Meer details en foto’s van de Ariel Atom V8

Auteur: , 80 Reacties

We weten al een tijdje dat hij eraan zit te komen, maar nu weten we meer details. Een prijs bijvoorbeeld.

De Ariel Atom V8 komt er in twee uitvoeringen. Een 482 pk sterke “instapper” en een 507 pk sterke “race” versie. Die laatste zou in 2.3 seconden naar de honderd moeten schieten. Ik herhaal: de Ariel Atom V8 schiet van nul naar honderd in 2.3 seconden. Om doodleuk 2.1 seconde later de 160 aan te tikken. De topsnelheid zou op 322 kilometer per uur uitkomen. De Atom V8 is uitgerust met een sequentiële zesbak van Sadev, die het vermogen en de 16.500 toeren per minuut van de drieliter Hartley V8 (die oorspronkelijk uit twee Suzuki motorfietsblokken bestaat) naar de achterwielen moet brengen. De Pk/gewichtsverhouding komt voor de raceversie uit op 922 pk per 1000 kilo.

De double-wishbone vering van de Atom is volledig aangepast met Intrax dempers, remmen van Alcon X-Rated Toyo banden. De Atom moet 182.750 euro opbrengen, en dat is uiteraard exclusief belastingen. Wij gaan sparen voor één van de 25 units want de oude Atom zorgde er destijds al voor dat Wouter zich eventjes 12 jaar oud voelde.



80 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
ziet er gruwelijk uit!
een woord: gaaf!
Een horizontale vrije val waarna bij 300 km/h je hoofd van je romp wordt gerukt door de wind. Fantastisch!
tering wat een cijfers niet normaal meer zou wel een helmpie op doen anders sloopt deze versie helemaal je gezicht vraag het maar aan Jeremy. echt uber geil, ik durf wel te zeggen dat dit ding een nieuw record zet op het topgear circuit.
Wel eens een ritje in willen maken :)
Dit moet echt super hard naar de 100 gaan :D
je dood op wielen …
Wow dat is wel indrukwekkend allemaal. Geniaal speelgoed voor op het circuit!
Wow!.. 16500 RPM.. bruut! Ik weet niet of ik er in zou durven rijden… damn!
De Audi R15 heeft ongeveer 590 pk en weegt minimaal 900 kilo, dat is een pk/gewichtsverhouding die veel slechter is dan die van deze Atom. Ik weet niet of er 25 welvarenden zijn met de juiste rijkunsten voor deze auto.
@ZwerverRoodbaard
In 2.3 seconden toch?
Gaat dat nog een beetje de bocht om? Overgrote gedeelte van het gewicht rust op de achterwielen, dus ik kan me wel voorstellen dat het een keer mis kan gaan.

Dan toch liever een ‘normale’ Atom, dat gaat me al hard genoeg…
zaligggg waar moet ik tekenen
ik heb het gevoel dat we in de toekomst nog van die dingen gaan tegen komen maar dan extremer

eens zien wat lincoln van slechte commentaar hier op gaat hebben ;-p
O_o snel!!! Vraag me wel af hoe veel nut die ruitjes hebben…
182.750 euro excl. belastingen voor een paar aan elkaar gelaste buizen.

Dit is een “fun car”. Een auto waar je in het weekend mee op stap gaat, naar een circuit of een leuk bochtig weggetje ofzo. En daar betaal je dan 182.750 excl. belastingen voor.
Fun….car….

are u fucking kidding me?!
@Rick-dos: Je haalt de woorden uit mijn mond. Dat ding heeft brute specs maar zoveel geld voor een veredeld buizenframe (het motorblok en andere techniek daargelaten)vind ik toch iets teveel van het goede.
@Rick-dos:

Je hoeft het niet op een kenteken te zetten. Dat scheelt ook weer een beetje, als je toch alleen op het circuit rijdt met dat ding…

OT;

Een beetje overkill. Het was interessanter geweest, als men de Atom ‘gedownsized’ had. Bijvoorbeeld door een Hayabusha-motor in te bouwen!

