Wat lelijk! Dodge Stealth R/T

Auteur: , 68 Reacties

Elk merk heeft wel zo zijn missertjes er tussen zitten. En deze Dodge Stealth R/T valt volgens mij zeker in die categorie, wat een lelijk gedrocht! En de auto is nog eens niet door Dodge zelf ontwikkeld...

Het is namelijk stiekem een Mitsubishi 3000GT/Mitsubishi GTO met andere badges. En van de 220 pk onder de motorkap kan ik nou ook niet direct heel erg warm of koud worden. Deze Mitsubishi is in de periode 1990 tot 1996 als Dodge aan de man/vrouw gebracht in Amerika en Canada.

Een leuk weetje is dat Dodge deze auto in 1991 wilde gebruiken als pace car voor de Indy 500, maar de Amerikaanse vakbonden zagen dat helemaal niet zitten. Een in Japan gebouwde auto met Dodge badges die voorop rijdt bij de Indy 500? No way! En dus besloot Dodge maar snel om een van de eerste prototypes van de Viper als pace car te gebruiken. Heel slim lijkt mij zo.

Maar blijkbaar was iemand in Nederland toch helemaal weg van deze auto, want dit exemplaar is gespot op Hollandse bodem. Zou jij erin gezien willen worden? Meer foto’s staan HIERRR!

Met dank aan kd-producties voor de foto’s!



68 reacties

Hij heeft wel vierwielaandrijving… ;)
Niks mis mee deze auto! Ja, ik zou er wel in gezien willen worden. 220 pk rwd is toch best leuk!
Lelijk? Geweldige auto, maar die spoiler is echt wel heel erg 90’s…
@Gnermo: Dat heb je wel meer op een 90’s auto…
vierwielaandrijving én sturing. met auto is technisch niet mis mee in die tijd. De looks zijn niet om naar huis te schrijven. Zelfde geld voor de Dodge challenger van die tijd. Amerikanen waren in de jaren 90 even de weg kwijt. Zelfs Ford bracht een mustang op die markt die leek op een hyundai coupe. Gelukkig doen ze het nu beter. Zeker de dodge challenger.
Die stealth staat overigens te koop.
Blijkbaar was er toch een Official Indy500 Car van de Dodge Stealth.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/Dodge_Stealth_Indy_500_Officialcar1991.jpg

Maar misschien dat ze die dan maar 1 keer gebruikt hebben, en dan na alle kritiek de Viper hebben gezet.

Liever een Mitsu dan een Dodge. Of nog liever een NSX :)
@Esprit_de_Flandre: de pace car is wel gebouwd, maar nooit gebruikt. Zoals ook in mijn artikel staat…

A Dodge Stealth was initially to be used as a pace car for the 1991 Indianapolis 500 race. The United Auto Workers (UAW), however, did not like the idea of a Japanese-manufactured car being a pace car for the race, and a prototype Dodge Viper was substituted.


R/T is overigens een uitvoering.
Niks mis mee toch? Alleen de spoiler moet dan wel vanachter op de achterklep en niet rechtstreeks voor de achterruit.
Wel jammer dat het gelijk een lelijk gedrocht wordt genoemd; smaken verschillen ;)
trouwens is dit volgens mij de eerste keer dat autoblog uit het niets een auto gaat afkraken. Primeur.
@Laue: Ach, het is een post van robbie. Wat had je dan verwacht?
2007 Corsa 1.3 CDTI
-edit: check!-
@Robbie

Een lelijk gedrocht? Haha! En dat maak jij even voor ons uit?? Voor de nineties is hier niet veel mis mee hoor.
Prima neus, prima uitstraling alleen een beetje een suffe achterkant.
Goed het is geen Viper maar verschil moet er wezen.
Ik kan wel 90 lelijkere auto’s de 90’s vissen.

haha een gedrocht… whatever….
Is toch niets mis mee?! Meen me te herinneren dat ‘ie er in het rood beter uit zag. Paste de achterlichten beter bij de kleur van de auto. Verder vind ik ook dat die achterspoiler zijn naam eer aan doet. Hij ‘spoilt’ de auto goed.
De GTO/3000GT had betere looks, maar dat was ook geen schoonheidskoningin.

