Hennesey Ford Raptor APV, kanonnen wat een wagen!

Auteur: , 30 Reacties

Hoe Amerikaans wil je het hebben? Settel je voor een Amerikaans plakkertje op je Daewoo, moet het een bulderende klassieke slee zijn of is "meer is beter" je motto? Meer bepantsering, meer vermogen, meer laadruimte. Veel meer dan deze Ford SVT Raptor 'station' krijg je het niet.

Het begint natuurlijk allemaal met een Ford Raptor pickup. In dit geval de onlangs uitgekomen Supercrew. Standaard is die al voorzien van een heftige 411pk, 6.2 liter V8. Hennesey neemt daar uiteraard geen genoegen mee. Hennesey en Armored Performance Vehicles (APV) krikken het vermogen op naar 575pk en voorzien de (ex)pickup van enige bepantsering.

De 575pk’s worden verkregen door het toevoegen van een drukvuller. Laat het ‘supercharged’ je niet in de war brengen, we hebben hier te maken met twee turbo’s. Het is een enkele supercharger. Dat ook het koppel bij deze modificatie gebaat is laat zich raden. De turbo’s zorgen voor maximaal 640Nm bij 4800tpm, over bijna het hele toerenbereik is 600Nm beschikbaar.

Ondanks het sterk toegenomen gewicht van de auto, moeten de prestaties en wegligging verbeteren. Hij is nog niet helemaal af, daarom geen exacte specificaties.

Turbopowerrr!



30 reacties

WREED!, als ik moest kiezen had ik de pickup versie gedaan maarja
Wow, indrukwekkend.
Ik vond die Henessey Camaro ook al niet slecht.
wow, die bak kan direct bij het leger!
Eén woord: Gruwelijk!
In het zwart graag!
STOERRRRR!! Wel zonder die bak achterop graag.
Fantastische auto!!
De 575pk’s worden verkregen door het toevoegen van een drukvullers

dat klopt niet helemaal, een moet weg of de s
-edit: check, bedankt-

OT, vette bak maar laat de bepantsering maar weg en je mag hem in het zwart bij mij voor de deur zetten
WAT EEN BEEST!!!!!!!!!!!!!!!! Als het een dino was zou het een T-Rex zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
GE-WEL-DIG
en ik zou geen pick-up nemen
deze spreekt me meer aan
Niet te vergeten….Hoeveel kan deze bak trekken?
Ik denk dat dit beest 9 van de 10 keer gekocht word om een dikke boot/caravan/whatever te trekken, dus max trek gewicht is misschien ook intressant om te vermelden.
Weet je dat zeker van die twee turbo’s?
Op de site van Hennessey (scroll down naar featured videos) staat zowel een dyno test video van de VelociRaptor 575 Supercharged als van de VelociRaptor 600 Twin Turbo. De specs van de 575 vermelden een “Centrifugal Supercharger System”. http://www.hennesseyperformance.com/velociraptor575-mail-order.html
@MarkieS: wat Hennessey allemaal knutselt weet ik niet zeker, maar als je het filmpje bekijkt kan je de turbo’s zien.

Niet alleen zichtbaar in het begin, onder de kap, maar ook als het filmpje even draait. De auto gaat dan van het gas af en je ziet aan 2 kanten voorop rookwolkjes. De overdruk van de 2 turbo’s die geloosd wordt.
ckr geil!!
Lijkt wel iets voor in een nieuwe Jurassic Park film!
Nu is het zeker gedaan met Hummer!
Holy shit! Het is ideaal voor de berggat waar m’n ouders vandaan komen. Alleen 1 ding benzine kost in Türkije bijna 2 de liter :(.
*bijna 2 euro de liter.
Wel bruut, lomp, groot en cool.
net zoals ze tractors bouwden.
goedzo.
De auto in het filmpje heeft een supercharger. Het ding lijkt erg op een turbo omdat de compressorkant gelijk is aan een turbo, maar waar bij een turbo achter het slakkenhuis nog een schoepenwiel zou zitten zit er bij dit apparaat een aandrijfriem.
en dan hiermee naar zo’n miljeu-conventie rijden (denk Copenhagen) waar freaks op electra-scooters heenrijden. Jammie.
@ Alwood: Je hebt het helemaal mis.
Allereerst is er maar 1 rookwolkje van de blow-off valve. Ten tweede is er maar 1 unit te zien en niet 2.
Ten derde is wat je ziet geen turbo maar een Vortech centrifugale supercharger (zie het blauew typeplaatje bovenop de unit) die door een riem vanaf de voorkant van de motor vanaf de krukas wordt aangedreven.
Als je me 2 werkuren compenseert dan spring ik zodadelijk in de auto en rijdt ik er even langs (50 mijl enkeltje) voor een duidelijkere foto.
@ Markies: Je hebt het helemaal correct, de autoblog tekst is fout.
@Dinky_Toy: je hebt een punt. Er is inderdaad maar één rookwolkje. De riem zie ik alleen niet lopen. Voor een supercharger blijft het een aardig compact geheel. Maar na het zien van een aantal Roots-apparaten krijg je al snel een vertekend beeld.
De VelociRaptor 600 (yep 600hp dus…) 517 whp!
http://www.youtube.com/watch?v=dETvsMzx7C4
800hp doen ze ook! Yikes, is dat nog op de weg te houden?
Bij Hennessey zijn ze nog dommer dan ik al dacht. Een SVT moet toch niet meer getuned worden? En haha: 640 Nm voor een 6.2l BiTurbo is opmerkelijk laag!
“Ondanks dat hij (nog) zwaarder geworden is, moet de wegligging verbetert zijn” … eindelijk geen bladveren meer bedoelen ze?
Dit is gewoon bruut… als je deze op de weg tegenkomt ga je meteen langs de kant…
Heerlijk asociaal en bruut! :D

Normaal ben ik niet echt een fan van “Ami’s”.
Dit echter kan mij zeker bekoren. (Ook in deze kleurstelling).
Is Hennessey niet met twee “S”en?
Ik zou er graag een keer op schieten
Met een bazooka

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).