Rutte I: Geen kilometerheffing, wel brandstofheffing

Auteur: , 108 Reacties

Gefeliciteerd! Wat de meeste van jullie willen gaat (waarschijnlijk) gebeuren. Het aanstaande kabinet van VVD en CDA (met gedoogsteun van de PVV) gaat geen kilometerheffing invoeren met GPS-kastjes, maar ze gaan wel de brandstofprijzen fors verhogen. Daar staat dan wel weer tegenover dat de wegenbelasting daalt. En nou niet gaan klagen dat ik jullie niet gewaarschuwd heb.

Deze milde variant van kilometerbeprijzing is een stuk goedkoper om in te voeren, want er hoeven immers geen kastjes en andere apparatuur te worden aangeschaft. Het kabinet Rutte kan gewoon volstaan met het (fors) omhoogschroeven van de accijns. Door het op deze manier in te voeren is de overheid 300 miljoen goedkoper uit dan met de versie met kastjes.

Over mensen die in het buitenland gaan tanken om zo de hoge prijzen in Nederland te ontlopen hebben Rutte en zijn vrienden nog niet nagedacht. In het regeerakkoord staat alleen maar: “Het kabinet zet hiervoor in op overleg met de buurlanden en binnen de EU”.

Ondertussen rolt een woordvoerder van branchevereniging Bovag van zijn stoel van het lachen zo vermeldt het Financieel Dagblad:

We wensen ze veel succes. Dit plan werkt alleen als je het in heel Europa invoert. De meeste landen zijn alleen nog zo autonoom als het over belasting gaat, dat ze niet zo snel mee zullen doen.

Verder lezen we in het FD dat ook de ANWB Rutte, Verhagen en Wilders veel plezier wenst met dit plan:

Pas als een liter brandstof 30 cent per liter duurder wordt, krijgt het Rijk genoeg binnen om de wegenbelasting af te kunnen schaffen, zo stelt de wielrijdersvereniging. ‘Maar als je de prijs zoveel verhoogt, gaat iedereen in het buitenland tanken,’ zegt een woordvoerder. Hij vraagt zich tegelijk af wat dit betekent voor de vele auto’s die nu al belastingvrij zijn, zoals de Toyota Aygo. Die verliezen dan het voordeel dat ze nu hebben.

Zowel de ANWB als de Bovag zien dus liever een directere manier van kilometerbeprijzen. Nu alleen maar hopen dat het plan om de snelheid naar 130 km/u te verhogen wel doorgaat.



108 reacties

Mja, helaas gaan we dit dan dus niet alleen zien aan de pomp, maar ook in de supermarkt enz.. immers, als de benzine/diesel kosten gaan stijgen zullen ook de transportkosten stijgen en al de daar aan gerelateerde evenementen.
Eigenlijk maakt het natuurlijk niets uit of je km-heffing krijgt of benzine prijs verhoging. De overheid krijgt het toch wel voor elkaar dat de lol van autorijden straks tot een dieptepunt is gedaalt :s
pfff, gedaald met een T? Sorry mensen, het was nog vroeg voor me :p
Rijden op gas dan maar
@W115: zit daar soms geen accijns op…?
dat wordt een briefje naar de buren…

Beste mevrouw Merckel, beste Angela, lieve buuv,

Zou je zo vriendelijk willen zijn om een paar dubbeltjes op de benzine te zetten, dan kunnen we hier Geert, Maxiem en de kiezertjes gelukkig maken.

