Er komt tóch nog een Audi S1

Auteur: , 52 Reacties

Gisteren lanceerde Audi de A1 1.4 TFSI S-line. Met 185 pk zeker een rap bakkie, maar niet het bommetje waar we op gehoopt hadden. Zou dit dan de sterkste A1 ooit worden, en blijft de typenaam S1 voorbehouden aan de Urquattro? Wij dachten van niet, en gingen op onderzoek uit. Inmiddels kunnen we melden dat we in de toekomst een nóg hetere A1 kunnen verwachten, die gewoon S1 gaat heten.

Het doorslaggevende argument kwam indirect van Audi zelf. In hun onderdelencatalogus wordt namelijk een S1-typeplaatje getoond, genoeg reden om uit te kijken naar de daadwerkelijke S1. Eigenlijk hadden we deze in Parijs al verwacht, maar om onbekende redenen heeft Audi de release naar achteren geschoven, en heeft het de 185 pk sterke zoethouder op de beursvloer staan.

En hiermee wordt de deur wagenwijd opengezet voor speculatie. Wat legt Audi onder de motorkap van de S1? Bij aartsrivaal BMW maakt de 1-serie M over geringe tijd zijn debuut, en Audi zal met bovengemiddelde interesse kijken of, en zo ja, wat voor nieuwe standaard BMW zal zetten op performance-gebied. Bovendien heeft de S1 in zijn eigen klasse met voldoende concurrentie te maken, zoals de MINI Cooper S JCW. Ik zeg: waarom niet gewoon alle registers opentrekken en de geblazen 2.5 vijfcilinder uit de TT-RS er in lepelen. Past prima overdwars, Quattro er op, 19-inch jetsers er onder, en gaan met die 340 pk! Hoog inzetten noemen we dat. Dus kom op Audi, pak die handschoen op en verras ons! Uiteraard worden uw verwachtingen in de comments zeer gewaardeerd.


Audi S1-badge (klik voor groot)

Met dank aan Ramon voor de tip!



52 reacties

Aan de verkoop van dat S1 plakplaatje verdienen ze straks meer als aan de hele verkoop van een eventuele Audi S1. ;)
@sir_smokalot:

De BMW 1-serie zit niet in het segment van de A1, maar van de A3. De A1 moet je eerder met de MINI vergelijken.
the-budel-guy
klinkt geweldig maar voor mij hoefd er geen RS1 te komen want dat klinkt niet
Haha geode research, logischer dan een vijfcilinder lijkt me echter een 2.0TFSI. Dat zou al heel veel opleveren.
Heel leuk voor de fanboys dat er waarschijnlijk een S1 komt. Ik vind de A1 totaal niet boeiend en daar zal een S1 weinig verandering in brengen. Tenzij natuurlijk het idee Sir Smokalot wordt uitgevoerd ;)
De Audi 1 serie ga je toch niet vergelijken met een BMW 1-serie!? Een A3 die komt enigzins in de buurt qua publiek en grootte. Maar een A1 tegen een BMW1, zelfs ik als BMW-net-niet-hater vind dat niet kunnen. S1 welkom, maar gewoon voor rijkelui. Dat wil zeggen, lekker snel en luxe, te luxe dus niet snel genoeg.
Beetje raar als een S1 dezelfde motor krijgt als de TT-RS vind je niet? :)

Een 2.0 tfsi met 211 pk zou waarschijnlijker zijn voor een dergelijk model
@leip: Denk dat de 2.0 TFSi inderdaad zat is, de snelste Mini is (volgens mij) de John S. Works met 210Pk, en dat zal eerder de koers zijn voor een eventuele S1.
Een RS1 met het door Sir Smokalot beschreven TT vijfpittertje en Quattro lijkt me wel geniaal, maar de prijs zal dan waarschijnlijk ook weer een keer of vier over de kop gaan.
Zou wel de moeder aller hot-hatches zijn…
Wat heeft een 1-serie te maken met een A1? Er komt vast gewoon een motor in met iets meer dan 200 pk, als antwoord op de Mini JCW.
@bovenstaande reacties: ik weet dat ze elkaar qua klasse ontlopen, maar ga er maar van uit dat beide bedrijven constant naar elkaar aan het kijken zijn als het gaat om vermogenscijfers en nieuwe niche-modellen.
De vergelijking is daarom niet geheel irrelevant.
@sir_smokalot: Maar het lijkt me toch sterk dat Audi de 1-serie M als benchmark zou nemen voor de S1… Wat nu als er een M7 op de planning had gestaan? Had je dan gezegd dat ze er gelijk maar een V8 of V10 in zouden moeten leggen om goed tegenwicht te bieden? ;)
@sir_smokalot:

