BMW roept (vrijwillig) 350.000 auto’s terug

Auteur: , 76 Reacties

Oh, oh, ook BMW blijkt niet onfeilbaar te zijn! Wegens een probleem met de rembekrachtiging moeten er wereldwijd zo'n 350.000 BMW's en Phantom's terug naar de garage. Het gaat daarbij om auto's die voorzien zijn van een V8 of een V12 en gebouwd zijn tussen juli 2001 en november 2009.

Het zou dus gaan om modellen zoals de 5 Serie, 6 Serie, 7 Serie en Phantom. Uiteraard alleen als er een V8 of V12 inligt. Maar wat is het probleem eigenlijk?

Het bekrachtigde remsysteem heeft een vacuümsysteem en dat zou kunnen lekken waardoor de bekrachtiging wegvalt. Er lekt dus geen remvloeistof oid, alleen de rembekrachtiging valt weg/wordt minder. Tsja, en dan moet je dus plotseling wat harder op je pedaal duwen om tot stilstand te komen. Net zoals vroeger eigenlijk toen geen enkele auto rembekrachtiging had.

Op dit moment zijn er nog geen ongelukken gebeurd of mensen gewond geraakt. Toch heeft BMW ervoor gekozen om vrijwillig een wereldwijde terugroepactie te starten. In de VS gaat het om zo’n 198.000 auto’s, in Nederland worden er zo’n 2.000 BMW’s teruggeroepen en in Belgie gaat het om 1.794 auto’s.

BMW Nederland heeft overigens aangegeven dat ze in Nederland alleen de BMW modellen terugroepen en geen Phantom’s. Is dat raar? Aan de ene kant wel, want de Phantom’s die hier rondrijden hebben ook gewoon dat probleem. Maar BMW Nederland is niet de importeur van Rolls-Royce in Nederland, dat wordt nog steeds gedaan door Hessing. Ik gok dan ook dat de Nederlandse Phantom rijders een briefje van Hessing kunnen verwachten.

Volgende week ontvangen de eigenaren van getroffen auto’s een brief over de situatie. Het repareren van de rembekrachtiging duurt ongeveer een uurtje en is uiteraard geheel gratis. (via: reuters, pzb.nl & BMW)



76 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
In your face Japanhaters en Germancarwankers. ;) Recalls is het normaalste zaakje in de automotive wereld. Kijken of de media nu BMW en RR in kwaad daglicht zullen stellen.
@BaySideBlueBoy: *stellen=zetten
@BaySideBlueBoy: Hoeveel doden zijn er ook alweer gevallen door dit probleempje? En hoeveel waren het er bij Toyota? Exactly.
@FelixF: Stuur mij dat bewijs eens door dan.
@BaySideBlueBoy:
eerst eens goed lezen jongen: vrijwillig
Ahahahahahahahahahahahahahahaha!

Ge-wel-dig!
Dit komt hard aan bij de ”Premium” rijders, Ha! :D
Kom op media, je kunt het!!

Groeten!

-Dit bericht komt van een trotse Toyota rijder-
@G-Ammo:
En dan nog eronder zetten een trotse Toyota rijder !
Gelukkig hebben die geen problemen en zijn daar geen ongelukken mee gebeurt.
the-budel-guy
@G-Ammo: wees er maar lekker trots op

ik als trouwe vag fan ( en ook een VAG product op de oprit staan) gaat nu niet lopen zeuren van ag alleen bij BMW

dit had namelijk bij elk merk kunnen voorkomen hopelijk zijn er nog geen ongelukken gebeurt en wordt het probleem snel verholpen
@G-Ammo: Je bent trots op een merk waarvan de auto’s proberen op alle mogelijke wijzen zijn bestuurder te vermoorden?
@G-Ammo: hypocriet…. Een onfeilbaar merk bestaat niet en zal ook nooit bestaan.. de problemen minimaliseren dat kan wel… en dat lukt BMW precies wel wat aardiger dan Toyota… ga dus op een ander zeiken.
@robbie: “Tsja, en dan moet je dus plotseling wat harder op je pedaal duwen om tot stilstand te komen. Net zoals vroeger eigenlijk toen geen enkele auto rembekrachtiging had.”

