Peugeot’s modelnamen zo goed als uitgeput

Auteur: , 107 Reacties

Peugeot gebruikt al sinds 1929 drie cijfers om z'n modellen aan te duiden. Daarbij staat het eerste cijfer voor de positie in het gamma, het tweede cijfer is altijd een nul en het derde cijfer geeft de generatie aan. Heel overzichtelijk, maar de verschillende mogelijkheden zijn bijna uitgeput.

Peugeot week al af van deze naamgeving met modellen als de 3008, 4008 en 5008. Daarbij hanteert men nog wel dezelfde methodiek, maar dan met een extra nul in het midden. Met de Peugeot RCZ heeft men de typering helemaal losgelaten, terwijl deze coupe gebaseerd is op het platform van de 308.

De nieuwe 508 die in Parijs werd onthuld, kon geen 408 heten, want de 408 is een sedan bestemd voor China. Topman Jean-Marc Gales laat in het Duitse Financiële Dagblad weten met de naamgeving in z’n maag te zitten. Er komt geen 208 als opvolger voor de 207. En een 309 als opvolger voor de 308 kan niet, omdat de 309 typering in 1993 al een keer gebruikt is voor een Talbot met Peugeot badge. De Peugeot topman heeft al wel iets in zijn hoofd, maar vooral de marketingafdeling moet zich eens diep buigen over de nieuwe modelaanduiding.

Misschien heb jij wel een goed idee?



107 reacties

gewoon p er voor.
Gewoon geen nieuwe modellen meer uitbrengen? Lijkt me sterk dat hier iemand om zal treuren.
peugeot paris
peugeot lion
peugeot marseille
enz.enz.
@manapata:

leuk idee. maar vind dat gewoon beetje jammer voor seat, het past meer bij seat, vind het ook jammer dat zij er bij zijn afgeweken met Exeo. Alsof er niet genoeg steden zijn in spanje
Ik heb ooit gehoord dat die nul in het midden zat, voor de slinger waar je de motor mee aan moest slingeren. Dat heeft de startmotor natuurlijk opgelost, dus die nul kan er ook gewoon vanaf.

De beste nummering vond ik altijd die van volvo.
2 serie
6 cilinders
2 deuren

of BMW

3 serie
2.5 liter motor
@floryn: net even gecheckt en het slingerverhaal klopt niet helemaal.

Deze 601 kwam ik tegen. Indrukwekkend dakje.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/Peugeot_601_C_Eclipse_1934_Pourtout.jpg
@floryn: Als dat van die slinger klopt, dan wordt de opvolger van de 207 dus de 2010110001010101108.
@Potver7: huh?
@Potver7: Je doelt dus op de gaatjes en spijltjes in de grille? Even ter verduidelijking. ;)
@Potver7:
De code van de startonderbreker is nog wel wat langer dan dat! ;)
@floryn: Bij Bmw klopt dat helemaal niet altijd hoor
@Tom: LOL dat volgens de wetten der logica zo moeten zijn.
@Tom: Sorry foutje!
@floryn: nooit geweten dat de Volvo 480 een 8 cylinder had en geen deuren ;)
@BMW-Z-CSi: LOL dat volgens de wetten der logica zo moeten zijn.
@Pallas: Kijk maar eens na, klopt wel hoor ;)
Doen ze toch net als Citroen? Gewoon en P1, P2, P3, P4, P5 en P6. De snelle P3 heet dan PS3. En de P3 Cabrio heet dan PC3.

Nu alleen hopen dan McLaren niet dwars gaat liggen…
@Potver7: Of sony ;-)
@Potver7: De eerste 3 zijn Alfa Romeo’s..
interessante stelling, ze hebben nog maar een goeie 5 tot 10 jaar te gaan. Maja; what’s is a name
Gewoon kappen met auto’s maken, als je al niet eens een naam kan verzinnen…
@Merry: I couldn’t agree more… Dit hadden ze al jaren geleden kunnen zien aankomen, en nu plots is het een probleem?
*in a name
Gewoon overnieuw beginnen..