Alvast bedankt,
Mark
De laatste jaren zijn de provinciale opcenten asociaal verhoogd. Was er niet de afspraak dat die zouden komen te vervallen? Scheelt zo 30%. De provincies hebben al veel teveel geld (als ze het tenminste niet bij louche banken parkeren). Ook zou het goed zijn deze bestuurlaag te minimaliseren. Lijkt me een echte win-win situatie.
@midasracer: inderdaad….twee jaar geleden betaalde ik 77 euro per maand aan wegenbelasting, nu is dat verhoogd naar 97 euro per maand.
(maximaal) 30 cent per liter duurder is nog steeds een stuk goedkoper dan een kilometerheffing van 3 cent per kilometer, los van de enorme investeringen die de overheid (en dus de belastingbetaler) moet doen om tolpoortjes en gpskastjes te onwikkelen. Zeker wanneer tegelijkertijd de wegenbelasting omlaag gaat, is dit een makkelijkere en goedkopere oplossing (behalve voor iemand die met z’n auto de stad niet uitkomt). Laten nou de grensstreken van Nederland het minst druk bevolkt zijn, het gros van de kilometers wordt gereden in de randstad. Trouwens, dit systeem stimuleert de aankoop van een zuinige auto ook nog eens, dus ik zie niet zo veel problemen. (kijkt wie het berichtje heeft getypt… ah, robbie, duidelijk)
leuk, dan ga ik daar als niet-wegenbelastingbetaler daar ook wat van voelen?! wat een bullshit! ik hoef nu geen wegenbelasting te betalen, en daarna wel?!
@NLBUURMAN: ja, een systeem van “de gebruiker betaalt” lijkt me wel zo eerlijk toch?
@erce:

Nee hoor, want ik heb een onderbouwde reden dat ik geen belastign hoef te betalen! Schijt me
Verder niks, tank dan toch wel in belgie, want die regel komt daar toch nooit!
@erce: ik vind het principe prima! echt waar, geen moeite mee, maar nu worden ook de niet weggebruikers aangepakt, terwijl het om het verval van de MRB gaat. mensen met generatoren ed gaan dit dus ook voelen, en mensen zoals ik: met de bromfiets
Dus alleen de mensen in de randstad wonen mogen meer gaan betalen. Want vele die in de buurt van de grens woont zal over de grens gaan tanken.
Het is veruit de meest eenvoudige, meest goedkope en meest eerlijke manier om autobezitters naar gebruik te laten betalen en niet het bezit van een auto te belasten.

Helaas werkt deze manier niet wanneer je het enkel in Nederland invoert.
@dennis: daarom werkt het ook alleen maar als Geert de grenzen op slot mag gooien ;)
Voordelen:
– Iedereen betaalt, dus ook degene die de dans ontspringen d.m.v. een oude diesel te kopen.
– Automatisch stimuleer je hiermee om zuiniger te gaan rijden

Nadelen:
– Kans dat bedrijven niet meer via de Rotterdamse haven gaan werken maar Antwerpen neemt toe.
– De extra kosten die bedrijven oplopen worden door berekend naar de consument.

Ik weet het nog niet, kan er eerlijk gezegd nog geen mening over geven of ik voor of tegen ben.
@jack_abarth:
Hier heb je een zeer essentieel punt te pakken dat nog niet is genoemd. Onze economie is voor 3/4 afhankelijk van het buitenland en een groot deel daarvan komt van doorvoer via Rotterdam en Schiphol. Als je de vervoerskosten dermate verhoogt, zitten Hamburg en andere havens ineens op rozen. Kortom, je moet vervolgens de vervoerssector e.d. gaan compenseren. Dat kost ook sloten vol met geld.
Als dit geen stimulans is om Electrisch te gaan rijden . .
tankpas !!!
Ik koop wel zo’n Flintstones wagen.
Wel proficiat.
Maar als de Vlamingen niet meer in jullie coffeeshops mogen, mogen jullie niet bij ons komen tanken hoor. Het is nu al gek lang aanschuiven in de grensgemeenten (Turnhout).
Dit systeem mogen ze voor mijn part overal invoeren… Je kan dan tenminste een kleine zuinige wagen kopen voor je dagdagelijkse verplaatsingen. En een grote lompe voor occasioneel gebruik zonder je blauw te betalen aan belastingen.
Alleen nog een systeem dat je de verzekering voor verschillende voertuigen kan gebruiken zonder meer te hoeven betalen en dan is het perfect eerlijk.
(want die lusten je euro’s ook rauw)
Geef toe dat je voor je wekelijkse ritje met je 1984 GTO niet kijkt op een litertje, maar je dagelijkse km’s woonwerk mogen best zuinig zijn.
@js: Alleen heb ik helemaal geen geld over voor een extra zuinige auto zodat ik me huidige (niet zo zuinige) kan bewaren voor de pret ritjes.
@Donstil:

je hoeft geen aygo/prius te kopen om zuinig te zijn, gewoon een klein licht auto-tje kopen met een kleine motor, tweedehands fiatje panda/cinquecento etc.. (en dan bedoel ik dus een 10 jaar oude), renault clio, dat soort dingetjes.
ehm kwartje van kok?
@paulusrx7: dat dacht ik dus ookal het zit er al in maar nederland zoek gewoon inkomsten en nederland is al gewend aan de kwartje van kok dus denken ze dat zij deze op een simpele manier kunnen invoeren
ben ik elke week even in duitsland. maar ach, ze doen het toch niet zolang heel europa niet meedoet, ik bedoel ik woon maar 35km van duitsland af, doet duitsland niet mee, dan doe ik zo een reisje naar duitsland om te tanken, simpel als dat.
dan wordt een litertje 1,80 (voor BP Ultimate) en 1,70 voor een litertje 95. IS nog wel te overzien eigenlijk…
@Benjamin1: Jij rijdt zeker een 0,7 litertje? 1,80 voor een litertje 98!? Ik vind dat absurd maar mijn auto rijdt dan ook 1 op 3. Ik wil eerst m`n kwartje van kok terug dan kunnen we verder praten.
@CL65:

Nou, de wegenbelasting gaat eraf en je betaald naar gebruik. Hoe meer je auto zuipt hoe meer je betaald. Hoe meer je rijdt hoe meer je betaald. Er is alleen hiermee geen oplossing om files in de spits te verminderen.

Nadeel voor de mensen met een baan is dat die file er nog steeds is, de benzine duurder is.

voordeel is er alleen voor de mensen die minder rijden, die betalen ook minder.


Aan de ene kant is het eerlijker, aan de andere kant schiet het niet op voor de mensen die s ochtends naar hun werk moeten. Meer asfalt zou een goed begin zijn, misschien zelf icm spitspoortjes oid.
@CL65:

Oh, en 0.7 kan je in NL niet kopen. De Chevy Matiz wel, met 800cc een absoluut beest. Denk wielspin, maar dan 100 keer zo erg.
Volgens mij kan het openbaar ministerie veel rechtzaken tegemoet zien van buitenlanders die hier komen tanken en belasting afdragen aan onze staat…
@Jochempie: Want? Doen ze dat dan ook omdat ze BTW moeten afdragen?
@erce: en gebruiken die jongens onze wegen ook niet toevallig? prima toch?
Nogmaals: doe liever iets aan files. 10 km/h is een schijntje. Misschien ga ik wel 160 ipv 150 als cruisesnelheid aanhouden dan, maar that’s it…

Verder is hogere brandstofbeprijzing wel veel eerlijker dan kastjes in je auto: die prius die met 150 op de linkerbaan 1:13 rijdt mag zo ook lekker meebetalen in plaats van dat hij een vaste lage prijs betaalt op basis van de ultra-optimistische fabrieksopgave die zelfs zuinigheidsfreaks niet halen. (n.b.: mijn auto rijdt op papier 1:9 en ik rij zelden minder zuinig dan 1:10)

paulusrx7: kwartje van Kok is lang geleden al van de brandstofprijs af gehaald en het is echt een soort urban myth dat dat er nog op zit. Maargoed, ik denk dat dit positief én eerlijk is!

Maar mensen die zo lyrisch zijn over 10 km/h snelheidsverhoging maken zichzelf lichtelijk belachelijk vind ik…
@Sorcerer: Dat het kwartje van Kok is teruggegeven is niet helemaal waar. Er is een aantal jaren geen accijnsverhoging berekend, waardoor de overheid graag zegt dat ze op die manier het kwartje van kok toch een soort van terug hebben gegeven. Er stonden echter op dat moment geen accijnsverhogingen gepland, dus is er eigenlijk niets teruggegeven
@Sorcerer: “kwartje van Kok is lang geleden al van de brandstofprijs af gehaald en het is echt een soort urban myth dat dat er nog op zit”

Wanneer dan???
@Sorcerer:
Je hebt weinig aan die verhoging, tenzij je veel ’s nachts rijdt of… bijv. veel in Friesland komt of er woont (dat eerste is voor mij dan wel weer van toepassing :) )
Als ze het geld volgens plan aan meer asfalt gaan besteden, kan ik me hierin wel vinden. Ook goed dat die CO2 hype hiermee een beetje wordt afgeremd. Laatst zo’n wegenbelastingvrije Polo meegehad. Met veel moeite 1 op 20, bij 120 op de cruisecontrol. Dat deed mijn Seat Leon 110pk TDi ook in 2003. Alleen betaal je daar nu wel 250 Euro belasting per kwartaal voor….
en de MRB gaat omlaag, maar niet zoveel als hij de afglopen jaren omhoog is gegaan.
(C)orruptie (D)upeert (A)nderen
Beetje Verward
Kwartje van Rutte.