Technisch een goed apparaat, een beetje aan de zware kant. Je moet wel de turbo versie hebben, anders is het wel behelpen met het atmosferische V6’je. Die kwam in de States uit als Stealth/RT
@bozewolf: als Stealth RT twinturbo bedoel ik. Er was ook nog een gewonere Stealth met een OHC V6. Laf blokje die de Jappen zelf ook niet in het gamma hadden.
Gaaf ding juist. Toen ik klein was reed er net zo’n witte (misschien wel deze) rond in de buurt van m’n school. Toen al onder de indruk van die dikke achterkant – al moet ik zeggen dat ik me die spoiler niet kan herinneren.
ben ik de enige die em aan een mitsubishi 3000GT doet denken?

afgezien daarvan een erug mooie auto!
@ron:
uit de wiki:
Lezen is het opnemen en verwerken van geschreven of gedrukte woorden. Men spreekt ook wel van lexicale verwerking. Bij lezen moeten zowel individuele woorden worden herkend als het zinsverband worden begrepen.
@Laue: lol
Mooi! De Mitsubishi Eclipse en 3000gt zijn de betere coupees uit dat decennium. De Dodge heeft wat bedenkelijk spoilerwerk, maar in de basis een mooie auto. Natuurlijk helaas het binnenwerk in Amerikaans plastic. Jammer, maar ik zou hem er niet voor laten staan.
ik vind het ook geen gedrocht..ze maken juist te weinig auto’s van dit soort tegenwoordig. waar vind je tegenwoordig nog een betaalbare, sportieve coupe zoals deze
Ik had laats nog voor zo’n ding gekeken op Marktplaats, als je dat spoilertje wegdenkt is ie nog best te doen!
Zwaarrr mee oneens! Is gewoon een heerlijke, lichtelijk foute, vrij zeldzame oldskool bak!
Volgens mij verwoord robbie een mening die niet al te veel mensen delen. Voor zover ik weet vindt de meerderheid van de autoliefhebbers een Mitsubishi 3000GT een super gave wagen, en daar hoort deze Dodge Stealth ook bij.

Lijnen zijn prima, design was zelfs zijn tijd vooruit, en de 4WD is ook niet slecht.

Die dingen zijn tegenwoordig juist vet om te rijden!
@Testpiloot:
Ik denk dat Robbie vandaag zwaar eruit gereden is door dit “gedrocht” ;)
ik zag er toevallig nog een van de week.
wa een lellek kut ding..
Ik vind dit juist wel een geinige kar, de achterkant is toch uber retro :D de voorkant vind ik minder. Daklijn van die “official pacecar” lijkt wel wat op een Nissan 300ZX. Wat overigens wel een echt gave auto is maar dat terzijde
de variant van mitsu staat hier vaak in de buut die vind ik nog wel knap de dodge variant is wat ronder en minder mooi…
3000 GT is zeker mooi, maar deze wordt nogal verpest door die misplaatste spoiler en foute wielen…
Wat jammer van deze amateuristische blog aanname!!!

De 3000GT VR4 was en is nog steeds een mooi staaltje techniek.
De Dodge ziet er niet uit… maar de Mitsu is nog steeds heel mooi…

zie test http://www.youtube.com/watch?v=B7xLqntktro

Volgende keer meer onderzoek doen naar feiten en niet zomaar aannames posten op het net!!!

Power of the rising sun!!!
Deze auto is echt een plaatje. Heb echt nog nooit een mooiere auto gezien.
video van de Stealth en de 3000GT naast elkaar… active aerodynamics en active exhaust (jaja, klepjes in de uitlaat, dat doet iedereen inmiddels met z’n sportwagens… you’ve seen it here first!)
http://www.youtube.com/watch?v=B7xLqntktro
Ik ben nooit zo’n fan van het uiterlijk geweest. Zeker niet vergeleken met de andere Japanse sportauto’s uit die tijd.
Technisch is er natuurlijk weinig mis mee. Helaas wel een beetje aan de zware kant.
Vergelijking van 6 sportwagens op de Amerikaanse markt in 1993. De Toyota Supra Turbo, Nissan 300ZX Turbo, Porsche 968, Mazda RX7 R1, Dodge Stealth RT Turbo, Chevrolet Corvette LT1
http://www.youtube.com/watch?v=rt6D3WNqWWk
Wielen zijn minder… maar verders mooie wagen hoor!
Als je er een beetje langer naar kijkt ga je hem steeds minder lelijk vinden, nu vind ik hem best geinig.
Daar rijden er genoeg van rond in Nederland. Vind hem wel gaaf, maar niet in het wit. Liever rood.
Kansloze discussie.
Ziet er sowieso beter uit dan de Mitsubishi.
robbie heeft vast een slechte dag ofzo..
Leer zomaar even wat bij. Nooit geweten, en eigenlijk ook nooit bij stilgestaan, dat de Stealth gebaseerd was op de 3000GT.
Maar goed, het blijft een lelijke auto. Daar niet van. Als ik het me goed herinner was het met de kwaliteit van deze auto ook niet goed gesteld.
@Rick-dos: tja, begin jaren 90 en kwaliteit…. meer merken die daar toen niet al teveel aandacht voor hadden…
@w0o0dy:

Ja, maar if memory serves me right was de Stealth beroemd en berucht om z’n slechte kwaliteit.
Nounou, zo lelijk is hij toch niet? Oke, hij heeft een te dikke achterbumper, maar dat hebben veel USA auto’s. Die spoiler noem ik gewoon maar ‘apart’. :P
Ik vind het een gave bak! :D
Zet hem maar bij mij voor de deur!
De eigenaar van deze auto was niet zo heel erg gesteld op zijn auto.
Tijdens het DTM-weekend op het circuit van Zandvoort stond deze wagen op het parkeerterrein naast de paddocktunnel met op het raam een briefje ‘te koop’. Eigenaar wil er dus vanaf.