Enig idee hoeveel zwaarder en sneller de auto’s van nu zijn ten opzichte van de auto’s van voor de rembekrachtigers? Weinig kans dat de gemiddelde bestuurder van tegenwoordig een auto in een fatsoenlijk aantal meters tot stilstand krijgt zonder bekrachtiging, laat staan een BMW 5 of 7 die 150 rijdt….
@w0o0dy: auto’s zijn uiteraard een stuk zwaarder, maar er staat volgens mij ook nergens dat de bekrachtiging volledig wegvalt. Het neemt hoogstens af:

potentially causing a vacuum loss and consequent reduction of power braking assistance


Uiteraad schrik je je dood als zoiets gebeurd, maar gezien het feit dat dit al sinds 2001 ‘voorkomt’ en er tot nu toe nog geen ongelukken oid (gemeld) zijn lijkt het mij allemaal wel mee te vallen. Ook had de NHTSA anders wel een verplichte recall uit laten voeren.
Waarom die “vrijwillig” tussen haakjes in de titel. Is het dat BMW meer gelijk is dan anderen? ;) Laatst riep Renault toch ook “vrijwillig” Scenics terug, en Volvo 30.000 wagens, en Kia,… Nu komt het wel héél onpartijdig over ;)
@philippe: het is lang niet altijd vrijwillig en dit geval werd het erbij vermeldt en heb ik ervoor gekozen om dat over te nemen.
@philippe: robbie en onpartijdig als het over BMW gaat… right. Bijna iedere recall is vrijwillig en bij Toyota was er over het algemeen nog niets aan de hand ook en ging het vooral om geruchten.

“The German automaker, based in Munich, said in a statement that a leak could develop in the power braking system, leading to a vacuum loss and the reduction of power braking assistance, but mechanical braking would still be available to slow and stop the vehicle.”

De recall betreft de v8 en v12 uitvoeringen van de 5- 6- en 7-series en waarschijnlijk de Phantoms (maar die worden apart teruggeroepen.
@w0o0dy: waarom herhaal je wat ook al in het artikel staat?
@robbie: Nu snappen we nog niet waarom er vrijwillig bij staat. Zijn er recalls waar ze met een pistool tegen je hoofd om je autosleutels komen vragen? Vast niet, elke recall is dus vrijwillig en dan is het noemen van vrijwillig in de titel nogal verwarrend en overbodig.
@Markus: jij weet blijkbaar niet dat overheidsinstanties je kunnen verplichten om auto’s terug te roepen… Recalls zijn echt niet altijd vrijwillig.

Voluntary vs Compulsory Recall
For the majority of vehicle recalls, the auto manufacturer initiates the recall process called a voluntary recall. In effort to minimize negative publicity, auto companies would voluntarily issue a recall based on their own research.

In the case of a government-initiated compulsory recalls, either the NHTSA or the EPA firmly believes that the auto manufacturer is not addressing a serious defects. Rarely is an automotive recall ever issued by a government agency. Apart from long legal battles, a compulsory recall is strongly avoided by automakers because of embarrassment it causes.

http://www.autotropolis.com/wiki/index.php?title=Recall

En dit is dus een Voluntary Recall.
the-budel-guy
-edit: check!-
Ja en!Als alles gewoon netjes opgelost wordt.Vind het erger als eem merk geen maatregelen neemt tegen een bepaald probleem
@G-Ammo
Liever één terugroepactie, dan rijden in een kar zonder actie.


Dat slaat op moderne toyata’s natuurlijk, Lexus en minder recente Toyota’s zijn nog wel boeiend.
Ik had het vanmorgen gehoord, ik dacht vanavond laat ik ab.nl maar eens tippen, waren natuurlijk druk bezig concept cars aan het uppen.
Jaja. kan je wel stoer doen maar BMW is ook niet volmaakt.
@philipzuidijk:
geen 1 auto is volmaakt.

BMW geeft tenminste toe dat er niks is gebeurd, ze roepen hun modellen terug vanwege de veiligheid en niets meer en niets minder.
2010 is dus duidelijk het jaar van de Recall… :s
Langs de ene kant beetje jammer dat mensen er misschien last van hebben, maar langs de kant ook positief… Zo zie je tenminste dat ze blijven kijken dat ze goeie wagens leveren…
Beetje Verward
Ik vind BMW’s prachtige karren. Ik gun ze dit dus niet.

