1.200 pk van Duitse bodem: RSC Raptor GT

Auteur: , 55 Reacties

Als eens van het Duitse Rotary Super Cars (RSC) gehoord? Ik dus ook niet, maar wanneer dit jonge bedrijf zijn ambities waarmaakt, gaan we er nog veel van horen.

In het persbericht omschrijft RSC zichzelf even onbescheiden als veelbelovend:

Rotary Super Cars Germany is a young company with the goal of offering symbiosis of high performance vehicles and active environment to create new benchmarks in the areas, power efficiency, value for money or the use of high-tech materials.

Waar moeten we dan aan denken bij die zogenaamde symbiose van high performance voertuigen? Het antwoord luidt: de RSC Raptor GT. De body en chassis van deze lichtgewicht supercar worden -afhankelijk van het gekozen model- voor zo’n 80 procent opgebouwd uit glasvezel of carbon. Het doel is om het gewicht onder de 1.100 kg te houden.

Een 2,6 liter grote rotatie-/wankelmotor op bio-ethanol zal verkrijgbaar zijn in 3 smaken: 500 pk, 800 pk turbo en een 1.200 pk biturbo. Het vermogen wordt via een een 8-traps sequentiële automaat overgebracht naar alle vier de wielen. De rappe automaat heeft schakeltijden tussen 25 en 35 milliseconden.

Het overgrote deel van de afkortingen uit het autowoordenboek is vertegenwoordigd. Denk aan zaken als: ESP, ABS, EBD, VAS, R-TRAC (tractie controle), R-DIFF (elektronisch differentieel), Launch Control en actieve vering.

De cockpit wordt hoogwaardig afgewerkt met carbon, geborsteld aluminium en verschillende soorten leder. Voor een betalende klant zijn er nauwelijks beperkingen. Alleen een beetje jammer dat met geen woord gerept wordt over wanneer we deze ongeëvenaarde creatie mogen verwachten en wat zo’n geintje ongeveer moet gaan kosten.

RSC Raptor GT



55 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Wie ziet hier een 599 GTO in?
@Mark: ikkuh!
@Mark: Amen
@Mark: Dacht dat gelijk
@Mark: Dacht zelfs dat het weer om een getunede variant ging, toen zag ik dat het maar om een 2.6 blok ging… WTF?
@Ramon:

2.6 rotary is vergelijkbaar met een litertje of 6 a 7 voor een normaal cylinderblok.
@Ikke: Eh ja, punt is alleen dat die dus normaal niet in een 599 GTO zit, ook niet als die betreffende auto getuned wordt.
@Ramon: Is dit niet gewoon een 599 dan?
@Mark: je kan beter vragen, wie ziet hier GEEN gto in?
@Mark:
Dat valt best mee heren, in de koplamp een enkele lamp
GTO: Dubbele lamp
In deze wagen een wat strakkere lijn op de motor kap
GTO: een wat bollere lijn
Zo kan ik nog wel meer dingen verzinnen, enigste wat ik kan zien is dat de aerodynamica van de rest van het voertuig overeenkomt met de GTO. (excl de spoiler)
Met alle die veiligheidssystemen kan ik je nu alvast garanderen dat ze niet onder de 1100kg blijven. Laat staan met ook nog eens AWD erbij.
@jack_abarth: ligt eraan of ze ook voor amerikaanse jeukmarkt bestemd zijn…Lambo krijgt het toch ook voor elkaar met 999 kg ? Easypeasy..

Het is een verkapte 599, met een wildere look. Ben benieuwd hoevaak je de motor in de soep draait met zoveel vermogen…
goh ik dacht bijna dat het geen Ferrari was
Ziet er idd verdacht veel als een 599 uit.
Ziet er idd verdacht veel als een 599 uit.
weer een dat in brand gaat op gaan
kruising tussen 599 en panamera !!! wel zaligeueuh motortjes !
Leuk verhaaltje, maar ik denk niet dat het ze gaat lukken.

