Onderzoek: duur parkeren heeft beperkt effect

Auteur: , 16 Reacties

Om maar even een open deur in te trappen. De Nederlandse automobilist is voor een besparing van een paar euro parkeergeld niet bereid om een paar blokjes om te lopen. Pas als de besparing rond de vijf euro of hoger ligt zijn we bereid om een kwartiertje de benenwagen te nemen.

Dit is de uitkomst van een consumentenonderzoek van Vexpan, het platform voor parkeren in Nederland (ja, dat bestaat). Bij een besparing van een euro wil slechts twintig procent omlopen. Gaan we naar twee euro, dan loopt veertig procent van de automobilisten een stukje verder. Voor vijf euro besparing zet maar liefst 83 procent van de automobilisten zijn auto op een goedkoper plekje. Ook de bereidheid het openbaar vervoer te nemen neemt toe naarmate er meer moet worden betaald voor een parkeerplaats.

Wat ik me nu afvraag is wat voor mensen er geinterviewd zijn voor dit onderzoek. Het maakt nogal een verschil of je dagjesmensen die gezellig naar Artis gaan in het weekend interviewt, of de meer zakelijke rijder die voor zijn werk regelmatig in het dure stadscentrum moet zijn.

Tot slot is het natuurlijk ook een psychologische kwestie of je bereid bent duur te parkeren of niet. Zie het zoals een roker het ziet: als je begint met roken, en de prijs van een pakje sigaretten is 5 euro, dan zeggen veel mensen dat ze absoluut stoppen als de prijs bijvoorbeeld verdubbelt. Helaas verhoogt de overheid de prijzen steeds een heel klein beetje, waardoor de rokers blijven roken totdat de prijs van 10 euro per pakje bereikt is. Zo is het ook met parkeren: steeds een beetje bij het tarief, en de mensen bokken minder. Bovendien dient het gemak de mens, en zal je niet snel voor een euro jezelf in het zweet lopen. (via: Telegraaf)



16 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Dus advies aan gemeenten: in een keer verdubbelen die tarieven!
gewoon weer voor het geld! ze willen toch dat we stoppen met roken? nou maak een pakje 20 euro en 80% gaat er alles aan doen om te stoppen. maar nee ze maken het (NET ALS BIJ DE AUTO’S) zo duur dat we het nog nét kopen, zodat zij er het meest winst op maken.
Geert Schoots
Er zit pas een echt groot verschil wanneer je mensen vraagt of ze moeite willen doen om anders ergens gratis te staan. Het verschil tussen drie of twee euro per uur is niet zo groot maar die tussen één cent of helemaal niks is dat wel.
Vorig jaar: Parkeren kostte bij mij in de straat 2 euro/uur en was tot 7 uur. Bezoek kwam, parkeerde, gooide wat in de automaat en ging ’s avonds weer weg. Nu kost het 3 euro per uur en is het tot 9 uur. Bezoek komt. Belt aan. Laat de motor stationair draaien, laadt de boel uit (zus met 3 kids en veel troep). We rijden met 2 auto’s (koude start, lekker voor het milieu) de stad uit en met eentje (met vergunning) weer terug. ’s avonds vice versa. Het zou voor het milieu zijn, wordt er nu minder uitgestoten dan vorig jaar?
Het is wel goedkoper geworden op deze manier :-)
duh mensen moeten toch parkeren heel simpel
captain obvious strikes again
@Geert Schoots: dat is niet waar. Kijk bijvoorbeeld naar de rand van Amsterdam op veel plekken: daar betaal je de eerste 3 uur 10 ct/uur. Dat is onhandig, maar als je een tegoed van 20 euro op je chipknip hebt staan kun je daar vrij lang op teren hoor…

@drivingmenny: klinkt alsof je zo wel een stuk meer geld uitgeeft aan benzine. Amsterdam in- en uitrijden kost ook wel een sloot aan brandstof met al die stoplichten etc.

Verder: dagjesmensen gaan volgens mij vaak al met de trein, en tja, die ene keer dan toch maar 4 euro per uur betalen in Q-park Museumplein neem je er dan wel bij (7 uur en 1 minuut parkeren voor 32 euro, tja).

Ondernemers en (bezoek van) bewoners hebben er het meeste last van, maar het lijkt er nu op dat ze al over een soort drempel heen zijn waar het geen verschil meer uitmaakt qua hoe veel auto’s er nog staan… Het maakt de stad er in ieder geval niet echt bereikbaarder van en maakt gewoon weinig uit nu we al over die drempel heen zijn.
Svenska Aeroplan AB
Al maak je parkeren 15 euro per uur, die parkeergarages staan toch wel altijd vol…
@Sorcerer: Dagkaart kost 22 euro. Daar kan ik best wel wat caminggas voor in de auto gooien :-)
Hmm, heeft beperkt effect. Dat is zoiets als “haalt niet helemaal niks uit” of “hoge parkeertarieven hebben nog een mogelijke bijwerking”… leuk, duur vooral, ik gooi wel een fiets achterin de auto.
En dan rijd je gewoon 20 km naar een plaats waar je hetzelfde kunt krijgen, maar waar je wel gratis kunt parkeren.
Prijselasticiteit noemen we dat….en dat weten de ‘experts’ van het parkeermanagement natuurlijk ook…evenals de bromsnorren die staan te flitsen, of de overheid die rokertjes en drank duurder maken. Schooiers bovenste plank.
“heeft beperkt effect”…

De zakken van de mensen worden uitgeschud. Ik vind dat toch wel een wreed negatief effect.

Een collega van mij zegt vaak: “Er is maar 1 iets nodig om de mensen in opstand te krijgen. De euro afschaffen. Alles terug in frank (voor de meesten hier dus gulden). Dan zouden de mensen ècht zien hoe duur alles is geworden.”

Ik vrees dat hij gelijk heeft. Het verschil tussen 2 en 3 euro lijkt veel minder, of is op z’n minst minder opvallend, dan het verschil tussen 80 en 120 frank.
Tip om geen geld te betalen voor parkeren en als je niet wil of kan lopen. Pas de truc van don toe (pattent al aangevraagd en geacepteerd) Doe een scootmobiel in je kofferbak (zo,n opvouwbare) en et voila je hoeft niet te lopen!! en het is lekker parkeren niet betalen!! En wat nu de scootmobiel heeft wellicht een paar duiten gekost maar die heb je in een maand (sarcasme) weer terugverdient!! Nog een truc invalideauto,s mogen parkeren waar ze willen op de stoep overal. Koop zo,n ding is droog warm en parkeer gewoon IN de stad! sterker nog je mag er mee rijden in de stad!! Niet in de winkels natuurlijk. Kies je optie!! Bedankjes ontvang ik graag!
Don,

Bedankt :-s

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).