Abarth maakt 500C en Punto Evo sneller (160/180pk)

Auteur: , 31 Reacties

Eindelijk krijgen ook de Abarth 500C en Abarth Punto Evo de befaamde "Esseesse"-treatment. De lelijke Punto Evo wil je dan natuurlijk nog steeds niet, de 500C wordt met deze update zeker interessant.

Met 160pk is de 1100kg cabrio eindelijk snel genoeg. Zo snel dat niemand meer ziet wie er eigenlijk in dat gekke autootje zit. Er in rijden is onwijs leuk, speels en je behoudt nog net je rijbewijs, het klinkt goed, alleen van het ‘dames’-imago kom je echter niet zomaar af. Dat betekent dus: pruik en zonnebril in de auto leggen voor bij het tanken, of je rijdt er alleen mee als je vriendin hem net vol heeft gegooid.

De Abarth 500C “SS” krijgt 160pk en 230Nm, net zo veel als de 500. Daarmee rij je in 7,6 seconden naar de 100km/u (7,4s in de dichte). Serieus wind in je haren heb je op topsnelheid zeker, deze bedraagt 209km/u. Omdat het oor ook wat wil krijgt je een ‘Record Monza’ uitlaat. Boven de 4000 toeren moet die een extra lekker geluid geven.

De Abarth Punto Evo “SS” haalt uit dezelfde 1.4 Turbo Multiair zelfs 180pk en 270Nm. De sprint naar 100km/u duurt 7,5 seconden, een marginale verbetering.



31 reacties

In real life is die gefacelifte Punto verassend mooi. ;)
Klinkt leuk die extra PK’s, maar waarom ze de prachtige neus van de punto hebben vervangen door een stuk plastic blijft mij een raadsel….
Toch een leuk bakkie in die kleuren, de 500C..

Maar lijken me tikkie magere prestaties voor het gewicht/pk-verhouding..
De grote broer van de 300c…
waarom heeft de kleine minder pk uit hetzelfde blok???
Met die velgen, en met dat blok is de 500C wel een erg lekker karretje. Veel leuker dan een Polo GTI.
@rick,

Geen idee, maar zo licht er in de 500 ook een 5-bak en in de punto’s een 6-bak.
@mezelf,

ligt uiteraard.
je hebt toch ook standaard een flipperkastschakeling die niet lekker werkt of kan er ook een handbak gekozen worden?
@rick: De zuinige (veelverkochte) versies hebben flipperbakjes, de Abarths mag je gewoon handmatig doen.

@Jokkebrok: Grote broer? Fiat 500? ;)
@rick,

Ik weet niet of de 500 standaard flipperbak heeft, maar de punto volgens mij niet.
500c heeft standaard een flipperbak inderdaad, de gewone 500 een handbak. Dus doe mij die maar. :)

Punto Evo ziet er in het echt fantastisch uit, maar de meerwaarde van esseesse ontgaat me toch een beetje. Duur betaalde chiptuning. Enige voordeeltje is de garantie die je houdt, maar voor de 3k die je teveel betaald kun je dat risico wel lopen lijkt me.
Ik vind de abarth versie van de Punto evo mooier dan de oude ,maar standaard niet.:)
\Abarth blijft een mooie aanwinst. :D
Maar wanneer komt de 500c Abarth nou met een echte pook?
Hij heeft een tijdje in de Brandnew Stores gestaan. De 500’s stonden in 3 winkels. Ik had de Punto Evo. Ik vond het eerst ook niets, maar na een week bevalt hij erg goed. Hij rijdt ook prima, stevig autootje nog en hij is lekker stevig geveerd. In de Punto zit standaard een handbak met 6 verzetten.
De Punto heeft het Multi-air systeem, ik geloof dat de 500 dat niet heeft en dat daar het verschil in vermogen vandaan komt. Het zal ook met beschikbare ruimte te maken hebben, want in de Punto is het goed dicht gebouwd. Je kan een 500c winnen als je naar een dealer gaat en verteld wat het asociaalste is wat je ooit gedaan hebt in de auto.
Zo’n Punto Evo lijkt me een geschikt wagentje. Voor mij!
Beetje veel filmpjes van die Magneti Marelli Record Monza uitlaat op YouTube, deze maakt wel een lekkere pokkeherrie.
http://www.youtube.com/watch?v=EcgHq3U1Bjs
Altijd gaaf opgefokte kleine auto’s. Strak gedaan.
De Gazoo uitvoering van de toyota iQ is ook uber vet.
http://www.toyotaiq.nl/limited-edition-gazoo-racing-toyota-iq
doe mij die Punto maar, want die 500c is echt vreselijk om te zien
“Zo snel dat niemand meer ziet wie er eigenlijk in dat gekke autootje zit.”

