Dit is de vernieuwde Dodge Charger

Auteur: , 63 Reacties

Dodge heeft de nieuwe Charger onthuld. Er waren eerder al wat spyshots gelekt en we zagen de opvolger van de huidige Charger al voorbij komen in copcar-uitvoering. Maar nu is-ie officieel.

Dodge meldt trots dat ze de nieuwe editie van de Charger meer op de old school versies van eind jaren zestig, begin jaren 70 hebben laten lijken. En qua achterlicht klopt dat zeker. Die loopt nu over de gehele breedte van de achterkant. Het remlicht dat we daarin terugvinden beschikt over 164 LEDjes, dat u het even weet. De voorkant heeft een gewijzigde grille, koplampen en bumper.

Maar wat gaat het vooral om bij auto’s als de Charger? Precies, de krachtbron. Onder de kap is wederom leuk HEMI-spul te vinden. De instapper is de nieuwe 3.6-liter Pentastar V6 (loopt op E85). Rubber verslinden kan nog altijd het best met de welbekende 5.7-liter HEMI V8. Maar je kan deze achtpitter ook op vier cilinders laten lopen. Scheelt weer wat gallons benzine. De vierdeurs Charger kan eind dit jaar (in de VS) worden geleverd met 4WD of achterwielaandrijving. Pics van het opgefriste interieur zijn er nog niet, voorlopig alleen fotootjes van de buitenkant in de gallery.

Hieronder meer uitleg over het 4WD-systeem:

The all-new 2011 Dodge Charger R/T with all-wheel-drive (AWD) features a re-thought stance and 19-inch wheels to make it much more appealing than ever before. The AWD preserves the Charger’s character and deepens its performance envelope in the most treacherous conditions. The Charger AWD features a segment-exclusive active transfer case and front-axle disconnect system to improve fuel economy by up to 5 percent. No other major automotive manufacturer offers the combination of these two independent technologies. Dodge Charger’s innovative AWD system seamlessly transitions between RWD and AWD with no driver intervention. When all-wheel drive is not required, the system automatically disconnects the front axle to maximize fuel economy while still providing the outstanding performance and handling inherent in rear-wheel drive vehicles.



63 reacties

Nice!
Ik kan niet echt aangeven waarom, maar ik vind de oude toch net iets mooier. Vooral de achterkant vind ik de lampen niet mooi van de nieuwe versie.
Lekkah stoer! maar ik ben toch niet zo’n fan van de achterkant. Doet me denken aan een nissan 240sx
@rfw1994: Nissan 240sx, ik zag de foto van een afstand en dacht. komt mij bekend voor.

maar goed, ik vind het wel een geslaagd en stoer ontwerp. de auto heeft echt uitstraling!
In het donker. Bij een stoplicht. Achter een Dodge Charger-eigenaar die op de rem blijft staan. 164 ledjes. Oef…

Toch is het wel een stoer ding. Zoals een Dodge hoort te zijn. Alleen dat Amerikaanse overdadige gebruik van chroom staat me een beetje tegen…
the-budel-guy
@Citrofiel: die 164 led’s zie je ook bij de VW GOLF 4 GTI.
die er naast staat :P


OT mooie wagen een die ik echt nog is wil rijden
@the-budel-guy: LEDs zijn het niet, maar achter een Citroën C4 Grand Picasso zou ik ook niet willen staan hoor. Wat een lichtbak… :shock:

http://i564.photobucket.com/albums/ss87/MWH_C/Remlichtcitroenc4picasso.jpg
the-budel-guy
@Citrofiel: ik geef je groot gelijk ik zou zo i zo wel achter een C4 (grand) picasso willen staan of naast het is gewoon een pracht bak
@Citrofiel: Foto gemaakt vanaf de achterbank van een Snoek?
@Pallas: Er is zo weinig te zien, maar jij ziet het. Inderdaad, de ‘DSpécial5 Pallas’ van mijn vader. Met vieze ruiten door een natte hondenneus… :mrgreen:

@the-budel-guy: Voor een MPV is het een mooie auto, daar ben ik het mee eens.
@Citrofiel: Een hond in een DS!!?? Dat kan echt niet! Zeker niet met stoffen bekleding, maar er zal wel leder inzitten aangezien zij ‘verpallast’ is.
(sorry slechte ervaring met de combi klassieker & hond0
@Pallas: Het beest moet toch mee, en aangezien de DS de zomerse dagelijkse auto is… Ik kan je vertellen, de achterbank is niet mooi. ;) De voorstoelen zijn een paar jaar geleden opnieuw bekleed, de achterbank bewust niet. Dat komt nog wel een keertje als het beest heengegaan is.
In de Traction zit hij trouwens ook gewoon op de achterbank. Die haren gaan zowat in de bekleding zitten, maar verder lijkt de stof er goed tegen te kunnen.
@Citrofiel: Het beest.. klinkt alsof je een warme band hebt met de viervoeter. In betere tijden toen ik zelf nog een Snoek had was deze voorzien van lange krassen over de gehele lengte van de motorkap veroorzaakt door mijn kat die op de warme kap in slaap viel en er vervolgens vanaf gleed. Mijn dierenliefde stond toen op laag pitje.
@Pallas: Mijn ouders hebben hem ‘aangeschaft’ omdat ik zo graag een hond wilde, ik heb zeker een warme band met Valco hoor. :)