“De wegenbelasting wordt minder verhoogd ivm met de hogere brandstofaccijns”. Read my lips.

Overigens wmb: gewoon doen en niet zeuren.
En dus komt de oldtimerregeling dan ook weer terug? Want die was toch gekoppeld aan de kilometerheffing??
geweldig hoop echt dat het akkoord doorgaat , de worden tenminsten dingen gedaan waar het volk om vraagt , eindelijk word er geluisterd.
En krijg ja dan korting als je met je boot tankt? Want dan betaal je wegenbelasting terwijl je vaart..
ja = je
Goed bezig. Met die hoge literprijs kan de maximum snelheid ook omhoog. Hoe harder je rijdt hoe meer je verbruikt. Boetes uitdelen is overbodig. Bij de pomp betaal je toch.
Is dit ook voor LPG van toepassing?
@Gebbetje: Brandstofheffing, is LPG geen brandstof? Het lijkt me dat dit gaat om bij de pomp verbrijgbare brandstoffen.

Duitsland lijkt aantrekkelijk, ik woon er 10km vandaan. Alleen lijkt het me zo omslachtig dat als je even moet tanken je een half uur verder bent. Ik ben benieuwd hoe lang mensen dat blijven doen.

Ik ben het trouwens ook zo oneens met de gebruiker betaalt. Zo promoten toch altijd de verzorgingsstaat? Dat de mensen voor elkaar zorgen, en als het om auto’s gaat moet je ineens zelf voor de kosten opdraaien.
Dat moeten mensen in de uitkering dan ook maar? Daar maak ik geen gebruik van.
Scholen moeten dan ook duurder, ik maak er geen gebruik van en toch kost het me geld.
Musea? Mij niet gezien.

Dit is natuurlijk wel zwart-wit, en het zijn dingen die ik gebruikt heb of die ik misschien ( niet te hopen ) nog zal gebruiken. Maar er zijn wel andere dingen waar ik aan mee betaal en geen gebruik van maak. Dus de gebruiken betaalt in een verzorgingsstaat is nogal raar.
Dichtstbijzijnde buitenlandse tankstation zit hier op zo’n 24km, maar om nou 50km speciaal te gaan rijden om goedkoper te tanken? Ik ziet mezelf dat toch niet doen…
Ik kan hier niet op tegen zijn. Iedereen moet dokken, ook die irritante Prius die 150 rijdt ja. En ook de mensen die een klassieker hebben, die betalen dan tenminste de brandstof. Iedereen gelukkig zou je zeggen.

Ben blij dat mijn bmw weg is, nu rijdt ik 1 op 20 in mijn golf TDI, scheelt me echt veel geld zo. Daarnaast ben ik het geheel eens met de uitspraak dat zo n spaardieseltje van nu niks zuiniger is dan mijn TDI. Ik haal ook 1 op 22.5, en ik doe er weinig moeite voor. Maar die van nu zijn zo afgeknepen dat je wel voorzichtig MOET rijden.
dus wie wordt hier het hardst getroffen? oldtimer rijders! wegenbelasting heb ik toch al niet dus dat kan niet minder worden, maar wel de verhoogde benzineprijs. en bedankt.
@monk: De vrijstelling voor wegenbelasting voor auto’s ouder dan 25 jaar is in een donkergrijs verleden bedacht omdat niemand het indertijd in zijn hoofd haalde om een auto van 25 jaar oud als dagelijks vervoermiddel in te zetten. Dus het handjevol mensen dat toen zo’n oude auto had en daar ’s zomers af en toe eens een rondje mee reden, die mochten dat belastingvrij doen.

