Voorproefje op de toekomst: Lotus Elise (2015)

Auteur: , 33 Reacties

Soms vergeten we wel eens dat de Lotus Elise alweer sinds 1996 op de markt is en dan komt er ooit een moment dat je toch vervangen moet worden. Om ons alvast op het einde van de (huidige) Elise voor te bereiden laat Lotus alvast zien hoe de opvolger van de Elise eruit zou moeten gaan zien.

De nieuwe Elise zou in de lente van 2015 op de markt moeten komen en zal 1.095 kilo wegen. Achterin de Elise ligt een viercilinder motor die 2 liter groot is en 320 pk en 330 Nm levert en dankzij oa een start/stop-systeem blijft de CO2-uitstoot beperkt tot 150 g/km.

Ik begrijp overigens alleen niet hoe de introductiedatum van 2015 te rijmen is met de eerdere geruchten die we hoorden over het feit dat Elise/Exige in 2011 met pensioen zou gaan. We zullen het wel merken.

Lotus Elise Concept video



33 reacties

het zijn allemaal best leuke karretjes alleen 2015 WTF!
@Flamingo: ze zoeken vast investeerders want anders is het wel erg onlogisch om al het nieuws van de komende jaren nu al te laten zien.
Lotus is wel heel wanhopig aan het vernieuwen. Dit zie ik liever niet geassocieerd worden met het oude Lotus. Lotus moet gewoon een échte lichtgewicht sportwagenfabrikant blijven. Al die luxe zooi erbij hoeft echt niet. Plak er dan een Proton badge op of verzin een of ander nieuw merk. Stelletje wanhopige weaboo´s in Maleisië…
Lotus is ineens een STUK interessanter geworden, alleen vind ik het wel jammer om te zien dat er ook werkelijk niets van de oude moddelen in het nieuwe uiterlijk voorkomt, want die hadden we potentie
Ook Lotus moet modern en sinds de Elise heb ik geen nieuw model meer gezien die dat ook uitstraalde. Prachtige concept dit met heerlijke verhouding. Lotus is goed bezig!
En meneer Jacobs van autoweek maar rustig zijn aantekeningen maken in de achtergrond…
Dit zijn leuke wagens allemaal, maar ik vind dat ze het opeens wel extreem anders doen dan we gewend zijn. Is natuurlijk ook de bedoeling, maarja, weet niet of ik er zo blij mee ben. Als ik in 2015 iig geld heb voor een elise wordt het alsnog gewoon het huidige model, en niet die. Een leuke wagen, maar niet met de charme van de huidige elise.
Lotus had de sleutel in the hand als het gaat om sportwagens en hun bestaansrecht in de toekomst. Maar die sleutel hebben ze zojuist weggegooid.
Epische faal. Lamborghini pakt de sleutel op en hoe. A slap in the face.

Laag gewicht is de toekomst. Daarmee beperk je verbruik en uitstoot zonder onnodig in de gewichtsspiraal omhoog vast te lopen door immer strengere eisen en wetten.
Plus een auto is socialer acceptabel als het maar een greintje groene schijn heeft. Voor de autoliefhebber pur sang wellicht irrelevant, voor verkoopcijfers en dus de toekomst van een onderneming veel minder triviaal.


Natuurlijk, de Elise is nog steeds relatief licht, maar de weg omhoog was al ingezet en nu worden er zelfs enorme stappen genomen. De eerdere verklaring dat laag gewicht niet langer het speerpunt van de bedrijfsfilosofie zou zijn, is inderdaad letterlijk vertaald in de getoonde producten. Colin Chapman draait zich om en om.. en om.
@Macready: Ik kan ’t niet beter verwoorden.
Ik heb niets tegen motorvermogen, tenzij het gebruikt wordt om overgewicht te compenseren. En dat lijkt hier nogal ’t geval te zijn. Jammer.
@Klassiekerrally: misschien doet lotus straks hetzelfde als wat lamborghini met haar carbon concept heeft gedaan. De auto’s volledig uit lichtgewicht materiaal maken. Dat past weer een beetje in de oude filosofie. Ligt eraan wat het management beslist.
@Klassiekerrally: misschien doet lotus straks hetzelfde als wat lamborghini met haar carbon concept heeft gedaan. De auto’s volledig uit lichtgewicht materiaal maken. Dat past weer een beetje in de oude filosofie. Ligt eraan wat het management beslist.
@Macready: Mooie uiteenzetting, ik ben het 100% met je eens.
de* en vermogensspiraal* (hoewel de stijgende vermogensspiraal ook verlangt dat een auto meer koeling krijgt en chassis, bak en ophanging etc. ook zwaarder worden uitgevoerd, met als gevolg dat ook het gewicht weer verder stijgt…)
Ik krijg er een Lexus gevoel bij, niets mis mee, want dat vind ik persoonlijk ook mooie auto’s, alleen past niet bij zo’n Elise. Is net iets te Japans/zakelijk.
Bouwen die Elise…hij ziet er veel beter uit als zijn voorganger!
Oh, en zie net dat ook de elise geen roadster meer is :’) Een paar honderd kilo’s erbij, een dak erop, een lijnenspel wat compleet niks meer met de oude te maken heeft. Het is een leuke wagen, maar waarom dit nog een elise heet..?
Zo te merken vinden de meeste mensen verandering niet geweldig. Zelf vind ik het oude model wel wat hebben en dit vereist gewenning, maar ik kan niet zeggen dat ik er op tegen ben. Dat Lotus drastische verandering in hun ontwerpen maakt, is duidelijk, maar dit zal ook niet zonder reden zijn.