Ik mis dan op de huidige markt; een klein, goedkoop scheurijzertje met een ‘normale’ motor (1.6/1.9 L motor) of zo).
Zeg maar een MX5 met hele grote ballen…
@FrankypankyV8:
wat mis je dan precies in een markt zo afgeladen met BEC’s (bike engined cars)?
http://www.pistonheads.com/sales/list.asp?s=141
@JanJansen:

Dank je voor de link, maar het is wel Brits. Immers doet de Britse RDW niet al te moeilijk.
En ik doelde niet per se op BEC’s…

Bovendien is de gros van het aanbod op je link zelfbouw.
Moet je zelf eens een laaggewicht met een scherpe motor (Honda VTEC) bouwen in Nederland. Tegen de tijd dat je de weg op mag, zijn je kleinkinderen al volwassen…
@FrankypankyV8:
Ach dat valt ook wel mee. Spyker heeft bijvoorbeeld al zijn auto’s eerst in Engeland op kenteken gezet om ze vervolgens in te voeren.
Zelf bouw ik een Caterham R500, officieel heeft die zo veel uitstoot dat je die niet eens op kenteken kan zetten in de EU … tenzij je het frame als R300 invoert ;-)
Neem een ding van me aan, laat je nooit afstompen door bureaucratie, het is jouw leven, niet die van een saaie ambtenaar die in zijn vrije tijd de douwe echbertspunten van zijn vrouw zit te tellen.
Haha, bij een stoplichtsprintje ka je zo een Veyron SS belachelijk maken… Klinkt leuk.
Wat een monster zeg!
peter - italia
iemand nog interesse in een nier en een long?
toch wel een bizar speeltje.. met voor mij een hoog hebbe gehalte.
Heeft hij nu schakelflippers en een koppeling (ik bedoel een pedaal) Of zit ik fout?
@Freude_am_Fahren:

Ja, het is een sequentiële dogbox die je met flippers kan bedienen, waarschijnlijk via een pneumatisch systeem. Voor wegrijden vanuit stilstand (en misschien ook voor terugschakelen) zul je nog altijd de koppeling moeten gebruiken.

@JH:

De RST-V8 is een compleet ander blok dan de H1V8 van Hartley, alhoewel het idee erachter (2 motorfiets blokken) hetzelfde is.
Een beetje te veel van het goede, een sterke 4 cilinder is ook goed genoeg.

Maar ben wel benieuwd naar de testen, vooral van Top Gear. ;)
integralechubasco
Ik ben benieuwd hoe het met de duurzaamheid van deze blokken zit. Met een ton is een normaal motorfiets blok al redelijk ver heen. En die draaien dan geen 16500 toeren. We’ll see. Het blijft m’n droomauto.
De (oude) ging al hard, zeker door de bochten en nou heeft deze er ook nog een spoiler bij gekregen.
Deze gaat vele records vestigen, let op mijn woorden.
2,3 seconden? Get outta here… For real?? Haalt dat ding 100 in de 1e dan? :o

En ze hebben wel ballen bij Ariel hoor… er zomaar even vanuit gaan dat er ergens 25 astronauten rondlopen die een kruiwagen geld over hebben voor die Hayabusa-skelter..
@Jesper: moet wel hè ! ;-). Top 232km/h, lijkt me zat voor zo’n open waggie. Hij is bijna net zo rap bij de 160km/h als de Veyron…dus kicken verzekerd !
Staat in mn AutoVisie agenda, gelijk mn droomauto, ik wil em!
Directer bij de Formule 1 auto kom je niet.
16500 toeren, wat heerlijk en zeker doortrekken tot 18000!! Om de week nieuwe zuigers, lol
@freude am fahren. “Een koppeling EN flippers?? Bedoel je met je naam niet met ‘plezier brommeren’? Misschien is je naam ‘Freude am mopedreiten’ beter!! Haha.
Is het niet een harley v8 ipv een hartly? Vette bak, wel born to be cliche maar ja.
Kanonnuh!!
Hier rijd je toch in als je levensmoe bent toch?
@ rfw1994
Het staat goed in het artikel. En het is Hartley, geen hartly. :)
Harley maakt nou niet echt 16rpm blokken, hartly zal wel een japans merk zijn die motorfiets motoren maakt.