Intussen is de kwaliteit van auto’s zo goed, en het aanbod van ‘oude’ auto’s zo groot, dat er zat mensen zijn die zo’n wegenbelastingvrije auto als dagelijks vervoermiddel inzetten – je kunt ze zelfs leasen. Die mensen worden nu inderdaad hard gepakt, maar ergens is dat wel terecht: ze maken immers veel gebruik van het wegennet en daar moet je nu eenmaal voor betalen, net als ieder ander.

Als je je oldtimer slechts incidenteel gebruikt zul je inderdaad ook meer gaan betalen, maar om nou te gaan roepen dat je dan hard wordt getroffen… nou nee.
Zucht.. Autobloggert, er wordt zeker niet toevallig een compensatie of iets dergelijks voor eigenaren van klassiekers ingesteld?
Ik heb namelijk een Saab 99 uit 1975. Ik ben een arm studentje en betaal me helemaal scheel aan benzine, een zuinige auto is het niet bepaald. Met deze maatregel wordt dat nog leuker in de toekomst. Even naar het buitenland rijden is er niet bij als je in Leiden, Z-H woont.
@monk

De oltimers zijn wel het meest vervuilend…
Shit, ik ben net zo goedkoop uit met de wegenbelasting (900 kg, 23 euro per maand), maar rijd best wel veel met die auto en moet sowieso al 98 peut in, dus gaat sowieso een stuk duurder worden voor mij. Kan wel over Belgie rijden, maar die wegen zijn echt megabrak allemaal.
Overstappen naar LPG
EERST DAT TIJDELIJKE KWARTJE IN CENTEN ER NOG VANAF VAN DIE ANDERE OPLICHTER PREMIER KOK IN DE 80er JAREN.
@George: En nu in grote-mensen-taal?
Voorstel: bij elke pomp camera’s of een ander middel om de kentekens te kunnen lezen, en daarmee te kunnen bepalen wat voor een auto het is (oldtimer, belastingvrije auto, “slurper”, enz….) en aan de hand daarvan bepalen wat voor een korting/toeslag je op de benzineprijs krijgt…..

Think outside the box :)
Lelijk eendje
Interessant voor rijke mensen die met hun lambo’s en dergelijke maar amper rondrijden, en direct doorrijden naar Duitqland, die voeln daar niets van.
Lelijk eendje
Gelukkig woon ik in belgië, ik dacht juist om een leuke sportwagen te kopen, met dikke V8.
@Lelijk eendje: Nee, in België betaal je geen belasting.
@Lelijk eendje: België is een idiote automobilist beperkende maatregelen de eerste om Nederland als een schoothondje te volgen..
Dat al die zogenaamd milieuvriendelijke wagens hun voordelen zouden verliezen, moet de regering er maar bij nemen. Ik blijf erbij dat het in het leven roepen van die voordelen een overhaaste en ondoordachte beslissing was (paniekreactie op economische crisis). Ik lees veel autoboekjes en schuim vele sites af, en ik kan me niet van de indruk ontdoen dat, om welk model het ook gaat, het kleinste benzinemotortje steeds populairst is. Is dat de gierigheid van de gemiddelde Nederlander? Als de brandstofprijzen flink gaan stijgen, waar gaat die gemiddelde Nederlander dan heen? Naar de tweewieler-brommertjes?
Ik blijf het zeggen: die steunmaatregelen kan je niet meer terugdraaien (want: fnuikt economisch herstel, zorgt voor groot ongenoegen, …). Een vicieuze cirkel dus waar de regering te veel concentreert op middellange-termijn hulpmaatregelen in plaats van de lange termijn.
Ik zou zeggen: vervang het gehele politieke apparaat door een groep bedrijven, want alles wat eender welke mens doet, komt voort uit economische motieven.
Variabele kosten omhoog, vaste kosten omlaag, dus veelrijden wordt minder aantrekkelijk. Pech als je een klassieker hebt, of een Prius :-)

Grensstrekers tanken over de grens, die inkomsten lopen we dan mis, maar alleen krentenkakkers (weer die Prius rijders…) doen daarvoor de moeite…

