Maximum snelheid gaat naar 130 km/u (als CDA het wil)

Auteur: , 82 Reacties

We overspoelen jullie vandaag met berichten uit Parijs en daarbij zouden we bijna voorbij gaan aan een heugelijk feitje uit eigen land. In het regeerakkoord dat VVD, CDA en PVV hebben gesloten, is opgenomen dat de maximum snelheid naar 130 km/u wordt verhoogd. Toch zit er nog een klein addertje onder het gras.

De fracties van VVD en PVV zijn reeds akkoord gegaan met het regeerakkoord, maar de CDA-fractie nog niet. De CDA-fractie laat het afhangen van het ledencongres dat zaterdag wordt gehouden. Als het congres met meerderheid het akkoord afwijst (en daarmee Maxime Verhagen de rug toekeert), dan zijn we weer terug bij af en kunnen de formaties weer van voor af aan beginnen. Mocht het CDA instemmen, dan zal op veel snelwegen de maximum snelheid naar 130 km/u worden verhoogd en honderden miljoenen extra worden geïnvesteerd in wegenbouw. Wel weer typisch: de sleutel ligt in handen bij de partij die het grootste verlies heeft geleden.



82 reacties

Eindelijk!!!
Een van de weinige goede afspraken die in dit regeerakkoord zijn gemaakt!
CDA zal hopelijk instemmen, duurt al lang genoeg…
Het begin is er eindelijk!, bijna een formatie, bijna een iets betere snelheid op de snelweg :),.. en zeer zeker dat er geinvesteerd wordt in wegen in NL ipv in arme sloppenwijken aan de andere kant van de wereld..
@Zjonnie:

Je bent echt zo dom als je naam doet vermoeden! +1
Prima! Ik hoorde ook dat ze veel 80 wegen (zoals de A10) ook gaan aanpakken?
Mooi! Maar of het veel effect heeft… D’r blijven natuurlijk altijd mensen die voor zichzelf bepalen dat 100/110 km/h vééééél veiliger is. Als ze die mensen nu ook eens gaan aanpakken :twisted: .

In hetzelfde regeerakkoord staat trouwens ook dat ze de bonnenquota gaan afschaffen en er niks soortgelijks voor in de plaats komt.
@Silverarrow:

Ik rij anders ook altijd lekker 110, anders knalt het verbruik omhoog! Bovendien maakt het dan een takkeherrie. Dus vind dat je dat gewoon lekker zelf moet weten
@K.: Tijd om je boodschappenautootje in te ruilen ;)
@db87:

Is een oldtimer;) dus al snel veel herrie!
@K.: Dan stel ik voor dat de volgende keer dat je een vrachtwagen in haalt je even in je achteruitkijkspiegel kijkt en ziet hoeveel mensen het met jou eens zijn :idea: .
@Silverarrow:

Nee hoor, want als ik inhaal geef ik gewoon wat gas bij, ik rijd verschillende auto’s dus weet hoe irritant het kan zijn, maar als mensen 110 km/h rijden, lekker laten doen!
@K.: Je weet hoe irritant het is, maar wel gewoon lekker laten gaan?

Persoonlijk vind ik het net zo asociaal om een complete rij mensen op te houden als dat je bij iemand bumper kleeft alsof je leven er vanaf hangt. Dat zijn in beide gevallen vaak de figuren wiens belevingswereld niet verder reikt dan het interieur van hun eigen auto en daarmee een gevaar vormen in het verkeer.
@Silverarrow: Als ik in de Acadiane rijd op de snelweg doe ik heus mijn best om snel in te halen en niemand tot last te zijn, maar zo vaak zijn er niet zulke grote gaten op de linkerbaan. Dan houd ik wel eens iemand op. Sorry, maar ik ga ook niet de hele reis achter de vrachtauto’s aantuffen…
@Citrofiel: Dus jij kiest ervoor om met die oldtimer de snelweg op te gaan en omdat jíj niet achter die vrachtwagens aan wil tuffen moet de rest van de weggebruikers maar achter jou aan tuffen. Dat is nu precies de kromme redenatie waar ik op doel.
@Silverarrow: Tuurlijk joh, en jouw auto accelereert van 90 naar 120 in 0,1 seconde en je houdt nooit iemand op. Een auto moet minimaal 60 km/h kunnen om op de snelweg te mogen rijden. Zit ik ruim boven. :D