Dan is het nog steeds erg onwaarschijnlijk dat ze qua vermogen de strijd aan gaan met een klasse hoger. Je wil dus een S1 met RS3 motor… Wat voor motor moet de RS3 dan gaan krijgen? De 450pk V8 uit de RS5? Dat is toch totaal niet logisch?
@Svensson: Mja, na nog eens nalezen zie ik dat ik ze inderdaad wel vrij nadrukkelijk tegen elkaar afzet. Heb even een paar woorden gehusseld in de tekst.
Audi S1? Dat moet haast wel een 2.0 TFSI met 200pk worden.
En een Audi RS1? 2.0 TFSI met 250pk. Ligt nogal voor de hand…
Het zou ook de 1.8 TFSI met plusminus 220 pk kunnen worden, aangezien er verschil moet blijven in de hiërarchie van de S-modellen (S3 2.0 TFSI).
S1 -> 2.0 TFSI, RS1 -> 2.5 turbo.
340 pk in zo’n klein bakje? En dan voor 70.000 euro verkopen zeker… Dat gaat toch nergens meer over?

De RS3 lijkt me dan een veel interessantere auto met een laadruimte waar je nog iets mee kunt. Waarom een S1 kopen als je ook een S3 of RS3 kunt kopen?…

Sowieso lijkt het me logisch dat de S1 inderdaad een 2.0T krijgt met 210/220 pk ofzo…
edit:nutteloze opmerking
A1 vs 1 Serie Wtf?
Dit is een goed afleidingsmanoeuvre, maar toch wel doorzichtig. Die S-badge hoort waarschijnlijk gewoon bij het S-line pakket. Niet te enthousiast worden aub!
@bmwmpower

Helemaal mee eens!
Typisch, alle potente motoren uit de VAG groep zitten op 135pk per liter dat heeft 1.4TSFI S-line ook al.
Denk persoonlijk dat er dus in dat blokje niet veel meer inzit.

Misschien zit er een nieuwe 1.6 of 1.8TSFI aan te komen.
Dan zou je een S1 krijgen met 215-240pk. Ik denk niet dat ze een 2liter tsfi erin gooien. Voor hetzelfde geld heb je namelijk ook een A3 met die motor en vermogen.
Of ze gooien er een elektromotor bij de S-line…
185pk is al genoeg, anders koop je toch gewoon een S3?
deze auto streeft zn doel voorbij….
heb er inmiddels mee mogen rijden… helemaal prima maar haalt t niet de mini voorbij te streven. de auto doet te gewoontjes aan….
ferrari 86 tr
he wouter,

was het leuk bij automobiel?
Respect voor het onderzoek hahaha.. ongelooflijk.. komt je gewoon in de catalogus van de Audi een S1 batch tegen. Heerlijk!
Wel apart trouwens dat het type plaatje S1, onder de auto categorie A1 valt. En dat er dus niet apart een S1 te selecteren is.
Nu zou je dus niet kunnen zoeken naar S1 afhankelijke onderdelen?
@ardonjr:
S1 afhankelijke onderdelen *proest* binnen VAG is alles redelijk universeel. Maar het werkt wel!
@ardonjr: De S1 is natuurlijk geen echt model. Net als de allroad modellen zijn de S modellen gewoon varianten van A modellen. Dat het model S1 heeft is gewoon marketing (en eigenlijk alleen maar omdat de een bepaalde fabrikant uit Munchen een M voor de opgeleukte modellen zet).
@mashell:


