Hoe een Fin de coolste driftauto ooit maakte

Auteur: , 57 Reacties

Alleen al driften met een diesel verdient een prijs. Met een diesel doordringen in de hoogste regionen van het driften maakt je een held. Teemu Peltola doet het gewoon, hij zocht een fantastische mix van onderdelen bij elkaar om het beste uit zijn Mercedes 300D te halen. Hij rijdt er menig Japanner mee zoek.

Je ontkomt niet makkelijk aan de clichés in de hogere regionen van het driften. Voor een Nissan 240SX, Toyota Supra, Toyota AE86, Mazda MX-5 en ook BMW 3-serie zijn gewoon heel veel onderdelen te vinden. De driftwereld is er op ingericht. Wil je je onderscheiden dan heb je veel kennis van onderdelen en nog meer doorzettingsvermogen nodig. Al helemaal om met een diesel te gaan driften.

Teemu Peltola was bij het instappen in de Pro Class al van plan met een diesel te gaan driften. Eerst was het plan er een in een Supra te bouwen, toen kwam hij deze Mercedes 300D tegen.

Totaal niet sportief, lui, comfortabel geveerd. Niet geschikt om mee te driften in ieder geval. Dus de aandrijflijn gaat er uit. De motor wordt vervangen door een recenter exemplaar van Mercedes; een 3.0 diesel uit een ’98 E-klasse. Extra uitgerust met een Garrett GT40 turbo van een Scania truck. De versnellingsbak wordt vervangen voor een Tremec TKO 600, vervolgens klapt bij de eerste driftsessie de Mercedes achteras in duizend stukjes uit elkaar.

Omdat ook de besturing van de standaard W123 niet helemaal aan de wensen kan voldoen worden de assen, voor en achter, van een Lexus GS overgezet. Achter wordt dit gecombineerd met de vering van een Mazda RX8, voor worden stuurhuis en aanverwante onderdelen van een oude Volvo gemonteerd. Dat levert een lekker grote stuuruitslag op, en een prima wegligging.

Mercedes VOOR

Mercedes NA

De motor is inmiddels goed voor ongeveer 450pk en 750Nm. Binnenkort moet er een tweede turbo op, om het totaal naar 500pk en 850Nm te tillen. Niet voor de acceleratie, maar gewoon om nog harder te roken. (via: Jalopnik)

Het legendarische drift-filmpje:

Interview met Teemu:



57 reacties

Dit is pas gekkenwerk
Epic! Wat een held :D Heel leuk om jezelf op deze manier te onderscheiden.

En dat rookgordijn wat hij opwerpt heeft nog taktisch nut ook :D
lekker veel koppel in de lage toeren
en als je het uiterlijk hetzelfde houd!
Jammer dat het filmpje alleen maar een schuingaande auto is. Dat heb je na 3 mins ook wel gezien. Niks over het project, over de auto, de build.
@bozewolf: u vraagt, wij draaien. Ook even een interview opgeduikeld ;)
@Alwood: Top!
@bozewolf: Ik dacht dat dat juist de bedoeling was? ;) Ben het wel met je eens, het verveeld erg snel. Ben zelf ook al eens naar een driftdag geweest en moet zeggen, vind de prachtige huilende hoogtoerig reffende motoren veel leuker als hetgeen wat er te zien is. Dus meer een auditief dan een visueel spektakel.
ik vind het best vet :P
@bozewolf

Kijk eens naar het laatste filmpje :)
ik zou nooit hieraan beginnen maar voor de gemakkelijke oplossing gaan ford sierra volvo 440 bmw e30 supro mr2 ,…
@bpc:

Dan ga jij lekker driften met je 440 joh!
Alleen is die voorwiel aangedreven dus word dat nogal lastig!
supro moet supra zijn
@bpc: en 440 moet wss 340 of 740 ofzo zijn.
Want de 440 is een voorwielaandrijver
@bpc: ik bedoelde de 300 serie idd sorry verwar die 2 wel vaak
zet er dan ook een roetfilter op als je toch bezig bent ;)
anders kunnen die jappen zowiezo niet inhalen haha
In dieselland is Scania (voorlopig) ook weer de baas, met de nieuwe V8 reeks.

Topmodel heeft 730pk met een koppel van 3.500nm!

Moet volgens mij wel passe in een G-klasse.

Hint?
Bedankt voor deze oninteresante vrachtwagen info
Dit is cheating! Lekker zwarte dieselrook vermengen met bandenrook zodat het nog indrukwekkender lijkt. :P
Graag gedaan Marcel, al denk ik dat het woord truck, met deze getallen, de lading beter dekt.

Vond dat koppel zelf wel impossant.