Eigenlijk vind ik het net zo kortzichtig dat jij vindt dat je altijd maar vrij baan moet krijgen…
@Citrofiel: Je hebt mij nergens horen zeggen dat ik vrij baan moet hebben en accelereren is heel wat anders dan een constante maximumsnelheid rijden. Wat ik zeg is dat ik het asociaal vind dat je het overige verkeer dwingt om zich maar aan te passen aan jou, omdat jij zonodig met je oldtimer (of caravan, etc.) wil gaan inhalen.

Helaas valt er weinig aan te doen, daar heb je dan wel gelijk in.
@Silverarrow: Ik gooi hem er nooit tussen, ik ga alleen inhalen als er een paar honderd meter ruimte achter me is op de linkerbaan, om zo min mogelijk tot last te zijn. Ik accelereer op de rechter baan al, om op de linkerbaan plankgas te geven om voorbij die vrachtauto te komen. That’s all I can do, maar ik ga geen tientallen kilometers langzamer rijden dan ik eigenlijk zou willen en mogen.
Dat jij daar niet op wilt oriënteren en zonodig lekker op de cruisecontrol wilt kunnen rijden duidt er volgens mij toch echt op dat jij graag vrij baan wilt.
@Citrofiel: We vallen nu in de herhaling. Ik zeg nergens dat ik vrij baan wil en nu kun je wel gaan insinueren dat dat wel zo is, om zo het probleem bij mij te leggen, maar het feit blijft dat jíj met die oldtimer de snelweg op gaat en dat de rest van het verkeer zich daar maar op aan moet passen. Daar heb je volgens de wet alle recht toe, maar dat verandert er niks aan dat het in sommige situaties irritaties op levert bij het overige verkeer.
@Citrofiel: Overigens betrek jij het verhaal heel erg op jezelf en uiteraard ben jij nu net die ene model bestuurder, maar er zijn meer mensen op de weg met oldtimers, caravans, etc. die niet allemaal de moeite nemen om te accelereren als ze inhalen en even tussen twee vrachtwagens, die 300 meter van elkaar af rijden, naar rechts gaan om het overigeverkeer erlangs te laten.
@Silverarrow: Oke, oke, natuurlijk ben ik geen modelbestuurder, natuurlijk zijn er irritaties en natuurlijk zijn er genoeg mensen die minder met hun omgeving bezig zijn. Ik tuf lekker rond met oldtimers en caravans en probeer zo min mogelijk tot last te zijn. Tot ziens op de snelweg. ;)
@Silverarrow:

Ik denk niet dat je goed leest, aangezien ik zeg dat tijdens het inhalen ik wel versnel. Dus op de rechterrijbaan 100 rijden is volgens jou gevaarlijk?
@K.: Niet speciaal, maar allerlei snelheidsverschillen maken het er in ieder geval niet veiliger op.
Ik hoop eerder dat een hoop van die 80 en 100km/h wegen weer verhoogd worden.

Op zich natuurlijk heel leuk, maar zo’n punt is natuurlijk altijd makkelijk scoren. Kijken of de rest van het akkoord net zo leuk is…
Ajaa, ik weet het niet hoor, maar zoveel problemen levert het niet op als je nu standaard 130 rijdt. Miniem verschil, geen belachelijk hoge boete.
En nu we moeten weer elektrische auto’s gaan produceren die 130 gaan. Duurder, zwaarder en energieverslindender.
Volgens mij schiet je er niet zoveel mee op, zo’n snelheidsverhoging. We kunnen beter iets verder kijken dan de korte termijn.
uhmmm

of het goed is weet ik niet,

stel dat je nu bv 150 euro betaald als je 150 km rijd,

en dan 250 euro moet betalen, heb ik liever die 120 en minder hoge boetes toch?

