De Duitsers hebben een E-cabrio, 3-cabrio en A5, Volvo heeft de C70. De 9-3 valt dan toch net buiten de boot. Hoog tijd voor Saab om met een grotere cabrio te komen.
De 9-5 carrosserie leent zich prima voor wat zaag- en slijpwerk. De 9-5 is al geen lelijke auto, maak je er een tweedeurs van dan lijkt de auto nog wat sportiever. Verder is de neus van de 9-5 toch een stuk beter gestileerd dan het vooraanzicht van de Volvo C70. Tot zij een C60 introduceren kies je gewoon geen Volvo op het uiterlijk.
Met een grotere cabrio zouden ze meteen een V6 kunnen gaan leveren. Cabrio’s forenzen toch een stuk minder en zijn meer gericht op rijplezier. Dan ben je niet op zoek naar een diesel, maar een smeuïg benzine-blok. Voor het beperkte aantal kilometers maakt de brandstofprijs ook weinig uit.
Het blijft toekomstmuziek, Saab is momenteel druk bezig met kleine modellen. Een nieuwe 9-3 en 9-1 moeten de verkopen op niveau gaan trekken, daarna komt de tijd voor extra luxe modellen. (bron: saabsunited.com)
Ziet er erg goed uit!
Saab cabrio altijd mooi gevonden, en deze zet de lijn voor. Mooie bak hoor.
tis een fotosoep, niet dat het slecht uit ziet. Met een gunstige prijs snoept saab nog eens klanten weg bij de duitse trio
wauw lekker!
Lijkt op een Sebring, niet op een Saab. De overhang achteraan is te groot om een Saab cabrio te kunnen zijn. Het zit overigens niet in de pijplijn, dus dream on, en laat het auto-ontwerpen over aan mensen die er wel wat van kunnen.
Dit is héél dik..
Laat maar komen!
Forensen schrijf je met een ‘z’ en is geen werkwoord maar een substantief.
Verder is een cabrio net zo goed voor woon-werkverkeer als elke andere personenauto.
-edit: check, bedankt-
@Fortuna: Zelfs met een ‘z’ is het geen werkwoord!
@Fortuna: niet? Volgens mij wel.
Mooi van Saab! Ik zeg doen!
@ Bara….
Behoorlijk negatief joh, met het verkeerde been uit bed gestapt!!? En hoe weet je in vredesnaam dat dit niet in de pijplijn zit??
OT: mooie bak!! Maken dat ding
woow, héél erg nice.
ben nooit echt helemaal een saab-man geweest, maar dit doet ‘m wel hoor!
Ziet er veel beter uit dan de merc!
ziet er vet uit! de velgen alleen zijn al een reden om de auto te kopen=P
mooie cabrio!
Very nice!
Na de 3 coupé de mooiste der uit.
Hoe kon Mercedes zo’n lelijk gedrocht maken? De Audi is ook 3x niks, en van die Volvo ben ik geen fan.
Mooie velgen, en strak design.
Ligt het aan mij of klopt jullie opsomming niet?
Naar mijn idee verhouden de modellen als volgt tot elkaar:
E / S80 / 5-serie / A6
C / S60 / 3-serie / A4/A5 (A5 cabrio was vroeger niet voor niets A4)
De Saab 9-5 Gaat in het rijtje van E / S80 / 5-serie / A6.
De 9-3 gaat in het rijtje van C / S60 / 3-serie / A4.
Of zit ik er nu helemaal naast?
Hey Autoblog, doe eens niet zo geenstijl!
@ King: geen verkeerde been, maar ik vind het niet “des Saabs”. Het sluit op geen enkele manier aan bij de vormentaal die Saab hanteert – noch historisch, noch actueel. Het enige dat deze fotobewerking bewijst is dat de auteur met Photoshop overweg kan. En van Photoshop-bewerkingen heb ik zo langzamerhand m’n buik vol, het nieuwe is er intussen wel van af en verder hebben ze geen enkele meerwaarde. In dit geval is de waarde zelfs nog lager, omdat Saab geen 9-5 Cabrio in de planning heeft staan. De planning is welbekend, want ze is openbaar gemaakt toen VM Saab heeft overgenomen. Voor de 9-5 is er een Sedan en een Estate gepland. De Sedan is er al, de Estate verschijnt in de loop van volgend jaar. Voor een Cabrio op basis van de 9-5 zijn geen fondsen voorzien, dus als ze die willen maken moeten ze eerst die fondsen zien te vinden. En Saab is weliswaar bezig met nieuw kapitaal, maar dan voor het model onder de 9-3 (de “kleine” Saab). Een prent als deze posten heeft dus, nogmaals, nul zero noppes waarde. Als ze dan toch willen speculeren, laat ze het dan doen over wat Castriota aan het bekokstoven is voor de nieuwe 9-3. Een modellijn waarvoor wél een cabrio voorzien is. Dan heeft dit soort van speculaties toch nog érgens een zwijm van zin.