SUV: X508
Sedan/stationwagon: S508
MPV: 5008
Coupe: 508Z
Cabrio: C508
Ik zou de 0 in een 1 veranderen.
Vrij simpel lijkt me.
@DeltaCycles: Ik denk dat BMW dan moeilijk gaat doen in een paar gevallen. Maar dat kan je nog even uitstellen natuurlijk.
@Citrofiel: Dan zetten we gewoon een P ervoor of erachter.
@Citrofiel: och er bestond ook een BMW 323i. Deed Mazda ook niet moeilijk over
@Atenza: Goeie! Met cijfers valt uiteindelijk ook minder te variëren, dus daar zullen ze wellicht wat soepeler mee zijn.
@Citrofiel: hoewel Peugeot dan weer moeilijk deed toen Mazda in de jaren 70 kwam met een 808. Dat moest in veel landen 818 worden ;) Een broer kwam er in de vorm van de 616 en de generatie Mazda’s erna werden dus 323, 626 enz
Peugeot kan toch gewoon opnieuw beginnen? Dus 207, 208, 209, 201, 202, 203, enzovoort? En anders gewoon doortellen, dus 208, 209, 210, 211, et cetera. (En dan natuurlijk geen 900-serie gebruiken i.v.m. de 911.)

“… een 309 als opvolger voor de 308 kan niet, omdat de 309 typering in 1993 al een keer gebruikt is…”

Dat is de enige waar herhaling van nummers verwarrend is. De 201, bijvoorbeeld, kan niet echt het probleem zijn, want die is immers alweer 90 jaar oud.
Stop gewoon met Peugeot, heb er toch nooit veel van gevonden… Dag Peugeot daaaag!!!
moesten ze er maar eerder aan denken!!
P2 klinkt nogal gaar.

Gewoon Peugeot 216i, 320d, 520d

Of vindt BMW dat niet liev?
Of ze doeken gewoon het merk op, inspiratieloze meuk…
@CBR600rr: een run of the mill cbr getuigd anders ook niet van erg veel inspiratie, lol
@Floryn: Bij Bmw klopt het getal achter de serie dus 3.. niet altijd met de cilinderinhoud van de motor hoor.
wat dan met hun modellen met dubbele 0?
of gaan de erfgenamen van ian flemming daar ook lastig over doen?
Volgens mij was de 309 er al voor ’93
@Pallas: Inderdaad, de 309 is geproduceerd van ’85 tot ’93. Verkeerd getalletje overgenomen dus.
de 103 is een brommer!
Gewoon doortellen in hexadecimaal stelsel.
Gewoon een naam bedenken voor een bepaalde afmeting, en dan voeren we gewoon weer mkI, mkII etc in.
@jack_abarth:
k’weet het al :
Peugeot Rekord
Peugeot Sierra
Peugeot Taunus
@de sjonnies: Opel, Ford, Ford?
Jullie zijn de 1007 vergeten ;)

en ik ben voor gewoon nummers.
Dus Peugeot 2 bijv. en als het dan de crossover is, dan 4x ? of lijkt dat teveel op audi?
Peugeot 0000
Peugeot 0001
……..
Peugeot 1101011110
Peugeot nummerde op de mazzel, de auto’s die met vier nul begonnen waren altijd succesvol die met twee nul begonnen niet altijd, behalve die ene dan, de 205
@de sjonnies: De 2-series vond ik juist succesvol hoor. Van héél vroeger weet ik niet zoveel, maar de 203 en later, daarvan kan je toch moeilijk zeggen dat ze slecht verkochten…
Als de ‘0’ stond voor het gaatje van de slinger, dan nu de ‘S’ voor de startknop… Dus de 2S1 als opvolger van de 207.
binair. makkelijk toch?
207 11001111
508 111111100
1007 1111101111
3007 101110111111
Geen idee, ze verzinnen er maar wat moois op.
De Peugeot 4008 in het artikel moet alleen 4007 zijn??

@Pallas: Als Talbot dus.
Ook 606 is nog beschikbaar en 507, ze hebben een paar onlogissche sprongen gemaakt. Opvolger 404 is de 504 ipv 405 die veel later kwam.
Zelf vind ik het systeem van BMW het meest overzichtelijk: 5 serie, 3 liter, diesel = 530d.