Wel een bezope prijs trouwens, 2ton voor zo’n frame en motorblok. Kwa materiaal niet veel meer als 2 motorfietsen, dus na de ontwikkelingskosten zou het voor 30K ook wel gemaakt moeten kunnen worden lijkt mij.
En de “instapper” doet er wel 2,4 seconden over van 0-100 km/u? Ik weet niet of Wouter wel vol gas durft te geven in zo’n ding, mij niet gezien in ieder geval.

Die meneer Hartley maakt trouwens mooi spul met zeer grote precisie, ik meen me te kunnen herinneren dat zijn V8 oorspronkelijk een inhoud van 2,8 liter had. Is het blok nog verder opgeboord?
@ koos

Yep, opgeboord naar 3,0 liter.
Muuuhhh, die wil wel gaan!!!
Sinterklaas en Zwarte piet, willen jullie deze even onthouden voor 5 december?… 16.500 toeren per minuut… in een straatauto… Ö
tenminste een stuk beter dan dat afgezaagde VW en BMW blik
Als je op de website van Ariel leest dan gaat het om een door Russell Savory ontworpen 2.4 litre V8.
Kijk je op de website van Russel Savory dan blijkt dat de V8 gebouwd wordt door Mountune:
http://www.mountune.com/Racing/Engines/RST-V8
en daar gaat het om een vijfkleps cilinderkop dus zeker geen GSXR-koppen…
@JH:
Die v8 die je bedoelt is al eens door David Palatov in een Amerikaanse variant van de Atom gelepeld.
Dit is zijn website: http://dpcars.net/

Na wat ingelezen te hebben naar de Hartley V8 moet ik zeggen dat ik de motor eigenlijk juist weer mooi vind passen bij de Atom. Allemaal precisie werk. Zowel in de auto als in het blok. Het is een miniscuul blok vergeleken met andere motoren. Hij is kleiner dan het blok dat hij origineel moest vervangen. Een 2 liter 4 in lijn blok en tegelijkertijd een lager punt van zwaartekracht.
Het is erg interessant om in te lezen in het blok.

http://www.h1v8.com/page/page/1564765.htm
rock dos schreef…..

are u fucking

wat een koekebakker
intrax dus toch nog een beetje nederlandse glory
ik wil een test zien op autoblog! jemig, dik 16000tpm en 322km/h. wie durft dat in deze zeepkist met raketaandrijving??? en doei bugatti veyron. bij het verkeerslicht trek je die reus er compleet uit! ben wel benieuwd bij welke snelheid hij er weer voorkomt? zal wel dik voorbij de 250km/h zijn. wat een gaaaaaaf ding is dit. alleen jammer van dat vrij heftige prijskaartje. (alhoewel, voor wat hij je bied is het eigenlijk weer bespottelijk goedkoop!) maar anders had ik er wel 1 willen kopen.
De Atoms kun je tegenwoordig niet meer registeren op belgisch kenteken :( maargoed dit is een circuit-auto, op de openbare weg is dit zelfmoord!
Dit is gewoon een zotte wagen! Je kan het eigenlijk zelf geen wagen meer noemen… maar het is een fantastisch apparaat…. en toch gewoon enorm snel…
Wat een ding! Ik moet nog zien of het vermogen op de weg overgebracht kan worden. Het zal me niets verbazen als het een groot slipcircus wordt t/m de 5e versnelling, ook op een droog wegdek. Uiteraard zonder electronische vangnetten, dus er zullen heel wat in de berm eindigen. Maar tot die tijd “Britain rulez!”
@midasracer:
Dat vermogen op de weg brengen lukt wel, er is veel minder massa om op gang te brengen. Wel leuk als je dan opeens formule auto’s bijhoudt en voorbij rijdt:
http://dpcars.net/atomtst.mpg
Hebbe hebbe hebbe!!
nom de ju!
Die “normale” waar Wouter in gereden heeft staat te koop bij megasportscars in Lelystad
Het grappige is dat bij één van de laatste jaarlijkse Autocar 0-100(mph)-0 supertests, de n/a (ongeblazen) Atom sneller was dan de geblazen. En ver verwijderd van de 2,6 seconden naar de 60mph zoals opgegeven door de fabriek. Rara wat de de V8 voor tijden gaat noteren. 2,3s in dromenland.
Postscriptum: misschien tenzij je in de UK straatlegale (semi) slicks monteert met D.O.T. keurmerk monteert. Maar dat spul wordt aan deze kant van het water nooit gehomologeerd. In de UK kun je zelfs legaal met dragrace radiaaltjes en volle slicks waar wat reepjes uitgesneden zijn rondrijden. Iets waar Ultima met haar GTR ook alles vanaf weet….
check de site jongens, 10000 rpm
@molotov: 10.600 dan toch…