Ehm, in de vorige post moet “zwijm” natuurlijk “zweem” zijn. Duh!
Ziet er eigenlijk best nog goed uit.. maar ik denk niet dat deze er ooit zal gaan komen :)
Zonder kap ziet de achterkant er best gaaf uit!
wow.. echt mooi
Nou, raar stukje hoor!
De 9-3 is groter dan de C70, 3-serie en A5 cabriolet, dus je verhaal slaat echt nergens op. De E-klasse weet ik niet echt.
De Cabriolet is natuurlijk wel altijd een belangrijk model voor Saab. Tot de ellende begon was Saab 21 jaar marktleider in het luxe segment, dus een Cabrio kun je wel aan e overlaten!
PS: dit wordt de volgende 9-3 Cabrio, vind ik persoonlijk nog een stukje mooier!
@ AB.nl:”nogmaals de vraag: we kunnen dus geen foto’s meer embedden????
Dan maar zo, klikkerdeklik: http://www.carblog.co.za/wp-content/uploads/2008/09/saab_9-x_air_concept-3.jpg
Weinig woorden aan vuil maken,DIE MOET ER GEWOON KOMEN!!!
@Chrizz: Ik dacht hetzelfde.
@Svenska Aeroplan AB: Hij zal wellicht wat trekjes ervan hebben, maar ik denk eigenlijk niet dat Saab met zo’n onconventionele cabrio komt. Ik denk eerder dat ze het bij een klassieker gelijnd model houden.
liever een e-klasse cabrio..
en als het op de sedan gebaseerd wordt , is het te lang?
@ Citrofiel: ik denk het ook niet… ik weet het zeker!
;)
@Svenska Aeroplan AB: Wat lul je dan met je “dit wordt de volgende 9-3 Cabrio”! :P
Hoe dan ook, Saab Cabrio’s zijn cool. ;)
@Svenska: ik betwijfel of de Air de dadendrang van Castriota overleeft. Dat ze er delen van zullen overnemen, daar twijfel ik niet aan. Het daksysteem bvb. Maar wat bodypaneling betreft, denk ik dat er nog behoorlijk wat zal wijzigen.
Zeg, saab is geen onderdeel meer van GM…. hoog tijd om af te stappen van die vreselijke Dame Edna uitstraling. Tijd voor een nieuw neusje waarmee deze caab toch wel weer heel fraai zou kunnen zijn!
Lijkt mij een slimme zet. Ruime Zweedse cabrio’s verkopen namelijk als een malle. Voor Volo iets minder goed nieuws.
Laat ze nou maar eerst met een mooie 93 hatchback en coupe komen.. mooie impressie hoewel een photoshop op basis van een foto van de zijkant wel wat simpeltjes is
@ Rare Bara
niet des saabs? Gast, het is een gewone 9-5 alleen 2 deuren minder en een dakie. Volgens mij blijft er genoeg saab over..
@Daveee: ’t is niet omdat je een dak er af haalt en twee deuren wegshopt, dat je plots een cabrio hebt. Kijk maar eens naar de verschillen tussen pakweg een 3 coupé en een 3 cabrio. Of een A5 en A5 cabrio. Er is echt wel meer voor nodig om een goede cabrio te ontwerpen dan gewoon wat deeltjes weggummen. Wat ook meteen de reden is waarom voor de huidige 9-3 al vanaf dag 1 een cabrio-variant mee werd ontworpen. Deze fotoshop van de 9-5 is zo verschrikkelijk ad hoc, het is om bij te grienen hoe weinig balans er in het ontwerp zit.
Ik denk dat de Lexus IS 250 cabrio meteen in dat rijtje van concurrenten mag plaatsnemen!
Ik vind de achterkant wel iets weghebben van een Aston Martin eigenlijk.
Maar, tis een Saab, tis prachtig!
Niet mijn ding de cabrio. Ik heb deze er maar uitgepikt.
Wat bevalt me niet zo.
Dat is een linnen dak
Dat is dat een auto ontwerp uit het verband word getrokken
Meestal altijd maar twee portieren
Of er is een te dikke kont
Het weer in veel landen ongeschikt is voor een zonnen auto voor …. zonnebank types die veel op een Golfbaan bivakkeren
Torsie stijfheid is belabberd
Je moet er van houden denk ik zo
Ben al aan mijn tweede 9-3 cabrio en ben nog steeds zeer enthousiast. Zou graag een luxe versie van de 9-5 met een V6 als cabrio rijden. Leuker dan BMW en MERCEDES, een ietsje meer excentriek toch . . .