En met “ze” bedoel ik de technici die achter het produkt staan. Niet de petjes en de vertegenwoordiger die er hun status aan ontlenen.
liever een paar keer per jaar met de bmw naar de garage dan een jap voor de deur ;)
Het overkomt alle merken. Zolang er niks ernstig is gebeurd en fabrikanten hun verantwoordelijkheid tonen, vind ik het alleen maar positief dat ze dit doen en er voor uit komen.
Het kan dus bij iedereen voorkomen, ook bij BMW.
Alleen zie ik nu geen kritieken maar ” kan gebeuren ” verhalen. Lekker objectief zijn jullie(!)
Bende kleine kinderen! Mijn auto is toch beter dan de jouwe! :-p
Er is wel een verschil. BMW doet het vrijwillig. Toyota heeft eerst het probleem ontkent. Pas onder grote druk van Amerikaanse instanties is het overgegaan tot een terugroepactie.
@Mars2: de (vermeende) problemen bij Toyota waren dan ook minder duidelijk… hier gaat iets kapot, je verliest druk… waarschijnlijk is het nog reproduceerbaar te testen ook. Bij de problemen met Toyota’s ging het om beweringen van bestuurders die niet goed gecontroleerd konden worden, hoogtuit kon je kijken naar verbanden tussen ongevallen en de verhalen en kijken wat je nog kon reconstrueren aan de hand van technisch onderzoek….
Zoals je ziet heel verschillende situaties. Dit is onomstotelijk vast te stellen, vage beweringen (die later ook over het algemeen niet waar bleken te zijn…) kun je moeilijk bewijzen maar ook soms lastig onomstotelijk weerleggen.
Foutje, bedankt! Ik zou bijna willen zeggen ‘geen probleem toch’, maar dat is het ontkennen van iets wat al door BMW bekend is. Feit is dat dit gewoon voorkomt en dat het netjes is dat ze die auto’s repareren.
Volgensmij hebben ook de 4-cilinders er last van… BMW thuis had ook last van problemen met het vacuum gebeuren waardoor de bekrachtiging weg viel. Eerste keer alleen bekrachtiger vervangen maar dat was dus niet het probleem. Bij de volgende reparatie moesten zowel de bekrachtiger als het vacuum gebeuren vervangen worden want er was olie in de bekrachtiger gekomen waardoor die lucht ging lekken (seals en/of rubbers die niet tegen de olie kunnen). Lekker duur grapje. Doe dan maar gewoon het ouderwetse vacuum via het inlaatspruitstuk en niet via een fancy pompje of systeempje.
@Arno: Ik vraag me dan ook af hoe dit dan ook anders zal zijn met hetzelfde model met een andere motor.
Wat hebben wij een belasting systeem dat er bijna net zoveel v8’s in belgie rijden als in Nederland. Diep triest
“350.000 BMW’s en Phantom’s”

Nooit geweten dat er al 350.000 Phantom’s zijn verkocht. Erg netjes van RR hoor.
vacuum systeem problemen !!