Een vriend van de Tractionclub heeft een Newfoundlander (zoek maar eens op, zo’n giga-lobbes), die neemt hij ook mee in de DS en Trax. Duidelijk te zien dat de achterbank zijn terrein is, een bank vindt zo’n zwaar beest niet fijn. En daarbij kwijlt hij ook de hele boel onder. Dat zie je niet alleen binnen, ook over de hele zijkant van de auto (rijden met ramen open en kop eruit) lopen kwijlsporen… :lol:

Dan is mijn vaders DS opeens heel netjes hoor. ;)
dik:D
@ Ricardo: met dank aan Laue voor de tip?
OT: Deze is echt vele malen mooier als de vorige!
@jokkebrok:
Ik had vorige week al de real life pics getipt. Dit is de pers meuk. In het zwart is deze mooier:
http://www.streetlegaltv.com/files/2010/09/charge1.jpg)
http://cache-02.gawkerassets.com/assets/images/12/2010/09/charger4_01.jpg
Vet!
Ik zie eerlijkgezegd amper verschil (alleen achterkant… Geef mij toch maar een challener hoor ;)
bruut.
Jammer. Een Amerikaanse auto als deze moet een no-nonsense look hebben, en dat heeft deze niet. Zeker de achterlichten en uitlaten passen er gewoon niet bij.
mooi ding! mooi faceliftje
Met MultiAir techniek?
@Demi: nope, zit nog geen MultiAir op.
@Demi:
Nog niet, maar het is zo goed als zeker dat nieuwe pentastar v6 die wel gaat krijgen. nog even een jaartje geduld ;)
@Laue: ze zijn wel bezig met de multi-air op al die motoren, maar ze maken nog wel een voorbehoud voor de nieuwe Pentastar omdat die al variabele kleppentiming heeft. Als de winst van Multi-air niet opweegt tegen de extra kosten/investeringen dan is het nog niet zeker of/wanneer ze multi-air gaan toepassen op de Pentastar.
lekker
net als de meeste andere amerikanen
Dat ziet er wel strak uit :D
Ziet er gaaf uit en zeker tegenover het oude model.

Maarre.. kan iemand ff die LED’jes natellen? Ik geloof niet dat het er precies 164 zijn ;)
doet me denken aan die oude opels
zeer geslaagd maar hopelijk gebruiken ze die vreselijke tdi’s van vw niet meer voor de andere modellen …
@pedro:
Die TDI is alleen in de avenger,caliber,Journey gebruikt. Klinkt misschien een beetje rauw in deze commonrail tijd maar het is degelijk techniek en je haalt er gewoon 180pk/400nm mee uit. tegenwoordig maken ze eerst de oude MB meuk op en daarna zullen ze wel overstappen naar de Fiat dieselblokken.
@pedro:
Die TDI is alleen in de avenger,caliber,Journey gebruikt. Klinkt misschien een beetje rauw in deze commonrail tijd maar het is degelijk techniek en je haalt er gewoon 180pk/400nm mee uit. tegenwoordig maken ze eerst de oude MB meuk op en daarna zullen ze wel overstappen naar de Fiat dieselblokken.
Supergaaf ding, net als de huidige maar nu met een mooiere kont.
.
“vernieuwde Dodge Charger (..) En qua achterlicht klopt dat zeker. Die loopt nu over de gehele breedte van de achterkant. Het remlicht dat we daarin terugvinden beschikt over 164 LEDjes, dat u het even weet. De voorkant heeft een gewijzigde grille, koplampen en bumper.”
.
Zijkanten zijn ook gewoon nieuw hoor. Je doet alsof het een faceliftje is
leuk om een keertje te zien .. that,s all ..

heeft in europa nix toe te voegen ..
echt nice, het begint nu een beetje te lijken op een challenger. vond eerst de Charger niet zo mooi maar nu wel.
@Lincoln:Elke Charger die een willekeurige Jap/Duitser vervangt is alleen al winst in het straatbeeld en voor mijn ogen!
Great ass en zker mooier als de vorige maar dat is mijn
mening.
@Rob USA:
de 300C in Lancia jasje .. daar ben ik serieus benieuwd naar ..

alle nieuwe full-size Amerikanen doen me weinig ..
als ze NIET op een Panther platform staan iig ..
Leuk AMG bumpertje :D
ga de 15e naar US heb een Charger gehuurd voor het weekend hoop dat het al de nieuwe is ziet er echt cool uit
Leuk ding! Alleen jammer dat Fiat besloten heeft om Dodge te laten verdwijnen in Europa. De enige exemplaren die we hier gaan zien jullen dus grijze import zijn.