Sorry daarvoor.
Het klinkt niet als een diesel klinkt eigenlijk best goed :P
das wel erg wreed al heb ik helaas nog geen geluid gehoord :) lijkt me wel dik zon dikke oude merc :D
Tjees, dat ding zal je wel nijdig hoog in de toeren moeten houden om zo’n monster van een (vrachtwagen)turbo op druk te krijgen en te houden… Cool met zo’n ouwe Benz gewoon meedoen met de rest..
Ik vind deze kerel een held!
Volgende keer een VOLVO.
Zou ie er ook mee op vakantie gaan met een blauw zeil op het dak
En wat ook een vermelding waard is, het is een standaard mercedes blok. Dat met 450 pk. behoorlijk netjes. dus oude zuigers, oude krukassen, oude krukaslagers (mss dat het blok gereviseerd is natuurlijk)
zijn engels is echt top..

nja Diesel & Station respect! :P
Lekker hoor! netjes gedaan!
Gewoon omdat het kan: Altijd de beste reden.
3 liter 6 in lijn is bere-sterk, als dit motorblok compleet standaard is –> respect. Je wil niet weten wat de kleppen en de injectors op hun donder krijgen. Standaard 177pk nu 450pk, bijna 3-voud. Weg met de v6-CDI ik wil terug de 6inlijn. Zelfs het geluid bij stationair is typisch mercedes, heerlijk!!!
Zalig, dit soort samenraap projecten kan ik heel goed apprecieren.

Hij is wel niet de meest vloeiende drifter. Ik bedoel dat hij best hard gaat enzo maar dat hij nogal brute overgangen heeft. Nochtans met zo’n koppel en vermogen zou de wagen toch ook bij minder al moeten kunnen uitbreken.
@Hupke: Misschien heeft ie hem niet genoeg gespert?
@Freewarefreak:

Misschien maar ik denk niet dat je dat zou vergeten/laten.

Eerder z’n persoonlijke rijstijl (een heel direct stuur in combinatie met een ongeduldige brute bestuurder) of iets mis met de balans van de W123 station waardoor het nodig is.
Ik weet het niet, driften is nu niet m’n specialiteit en meer dan een filmpje heb je niet.
Misschien ook wat voor Paul Vlasblom om een BMW met diesel in te zettten?
Denk niet dat je Paul Vlasblom snel in een diesel zult zien, die is veel te blij met z’n M3 Touring :P

Maar deze Fin: Held van het jaar!
Haha zeker gaaf project, wel toevallig dat alleen nog de motor en de koets Duits is. Verder is onderhand de complete auto alsnog Japans ;)
Heerlijk, ben echt zeer onder de indruk!
Dat hij er echt werk van heeft gemaakt, dat respecteer ik ook nadrukkelijk. Het is toch mijn droom om zo’n project te beginnen en dat wil ik ook echt zeker een keer doen.

Hij is ook zeker een goede drifter, hij heeft ziekelijke hoeken en hij heeft meeeeer dan genoeg snelheid daarbij. Maar wat wil je met 750nm aan koppel!
En ik maar denken dat mijn engels mondeling slecht was..:P
ik ben een grote jap liefhebber, maar dit zie ik graag
eindelijk weer wat anders zien driften!
Diesel heeft toch een veel hoger koppel, dus makkelijker te driften?
Wat een mooie tijdloze kracht is die Mercedes. Gewoon een drift ster.
Leuk om te zien: Een oude Mercedes-station die tussen de vele jappen z’n driftkunsten vertoont!

Respect!
top top top! eindelijk een ander die serieus met een w123 drift. grapje, ik doe het niet serieus. ik oefen het alleen vaak.
@ Allemaal: Er ligt een dieselblok uit 1998 in. Lezen mensen, lezen… :roll:
Tof om zo’n wagen te zien driften, alleen in de hoogste klasse blijven de Japanners hem toch voor.
w123 is gewoon een prachtige benz. Prima dat zoiets als de w123 is geweest.

MB de auto van alle auto’s.
‘T IS EEN DIESEL!! :D moet die vent nog ff roepen

tijdens het driften verraadt alleen de zwarte roetwolk de aard van het beestje.. maar op 3/4 van ’t eerste filmpje ofzo draait ie ff stationair en gaat het heerlijk des diesels het gaat van toef toef toef :P ge-wel-dig
Een verschrikkelijk lelijke auto die het verbazingwekkend goed doet^^
hele vette auto
die is heel erg opgefokt
da’s pas premium style driften :D
Prachtig van deze man… En ik vind deze eigenlijk zelf mooier dan zo’n Nissan 240sx… :p
Wat een Koning
Wat een koning! Zo droog als ie over zijn kar vertelt. Bril-fucking-jant.
Only in Finland :P
Ze hebben een Facebook pagina onder black smoke racing
Driften? Met een diesel? Hoeveel pk? Check die turbo! Jongens wat een geweld zeg, heerlijk!
Lol ziet er geniaal uit, en wat is die benz lelijk zeg, zooi lelijk ik vind em gewoon weer mooi :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).