De HSV Commodore is opgefrist!

Auteur: , 33 Reacties

Een onderbelicht autootje op Autoblog: de Commodore van HSV (Holden Special Vehicles). Deze is nu hier en daar wat bijgepunt, dus reden genoeg om jullie wat info & plaatjes voor te schotelen van deze V8-powered sedan uit Australië.

De Holden Commodore -ook wel bekend als de Vauxhall VXR8– krijgt zijn peekaa’s van een lekkere 6.2L LS3 achtpitter uit de GM-stal (430 pk en 550 Nm). Brute kracht in een brute wagen, daar kunnen we altijd wel enthousiast van worden. Om deze geweldenaar wat te moderniseren hebben ze ‘m een aantal leuke gadgets meegegeven. Zoals een touchscreen in het dash, die kan worden gebruikt als ‘racecomputer’ om g-krachten, laptimes en meer van dat soort circuit-info te monitoren. Ook gaaf: er zijn Australische racetracks in opgenomen, zodat je met behulp van de ingebouwde GPS gedetailleerde info tevoorschijn kan toveren. Uiteraard is-ie ook gewoon te gebruiken als navigatie.

De gefacelifte modellen zijn omgedoopt tot E-Series 3 en kunnen ook worden uitgerust met een LPI-systeem. Uitzondering is de ClubSport R8 Tourer, die drinkt enkel en alleen benzine. Het uiterlijk is vrijwel ongewijzigd gebleven. Er komt alleen een andere spoiler (voor de sedans) en wat nieuwe eindpijpjes op. Verder brengt HSV een speciale “20 Years of Maloo” versie op de markt (deze foto). Wij noemen het gewoon een pickup. In september gaan ze in de verkoop, maar de kans dat je ze ook hier tegen gaat komen is heel klein. (via Carscoop)



33 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Vette auto, maar die “pickup wannabe” ziet er niet uit!
@Bumer: Dat is een Ute, een erkende carrosserievorm.

On topic: jammer dat deze spirituele opvolger van de Omega nooit hier heen is gekomen. Maar goed, dit haalt natuurlijk niet de verfijning van bijvoorbeeld de Insignia. Niet qua moderne techniek, niet qua afwerking, niet qua hedendaagse styling.
@Jochempie: Dat maakt het echter wel een auto die ik zou willen rijden…
lijkt net alsof hij door een tuner onderhanden is genomen… niet echt smaakvol…
kan je ook lhd krijgen als je wat zoekt hij noemt enkel anders omgerekend 45000€
kan je ook lhd krijgen als je wat zoekt hij noemt enkel anders omgerekend 45000€


http://www.chevrolet.co.za/vehicles/view_all_vehicles/cars/lumina_sedan/index.html
Ute’s zijn de max… als ze Australisch zijn tenminste.

http://i36.tinypic.com/x10m00.jpg
Ik vind die Power Pick Up zo vet, je rijdt een Aston er zo uit.
Oei, lekker! Wat kost zoiets nou in Nederland (inclusief BTW en BMP etc)?
@ Atenza

Mee eens, dat is veel smaakvoller, al zou ik m alsnog in paars of kawasakigroen nemen. Het is per slot van rekening een moderne muscle car;).
DGB gehalte op het nieuwste model (incl. ledjes) is erg hoog.
Teveel plastic. Doe mij dan maar de FPV GTP, de tegenhanger van Ford zeg maar. Iets netter, maar met net zoveel fun.
Doe mij maar in utility vorm.
Heel erg lelijk apparaat!
moet ook ff opelversie van komen
bmw grill?
@ Atenza,

je hebt helemaal gelijk. Doe mij die maar. Wanneer gaan we importeren!? ;-)
Misschien wel wat jammer dat het stuur aan de andere kant zit. Beetje lastig als je alleen een parkeergarage in moet rijden :D

In mijn tijd in Nieuw Zeeland heel wat Utes gezien. Leuke auto’s en reden best lekker. Ongekend laadvermogen, maar goed, maar 2 zitplaatsen.
in de juiste kleur is het best een vette wagen. jamer van de RHD
Foei-lelijk!

De eerste was leuk… een V8 in een Opel Omega/Vauxhall Carlton/VXR8. Leuk en vooral niet serieus. Had bij een eenmalige actie moeten blijven net als de Lotus Omega.
@Tinus: de eerste? De eerste die jij kent wellicht… de Holden Commdore heeft altijd al een snelle (v8) versie gehad… sinds de jaren… 60?
@ Woody. Haha.. dan is het de eerste die ik ken kennelijk! Het begon bij mijn weten een beetje met de Lotus Omega. Nooit te oud om te leren.

Maar tis wel een lelijk ding 8)
@Tinus: overigens was Opel eerder met het gebruik van de naam Commodore In 1967 http://nl.wikipedia.org/wiki/Opel_Commodore

De naam Monaro is ook al oud…sinds 1968
http://en.wikipedia.org/wiki/Holden_Monaro
Beetje Verward
Dus de naam Commodore gebruiken ze nog steeds in GM kringen.
Dit geval lijkt inderdaad heel veel op de goeie ouwe Opel Commodore (GS). Dat vond je vroeger echt de top.
@Beetje Verward: Holden gebruikt de naam sinds 1978
http://en.wikipedia.org/wiki/Holden_Commodore
Ranziger dan oooooooit!
toch wel beter dan de ZOVEELSTE audi …
interieur ziet er goed uit!
de rest is niet mijn ding, maar de auto helemaal afkraken? nee, hij is goed genoeg om dat niet te doen
Bloody Hell snelle auto en volgens Top Gear ook nog een errug goeie…maar in Nederland bijna niet te krijgen..?!
ik ben nu voor me werk in australië maar wat een dikke autos rijden hier, dikke holdens en zelfs dikke fords. allemaal 8 cilinders derin!!!
Ik vind de vorige Holden HSV’s veel mooier en stijlvoller. Hier zijn net iets te veel verschillende design elementen door elkaar gebruikt.
Maar het blijft een prachtige en snelle bak voor een meer dan redelijke prijs.
Niet gek dat je in Australië zoveel van deze Holdens ziet met een v8 erin met toch gauw al rond 400pk.
Vind dit ook niet mooi meer! Als het niet om het geld ging, zou ik niet terug gaan naar een andere uitvoering, maar wel naar de huidige versie.

Veel mooier toch?!
http://media.nextautos.com/wp-content/uploads/2006/08/HSV-GTS-f-3-4.jpg
@jeroen: ja, een V6 is hier een instapmodel voor P-platers en een 4 cylinder per definitie een boodschappenauto (behalve indien Impreza WRX). deze otoos (ook de plastic gespoilerde opgevoerde V8 versies) in sedan, single en dual cab ute zie je hier aan de lopende band.
oh ja: een nieuwe Maloo koop je hier vanaf ongeveer AUD 55.000; de V8 sedan als hierboven begint op 62.000. niet beroerd voor wat ze leveren, als je een V8 zoekt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).