daar hebben de Lincolns en Cadillacs ook wel eens last van ..
(na minimaal 40 jaar) ..
@lincoln: lol. Dat is wel een voordeel van een Jap of Koreaan, worden die ooit klassiek…
Ach, een lekkende rembekrachtiger… Zo’n enorm probleem is dat nou ook weer niet, zeker niet in vergelijking me automatische gaspedalen. Netjes dat zelfs de wat oudere wagens voor gratis reparatie in aanmerking komen.
met*
Hmm laat ik nou net een 545i voor de deur hebben staan. Ben benieuwd haha. Maaruhm dit treft dus al1 de zwaardere modellen. En zoveel mensen rijden er hier in NL geen v8/v12 etc. Grtz
Gaan ze nu ook de z4’s, waarbij de stuurbekrachtiging uitvalt, terugroepen? Dat heeft Mazda namelijk wel netjes gedaan, terwijl BMW het vertikt. Daar mogen de klanten zelf betalen voor een nieuw stuurhuis.
Zeer netjes van BMW. Tot 2001 !!
Geen fabriekant die dat na doet!
@CSL: Helemaal met je antwoord eens dit noemen ze ook wel deutsche grundlichkeit.
Ik zou toch erg boos worden als mijn Phantom zo’n inferieur plastic BMW onderdeel heeft ;)
Netjes opgelost, BMW is natuurlijk ook gewoon een bazenmerk :D
In NL 2000 auto’s, dat is nog geen eens 1%! Wat een piepklein landje toch ook weer.
integralechubasco
je weet natuurlijk nooit wat er ECHT aan de hand is met die remsystemen… dat gaan ze uiteraard niet uitgebreid berichten in de media..
Weet iemand of je ABS en/of ESP gebruik maken van de bekrachtiger? Als dat wel zo is dan is het probleem opeens een stuk groter want dan zou de veiligheid ook bij slipsituaties niet goed zijn, als het niet zo is dan is het alleen het remmen. Lastig, maar redelijk voorspelbaar en waarschijnlijk voel je dat de remwerking afneemt…. dus minder gevaarlijk dan dat het ESP of ABS moet ingrijpen maar dat niet effectief zou kunnen….

Vroeg het me af, maar de preciese werking van die systemen daar ben ik niet goed genoeg mee bekend… Anyone?
“ESC uses a hydraulic modulator to assure that each wheel receives the correct brake force. A similar modulator is used in ABS. ABS needs to reduce pressure during braking, only. ESC additionally needs to increase pressure in certain situations and an active vacuum brake booster unit may be utilized in addition to the hydraulic pump to meet these demanding pressure gradients.”

“The controller computes the needed brake or acceleration force for each wheel and directs via the driver circuits the valves of the hydraulic modulator.”

Samen lijkt het erop dat het systeem een eigen hydraulisch systeem heeft dat de remmen kan aansturen.. maar misschien is er iemand hier die het echt WEET (een techneut dus).
@wOoOdy

ABS maakt idd gebruik van een eigen elektrische pomp zoals je al aangeeft.
@Bob: maar ESP? ABS hoeft alleen maar de remwerking te verminderen, ESP moet actief een wiel afremmen….. da’s wel iets anders…
Is BMW een slechte auto?
Natuurlijk niet.
Maar BMW is ook niet beter dan een doordeweekse Toyota of VW.
Auto’s sinds 2001…
In negen jaar tijd iets over een ongeluk gehoord ofzo? Nee? Storm in een glas water dus. Maar sommige willen graag van een mier een olifant maken. Komt doordat het ratio ze in de steek heeft gelaten…
@Rick-dos: hoe wil jij bewijzen dat een auto vanwege een slecht werkende bekrachtiging achterop die voorganger is geklapt of de bocht uit is gevlogen? Dat zal bijkans onmogelijk zijn… automatisch zal er bij een remsporen onderzoek worden gesteld dat de bestuurder te zacht en/of te laat heeft geremd en/of te hard heeft gereden…

Bij dit geval zou het dus kunnen dat er ongevallen hebben plaatsgevonden, alleen net als bij de verhalen over Toyota’s zal bewijs dat het mankement de oorzaak is of juist niet de oorzaak is, bijna nooit onomstotelijk vast komen te staan….

Beetje voorbarig om dan dit soort teksten te tikken en andere af te schilderen als mensen wiens ratio ze in de steek heeft gelaten… au contraire… je maakt nu eerder zelf die indruk.
@w0o0dy:

Als één van de velen mankementen is schuld afschuiven er één van.
Als een bestuurder ook maar een kleine aanleiding heeft om de schuld van zo’n ongeluk te kunnen afschuiven dan hadden ze dat zeker niet gelaten. Case in point; Toyota.
Laat ik je anders op een ander pad leiden; je hoeft geen bewijzen van ongelukken te vinden. Laat me maar rechtzaken zien zoals bij Toyota.

Dit alles komt zomaar uit ratio. Echt, moet je eens proberen…
@Rick-dos: je vind jezelf overduidelijk briliant, maar wat anderen daarvan vinden is een beteren maatstaf….