Voor de geïnteresseerden helaas geen telefoonnummer, was niet van plan hem te kopen ;-)
Wel hoge instap..
ik vind em supervet!
Geweldige bak! De poster moet zich schamen om dit lelijk te noemen, zie je soms liever Fiat Panda’s en Opel gezinswagens in het straatbeeld?
wat een belachelijk lelijk apparaat
Zo, volgens mij wordt de schrijver van deze post even flink op z’n nummer gezet hier door vele autobloggers met verstand van auto’s. Het mag dan wel een Mitsubishi product zijn. Het is toch echt een product die, mits goed onderhouden en niet teveel gepimped, er nog steeds goed uitziet. Voor die tijd een auto ver zijn tijd vooruit. Al blijft de nsx nog steeds mijn favoriete Japanner, blijft ook de 3000 gt een bijzondere auto. Persoonlijk vind ik de stealth zelfs mooier, alleen de naam al is beter dan die van de Mitsubishi. De techniek is trouwens niet helemaal hetzelfde. De Mitsubishi heeft meer snufjes. Zo nu hoop ik dat de eigenaar van het volgens de arrogante autoblog redacteur hier smakelijk om kan lachen. Groet Robert
@Robert:
Het enigste verschil met de 3000gt is dat die actieve aerodynamica heeft. hoe cool is dat!!! en dat voor die tijd!
Sinds een tijdje is de autoblog policy dat als berichten negatief ontvangen worden er niet op in gegaan word via de comments. En dat is natuurlijk het beste.
@Laue:
Verschil met de 3000GT was er wel op meer vlakken. O.a. andere neus, andere achterkant, ander interieur, turbos. En volgens mij nog wel een paar dingen. Heb zelf begin jaren 90 in de 3000GT gereden (ongeveer 100km) en het blijft een van de betere autos waarin ik heb gereden. Zeker die 3 liter met dubbele turbo V6 is heel erg gaaf en mooi geluid erin.
toffe bak, jullie hebben geen smaak. met wat subtiele tuning kun je hem zelfs “mooi” maken.
De spoiler achterop vind ik er niet uit zien, maar verder denk ik ook niet dat er heel veel mis mee is. Prima auto dan toch?
waar is robbie?:P
Jacques D’Ancona reed hier in Groningen rond in een zwarte, 18 jaar geleden ofzo.
beetje misgeplaatst dit, dit is juist een vette bak, en ze kosten ook niet lang niet zoveel als een 3000gt, terwijl het bijna dezelfde auto is, en aan die spoiler kun je wel wat aan doen, bijv een 300 gt spoiler op doen!
Hij is heel lelijk, maar dit is echt niet het lelijkste design ooit! Ik zie tegenwoordig genoeg (elektro) autootjes voorbij komen die nog een flinke stap lelijker zijn dan dit!
De Dodge was in de tijd dat deze auto gebouwd werd een betaalbare sportieve auto. De lijnen waren voor die tijd erg modern en sportief. En sja eerlijk gezegd zijn ze dat nog steeds wel. De gemiddelde corvette heeft toch ook wel zo’n soort lijn. Denk dan wel even aan 20 jaar doorontwikkeling.

Leuk dat de schrijver van dit artikel zijn mening deelt, maar ik vraag me af of daar om gevraagd wordt door menig lezer. Misschien is het slimmer om het wat objectiever te houden en de lezers de mening te laten geven.
Mooie wagen.
Het origineel, de 3000GT, is toch een stuk mooier…. Zou zelfs doorsparen voor het origineel, ook omdat ik liever met het Mitsubishi logo op de neus rijd ;-)
Voor de Liefhebbers: deze prachtige auto is inderdaad te koop :-) Stuur een berichtje voor info…..
Dag robbie .
wil jij mij bellen want ik heb interresse in die auto maar kan nergens een nummer zien of hoe ik jou anders kan bereiken. mijn nummer is 0629581059

gr,

Tony
Waar staat die info …. heb interresse in koop…
gedrocht? misser ?
haha , zeker nog nooit in gereden.
Ik heb er een gehad , een van de beste autos uit die tijd.
200 km/h in de derde versnelling.
Waanzinnig geluid. 4wd en 4w sturing.
goede bruikbare auto.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).