Mijn mening over deze bak: ziet er leuk uit! Nu maar hopen dat het rijgedrag ook weer zo fijn is.
Ik vind alle nieuwe auto’s van Lotus briljant geworden, op deze Elise na. Van mij mag de huidige Elise best een faceliftje krijgen. Het design verveeld nog lang niet en ik vind dat ie nog best mee kan met z’n tijd.
Mja neen.. deze vind ik minder… Mooi interieur, dat wel… (doet zelf wat aan het interieur van de nieuwe mclaren denken….)
Exterieur vind ik minder… Je kan niet op elke wagen dezelfde neus plakken… Deze ziet er wat te kort uit… Is niet volledig gelukt deze…
de lotus elise is de mooiste van het stel, maar hij lijkt mij te groot worden op de foto, vind de oude tot nu toe beter.
Vind hem zeer geslaagd! En over de mensen die zagen over de paar kilotjes, er zijn ook wel serieus wat pktjes bijgekomen! En ik hoop dat je nu geen dwerg meer moet zijn om erin te passen. Als ik daar in had gepast had zo’n wagentje al lang voor m’n deur gestaan…
@KoFFiE: Ik ben geen dwerg (1.90m) maar pas redelijk in de eerste Elise. Alleen zit m’n rechter knie tegen het stuur, maar daar kan/wil ik wel mee leven ;)
@KoFFiE:
Paar kilootjes.. ten opzichte van de originele Elise hebben we het inmiddels over ruim 51% extra gewicht.

En dat is niet het enige punt. Waar iedereen zoekt naar manieren om gewicht te besparen, bewandelt Lotus de tegengestelde richting, met grote stappen. Dat spookrijden leidt vroeg of laat tot problemen met voortdurende aanscherping van wet- en regelgeving en veranderende perspectieven van de consument.
@Macready: die lambo met z’n 999kg kost vast meer als 300000€ of nog wel meer. Hoe duur zou deze worden.40000 50000? Is nogal een verschil
@NickelB:
We kunnen slechts gissen naar de prijs, maar gezien de rest van het gepresenteerde gamma en eerdere aangekondigde nieuwe strategie, lijkt Lotus zich meer te gaan richten op de overige premium sportwagenmerken (o.a. Porsche). Daar hoort ook een prijskaartje bij. En hoe gaat Lotus zich vervolgens onderscheiden? In het verleden was het gewicht en prijs. Nu alleen de prijs? Lijkt me gedoemd te mislukken. Zoals gezegd, ze hadden een sterk onderscheidend vermogen en diezelfde eigenschap was juist datgene wat essentieel is om in de toekomst te overleven.
@Macready: je ziet het maar somber in. Als je goedkoop bent en je hebt een leuk ontwerp, kun je ook een heel eind komen (ikea , om maar een zijstraat te noemen). En als de nieuwe aanpak niet goed uitpakt, kunnen ze altijd nog terug.
Beetje heel lelijk toch wel, ik vond hun clean design altijd wel geslaagd. Deze dingen zijn allemaal wel erg extreem.
Het ziet er naar uit dat we in de toekomst geen instap Lotus moeten verwachten met 136pk, nu ze de nieuwe gaan voorzien van 320pk als instap versie. Moet ik nu de huidige en betaalbare nog snel bestellen??????
waarom maken ze em niet juist weer lichter en houden ze hem betaalbaar, doordat ze dan nie zo’n zieke moter erin hoeven te gooien
Kijk, da’s nou een fijn karretje. Lotus mag dan een boel experimenteren in andere segmenten, beter dan dit wordt het niet.
Leuk karretje maar lijkt op zn broeders en totaal niet op de gen 2 Elise. Zoals bij de Gen 1 en 2.
Joint strikefighter
Wat een genot zeg om naar deze foto’s te kijken! Eindelijk weer een bedrijf dat snap hoe je een moderne auto een prachtig uiterlijk meegeeft! Daar kan Lamborghini met die lelijke Sesto Elemento nog wel wat van leren;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).