Voor Peugeot is het misschien een idee om af te stappen van hun benummering en met leuke namen te gaan werken of ze kunnen de 0 in 207, 308 etc eruit halen of ze doen overal gewoon een 0 bij dus 2007, 3008, 30008, 50008… het is maar een idee ;)
@Bumer:

Dan pak je ook gelijk 1 van de weinige die inderdaad hetzelfde is.
Want voor de verder rest klopt er geen klap meer van. Hetzelfde geldt voor Mercedes.
Ga gewoon door na X09 (bijv. 309) met X10, X11, etc.
Niemand die het door heeft, ‘want, ze hebben gewoon vroeger al bedacht dat er meer dan 9 kwamen.’
Duhuh ;)
Gewoon dezelfde naam(cijfers) houden. De opvolger van de 207 is de nieuwe 207. Een mazda 6 blijft ook een 6. Een golf blijft ook een golf, en een astra blijft ook een astra.
gewoon doortellen, blijft de nul in het midden behouden.

3-0-8, 3-0-9, 3-0-10
4-0-7, .. 4-0-9, 4-0-10

etc.
ze zijn nu toch al met vier cijfers aan het klooien
De Porsche 911 was eigenlijk 901 maar Peugeot had daar een patent op.
@Raptor: Een patent op een merknaam?
De peugeot onbetrouwbaar 1.6Vti
De peugeot niet vooruit te branden 1.0
De peugeot oh als ie mijn fietsendrager maar kan tillen 1.4Vti
De peugeot man had ik maar wat anders gekocht 2.0 16V
@E34M5touring:
Je bent er nog 1 vergeten:P
De Peugeot ik wil maar kan niet harder 2.2 16V HDiF(-tractor)
@8C_Competizione: Je weet dat je onzin uitkraamt? De HDI-motoren van PSA worden juist alom geroemd. En de 2.2 zal met zijn (inmiddels) 204 pk ook wel vooruit komen.

@E34M5Touring: Geloof het of niet, er zullen heel veel mensen tevreden zijn met Peugeot.
@Citrofiel: Was ook maar grapje joh:p De HDI-motoren van PSA presteren idd heel goed, maar had misschien iets specifieker moeten zijn: de 807 2.2 16V HDiF vindt ik een tractor(laat staan de slomere modellen) dat ding is niet vooruit te branden en rijdt niet fijn.
@8C_Competizione: De motor lijkt me in principe voldoende voor een MPV als de 807, maar als geheel kan ik niet positief zijn over de C8/807/Ulysse/Phedra, dus klaag maar raak. ;)
wat dacht je van die nul gewoon een een maken dan kunnen ze nog 90 modellen vooruit
Peugeot SR1 t/m SR10
zet het getal gewoon op z’n kop neer! 180 graden draaien!
@Stuko: ???b?pu?? s? ??p ?u?? ‘?? ?o
@Citrofiel: Bah, Autoblog ondersteunt geen ondersteboven-tekst. :P
Lelijk eendje
Gewoon terug naar af, net zoals het met hun design gaat.
Franse rotzooi.
@Ard:
poep roepen helpt in jouw geval denk ik ook wel…..
of drol
vette drol?
Franse rotzooi.
@Ard: Goed zo jochie, is je frustratie nu weer weg..?
begin gewoon weer overnieuw, 204, 505, 404.
of doe suf en ga op de e- of i- tour.
Dus de iOn is geen echte Peugeot?
@Bob: nee.
Eigen schuld, moeten ze maar niet stééds hun typenaam veranderen zodra er een nieuwe generatie/model uit komt, dan krijg je dit.
Doe maar P01 P02 P03 enz
je kan ook een 8 in het modden zeten is een dubbele 0
181 281 381 maar dat klinkt niet zo goed
of zoals ze dis met de i0n begonnen zijn
a0a b0a …
4008? Die ken ik nog niet!
De laatste jaren zie Peugeot er toch niet meer uit met die over-geproportioneerde maten.
Wanneer er geen 406-en of 306-en meer komen mag Peugeot van mij inpakken.
peugeot i301 i401?
peugeot i301 i401?
@citrofiel