:D
Adolf Van Oostende
@ MarkieS ,die uitlaat klinkt als een VW Golf2 GTD met demperloze uitlaat
@JoepeN,

De Abarths500 zijn haast niet te chippen, dit omdat de turbo al voor 90% van zijn vermogen staat te draaien. Het esse-esse pakket bestaat dan ook uit meerdere onderdelen:
– Andere Turbo
– Andere Injectors
– Andere Fuelrail
– Geperforeerde remschijven
– 18″ wielen ipv 17
– Verlagingsset

Al met al een nette aangeklede set. Nadeel wel is dat het pakket van 3750,- exclusief montage kosten is. Voor het monteren van de kit staan ongeveer 18 werkplaatsuren tegenover.
@jack_abarth: Dit was het geval bij de (oude) Grande Punto esseesse. Hierbij krijg je echt andere hardware. Bij de 500(c) en de Evo is het gewoon een kwestie van chippen.

Ik ‘verdenk’ Abarth ervan dat de 500 eigenlijk een teruggetunede versie heeft van de 150/155 pk T-jet motor uit de GPA, Mito en Bravo. Dat die met 160pk aan zijn maximum zit geloof ik wel, vandaar dat de GPA ss ook inderdaad veel hardware-aanpassingen had. Maar in principe levert exact hetzelfde motortje in de GPA, Mito, etc. 155pk.

Volgens mij heeft de nieuwe 1.4 Multi-air altijd een Garett ipv IHI turbo, die inderdaad een hoger vermogen kan leveren. Ze halen er dus eerst 5 pk vanaf (165 ipv 170 voor de Alfa’s) en vervolgens koop je er weer 15pk bij zodat je weer op het niveau van de oude esseesse zit.

Ik lees net wel dat je bij de nieuwe esseesse-kits ook Koni FSD dempers krijgt. Dan is het misschien toch wel interessant. Als ik het me goed herinner, hield je vroeger de oude dempers, en kreeg je alleen wat stijvere en kortere veren. Dan heb je dus een verschrikkelijk hard onderstel, zonder een echt beter weggedrag er voor terug te krijgen.
Wooohaa…
Vanaf morgen bij mij op de oprit.

Abarth 500C esseesse (kit komt eind sept)
Grigio/Grigio met rode accenten.

@Jack Abarth
De A500C krijgt geen grotere turbo. De GP-A wel.
Het blok van de A500C zit ook in de MiTo QV met 170pk, de 500 695 Tributo Ferrari heeft zelfs 180 pk

De 500 Abarth krijgt:
– Andere motorelectronica
– Andere remschijven/remblokken
– Andere veren (die ik niet laat monteren want die blijken echt ruk te zijn)
– De nodige ‘esseesse’ logo’s (motorafdekking, spiegels, achterklep)
– Ventielen met luchtruksensor/transmitter

Geruchten gaan dat ook de schakeltijden van de gerobotiseerde versnellingsbak korter worden (in geval van de A500C) en op het niveau van de 695 T.F. komen te liggen.
De Abarth 500C heeft standaard schakelflippers, Xenon en parkeersensoren. De bi-colore uitvoeringen heben enkel lederen bekleding.
@TweetyV6,

De wijzigingen die ik opnoemde zijn van de Punto. Ik had dat er alleen wel ff bij moeten melden.
dat geluid van het filmpje lijkt wel erg veel op een diesel of een grasmaaier…..
Die Punto EVO is standaard niet echt zo mooi, maar als Abarth is er niks mis mee. Dan zie je duidelijk dat de EVO ontworpen is als Abarth en vervolgens ontdaan van Abarth assecoires.

Ja mooi ding die Punto EVO Abarth! 8)
Had bijna een 500c 1.4 besteld omdat de verkoper van Fiat Preuninger in Iepenburg (NH) mij verzekerde dat er NOOIT een 500c Abath, laat staat een 500c esseesse zou komen… Dat geloofde ik dus niet en heb gewacht. Nu hij er wel is, ga ik hem dus daar NIET bestellen…
@Hoflander,

De verkoper heeft misschien wel ergens een punt, en dat is dat er bij hun nooit een 500c abarth zal staan ;)
Leuk leuk… Ik vind die Punto anders best wel mooi… heb 2 weken geleden zo’n nieuwe punto abarth gezien en ik vond het best wel een mooie wagen..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).