Michel,
en .. de brandstof-accijns gaat ook omhoog ..
maar die gaat ALTIJD omhoog .. dus dan mag het ..

btw .. ik rij bijna nooit harder dan 110 .. dussssssss ..
@lincoln: Is ’t openbaar vervoer niks voor jou? Heb je ook geen last meer van die accijnsverhogingen ;) .
@Silverarrow:
Ik denk dat lincoln iets rijd met bladveren, niets mee, maar dan moet je ook je snelheid aanpassen ;)
@Laue: klopt ..
rij het meest in mijn Doblo (heerlijk bakkie) ..
en die heeft idd bladveren ..
laat mij maar airstreamen achter vrachtwagens ..

GEEN van mijn USA cars heeft bladveren ..
weet ook niet waar dat fabeltje vandaan komt ..
Oh, en nog een tip voor de VVD en het CDA, rechts inhalen legaliseren. Net als in de VS, heb je meteen dat probleem van linksrijders bijna opgelost.
@FelixF – In Amerika hebben ze wel even wat grotere en bredere wegen dan hier.

On-topic goede beslissing en ook geen kilometerheffing! :D:D
Als rechtgeaarde bijtelling-vluchteling kom ik zelden boven de 120. Wordt toch alleen maar genaaid bij werkzaamheden en provinciale wegen ([email protected] etc.). Dus tja…en rechts inhalen zou idd erg fijn zijn. Doe het toch al bijna continu in de spits(let maar eens op: de rechterbaan is vaak sneller).
Auto’s worden steeds zuiniger (volgens fabrieksopgave), daardoor komt er minder belasting geld binnen door accijns op de brandstof. Is het logisch dat men onzuinig rijden door een hogere snelheid wil gaan stimuleren.
Dat CDA moet z’n bek houden en VVD en PVV volgen… we hebben gestemd op PVV en VVD, dus die maken het uit. Stomme christenbullshit.
Beetje Verward
Mietjes daar bij de VVD en CDA.
Helemaal afschaffen die maximum snelheid! Of minstens 160.
@Beetje Verward: jij bent dommm
@Beetje Verward: Dynamische snelheid mbv matrixborden is de toekomst.
Is nog veiliger ook:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/10/160-is-beter
Jottem!
Gister ben ik van Munchen (Oktoberfest) naar Amsterdam gereden in mn M3. Als in totaal meer dan een uur lang (ja echt waar) 270 op de teller hebt gehad en dan weer in Nederland komt vraag je je echt af wat voor mensen dit land besturen. Compleet verlaten A12/A2 en nogsteeds mag je maar 120kmph, of langzamer. Als het in Duitsland goed gaat, waarom kan het hier dan niet?
Ik erger me steeds meer aan dat nutteloos links rijden. Als een onervaren rijden met 2 km/h sneller inhaalt is dat irritant, maar oké. De andere groep is onuitstaanbaar en haal ik recht in, daarna baal ik van mijzelf en denk waarom doe ik dat nou. Het is zo irritant als het sowieso drukker wordt en iemand blijft onverstoord links rijden terwijl diegene ook naar rechts kan zonder de rijstijl aan te passen. Treiteren die mensen nou of is het onvermogen?
Wordt gewoon 140 dus aangezien ik toch altijd 10 harder rijdt (bij een flitserspot rem je dat er wel uit) dan de toegestane snelheid :D
@VeniVidiVici: Ik mag 145 voortaan, mijn teller wijkt volgens TomTom en Navigon op iPhone 10% af. Nu snap ik die boze file achter me als ik keurig 80 rijd op een provinciale weg.
@ Spiller:
Omdat ze in Duitsland gewend zijn aan hogere snelheden. Dat wordt ze bij de rijlessen al ingedreund, op jongere leeftijd zien ze het pappa waarschijnlijk ook al doen, en ze weten daar dus dat je eerst 2x in je spiegels kijkt voor je een baan naar links gaat. Gewoon voor het geval er iemand met 200 of harder aan komt blazen. In Nederland maak ik het iedere dag mee dat mensen zonder te kijken gewoon de auto een baan opsmijten. Met een snelheidsverschil van 20km/u is dat (meestal) te beremmen, maar met een verschil van 80 of meer heb je gewoon een aantal doden. En trust me on this one, Nederlanders gaan dat nooit leren!
Niemand lekker links of socialistisch hier op AB?:P
@Oliver: Ik hoop het niet… Meeste problemen met criminaliteit en allochtonen en de reden dat er opeens zoveel aanhang is voor de PVV komt door dat verdomde socialistische linkse gedrag. Enige reden voor mij om nu op een links socialistische partij te stemmen is dat ik student ben en dat ik de studiefinanciering heel relaxt vindt maar op lange termijn heb ik toch veel liever een rechts kabinet.
cda en iets willen gaan niet samen.Prutsers.
Ik heb CDA gestemd, en ik ga in elk geval alvast akkoord ;)
En nu de snelheid buiten de bebouwde kom en op autowegen ook even verhogen en ik ben blij.
@MDV: Ja tuurlijk, en vergeet ook de snelheid binnen de bebouwde kom niet… Van 70 per uur door woonerven word ik ook heel blij.
Wedden dat ze in belgë dit niet kopiëren? Hier kopiëren ze alleen de ideeën uit Nederland die de automobilisten pesten dankzij onze nationale held Schouppe.
Stelletje kleuters bij het CDA! Waarom bepaal je als grootste verliezer nog alles:S
ik bekijk, als in Duitsland wonende Nederlander, met argusogen naar de ‘overwinning’ van rechts, maar o,a, het rookverbod voor kleine cafe’s die afgeschaft wordt (mogelijk) en de verhoging van 120 naar 130 vind ik postief !!
130 is prima. maar laten we onszelf niet voorliegen jongens…