Spitsrijden wordt niet echt ontmoedigd, maar zuinige auto’s kopen en minder rijden wel, eigenlijk een typisch GroenLinks maatregel, wat loopt die Femke dan te zeiken :-)
Beetje Verward
Wie loopt er eigenlijk te zeiken hier?
@Beetje Verward: jij, als aanhanger van heel dure techniek, die heel weinig bespaart; als de sponsoring daarvan wegvalt door verdere verlaging van BPM en wegenbelasting, wat denk je dat er dan gebeurt met de Prius verkopen… overigens zou de overheid voor alle eerlijkheid ook de prijs van electriciteit flink moeten verhogen, anders rijden we hier straks massaal in EV’s, die effectief helemaal niet zoveel minder CO2 uitstoten, en wel heel grote infrastructuur investeringen vereisen.
Shit… ik rijd een oldtimer.. Wat nu?
Dat over de grens tanken zal best meevallen.
Tijd = geld dus wanneer je niet naast de grens woont en een halfuur moet rijden en dan nog een halfuur moet wachten op al die andere Hollanders die in rijen van 10 staan te wachten, dan kan je beter gewoon in NL tanken.
nou ik hoop niet dat ze dat doen dan kunnen we netzogoed gewoon diesel in duitsland gaan tanken maar op dit moment is nederland goedkoper
Nou, gelukkig wonen we hier 5 kilometer vanaf het eerste Duitse tankstation, dus wel zullen zien;-)
Als je afschrijving, onderhoud per km meeneemt, dan kan het echt niet uit om in het buitenland te tanken. Een beetje auto kost al €0.30 per km. Dus als je 15 km moet rijden, dan kost het je al €9,- om alleen al heen en terug te rijden.
Dus stel dat ze er 20 cent per liter bij op zouden gooien, dan moet je al superdichtbij een grensstation wonen. En iedereen die zegt dat ie wel 25 km heen en 25 km kan terug rijden heeft of een oude ragbak of kan niet hoofdrekenen :D
Maar goed dat ik in Nijmegen woon, zo lekker naast de grens…
Van alle maatregelen is dit de meest eerlijke. Wil je een slurpende V8, of een klassieker die vervuilt en verbruikt, net zo goed betalen dan. En voor de rest, als je de schade beperkt wil houden, zuinige auto kopen en goed nadenken wanneer je em kan laten staan.
Ja ik zou ook liever willen dat het allemaal goedkoper werd, maar als dat niet kan, dan het liefst nog zo ipv een systeem wat weer miljarden kost en helemaal uit de klauw gaat lopen.
mooi zo ..

duidelijker en directer kan “duurzaam” niet worden weergegeven ..

maak die troep maar 2euro 50 de liter ..
(wel besteden aan infrastructuur .. he boefjes) ..
Het blijft natuurlijk de vraag in welke mate ze dit invoeren. Je kan zoals genoemd de MRB opheffen en de brandstof schreeuwend duur maken, maar ik denk dat ze het wat bescheidener aanpassen. Of hoop ik dat alleen…? :?
@Citrofiel: als je het artikel leest… 30 ct/liter is genoeg.
@Laurens: Dat vind ik best schreeuwend duur. ;)
Quote: “Hij vraagt zich tegelijk af wat dit betekent voor de vele auto’s die nu al belastingvrij zijn, zoals de Toyota Aygo. Die verliezen dan het voordeel dat ze nu hebben.”

Zuinigere auto’s hebben hiermee toch juist extra voordelen bij de pomp?
Ik heb liever dat ze de benzine met 3 euro omhoog gooien.. dan gaat iedereen lekker met de trein en kan ik lekker doorknallen op de wegen..
Heuj, woon vlak bij de grens, fijn tanken in die Heimat!
En dan zijn er nog mensen die rechts zo veel beter voor de auto vinden. Nou, van dat fabeltje zijn we nu wel definitief af – lijkt mij.
potvers potvers ..

nog noooooit de autoblog menigte zo positief gehoord over een berijders onvriendelijk wetsvoorstel ..

dat doet mij deugd ..
Dit is helemaal niet berijders onvriendelijk lincoln. Als eerste als jij een dikke auto hebt (laten we eens zeggen, Audi A6 3.0TDItje) en jij rijdt daar netjes rustig mee wordt je daarvoor beloont. Tegelijkertijd worden mensen die 14% bijtellers rijden bestraft voor rijden als een wan idioot en betalen ze mee aan de weg waar ze wel degelijk gebruik van maken maar nu niet aan mee hoeven te betalen. Mocht je nou echt weinig rijden boeit het niet heel veel: vrijstelling van wegenbelasting blijft nog wel even en voor dat beetje dat je rijd betaal je gewoon mee.