Nou, in feite komt een M3 niet van BMW, maar van M Gmbh.
Net zoals AMG Gmbh en Quattro Gmbh verantwoordelijk zijn voor de AMG en S/RS modellen.
@NicoLauda:
Ik zal je uit je dromen helpen, Het is al lang niet meer zo dat er een aantal productie bmw,MB,audi´s naar hun huistuner (amg,M,Quattro) worden gebracht en daar onder handen genomen worden. dat was Vroegah, nu rollen ze gewoon van de band. ;)
Ding stuurt lang zo scherp en geeft weinig feedback aan de bestuurder en dan zil je daar meer dan 185PK in kwijt? Wie gaat zo’n S1 rijden? In iedergeval niet een Mini JCW bezitter, want die zou er gillend gek van worden want saai (zoals zoveel Audi modellen zijn helaas)
deze wordt gewoon cool. net zoals alle andere S / RS modellen.
De 1.4 tsi die bijv in de tiguan zit is te chippen door VAG met behoud van fabrieksgarantie naar 210 pk…..dat lijkt me dan waarschijnlijker dan een veel zwaarder en groter 2.0 tfsi blok….
wanne klets, echt puur overbodig in dit segment! zelfde als de 185 pk versie. daar komen dalijk lease pikkies in te rijden die wel 20 procent bijtelling willen maar niet een echte auto willen rijden, lees mooie niet vrouwlijke auto
sorry hoor maar concurrentie aan de mini? de mini is 40 duizend en ik wed op me graf dat de audi daar mega dik over heen gaat.
hang er nou eerst een 2.0TDI met minimaal 170pk in, dan praten we verder :D
Ik zeg: 1.8 TFSI met zo’n 230 pk, om toch nog enig verschil met de 185 pk te creëren.

Weet niet of quattro gaat passen op de A1, tot nu toe nog geen Polo met vierwielaandrijving vernomen.
Als je 340 pk in zo’n lullig autootje lepelt kun je een aparte blog openen voor gecrashte exemplaren.
1.4tfsi met 180pk is al heel rap.

ik denk dat het ze het zelfde blokken behouden maar dan getuned..

verwachting rond de 220 pk.
@wes: ik verwacht een paar minder PK dan een Golf GTI, dus gewoon 200.
zo`n 220pk voor de S1 zou mooi zijn. Uit de bekende 2.0TFSI. die zou dan achteraf nog leuk te chippen zijn. verder zou een RS1 wel leuk zijn maar Audi is daar helaas te zakelijk voor. die 5pitter turbo is inderdaad wel een leuk idee!!
quattro+RS6 V10+A1= INSANE CAR
Ik verwacht dan wel een Renault RS / Focus RS killer! 250+pk dus graag! En concurreren met BMW lukt ze nooit, want ze hebben vast geen RWD op de S1;)
De Audi S1 wordt gewoon de 185 pk sterke 1.4 TFSI zoals in de eerdere post stond. Dit heb ik in mei 2010 al gelezen in interne post direct van Audi Duitsland en de importeur (PAH). Of ze moeten van gedachte veranderd zijn, maar dit lijkt me niet.
Ander nieuws graag.Die is toich helemaal niet belangrijk.Er is ook amper een markt voor zon hondehok met zon motor.
Ik zie liever eerder een S3 met de 340pk 2.5T, dan een S1 1.4T met slechts 185pk.
S1 = 211 PK 2.0TSI, RS1 = 270 PK 2.0TFSI, RS3 = 340 PK 2.5TFSI

zoiets..
Een S1 maken ze nooit rapper dan een TT-RS, een RS5 of S4 etc…het blijft namelijk een waggelbakkie, die met max 240Pk ongeveer dezelfde waarden laat zien als een maanraket zonder Wubbo Uckels erin…
Euhm, er staat dan wel een tekeningetje van het S1-logo, maar in de tabel ernaast staat hij niet. Misschien omdat hij nog niet te bestellen is, of misschien omdat het nep is…
Audi is premium dus zie het zo, der moet iets in komen dat vele S’jes ook hebben gehad, Misschien een 1,8T of een 2,5 ongeblazen blok. Of een elector hybrid blok of er komt gewoon een nieuwe diesel techniek in die je zomaar 300pk geeft :P ahahaha
De S1 krijgt 186pk.

1 pk extra. En ik heb het hier nog nooit fout gehad als het over Audi ging.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).