Zijn broertje (Chrysler 300C) zullen we hier wel leren kennen (als Lancia). En het schijnt dat het onderstel van de Charger/300C ook gebruikt gaat worden voor een nieuwe kleine Maserati. En daarom is het goed om te lezen dat het onderstel redelijk fors is aangepakt:

As the Dodge brand’s flagship, the chassis of the all-new 2011 Charger is designed, engineered and fine-tuned to deliver a level of quality, capability and refinement that rivals the very best European, Asian and North American E-segment sedans. With its new second-generation E-segment rear-wheel drive (RWD) architecture, Dodge Charger features world-class suspension-tunings with re-designed geometry making for a nimble, balanced chassis that will build the Charger’s legend as one of the best driving sedans in the world.
@robbie:
Mijn inside intel zegt dat Dodge wel in europa blijft, alleen met de top SRT modellen Charger en challenger.
@Laue: ik hoorde iid ook geruchten dat “speciale” modellen op ‘special order’ nog leverbaar zouden blijven in Europa. Gok echter dat het vooral betrekking zal hebben op de nieuwe Viper.
@robbie:
Als fanboy zit ik natuurlijk dicht op het vuur. Ik heb er wel vertrouwen in dat je in de toekomst nog gewoon een charger,challenger,viper en ram kunt bestellen :)
@Laue: maar is dat dan via de officieele kanalen of via de grijze import? Dat laatste zal altijd wel mogelijk blijven gok ik zo, maar via een officieel kanaal? Ik ben benieuwd!
@robbie:
Wat ik heb begrepen slaan de laatste beetje dealers de handen ineen om zelf auto’s te importeren en RDW waardig in de showroom te zetten. “semi-officieel”
leuke bak!, maar de Challenger geniet toch mijn voorkeur!
Ik ben onder de indruk.
Mwa, ja, ehm.., dit is niet echt een facelift vanwege de achterlichten die nu meer lijken op een Challenger, daarom kun je een oude auto niet vernieuwen.
ik wil hem !! :o
Ik vind het een verbetering met de vorige.. aan de voorkant is er niet zoveel verandering… maar die nieuwe achterkant is wel een stuk mooier :)
Heerlijke bak, de Charger! Echt doodzonde dat hij niet in Nederland te krijgen is (alleen de Chrysler 300C, zelfde platform etc.). De achterlichten hebben een retro tintje, maar zijn het zeker niet… Oude waren beter!

Hij is wel via import te krijgen, maarja… dan heb je een miles-teller enzo. Daar zullen we het dan wel mee moeten doen.

Komt er geen über-HEMI trouwens? De 6.1 dus? Die is nog een heel stuk sneller dan de 5.7 namelijk…
@Sorcerer: bij de introductie zullen waarschijnlijk alleen de V6 en 5.7 HEMI leverbaar zijn en enige tijd later zal de nieuwe 6.4 HEMI volgen. Een M5 komt immers ook niet tegelijk met de normale 5 Serie uit ;)
Vooral de achterkant is vooruit gegaan. Maar kiezen tussen deze brute Charger of toch de Challenger. Mmm moeilijk. Wel jammer dat beiden via de grijze import moet hallen.
Achterhaalde auto,maar daarom wel leuk
Heerlijk wagentje om relaxed te cruisen ! Ik zeg doen !
Prachtige auto dit! Doe maar een;)
@Sorcerer: Als dat het ergste is een milen teller ??
En ik meen te hebben gelezen dat de SRT de nieuwe 6.4L HEMI krijgt net als de Challenger (met zo’n 475 horsies). :)
@Rob USA: mja, plus dat hij aan de Europese typegoedkeuring moet voldoen, en dat wil nog wel eens gezeur zijn bij sommige auto’s. Maar we zien wel.

Een nieuwe 6.4L HEMI. Ik lig achter. Ben benieuwd iig! :D
Tja, het blijft naturrlijk NIET kunnen, een charger met 4 deuren :-(
voorkant –> TOP
achterkant –> TOP
interieur –> TOP

zij aanzicht en daklijn –> FAAAAAAAAAAAAAAIL

Volgens mij voelen ze de bui zelf al hangen en zijn er daarom tot op heden geen enkele goede zij aanzicht foto’s te vinden!
een hele mooie auto zou zeggen parkeer maar voor de deur hoor .
knap, heel knap!
Damn good looking!! (meen ik serieus)

Nu de afwerking nog..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).