Als je uit het politierapport leest dat je niet hard genoeg hebt geremd of te hard hebt gereden hoe wil jij dan een rechtzaak aan gaan spannen? Je hebt helemaal niets dat je claim ondersteund. Geen advocaat die daaraan begint als de bewijzen metershoog tegen je zijn.
@w0o0dy:

Ik vind mezelf absoluut niet briljant. Wel een stuk rationeler.

Hoe hebben die Prius-rijders dat gedaan dan?
@Rick-dos: met de prius was niets mis qua remmen, alleen de ABs werkte op oneffenheden niet goed. De claims in de media waren dan ook niet genoeg voor rechtzaken… en achteraf is ook gebleken dat de auto’s prima tot stilstand te brengen waren met de remmen… totale bullshit dus (al is er wel algemeen bij Toyota’s een probleempje geweest met de matten).

Bij andere modellen waren er ook pas rechtzaken NADAT er politierapporten en onderzoeken van de instantie die waakt over de veiligheid van voertuigen de schuld bij Toyota legde….
@w0o0dy: na een kort momentje zelfkennis “maar misschien is er iemand hier die het echt WEET (een techneut dus).” ga je weer vol los LOL
@autogek123:
Ik weet dat het uiteindelijk allemaal onzin was. Dat was me eigenlijk ook vanaf het begin duidelijk. Hoe Toyota er inzat en hoe er mee omgegaan is verdient trouwens geen schoonheidsprijs maar dat is een ander verhaal.

De reden dat ik de link plaats is dat er gesteld wordt dat er geen rechtszaken waren. Die waren er echter wel. Ik wilde er verder niks mee aantonen. ;)
@Rick-dos: Helemaal mee eens. Niet netjes van Toyota, maar zeker niet van de pers hoe ze zwart werden gemaakt in “alle” media.

Er werd veel geschreven over hangende gaspedalen bij de Pruis wat niet klopte. Ook was er niets mis met de remmen. Maar het ABS systeem werkte niet perfect met het energie terugwin systeem. En daar gaan de door jouw genoemde rechtszaken over. Maar met deze fout zijn er geen ongelukken gebeurt nog doden gevallen wat wel beweert wordt. Alleen de ervaring tijdens het remmen was volgens Amerikanen ” schadelijk” voor hun emoties. Bahhh. :(

Maar ja, Amerikanen he. Ales voor de rechter slepen om geld en ze zijn zelf nooit verantwoordelijk voor hun eigen gedrag.
@w0o0dy: Na onderzoek door Amerikanen zelf ( geen Toyota) bleek dat bij 60% van de ongelukken het rempedaal nieteens gebruikt was door de bestuurders van de onderzochte Toyota’s. Er waren slechts enkele waarbij er geen idee was hoe het ongeluk uiteindelijk heeft kunnen gebeuren. Wat dus nog steeds niet aangeeft dat het aan de auto zou hebben gelegen. En slechts bij 1 van de onderzochte ongelukken bleek het gaspendaal inderdaad vast te zitten. Ze hebben geloof ik ongeveer 90 ongelukken met de Toyota’s onderzocht.

Bij de Prius werkte het ABS-systeem wel, maar nam het te snel over van het energie terugwin systeem op de remmen. En dat gaf eigenlijk alleen maar een eng gevoel ( schokkende remmen), maar de auto was perfect te stoppen.
Poewee dat is wel een lange periode en veel auto’s!
Maar wat moet dat moet, beter voorkomen dan genezen…
Kan iemand mijn comment goedkeuren?
Maar een BMW is ook niet beter dan een doordeweekse Toyota of VW.
Correct,alleen duurder.
Laurens ,ik.
Laurens, sorry ik zocht techneuten, geen lawaaimakers, andere keer misshien.
Kan gebeuren, wel mooi dat ze ook een recall doen zonder enige klacht (voor zover we weten) is neergelegd.

Vind het wel ongelooflijk triest dat er in België en Nederland elks maar ongeveer 2000 ‘echte’ auto’s rondrijden met V8 of V12 van deze merken :(. Dankjewel fiscus.
Ik mocht vrijwillig naar de garage komen met mijn Bugatti Veyron.
@ Jamesbond007

waarom roepen ze hun modellen (vrijwillig) toe als er toch niks is gebeurd?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).