The engine is built for Ariel in the USA and features a dry sump, flat-plane crank and a ceramic-coated exhaust. Much of the technology used is derived from racing cars, and buyers will be able to choose whether to have their car in road or race trim. In road mode, the engine revs to 10,500rpm and develops 475bhp, while the race model makes 500bhp at 10,600rpm.

Couple that to the fact that the Atom V8 only weighs 550kg, and performance is seriously brisk. 0-62mph takes less than 2.3 seconds, with 100mph from rest taking just 5.4 seconds.


Read more: http://www.autoexpress.co.uk/news/autoexpressnews/256885/ariel_reveals_atom_v8.html#ixzz0yyYBsY4T
Stel je bent suicidaal, hebt veel geld en je wilt wat. Je spendeert al je geld aan zo’n setje “aaneegelaste buizen” en ploegt even door de muur van een woonhuis heen. Heb je beide doelen bereikt…
Een set oordoppen zal ook wel goed van pas komen…
Als 180 AB`s 1000 euro inleggen, kunnen we 2 dagen in het jaar Atom splitsen.
Dat is dan 500 euro per dag per persoon.
Stel dat de Atom het 10 jaar volhoud dan is het slechts 50 euro per dag.
Ik vind mijn eigen plan niet zo goed.
Toch maar weer m`n Ford Ka poetsen om boodschappen te doen.
@autoblog: hoe komen jullie erbij dat het een Hartley V8 is? Ariel schrijft op zijn website dat het een 5-klepper is “Developing over 500bhp at 10,000rpm the supercharged engine features all alloy construction, 5 valves per cylinder and a dry sump” (dus 40-klepper) terwijl de Hartley een 32-klepper is.
Volgens mij is het dus een RST-V8 van mountune:
http://www.mountune.com/Racing/Engines/RST-V8
@JanJansen: nee, Dennis Palatov heeft een Hartley V8 gebruikt:
http://www.h1v8.com/page/page/4595895.htm
@JH:

Sorry, maar je hebt het bij het verkeerde eind.. Het kan best dat er ook een Atom is met supercharged RST-V8, maar deze nieuwe uitvoering heeft toch echt de Hartley H1V8.

Hier is een foto van het blok van de nieuwe Atom V8:

http://www.supercars.net/carpics/4203/2008_Ariel_Atom500V82.jpg
(open in een nieuw venster voor hogere resolutie)

Je ziet duidelijk “H1 3.0 V8” op het typeplaatje staan. De RST-V8 is er niet eens in 3.0L uitvoering, er bestaan alleen 2.0L en 2.4L versies. Ook zit er geen supercharger op het blok, je kan duidelijk zien dat het hier om N/A gaat.

Vergelijk de vorige foto nu eens met de H1V8 op de Hartley website:
http://www.h1v8.com/i/engine%20gallery/105_assembled.jpg

Precies hetzelfde blok, op het typeplaatje na.

Hier zie je het blok nog eens vanuit een andere hoek, gemonteerd in de Atom:

http://www.evo.co.uk/images/front_picture_library_UK/dir_786/car_photo_393325_25.jpg

Dit lijkt toch niet op een RST-V8 blok? Die heeft een 90graden blokhoek, in plaats van de smallere 75graden van de H1V8 die je hier ziet. En waar is de supercharger waar je het over had? Die zit er niet.


