. Inmiddels zijn we alweer gewend aan de MF5, een Wiesmann met 5,0 liter V10 zoals in de M5 te vinden is.

Wiesmann Roadster - Foto Jim Appelmelk
Wiesmann Roadster - Foto Jim Appelmelk
Wiesmann Roadster - Foto Jim Appelmelk



33 reacties

leuke post
Lelijk eendje
Ik heb het geluk gehad om achter het stuur te zitten van de Maserati Grandsport Spyder.
En over die Crossblades, ik heb er toch al evrschillende gezien.
In Knokke staan er geregeld, maar ook op andere, zij het wel dure plaatsen heb ik hem al gezien.
Trouwens al de auto’s die hier zijn opgesomd heb ik al meerdere malen op de openbare weg gezien, ongeveer een 8 verschillende Carrear GT’s bv.
@Lelijk eendje: Die staan idd vaak in Knokke, op de lippenslaan staan er altijd een stuk of 4…
.
Ik heb overigens ooit een middagje in zo`n prowler gereden. Man-o-man wat trek je een bekijks met zo`n wagen, niet geheel mijn ding maar dat terzijde. Het is gewoon een imposant vreemd apparaat dat een lekker geluidje maakt. Voor het rijden hoef je het echt niet te doen, het stuurt/remt/ en rijdt als een dweil. Strak op de weg liggen? Er naast ja… Rechtdoor en in de binnenstad is het prima te doen hoor maar sportief rijden is gewoonweg eng..
wat is die wiesmann mooi …
@lelijk eendje: het gaat hier om de concentratie, alles tegelijk op één (mooie) dag op één plek.
Als je naar de kentekens kijkt zie je dat er maar twee daadwerkelijk uit D’dorf komen.
OT: altijd leuk om te lezen.
…em mooi om te zien.
@Lelijk eendje: maak er dan eens een mooie foto van en post hem hier! Of op AutoJunk…
Van deze compacte en dynamische sportauto zijn er al ruim tienduizend rond, en dat worden er alleen nog maar méér aangezien ze niet zo goed fikken als een 458, en eveneens lang niet zo vaak aan gort worden gereden de Carrera GT.

Althans, bijna uniek, want in Blackppol worden auto’s gebouwd die vergelijkbaar zijn, en een Morgan zit er ook niet heel erg ver vanaf.


Volgens mij kwam ik ergens nog een fout tegen.
een vriend van mij heeft een crossblade in zijn garage staan. in een klein dorpje
in Blackpool wordt niet zoveel meer gebouwd hooor,. helaas
Juist, doe mij die wiesmann maar, wat een bak! En de GT natuurlijk :)
God wat is ie mooi de carrera GT…
En die wiesmann mag er ook zijn!
Die 2 gasten zitten in die smart of ze zijn king of the world, losers. Meest dwaze auto ooit..
Die Carrera Gt is echt wel mooi… maar het mooiste aan de wagen is het geluid datie maakt ;)
Verder is die Wiesmann ook echt wel een mooie wagen en redelijk bijzonder…
Het begon ooit met zescilinders, maar ruim vijf jaar geleden werd BMW’s 4,8 liter V8 in de auto geïntroduceerd. Inmiddels zijn we alweer gewend aan de MF5, een Wiesmann met 5,0 liter V10 zoals in de M5 te vinden is.

Dit word verteld als een nieuwtje dat er een v10 in ligt.
Dit is oud nieuws aangezien hij al niet meer geleverd wordt met deze motor.
zo super vind ik die cars ook niet hoor ,ik zie zelfs niets waar je een trekhaak kunt op plaatsen.
misschien die masirati? maar ook die zuipt tegen de sterren op zeker naar de 18-20 l
Wiesmann graag
Carrera gt voor mij, wat een droomwagen!
Ik heb zelf zo’n Smart Crossblade gespot!
http://www.autojunk.nl/2010/06/smart-crossblade-3

dat was wel een nederlandse!

verder, hele mooie lijst! blijf toch altijd wel een zwak hebben voor de Lamborghini Spider als het gaat om autos in dit lijstje..

zelf zou ik als geld geen rol speelde wel wat anders uit zoeken! zoals een Lp640 spider, maar dat ter zijde!

Erg leuke spots Appeltje! ;)
BTW: ik heb zelf ook ooit eens zon Wiesman gespot, maar nooit online gezet.
Als iemand hier op zit te wachten?? laat het maar weten!
@appeltje: 1e foto en laatste van de AC cobra:
Mensen schijnen je al te kennen daar zie ik :
Achh neinnnn wheeer der appeltje aus Holland ! :)
Ik bedoel natuurlijk de 1e van de Porsche GT.
Leuk stuk :D
Alleen het is een Maserati Gransport ipv Grandsport. Zonder D dus
die Crossblade en Prowler zijn echt zo gaaf! En dan die CGT ook!
Carrera GT :D !!! WUNDERBAR !
@Bohica

Welles! Op hun eigen website staat dat ze de MF3, MF4 en MF5 aanbieden, kijk zelf maar op http://www.wiesmann.com/.
Mocht het toch niet waar zijn, dan is het wel vreemd dat dit juist op hun eigen website verkeerd staat.
@Appeltje: Ieder zijn mening, natuurlijk, maar laat ik toch even vermelden dat het “fantasieloos” grijs in feite ‘GT Silver’ is. Betekent niet zoveel, maar het is dé originele Porsche-kleur. Het betreft een grijs dat zich anders profileert al naargelang de lichtinval. Er zit ook een bijzonder subtiele roodtint in verwerkt die enkel naar buiten komt wanneer de zon er volgens een bepaalde scherpe hoek op invalt (bij zonsopgang of -ondergang). De kleur kan je reeds terugvinden op 356-modellen en geldt als een liefhebberskleur. Al staat het je natuurlijk vrij er jouw eigen opinie erover te hebben. Bij deze heb je althans toch de achtergrond.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0b/Porsche-356-speedster.jpg
Staan mooie dingen tussen, die Smart is echt wel heel geniaal :D
Fr€d€r!k_EE8
op die prowler zouden die zwarte bumpers eraf moeten,op wat trekt dat nu zo lelijke dingen??
Smart Crossblade is toch niet zoo zeldzaam wel ? Al paar keer tegengekomen hoor :)
Ik heb in Knokke ook een rijtje Smarts zonder portieren gezien, zie nu pas wat het is.
Ze devalueren wel snel die dingen..
Check deze dan. Porsche van de zaak bij nieuwe baan! http://bit.ly/bPvUPv

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).