Citroen DS3 WRC laat zich horen in Portugal

Auteur: , 20 Reacties

Voorafgaand aan het WRC van volgend jaar is nog heel wat testwerk te verrichten voor veel teams. MINI komt binnenkort met de Countrygozert WRC, Ford schuift aan met een Fiesta RS WRC en Citroën heeft de DS3 in rallytrim uitgevoerd. Die laatste was onlangs in Portugal op bezoek. In de Algarve, om precies te zijn.

Daar mocht de kleine Fransoos zijn 300 peekaa’s en 350 Newtonmeters los laten op de zanderige paadjes. De DS3 WRC haalt dat vermogen uit een flink opgevoerd 1.6 turboblok. Schakelen gebeurd met een sequentiële zesbak. Benieuwd hoe dit 4WD bommetje klinkt in een rally-omgeving? Bekijk en beluister de video op Rallyjunk.


.



20 reacties

De mini klonk beter, maarja dat is ook een engelse auto en dat zijn nou eenmaal de beste ter wereld.
@RDS: Beste ter wereld dat geen enkel “engelse” auto fabrikant echt uit engeland komen, tegenwoordig zitten ze mooi bij India landrover, Malaysie en Duitsland (landrover, lotus, mini enz.) Wat blijft er nog over? Mclaren?
@RR: Vergeet morgan niet!
Weet iemand waarom dat hij een een lampje heeft links vanvoor, onder de bumper? (let op de stip links vanvoor onder de auto)
Dat lampje was mij ook al opgevallen; misschien een sensor om de rijhoogte te meten?

Verder wel een leuke auto, al hoop ik dat de afstand tussen Citroen en de rest volgend jaar wat kleiner is!
@Ferry_76: Ik volg het eigenlijk totaal niet, maar die tussenstand van de teams spreekt inderdaad boekdelen.

Citroen Total WRT 388
BP Ford Abu Dhabi WRT 277
Citroen Junior Team 193
Stobart M-Sport Ford RT 140
Munchi’s Ford WRT 54

Loeb (Citroën) heeft tot nu toe 6 van de 11 rally’s gewonnen, Ogier (Citroën Junior) 2, Latvala (Ford) 2 en Hirvonen (Ford) 1.
Ik denk dat het lampje dient om een camera standpunt te belichten. Misschien hebben ze een camera geinstalleerd om te zien hoe die ophanging alle klappen verteerd?
@RDS: de DS3 en Mini CountryMan hebben dezelfde basismotor. :-) Ik weet wel niet of beide motoren geprepareerd zijn door hetzelfde bedrijf. Ik denk dat zowel Citroën als Prodrive de motor op een eigen manier prepareert.
@iTsMeNi: Een uitlaat doet natuurlijk veel aan het geluid en dan hebben we ook nog de inlaat. Om nog maar te zwijgen over alle andere aanpassingen aan het blok. Ik ben wel benieuwd in hoeverre de motoren het zelfde zijn. Ja ik weet het het is de BMW/PSA 1.6 THP, maar wat zou er nog het zelfde zijn aan het blok?
300 pk uit een 1.6 ! Da’s toch geweldig !
Vroegâh haalden ze er 500 uit een drieliter V6 (Metro 6R4 International) waar mijn maat klassieke rallies mee rijdt.
En dan is het Metro blok nog door-geëvolueerd !
Over een jaar of twee krijgen we misschien weer oude Groep B toestanden !
Schakelen gebeurd? *facepalm*
Dat WRC begint zowaar weer interessant te worden. Denk dat deze drie autofabrikanten aanleiding zijn tot participatie van andere merken. Kan mezelf zo voorstellen dat door het feit dat MINI meedoet VAG weer terug zal komen met een A1 WRC ofzo. Wellicht dat Toyota middels Subaru weer mee wil doen. De buzz rond het WRC begint volgens mij weer op stoom te komen.
Wisten jullie trouwens dat de achterlichten in de kofferbak er voor de show zitten net zoals de C4, let er maar eens op.
@The360box: Duh, dit is gewoon een pur-sang racewagen met een carrosserie die zo veel mogelijk lijkt op die van een straatauto. Koplampen zijn noodzakelijk, achterlichten laten branden is pure verspilling van vermogen, hoe klein ook.
Deze wagens hebben een heel hoog “wolf in schaapskleren”-gehalte, Dat is net het prachtige aan deze wagen!

OT: Echt zalig om die auto in de apex van een bocht te zien duiken! En daarna word je nog eens extra beloond door die mooie soundtrack ^^
@vale46: Nee, de straatversie.
@the360box: Wat “Nee, de straatversie”?
@vale46: Nou bij de straatversie DS3 en C4 zijn de achterlichten in de ”kofferbak”, puur voor de show en uitstraling.
de auto 2.0l wrc’s hadden ook maar 300pk, dit komt door de restrictor en zonder restrictor had zo’n auto gewoon 800pk dus 500pk zou die motor wel kunnen leveren
@Gert-Jan: 800pk is wat overdreven. Tussen de 500 en 600pk is wat realistischer. In de rallycross rijden vooral (voormalige) WRC auto’s mee die dus een WRC motorblok hebben, geen restrictor en verder slechts enkele extra’s boven een “gewone” WRC auto.
Als ze nu WRC stages zouden rijden met die zeg maar 500+ pk auto’s….. mwaaaaaaaa, dan heb je weer de oude Groep B hoor :-)
in de rallycross rijdt er geen enkele voormalige WRC auto hoor, of toch alleszins niet zoals die rechtstreeks uit WRC komt.

de motor ligt om te beginnen al in de langsrichting van de auto, niet dwars zoals bij een WRC, ophanging is anders, differentielen, versnellingsbak, … alles is anders.
restrictor is een 45mm, tegenover de 34mm van een WRC, en dan halen die nog een dikke 550pk, zonder restrictor gaat dit inderdaad naar de 800pk
weet er iemand welke restrictor er nu op de 1600 turbo zit? ook een 34mm zoals vroeger?
volgens mij zet dit wel de deur op een kier voor diesels in het WRC, want als je ziet dat ze nu bij Ford aan 260Nm zitten in hun 1600 diesel dan zijn ze niet ver meer van de 350 af om er een competitiemotor van te maken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).