p.s. ik wil ook nog een auto bouwen, 200kg zwaar, 20.000 pk en 40.000NM sterk. Oja, met rupsbanden.
@vincent_995: wat is de richtprijs voor €105,23 wil ik er echt over denken post rap shops !
@vincent_995: heeft Boeing niet iets in de stelling liggen voor jou ? ;-)
Een undercover 599 hmmmm…
Ik heb nog een technic lego auto liggen 500000pk 11000000nm en slechts 250gr 0-1600km/h in 2,1 sec over te nemen voor 24,95
Oja en hij heeft 48 versnellingen
@E34M5touring: ga je er mee naar school?
@bpc: waarschijnlijk naar dee peuterspeelzaal
Ik denk dat dit pure fantasie is. Het plaatje is overduidelijk gefotosoept en geen zinnig mens gaat een 1200 pk sterke wankel motor maken. Zo ja dan mag je er een oliereservoir in doen die net zo groot is als de benzinetank.

Wat is de bron van dit verhaal?
4-rotor FTW!
Leuk hoor zo’ n gepimpte 599 maar niet echt realistich denk ik die motor zal om de 15 km gereviceerd moeten worden en je zal wel een rechtzaak aan je reet krijgen van de mannen uit maranello vanwege het disign van de auto dus word niet wat zeg ik
2,6 liter wankel. Zal wel gewoon de 4 rotor van mazda zijn.
Binnen de wankel Scene (om het zo maar ff te noemen) zijn deze waardes niet eens zo hoog.
Ga maar na, RX8 met 1,3 2 wankel motor leverd standaard al 230pk.
Toch wel een leuk project en als het lukt alleen maar een aanwinst.
’t is wel een wankel/rotatiemotor die zoveel vermogen produceert dus niet een normale zuigermotor. De Mazda RX-8 heeft ook een wankel/rotatiemotor die een inhoud heeft van 1.3L en tovert daar ook 231pk tevoorschijn(sterkste versie dan wel). Dus heel vreemd vind ik het niet wel heel vet.
Als ze ‘m kunnen laten klinken als deze 4-rotor, ben ik al fan:

http://www.youtube.com/watch?v=5lWZaqX2OjY
Wat een grap, een 2.6liter motor met 1200pk, what’s next, een rolstoel met 4turbo’s en een 0.2 liter motor, waar ze 780 pk uit persen?
@Sheep:

Als je maar een beetje verstand van wankelmotoren had gehad, zou je weten dat je een wankelmotor niet kan vergelijken met een 4-takt zuigermotor qua motorinhoud.
Iedereen die stoer doet met opmerkingen over het onmogelijke aantal pk’s uit een 2.6 moeten eerst eens inlezen in wankelmotoren voordat ze dergelijke kansloze uitspraken doen.


1664 pk uit een 4rotor is het bewijs:
http://www.youtube.com/watch?v=0BGGBU2Lpyo
@smeck: ik dacht dat ze uit een RB26Dett ook makkelijk 1000+ pk eruit peuteren?
@smeck: Zag dat filmpje gisteren ook. Hier een link naar de spotlight erover: http://speedhunters.com/archive/2010/10/05/car-spotlight-gt-gt-the-queen-st-bmw-drag-car.aspx
Vraag me af of dit echt een hersenspinsel zal blijven of ooit echt realiteit zal worden. Iedereen kan roepen dat ‘ie een sportwagen van +1000pk kan fabriceren. Dus put your money where your mouth is.
@Sheep:

Man toch,’klag even plat van’t lachen toen ik jou reactie las, maar ze is wel gegrond, dat wel.
Echter, serieuze wetenschappers gaan zelfs nog stukken verder dan dat, al moet’k wel op’t huidige moment toegeven dat’k nog niet gezocht heb naar artikels daaromtrend. Echter, m’n gezond verstand zegt me dat wetenschappers altijd bezig zijn met het uitdokteren van nog betere mogelijkheden en prestaties, en tja, das dan weral puur scheikundig, iemand die met die materie dagdagelijks bezig is vindt altijd wel ’n nieuwe samenstelling van mogelijkheden, maar ze moeten wel mensvriendelijk blijven, anders kan’t wel dodelijk zijn als je het dus puur wetenschappelijk-scheikundig bekijkt hé :D
Gebakken lucht! Business case moet waarschijnlijk nog gemaakt worden. Dus binnen 10 jaar nog eens horen…
@Mark: ik dacht heel het artikel lang dat ze de body van de 599 GTO gingen gebruiken om er een wankel in te zetten…
If it sounds too good to be true…
Dit plaatje is vast een tijdelijk hersenspinsel. Mocht dit plan verder ontwikkeld worden, dan lijkt het me sterk dat ze met een kopie van de 599 komen, als ze toch een auto vanaf het chassis nieuw gaan ontwikkelen. Daarbij zou Ferrari toestemming moeten geven voor zo’n overduidelijke kopie, en dat zie ik ook nog niet gebeuren.
ALS=AL
Zou knap zijn dat een onbekend merk er in slaagt om zoveel pk uit een wankelmotor te krijgen en die ook nog eens betrouwbaar blijkt te zijn en niet teveel olie gebruikt. Het is Mazda nog niet gelukt sinds ze het gebruiken sinds 1967..
Al heb je 2000pk, de 0-100 zal niet onder de 2 seconden komen. De topsnelheid zal ook niet veel hoger dan van een Veyron worden, simpelweg omdat daar geen banden voor zijn. Blijft over de looks, en dat is persoonlijk. Volgens mij is er ook nog steeds geen betrouwbare wankel gemaakt.
Is dit nu een tuner of een bedrijf die zelf zijn auto’s maakt ?
Beetje onduidelijk uit het artikel… en zeker wanneer je het plaatje ziet…. :)
Een wankel in een Ferrari en AWD met 8-traps automaat.
Dit wordt dus een Mazda,Ferrari,Audi en BMW-achtig gedrocht????
1200pk uit een 20B (3 rotor) of 26B (4 rotor) turbo is best mogelijk.
In de US rijden verschillende RX7 3 rotors met +1000 pk.

Mits waterinjectie of E85 is dat best mogelijk. Wankels gaan namelijk zelden kapot aan problemen met olietoevoer of de gerelateerde slijtage. Denk maar aan de 26B atmosferische 4 rotor uit de 787B die Le Mans won in 1991. Mazda heeft de motor nadien voor de pers en het publiek uit elkaar gedraaid om te laten zien dat de slijtage minimaal was (minder dan een conventionele Ottomotor)

Probleem bij Wankels zit hem in het pingelen of detonatie. zijnde het te vroeg ontbranden van het lucht/benzinemensel (voordat de bougie een vonk geeft)

Dit heeft als gevolg dat de apex seals breken en de motor compressie verliest. Een volledige revisie is dan noodzakelijk.

Oorzaak van het pingelen is een te hoge temperatuur van het lucht/brandstofmengsel. Door het gebruik van E85 (hoger detonatiepunt) of waterinjectie (koeling van het mengsel) kan men wankels tot ongekende vermogens brengen. Zeker invergelijking tot de beperkte cilinderinhoud dat ze hebben
doepidoepidoe
@mark dacht ook dat het om een getunde versie gin
je kan er wel 1200 pk uit persen, maar hoelang houdt dat blok het vol?? En een wankelmotor afslaan is ook niet al te goed. kben benieuwd of er nog iets van gaat komen
een wankelmotor afslaan??? Wat betekent dat dan?

Trouwens.. hoe lang denk je dat een 900 pk sterke Porsche motor (Techart of dergelijk) of een biturbo Ferrari/Lambo het uithoudt?
Een wankel reviseren kost je een fractie van dat soort motoren. enkel de 4 rotor krukas kost je een bom geld (+-8000 euro) al de rest is origineel Mazda materiaal

Voor het bedrag dat een tuner als Techart vraagt voor een geprepareerd motorblok kan ik je er 5 van deze bouwen.
Blijft geestig om te zien dat niemand enigzins technische kennis heeft en zich altijd druk maakt om Youtube filmpjes en ‘dingen’ die ze wel eens gehoord hebben. Als je enige technische kennis had zou je je namelijk kunnen indenken dat de belofte absoluut mogelijk is.

Helemaal gezien de brandstof die ze willen rijden. Wederom ook een tekortkoming van Autoblog dat er geen technisch stukje bij zit, zou bij dit soort verhalen absoluut toegevoegde waarde hebben.
Voor Wankel gerelateerde dingen mogen ze mij altijd bellen :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).