En dat ANWB/Bovag verhaal is natuurlijk volstrekte lulkoek. Gaat iedereen in het buitenland tanken. Waar denken die gasten wel niet dat de grenzen liggen? Voor die mensen die langs de grens wonen: tank maar lekker goedkoop. Je woont een verdomd eind van de hoofd/randstad af hier is je cadeautje. En als jij meer dan 20 kilometer van de grens woont is het al niet meer gunstig, echt niet. En van de 5% opbrengsten uit wegenbelasting die de aanleg van de kilometerheffing maximaal mochten kosten kun jij prima de Nederlandse pomphouders langs de grens en dat beetje gemiste inkomsten van mensen die in het buitenland tanken dekken. Makkelijk.

Dus ik zeg ga maar door zo.
danoontje power
schandalig dat het allemaal zo duur is , ik kan het bijna niet meer betalen
@danoontje power: dan toch maar het appie huismerk…
Agien van 't Hoog
Eerlijk systeem.Ouderen en anderen die weinig en rustig rijden zijn goedkoop uit scheurneuzen en berijders van dikke auto’s tevens motorrijders betalen wat ze gebruiken.Ik rijd dan met mijn Porsche cabrio zo weinig dat het echt veel scheelt,maar ik gebruik de weg dan ook bijna niet.
Wil je lekker ver van je werk wonen kassa!
Zelfs links conservatief moet toegeven dat dit een slim en effectief systeem is. O ja die vrijgestelde auto’s dat is pas oneerlijk. Gewoon meebetalen en niet morren
Oh en dan nog wat: voor mensen met oldtimers: jullie hebben al een auto om van te genieten ipv een ecohok, die dingen zijn erg onzuinig, jullie mogen voor die paar kilometers die jullie ermee rijden best een beetje betalen (zo’n 2 ton wegende Mustang drukt best hard op asfalt hoor, laat staan hoeveel bloemetjes er cartoonistisch van ombuigen.

Oh en voor de transportsector: ja de brandstof wordt duurder, maar kilometerheffing was ook niet lollig geweest en rijden die transport menschen niet heel veel kilometers? Plus die rijden nog wel eens wat in de spits merk ik; enig idee hoeveel dat grapje je had gekost als trucker in de spits (laten we zeggen, A10 maandag rond uurtje of 7:45?).

Echt waar, beste oplossing zover.
En met hoeveel procent gaat de wegenbelasting dalen? Is de brandstofprijs nu niet al hoog genoeg? En hoe zit het met de provinciale belasting?
Zoals al eerder is gezegd, we zullen de gevolgen in (o.a.) de supermarkt wel merken.
Beste mensen, het zal alleen maar duurder worden!
Ik ben nu heel blij dat ik in Emmen woon… Als dit uit de hand loopt wordt het even de grens over!
Beetje Verward
Wat mij betreft gaat de benzineprijs naar 3 euro en de belasting naar nul. Is goed voor de verkoop van zuinige auto’s. En da’s goed voor mensch en dier.
@Beetje Verward: maar verhuis (noodgedwongen) alsjeblieft niet dichter naar je werk, stel je voor dat we buren worden… over hypocriet gesproken LOL
Ik hoop op een kabinet dat de heffingen op mobiliteit eerlijk gaat verdelen onder reizigers.

Leg mij nou eens uit wat er eerlijk aan is dat automobilisten de hoofdprijs betalen voor onze infrastructuur, dat fietsers niets betalen voor fietspaden, fietsbruggen, fietstunnels en verkeerslichten en dat OV-reizigers zelfs subsidies krijgen, gemiddeld 3x bovenop wat ze zelf voor een ritje betalen.

De gebruiker betaalt, dat is eerlijk. De automobilist uit blijven melken, dat is verrekte oneerlijk.