waar mag je nu nog 120? groningen, friesland, limburg? waar ik kom is het gewoon structureel 100. zelfs in brabant is het gewoon overal 100 aan t worden.
Is wel lachen natuurlijk, waar vele normaal 140 rijden, zo ongeveer, kan er nu 150 gereden worden tegen dezelfde kans op boete.;)
Nog erger, er zijn maar 2 mensen binnen het CDA die dwars liggen. En dat zijn heel enge mensen. Hoe zijn die in godsnaam binnen de fractie gekomen? Ik heb zoiezo PVV gestemd, die CDA kliek met Balkie voorop was/ben ik helemaal zat.
Jos M Limburg
Eindelijk hoop op meer “bewegingsvrijheid” in dit betuttelend landje. Die 130 km geeft in elk geval een bevrijdend gevoel.
Voor diegenen die van mening zijn dat het CDA maar ja moet zeggen omdat ze zoveel verloren hebben: Lees nog even goede de beginselen van ons democratisch stelsel door.
10 km/h. Nou, joepie. En de A2 tussen Utrecht en Amsterdam? Blijft 100 km/h?

Ik zie trouwens liever filevrije wegen. “Ietsjes” belangrijker dat we een hele 10 km/h harder mogen rijden…
*dan* dat we 10 km/h harder mogen.

Maargoed, dat betekent vanaf nu 160 ipv 150 trouwens ;)
amen!
Dit is natuurlijk een dom idee, met 130 ben je nog sneller bij de volgende file! Interessanter is ook dat snelheid op andere wegen nog eens bezien wordt want daar is met al die 60 km/h zones toch wel het 1 en ander misgegaan.
@mashell: Zeker het bericht niet helemaal gelezen?
Er worden ook honderden miljoenen extra uitgetrokken voor wegenbouw.
Mooi. Hopen dat het lukt. Ik hou wel van 180km/u richting bedje toe. ;)
Twee andere punten uit het regeerakkoord:
1. Er komt geen kilometerheffing.
2. Verschuiving van vaste lasten naar variabele lasten is mogelijk door verhoging van
accijnzen op brandstoffen onder gelijktijdige en evenredige verlaging van vaste lasten.

