Elektrische Mitsubishi i-MiEV kost € 27.588 (ex BTW)

Auteur: , 37 Reacties

Over een goeie drie maanden wordt de i-MiEV bij de Nederlandse dealers geparkeerd. Inclusief belasting kost 'ie €32.830, maar aangezien elektrische autootjes hier met fikse kortingen de deur uit gaan, hoeven bedrijven geen BTW af te rekenen. Ook hoef je er geen bijtelling voor te betalen en is 'ie BPM-vrij. Opvallend is dat de i-MiEV is 1.962 euro goedkoper dan zijn tweelingbroer, de Citroen C-ZERO.

Deze auto heeft twee -bijna identieke- broertjes gekregen dankzij een driehoeksverhouding tussen PSA (Peugeot en Citroën) en Mitsubishi. Daaruit voort kwamen de Citroën C-ZERO en de Peugeot iOn. Een hoop hippe namen en geen van allen heeft een verbrandingsmotor aan boord. Dus wanneer je erg begaan bent met het milieu en zo, en een Fisker Karma te duur is, kan dit wellicht uitkomst bieden. De topsnelheid ligt om en nabij een illegale 130 km/u. Verder kan je er met vier volwassenen inzitten. Gezellig!

De i-MiEV haalt met een volle accu gemiddeld 150 km. De elektromotor levert een vermogen van 47 kW (64 pk) en het opladen van het accupakket duurt een uurtje of zeven, maar met een snel-laadpaal (die nog bijna nergens staat in NL) kan je de batterij voor 80% opladen in 30 minuten. Mitsubishi levert deze elektrocar met een standaard garantie van 3 jaar of 100.000 km. Op de elektrotechniek (waaronder de lithium-ion batterij) wordt 5 jaar of 100.000 km garantie gegeven. Op de autoshow van Parijs gaat ‘ie in première.



37 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
De ex-prijs lijkt me een logische keuze, de groep particuliere kopers kon wel eens vrij klein zijn.
nog altijd te duur voor een stadswagen ..
Kort geleden zou de i-miev nog 13000 euro duurder zijn dan de citroen. autoblog was weer aan het speculeren en het lijkt me wel netjes als dit nu zou worden toegegeven….
wat is ie lelijk
Voor 27588 heb je een auto van 64pk, waar je 150 km mee kunt rijden en die iedereen aanziet voor een Tata Nano? Ik ben bang dat er maar een handjevol van verkocht gaan worden.
Meneer_sander
@mashell: volgens mij willen ze hiermee alleen laten zien kijk wij kunnen het, en voor de rest niks.
hoeft hier dus zelfs door de particulier geen btw over betaald te worden? schandalig…
-edit: check!-
Tss had niet meer dan 20k moeten kosten
volgens mij ligt hier een vergelijkbaar marketingplan te wachten als bij de Smart.
Veel verkopen (althans, afzetten) om CO2 uitstoot over de gehele linie per merk te compenseren.
Het verlies per auto weegt waarschijnlijk bij bepaalde aantallen op tegen de CO2 boetes die de concerns kunnen krijgen.
Verwacht dan ook veel van dit soort karretjes met te grote reclame stickers…
Ik vind het weer een behoorde stap in de ontwikkeling naar de elektrificatie van een deel van de vervoersbehoefte.

De prijs is erg scherp, de auto lijkt net zo goed op eenverlengde Smart als op de Nano en binnen 30 minuten kunnen opladen voor een reis van 100-120km is voor 95% van de Nederlandse forensen meer dan voldoende.
Wat een koekblik, echt lelijk!!
ik heb erin gezeten. dit karretje is minder verkeerd dan verwacht. Kwalitatief niet slecht.
waarom moeten auto’s die de toekomst moeten verbeteren, er slecht(er) uit gaan zien? Verspeld niet veel goeds…
Half uurtje laden en dan 120 km kunnen rijden is niet eens slecht. Prima karretje voor stadsverkeer en woon-werkverkeer.

En nu nog een fatsoenlijke fullsize auto hiervoor. Kosten per km zullen wel 10x zo laag zijn als bij benzine verwacht ik.
@vitorio: bedrijven niet, want die vorderen het terug (of verrekenen het met te betalen btw). Particulieren natuurlijk wel.
@vitorio,

Dat staat er niet, er staat dat bedrijven dat niet hoeven. Maar wat autoblog volgens mij niet begrijpt is dat bedrijven dat nooit hoeven.
@jack_abarth: iedereen betaald BTW, ook bedrijven. Het enige verschil is dat bedrijven die BTW kunnen terugvorderen bij de belastingdienst. Particulieren kunnen dat uiteraard niet. Het maakt daarbij niet uit of je een i-MieV koopt of een Ferrari.
Nu nog een Tata Nano met vergelijkbare techniek en we hebben een winnaar.
ajuist, dat bedrijven dat niet hoeven is voor mij niks nieuws, maar een paar uur terug stond ‘bedrijven’ nog niet specifiek in de tekst.

@rutger, scherpe prijs? koop een panda voor 8000 euro en je hebt 24000 euro over voor je benzine, oftewel een goede 240.000 km, en dan zou je er van uit gaan dat stroom niks kost, en je ook niet na 150.000 de accu van de i-miev hoeft te vervangen of zo.. kan je ook nog eens met 5 minuten tanken 5-600 km rijden…
@vitorio: Scherp voor een electrische auto uiteraard!

