Komt de Morgan driewieler weer terug?

Auteur: , 22 Reacties

Twee wielen aan de voorkant, eentje achter en een flink JA Prestwich-blok dat voor de pk's zorgt. Het waren de epische driewielers die tot 1952 werden gebouwd door het Britse Morgan. En nu, meer dan 60 jaar later, gaan er geruchten dat ze opnieuw Threewheelers gaan bouwen.

Volgens de Engelse krant Telegraph zijn de eerste driewielers van Morgan sinds lange tijd al in aanbouw in de fabriek te Malvern, daar waar ook de EvaGT gebouwd wordt. Het schijnt te gaan om een driewieler die gebaseerd is op de ACE van Liberty Motors. Een bedrijf uit Seattle dat deze voertuigen onder licentie van Morgan bouwt. De rechten hiervoor heeft Morgan in 2009 weer terug gekocht. Wat het des te aannemelijker maakt dat ze dus zelf weer met een driewieler op de markt komen.

De geruchten werden nog eens aangedikt doordat Jill Price – de zus van Charles Morgan – tegen leden van de Morgan Driewielerclub alles bevestigde. In de ACE worden nu nog motoren van Harley Davidson gemonteerd. Men gaat er vanuit dat de ‘nieuwe’ Morgans een 1.000 CC of 1.1 liter-blok van JA Prestwich meekrijgen, goed voor zo’n 90 pk. We vragen ons af hoeveel belangstelling er anno 2010 nog is voor driewielers. Maar goed, erg gaaf is dit project dan weer wel. De prijs wordt geschat op zo’n £46.000. (via Pistonheads)



22 reacties

Er zijn nog steeds mensen die een 2CV ombouwen naar een Lomax, er zullen vast een beperkt aantal liefhebbers voor zijn.

http://ttbb.nl/lomax3.JPG
Zo krijgt Morgan de gemiddelde CO2 uitstoot mooi naar beneden!
We zijn met z’n allen pk geil, maar eigenlijk is zo’n auto genoeg om met heel veel plezier rond te rijden.
Bij lage gemiddelde snelheden draait het om gewicht, bij hoge frontaal oppervlak (x stroomlijn). Kan best zijn dat het toekomstige woonwerkverkeer autootje weer een driewieler wordt van de categorie Reliant.

Tenzij je lengte belangrijk vindt natuurlijk.
de vraag is: Will it drift? :)
wel erg veel geld voor een driewieler die je hoogstens elk weekeinde gebruikt.
wel prijzig….
120+ MPH in zo een ACE lijkt me wel een leuke sensatie…
Ach, waarom ook niet. Retro doet het goed in magere jaren en er zijn ontzettend veel voortuigen die je voor meer geld, minder plezier bieden.
En dit is tenminste weer eens een voertuig waar je geen 200+ mee hoeft te rijden om maximaal te genieten van zo’n karretje….
@NicoLauda: Strikt genomen is dit niet eens retro, maar gewoon ‘nog steeds gebouwd klassiek’.
De oude Morgans reden niet met een Harley blok maar met J.A.P(restwhich) motoren net zoals ze nu willen gebruiken.
Als je Jay Leno zijn review bekijkt dan is het niet zo slim om er een te kopen.
http://www.jaylenosgarage.com/at-the-garage/antiques/1932-morgan-three-wheeler/
Dat achterwiel is bij 100 Km per uur over de weg erg gevaarlijk. Je kunt de putten niet omzeilen met 3 wielen. Dus of je gat er voor overheen of achter in het midden.
je hebt auto-fabrikanten en je hebt Morgan ..

verschil is .. die laatste kan nix verkeerd doen ..
De Morgan Threewheelers hadden helemaal geen Harley Davidson blokken, maar JAP motoren, zoals est 2002 ook al wist te melden.
Er is sprake van een nieuwe -modernere- oplage van die motoren voor de nieuwe Threewheeler, die gebouwd zullen gaan worden door een plaatselijke specialist op dat gebied.

Ik ben benieuwd. Vind ’t beregave dingen en hoop dus ook er snel een te zien en te beleven.
Een vriend van m’n vader heeft er nochtans pas eentje gekocht waarin je een willekeurig motor kan inbouwen. In dit geval de V-twin van Guzzi.

Is wel niet van het merk morgan.
Prachtig front met die V-Joekel. Kan beslist een ernstig vermogen ingeblazen worden. Maar vergeet even dat rare driewielconcept. Maak er gewoon een vierwieler van en je hebt een winner!
Natuurlijk komt hij er, Morgan is al een tijdje met het idee aan het flirten:
http://cyclekart.nl/?p=635
Driewielers blijven een niche markt, maar toch leuk dat Morgan het gaat proberen. Ik ben zelf een grote fan van de driewielers van Richard Oakes, de Blackjack Avion en nu de Zero. De laatste is uitgebracht met een keverblok (wat er niet uitziet). Gelukkig nu ook met Moto Guzzi blok leverbaar. En de VW versnellingsbak blijft zitten, dus er zit een achteruit op. Helaas heb ik niet 15 mille liggen, anders had ik hem graag gebouwd:
http://farm5.static.flickr.com/4132/5050479540_b4e53d73d0_b.jpg)
@midasracer:
Het mooie van zelf bouwen is dat je de kosten kunt uitsmeren over een langere periode. Bovendien kom je al zoekende steeds goedkopere en/of kwalitatief betere onderdelen tegen. Op deze manier bouw ik ook mijn Caterham R500. Op een gegeven moment was ik het dromen wel zat en wilde de ze wel eens waarheid zien worden. Nu ben ik bijna 3 jaar verder en ziet is het eindresultaat een R500, maar dan met CSR260 motorblok. In de lente is het de planning om mijn seven op zijn wielen te zetten en de eerste meters te laten rijden, ontzettend spannend!
@JanJansen: Hé spannend! Heb je ook een weblog of website waar we je verrichtingen kunnen volgen? Of filmpjes op Youtube, motor voor het eerst starten enz.?
Het lijkt me helemaal te gek om vanuit een kit zelf te bouwen, maar ik blijf het veel geld vinden. Jouw Caterham zal wel zijn waarde vasthouden, maar op de meeste kitcars wordt veel geld ingeleverd tegen de tijd dat ze te koop worden gezet (vaak voor een nieuw project). Ik volg al een tijdje een Engelsman die een aantal waanzinnige auto’s heeft gebouwd:
http://www.ricola.co.uk/
Respect @ JanJansen voor het leven van jouw droom ipv het bij een droom te laten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).