Ongetwijfeld maar volgens menig tevredenheidsonderzoek zijn er ook een hele hoop mensen ontevreden over peugeot (806-607-407-1007)
@E34M5touring: Oh, ongetwijfeld. Maar opvallend dat je dan net de VTI’s noemt, die relatief nieuw zijn en waarover nog niet al te veel te zeggen is, en de 1.0, die alleen in de 107 zit, waarover men ook niet ontevreden is. ;)
Toch moet elke nipwit hier blij zijn . Want dankzij die 0 is de Porsche 911 geboren. Anders had die 901 geheten.
@rob1137xx: nipwit???
Peugeot 911?
Misschien is dat een goede typenaam, dan verdubbelen de verkopen meteen!
Dan moeten ze maar stoppen met het bouwen van auto,s
ik snap helemaal ni waar het probleem ligt zenne .
bm heeft al jare 320’s en audi al jare a4 enzovoort , wat maakt het nu uit of da uwe nieuwe auto ne nieuwe naam krijgt -,-
gewoon een nieuwe 408, waarom moet het per model omhoog gaan?

of een 206+ bestaat toch ook.
dat ze er overal een plusje bij zetten
@Pallas: Volvo 360? 460? 440? 850?
Wat doen ze nou moeilijk. Voor de bedrijfswagens hebben ze ook namen bedacht. Bipper Boxer Expert. En de fransen zijn toch goed in het veranderen van namen. Kijk naar citroen heten nu allemaal C1,2,3,4,5. En renault net zo was 5,19,21,25 en nu….
Pleur er gewoon het getal ‘1’ tussen…zoooo…opgelost
Renault is jaren geleden overgestapt van nummers naar namen omdat uit onderzoek bleek dat namen beter verkochten. Dus peugeot, grijp je kans.
Ik denk, dat het Peugeot nog wel een paar stuivers zal kosten om passende namen of cijfercodes te vinden voor hun toekomstige modellen. Het vervangen van zo’n typeaanduiding kan best wel eens verwarrend werken.
Jaren geleden kon je bij BMW en Mercedes bijv. aan de typeaanduiding de cylinderinhoud herkennen, of werd deze er apart bij vermeld. Voorbeeld: 300SE 3.5, 300SE 6.3 of 300SEL 6.9.
Bij Saab liep het op van 90 via 900 naar 9000. Maar vervolgens kwam er een 9-5. Had dit misschien de 90000 of zelfs de 900000 moeten zijn? En werd dat te onhandig? Misschien weet
@ Svenska Aeroplan AB
hier iets over te vertellen?
En over diegenen, die vinden Peugeot zich om reden van een nieuwe naamsvinding maar zou moeten opheffen kan ik alleen maar zeggen: Stelletje zielepoten zonder historisch autobesef en zelfs zonder kennis van auto’s, met alleen maar digitaal bloed in de aderen. Gewoon triest!
peuzjoow 000, 0-interessant, 0-emotie, 0-kwaliteit?
Svenska Aeroplan AB
@ 9000cse: niet echt concreet. Ik weet dat de 9 ‘iets’ met de vliegtuigen van Saab te maken heeft. Werd toen 9-5 ivm de klasse waarin de auto zit zeg maar (net als 3-serie, 5-serie van BMW), had net zogoed 9-C, 9-E kunnen heten! De officiële klasse-benamingen…

Weet wel dat Saab weer teruggaat naar ‘zonder streepje’, dus de nieuwe 9-3 wordt 93, en de 9-1 91 etc.
Svenska Aeroplan AB
ot: @Peugeot: ga het eens aan Audi vragen, die heeft in iedere range 126459691245012 types… En wil komende 3 jaar nog eens 30 nieuwe types uitbrengen! Ben benieuwd hoe ze dat in godsnaam gaan doen met de namen…
De Porsche 911 is zeer waarschijnlijk een Peugeot.
Wat ze moeten doen? Geen lelijke auto’s maken! Dan hoeft er ook geen code op.
@Cantago: goh originele (en vooral in houdelijke) reactie zeg..
@Atenza: Nee, die van jou is veel beter. Maar ik licht mezelf graag toe: ik zie namelijk heel erg veel auto’s langs komen, de een nog lelijker dan de ander. Peugeot maakt nou niet echt de mooiste auto’s. Wat ik liever zou zien is dat ze met een mooi en vernieuwend model komen, en dan mogen de de oude naamstructuur ook best een beetje aanpassen. Zolang ze het maar niet zo bont maken als Mercedes af en toe dan lijkt het me geen probleem.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).