Maar goed, maar die benzine maar vijf euro de liter. Zodat al die moekes en bejaarden hun auto laten staan. Kan ik tenminste doorscheuren :-)
En jullie geloven echt dat de wegenbelasting in prijs zakt?
Lekker voor de mensen die een oldtimer rijden. Die worden weer flink genaaid
@geertje: Als de MRB helemaal wordt opgeheven hebben ze inderdaad geen voordeel meer aan het rijden van een oldtimer. Op zich is dat goed, want de maatregel was niet bedoeld om oldtimers als dagelijkse auto te laten dienen, maar ook plezierritjes met een oude, veel verbruikende auto worden zo vol belast…
Ik tank nu gewoon in Nederland, maar als dit plan erdoor komt rijd ik wel Duitsland in, 5 km verderop…
ik woon 100 meter van duits tankstation maar 1.5 km van een nederlands en sinds we een mondeo diesel hebben is nederland goedkoper
@Wieldop: Eindelijk een man met visie. Eigenlijk mag er van mij ook nog wel een sticker worden toegevoegd zoals in Oostenrijk en Zwitserland.
Ja, ik geef toe, het is niet ideaal. Maar het is wel 100 keer beter dan die klotekastjes en kilometerheffing! En nu je mensen duidelijk in de portemonnee raakt denk je dat je ook nog eens mensen stimuleert om de fiets te pakken of gebruik te maken van het ov.
Wie heeft interesse voor om 20.000 liter met een groepje mensen te kopen vanuit Luxemburg??
Ik ben voor deze maatregel. Ten eerste zoals al eerder aangegeven worden we geen big brother met allemaal kastjes. En ten 2e gaat grootste de gebruiker betalen en niet de gene die op papier een zuinige auto heeft. Bovendien gaan al die mensen die op kentekens uit andere landen rijden ook meebetalen (denk bijv. aan al die polen in ons land). Daarnaast denk ik dat ook de pomphouders mee zullen werken aan een goedkopere brandstof. In duitsland zit de wegen belasting al jaren in de brandstofprijs verwerkt, en toch is de benzine daar goedkoper, rara hoe kan dat… Tot slot nog over het in het buitenland tanken. Mensen zijn liever lui dan moe. Als je om 5 euro te besparen een half uur moet reizen (15min heen + terug) doen mensen dat vaak niet. En de besparing word steeds minder naar mate je langer moet rijden want het heen en weer rijden kost ook brandstof.
Waarom zouden die kleine auto’s hun voordeel verliezen?
Dat slaat nergens op. Ze hoeven geen wegenbelasting te betalen omdat ze zo zuinig en milieuvriendelijk zijn.

Omdat ze zuinig zijn, hoeven ze minder te tanken en betalen ze dus relatief gezien minder belasting.

Rijd men een niet zuinige auto, moet je vaker tanken en betaal je relatief gezien meer belasting.

Lijkt me een uitstekend idee. Alleen moet de normale wegenbelasting helemaal afgeschaft worden
ik vind het niet zo goed idee
ook voor de kleine nu belastingvrije auto is dat geen voordeel
en ik als scooterrijder gaat er ook op achteruit.
ik ga alleen maar meer betalen.
ik vind het nu al Prijzig laat staan straks
Ik ga gewoon de wekelijkse boodschappen in Duitsland doen, en tegelijk ff de tank vullen.
Het is te betreuren dat deze regering opnieuw accijns verhoging op auto brandstof gaat bewerkstelligen. Als ze hiermee voor de verkiezingen waren gekomen en duidelijk hadden gemaakt dat buiten het diirder worden ook de brandstof op het vervoer drastisch zouden worden verhoods, dan denk ik dat de VVD het had kunnen schudden en zeker niet de grootste partij had geworden. Want daar wordt een Regering door de kiezers op afgerekend. Maar als zovele dingen, komen ze altijd met dergelijke grappen na de verkiezingen. Want dan beroepen ze zich, we hebben toch het mandaat van de kiezer gehad. Dit noemen ze Democratie onder de gordel. Weer worden de Burgers bedondert. Of het nu door Links of door Rechts komt. Niemand in de politiek is eigenlijk te vertrouwen. Ze blijven goed schiks of kwaad schiks het Volk bedonderen, met hun zogenaamde Democratische geluiden. In een echte Democratie zijn Volksstemmingen, maar daar is onze Democratie te bang voor om dit toe te passen. Met andere woorden, we leven in een Flut Democratie. Een soepele Dictatuur is waar we in leven.
tja heb nu een belastinvrije auto doe ook zuinig rijd dit om de maandkosten zo laag mogelijk te houden en nu gaat de regering lopen kloten….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).