Lijkt me duidelijk dus.
Ariel = Alles Rammelt In Eens Los…
Waarom zou hij in hemelsnaam 16.500 rpm doen als de toerenteller maar tot iets boven de 10.000 rpm gaat? Leek mij logisch dat dit een foutje moest zijn.
Leuk bericht maar er klopt geen hout van zoals blijkt
”Om doodleuk 2.1 seconde later de 160 aan te tikken”

Van 100 naar 160 in 2.1 seconden…. is er uberhaupt iets anders met 4 wielen die deze waarden neer kan zetten!?
@Mr GT2:
2.1 moet 3.1 zijn (5.4 totaal aldus de fabrikant) en neem deze getallen sowieso maar met een grote korrel zout (fabrieksopgaven van eerdere modellen van Ariel t.a.v. acceleratie waren ook vaak flink opgeklopt, wellicht gebaseerd op slicks/drag radiaaltjes).
Ter referentie, Road & Track zette ooit een Jaguar F1 met 800pk (ongeblazen, dus meer lineair) en *slicks* op de pijnbank en noteerde tot de 100km/u een beste tijd van 2,7 seconden.
Car and Driver deed hetzelfde met een Honda F1, waarbij Honda een tijd van 2,8s voor 0-60mph opgaf..
http://www.caranddriver.com/features/09q1/we_drive_a_honda_f1_car-sport/taste_of_a_rareified_world_page_4
Trek je conclusies.
Sorry maar als ik het fout heb dan heeft Ariel het zelf fout; ik lees op hun website:
http://www.arielatom.com/specs/atom-500-v8
“The 500 started life as a one off special project with RS Developments in 2007 and features the Russell Savory designed 2.4 litre V8 engine coupled to a 6 speed sequential Sadev gearbox. Developing over 500bhp at 10,000rpm the supercharged engine features all alloy construction, 5 valves per cylinder and a dry sump. The gearbox will have flatshift capability, a paddle gearchange with manual override as well as launch and traction controls.”
Dus supercharged (maar dat is voor de 500pk versie verhouden, de normale heeft minder) en 40-klepper;blijkbaar zijn de specs op de Ariel website niet up-to-date want in dat artikel van Evo.co.uk hebben ze het over de Hartley motor
@JH:

Daarom zei ik in m’n vorige post ook:

“Het kan best dat er ook een Atom is met supercharged RST-V8, maar deze nieuwe uitvoering heeft toch echt de Hartley H1V8.”

Info op die website is dus niet up to date. Overigens kijk jij op de Amerikaanse Ariel site. De officiële Engelse website is totaal anders: http://www.arielmotor.co.uk/
Vraag me nog steeds af hoe dat ding te besturen valt; weegt geen drol, maar al het gewicht aan boord ligt achterin. Kan me niet voorstellen dat het ook maar neigt naar 50/50 gewichtsverdeling… desalniettemin; damn!
kan je nagaan hoe knap die veyron dan is die is bijna net zo snel maar weegt wel een kilo of 1100 meer
UPDATE!: autocar heeft ermee gereden… 2,5 of sneller naar 60mph achten zij haalbaar!
http://www.autocar.co.uk/CarReviews/FirstDrives/Ariel-Atom-V8/252682/
ruim 850 pk per ton is vergelijkbaar met een GP2 auto…. en de bak schakelt in 0,05 of 0,02!! seconden
UPDATE!! Video van Autocar met de Ariel 3,0l V8

http://www.youtube.com/watch?v=p_nWmx648wM
En nu dan dan de echte beelden met geluid!

http://www.youtube.com/watch?v=4GVfFCH-7_c
leuk maar koop de oude ariel anton veel goedkoper en bijne even snel
Man man man, wat een kanon. Ik denk echt dat er weinig mensen zijn die al deze power op zo’n licht voertuig gecontroleerd op het asfalt kunnen leggen.

Maar als je het kan. Damn wat een lol.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).