Saab gaat elektrische aandrijflijnen ontwikkelen

Auteur: , 16 Reacties

Saab heeft bekend gemaakt dat het een joint venture opricht dat zich gaat concentreren op elektrische en hybride technologie.

Na de elektrische 9-3 is dit nieuw op te richten bedrijf het tweede groene nieuwsbericht van Saab binnen een week tijd. Vestigingsplaats: Trollhättan, Zweden. Niet geheel toevallig lekker dichtbij het Saab hoofdkantoor. Het bedrijf gaat e-AAM Driveline Systems heten en wordt opgericht in samenwerking met American Axle Manufacturing. Per 1 oktober gaat de joint venture van start.

Het eerste doel is de ontwikkeling van een innovatieve elektrische vierwielaandrijving die makkelijk kan worden geïntegreerd in bestaande platformen en carrossieriën. Saab wordt zelf ook klant van het nieuwe bedrijf en gaat deze technieken toepassen in de nieuwe modellen die we vanaf 2012 kunnen verwachten, waarschijnlijk onder meer in de nieuwe 9-3 die voor dat jaar op de planning staat. De joint venture gaat haar aandrijflijnen daarnaast ook aanbieden aan nieuwe klanten.

AAM is een beursgenoteerd bedrijf met vestigingen over de hele wereld. Ze leveren aandrijflijnen, onderstellen en bijbehorende producten aan diverse autofabrikanten, waaronder onder meer Jeep, Dodge, Chrysler, Volvo, Opel, Peugeot, Audi en Ford.

e-AAM wil ook hybride aandrijflijnen gaan ontwikkelen om aan te bieden aan de grote internationale concerns. Men hoopt gebruik te maken van de expertise van Saab en deze expertise te combineren met de eigen know-how, productie en marketing om tot een succesvol bedrijf te komen. Ondertussen zal het Saab niet slecht uitkomen dat het een nieuw bedrijf naar de regio brengt, aangezien ze op het moment onder druk staan van de regio rond Trollhättan om bepaalde schulden af te lossen.

UPDATE: In een interview met het doorgaans betrouwbare Saabsunited.com geeft Mats Fägerhag aan dat het in eerste instantie zou gaan om een hybride systeem waarbij de achterwielen elektrisch worden aangedreven en de voorwielen door een verbrandingsmotor. Dit in tegenstelling tot de aankondiging van een vierwiel elektrische aandrijflijn in het persbericht van Saab. Wat de precieze waarheid is is mij onduidelijk, maar in ieder geval wordt er gewerkt aan innovatie op elektrisch gebied.



16 reacties

Verbaasd mij niets aangezien GM’s (voormalige) competence center voor hybride aandrijflijnen in Zweden staat en nu onderdeel van Saab is.
leuk proeftuintje voor beide ..
De boel zit vooral in Trollhättan omdat 17 van de 18 werknemers bij Saab vandaan komen. Overigens is Saab voor 1/3 eigenaar van deze joint venture en bezit AAM de rest van de aandelen.
Het nieuwe bedrijf telt momenteel 18 werknemers. Niet meteen iets waar het gemeentebestuur van onder de indruk zal zijn… Maar wel zeer goed nieuws voor Saab.
Svenska Aeroplan AB
Hm, apart. Volgens mijn laatste berichten is de aandrijflijn van de electrische 9-3 van Electro Engine Sweden AB. Hier op de site staat ook trots de electrische Saab vermeldt: http://www.electroengine.se

Dus hoe dat zich nu weer verhoudt ten opzichte van dit bedrijf??? Geen idee, zal er eens induiken!
@Svenska Aeroplan AB: dat is een heel ander soort project. Meer een kwestie van: verbrandingsmotor en bijbehorende onderdelen eruit en een elektromotor + accu’s erin. Deze joint venture met AAM is gericht op het ontwikkelen van AWD systemen met elektromotoren en het ontwikkelen van hybridesystemen. Het is niet specifiek gericht op het ontwikkelen van elektrische auto’s.

Daarnaast is het ook vooral opgezet om de techniek te verkopen aan andere fabrikanten. Saab levert de know-how en AAM doet de verdere ontwikkeling, productie, marketing en verkoop.
Het systeem werkt als volgt:

The technology involves two electric motors being used on the rear axle. Conventional thinking would be to have two large electric motors, one for each wheel. Large motors mean large batteries, or a generator. That means weight, and lack of economy.

The new system developed by Saab, which will be completed by e-AAM is different. There will be a large electric motor providing power and torque. In addition there will be a smaller electric motor that will handle the torque vectoring between the rear wheels. This means a smaller battery, less weight, but a heap more torque that’ll be precisely controlled by the combination rear axle motors.

For initial expected use, the car will still have an internal combustion engine in the front. It’s expected that fuel consumption will be below the fuel consumption of a regular front wheel drive car.

AWD technology and handling with better-than-FWD fuel economy. Now that’s an attractive offering.

http://www.saabsunited.com/2010/09/mats-fagerhag-on-saabs-new-e-aam-driveline-systems-company.html
Arie op Safarie
Toch vindt ik het allemaal erg ongeloofwaardig klinken…..voorlopig verkoopt het hele concern geen wiel
@Arie op Safarie: ik zou niet weten waarom het ongeloofwaardig is. Het zijn allebei bedrijven met diepgewortelde roots in engineering. Saab was binnen GM een niet onbelangrijke leverancier van kennis. Nu ze niet meer bij GM zitten, kunnen ze er mee naar buiten komen onder hun eigen naam in plaats van onder GM’s paraplu.
saab wacht een mooie tekomst.
als de schuldenberg die ze samen met spyker maken niet te groot wordt
Leuk nieuws voor Saab :D
Svenska Aeroplan AB
@robbie: thanks! scheelt me weer zoeken…
;)

@Arie op Safarie: alles loopt prima volgens plan. En nee, er waren geen torenhoge realistische doelstellingen. Maar dat is alleen maar postitief toch??

@BaRa en duckje: beiden helemaal gelijk…
Zouden ze niet eerst gewoon nieuwe modellen op de markt brengen en eerst geld gaan verdienen? Ik bedoel, Victor heeft een superdeal gesloten waar niemand uiteindelijk op gerekend had MAAR VICTOR GA EENS GELD VERDIENEN. (Niet jij persoonlijk maar je bedrijven). Het houd anders gewoon op met Saab en Spijker,
@i-love-suv: Dat is nou net wat Muller probeert te doen: Geld verdienen. Saab is binnen het GM concern een competence center geweest op een paar gebieden en heeft daardoor in de voorbij 10 jaar enorm veel kennis opgebouwd. Het is toch zonde om deze know-how voor eigen gebruik te houden als je er ook geld mee zou kunnen verdienen?
Arie op Safarie, nooit voorlopig denken, liever vooruit denken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).