@Reinier, zonnepanelen zal meer bedoeld zijn voor bijvoorbeeld radio en electrische systemen (stuurbekrachtiging) die je gebruikt tijdens het rijden, niet voor het opladen van de accu’s.

Het opladen van de accu’s kan snel als de infrastructuur toereikend is. Ik kan ook een opmerking maken over hoe lang het duurt om een 70 liter tank te zullen door een rietje. ;-)
Voor de mensen die het niet weten, het verrekenen werkt als volgt:

De belastingplichtige ondernemer kan de betaalde btw terugkrijgen van de fiscus. Meestal gebeurt dit door de ingehouden btw te verrekenen met btw die de ondernemer aan de fiscus moet afdragen. Als de terug te ontvangen btw groter uitvalt dan de af te dragen btw, keert de fiscus het verschil uit. Dit komt onder andere voor bij exporteurs, die binnen het land inkopen en daarbij btw betalen. Over de verkoop geldt bij export vaak een 0%-tarief (o.a. in Nederland en België) en dus krijgt de exporteur de betaalde btw terug van de fiscus.

Als een onderneming zowel belaste als vrijgestelde prestaties levert, wordt de voorbelasting naar rato van de omzet verrekend. Wanneer een ondernemer bijvoorbeeld per jaar € 100.000 ontvangt voor gegeven onderwijs (vrijgesteld) en € 200.000 voor bedrijfsadviezen (belast), kan hij de betaalde voorbelasting voor 2/3 deel verrekenen, omdat hij ook over 2/3 deel van zijn totale omzet btw heeft afgedragen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Omzetbelasting#Aftrek_van_voorbelasting
Te duur. Met elke KM die je rijd scheelt het in de brandstofprijs. Laat het 0.10 per KM schelen t.o.v benzine. Dan is er de meerprijs (+/-15000euro voor een gelijkwaardige benzine auto)er na 150000km uit. Dan hebben we het nog niet gehad over de onderhoudskosten. Na 100.000km zal de accu al een stuk minder zijn. Ook zal je thuis nog aanpassingen aan je enerienet moeten plegen, wil je tenminste een beetje snel opladen. Voor prive is dit dus alleen een optie voor diehard boomknuffelaar
voor 32.830 euries kan je een AUTO kopen …
In nog geen 32830 jaar!!
Een draak van een auto maar natuurlijk is de essentie dat het omslagpunt van benzineslurpende wagens naar electrische of waterstof aangedreven wagens bereikt zal worden. En dat is fantastisch nieuws. Want als de prijs van benzine en diesel ineens weer met 20 – 40 % stijgt dan staat heel het land weer op zijn kop. Deze wagens hebben daar geen last van. O ja via zonnepanelen kan u zelf electriciteit opwekken, kwestie van het rijden nog goedkoper te maken (zonder rekening te houden met de investeringen).
Och laten we de tweede krediet crisis nog even afwachten die binnen enige tijd zal losbreken en de wereldeconomie in de ban zal houden. Dat zou wel eens een serieuze steek worden voor alle zogenaamde premiummerken. Leve de alternatieve energie, het rijplezier komt wel vanzelf.
@ro: Zonnepanelen, dus dat betekent ’s avonds niet kunnen opladen. Overdag; Als de zon schijnt in nederland :? maar een normaal mens werkt overdag. Topgear had een tijdje geleden een aflevering met de Tesla. Weet je hoelang het duurde voordat de auto was opgeladen met Wind-energie (veel hoger rendement als zonne-energie)? Dat duurde ongeveer 4 dagen volgens mij. Ik denk dat dit nooit een oplossing zal zijn voor de hedendaagse mens. Voor de bejaarden is het wel misschien een oplossing, maar dan moet onder een bejaarden complex wel een gigantische trafo komen te staan voor al die i-miev’s die opgeladen moeten worden.
€ 27.588 is echt te duur voor dit schijt hok op wielen, ik vind 2,000 euro al te veel voor deze auto
Dan is er nu dus echt geen reden meer over om de C-Zero of iOn te kopen. De instanties die al besteld hebben zullen zich eens flink op de kop krabben.
@robbie,

Zoals het artikel omschrijft lijkt het erop dat bedrijven een vrijstelling krijgen op BTW. Maar die kosten hadden ze al niet omdat het teruggevraagd kan worden. Oftewel broekzakje-vestzakje.
En over een uur de rijtest online? (:
Voor dat geld koop ik wel een andere auto.
Ik snap dat prijsverschil tussen deze 3 dezelfde broodtrommels niet. Het zijn toch gewoon 1 en dezelfde auto??? :?
Hier in Spanje (omgeving Altea) heb ik hem een paar keer zien rijden, waarschijnlijk een testversie/prototype
Ik vond hem wel heel erg smal.
Niet direct mijn keuze alhoewel opladen via een zonnepaneel, zon genoeg hier.
wat slechts 27.588 euro dit is ideaal :D ik zocht net een prachtige design auto met een sportive wagen! Ik koop hem direct, het hoge bedrag is probleem Ik ben namelijk net milionair geworden, de prins van Nigera is gestorven en heeft alles overgelaten aan zijn contact persoon en die gaat alles met mij delen! :D
Verdringt de Prius van plaats 1 op de lijst van CO2 onzin maatregelen. Maar dit ding heeft wel het voordeel dat de werkelijke CO2 uitstoot een pietsje lager is dan alternatieven, zelfs als je stroom=CO2 meetelt.
Waarom zou je dan voor de andere gaan als deze net zo duur is en gewoon praktisch dezelfde wagen is? ….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).