Dus 130km/u levert gewoon (nog) meer centen op. Je betaald per liter meer en je staat wat sneller bij de pomp.
Kunnen ze anders CDA eruit trappen, Niemand maar ook niemand wilt CDA
heel iets anders…
Als ze meer blauw op straat willen…
Moeten ze ipv de agenten achter de pc bonnen invoeren…
Daar misschien een aantal typemiepjes voor hebben…
Zyn de agenten waar ze moeten zijn, zodat ze WEL een keer optijd zijn….
En zijn er meer banen in Nederland…..
Mja dat scheeld gewoon veel geld, en veel gezeur….




T grootste nadeel is dat ze dan meer tijd hebben om te flitsen…
I ? 180 km/h!!!
110, 120, 130, geen enkel probleeeeem. ;)
Als die rotte CDA-gasten nou eens meewerken, dan kunnen we voortaan gelukkig een beetje doorrijden! Ow, ik kijk er nu al nar uit, heerlijk dit!
Als het CDA niet instemt, dan krijgen ze problemen.
@ pordon, als je student bent zou je de fout ‘ik vindt’ toch niet meer moeten maken!
@zlinx: Zo’n foutje is snel getypt (met tienvingerig typen is het zo lekker om die dt te typen ;) ), het is dat ik mijn reacties meestal nalees, anders zou ik die fout ook vaak maken.
Ach ja, het gaat natuurlijk gelden voor de rustige stukken, moet kunnen. Zolang iedereen er rekening mee houdt dat er ook langzame verkeersdeelnemers rijden. Sommige auto’s gaan nu eenmaal niet veel sneller dan 85 km/h kruissnelheid. Ik ben bang dat de leasertjes (om maar eens kortzichtig te doen) snel doen alsof ze alleenrecht hebben op de weg en iedereen hun snelheid moet rijden.
Liever 120 km/h en dan niet deze kabinetsformatie.
In drie kwart Nederland is voor luchtkwaliteit en geluid gerekend met 120. Effe 130 en afremmen voor de volgende beperking.
Heerlijk eindelijk doen ze een keer wat goed. Snel invoeren en op elke snelweg in NL graag.
steven simons
Ik dacht dat er in Nederland meer files waren als bij ons in Belgie ! ? Probeer dan maar eens zo snel te rijden!
oplossen samenwerking VVD + CDA + PVV! eindelijk!
Scooterrijder
laat ze de scootersnelheid dan ook verhogen naar 55/60 ?
nu ergeren automobilisten zich dood.
we worden ingehaald op gevaarlijke punten (neem de M.A. reinalda weg in utrecht) vrachtwagens die achter een scooter moeten blijven?
dit levert gevaarlijke situaties op!
ze halen je plots in of snijden je gewoon af.. echt niet grappig
ach,ik rijdt eigenlijk chronisch te hard, en de pomp mijden, daar doe ik dus eigenlijk toch al niet aan met mijn rijstijl. Alleen voor de boetes en de verkeersveiligheid vind ik het wel prettig als het 130 wordt.
En mensen die inhalen met 30 kmh onder de maximum snelheid inhalen is helemaal niet erg, als ze maar proberen rekening te houden met mensen die op de linkerbaan wel zo hard rijden. en daarna asap weer naar die rechterbaan gaan!!
Om dann ook nog even terug te komen op het feit dat het wettelijk is verplicht om op bepaalde wegen minimaal 50% van de maximum snelheid te moeten kunnen halen met je voertuig, bestaat er ook nog zoiets als artikel 5 wvw!

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of *KAN WORDEN* veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of *KAN WORDEN* gehinderd.

En als je dus bijv. inhaald met 80 waar overig verkeer 120 mag en dus op linkerbaan ook vaak gaat (indien geen file etc) voer je bijzondere verrichting uit, en *KAN* je overig verkeer hinderen en of gevaar veroorzaken! Gevolg, wettelijk gezien pleeg je dus lachend (of met samen geknepen billetjes) een misdrijf!

Heel zwart wit in een heel grijs gebied. Erg leuk om eens goed over na te denken. En tot slot voor de niet gevorderd opgeleide bestuurders geldt ook: wat je niet weet kan je ook niet fout doen. Dus het is ook niet gek dat over zulke onderwerpen altijd onenigheid blijft bestaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).