Hogere wiskunde: het geluid van Audi

Auteur: , 65 Reacties

Wanneer je denkt aan het geluid van Audi, dan denk je misschien al snel aan het geluid van de motor. Sommige mensen hebben de motor het liefst zo stil mogelijk, terwijl voor een ander het motorgeluid niet ruig genoeg kan zijn, maar denk wel aan je hart.

Toch beperkt men zich bij Audi niet enkel tot het geluid van de motor. Over ieder geluid is nagedacht. Het geluid dat het dashboardkastje maakt, het geluid dat het klikje van de richtingaanwijzer maakt en ga zo maar door. Geluid is emotie, zelfs in de kleinste details. Een flinke dosis hogere wiskunde komt er aan te pas om ieder geluidje perfect af te stemmen. Hoe dat precies zit, wordt je uitgelegd in een interessante video. HIERRR!!!



65 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Kost wat, heb je ook wat. Geen merk op aarde dat kan tippen aan audi.
@bassie:

amen!
audi, wat een geweldige merk! mijn hart ligt gewoon bij audi. al zou er een tijd aanbreken dat ik zelf ook merk dat een mercedes of bmw beter rijd dan audi, zelfs dan zal ik nooit mijn rug er naar toekeren. always audi!
bmw forschung und technik ;)
@Jaime Prins:
Heb bij zowel bmw als audi gewerkt/stage gelopen. Neem maar van mij aan dat bwm een flinke stap onder audi zit qua afwerking.

motoren, daar is bmw wel koning in.
@bassie: Ik heb nochtans de neiging om meer naar BMW te stappen qua afwerking. Als je een fünfer of een A6 naast elkaar zet dan vind ik (is weliswaar persoonlijk) dat de 5 er iets netter uitziet. Schijn kan bedriegen natuurlijk. De absolute ‘afwerkingskoning’ blijft toch nog Mercedes
@bassie:
Ik werk al 14 jaar in de ontwikkeling van de automobielindustrie en ik kan je zeggen dat Audi op een hoog niveau zit, maar dat de lat bij BMW toch net iets hoger ligt.
Als je bij beiden werkzaam bent, dan zou ik zeggen dat je de diverse lastenhefts van de verschillende voertuigen maar eens door moet nemen. Daarin staat precies omschreven waaraan hun auto’s en bijbehorende onderdelen moeten voldoen.
En dan zul je zien dat de eisen bij BMW op meerdere vlakken toch boven die van VAG liggen.
@bassie: Over BMW motoren gespoken, autoblog.nl heeft blijkbaar een nieuwsitem over het hoofd gezien: http://www.autoblog.com/2010/10/12/class-action-suit-alleges-bmw-n54-turbo-engine-unsafe-causes-un/

Unfortunately, the N54 has also seen its fair share of owner complaints. Most notably, unhappy BMW drivers allege having two very important issues with the wündermill; the high-pressure fuel pump has a very high failure rate and a defect in the design of the turbochargers requires they be tweaked so as not to run at full capacity. Many BMW owners have officially had it with the N54 engine and a class-action lawsuit has kicked into gear.

…misschien nog even wachten vooraleer een M1 met deze motor te bestellen.
Dit doet me denken aan een paar filmpjes die ik eerder op Mercedes-Benz.tv heb gezien. Misschien leuk voor jullie om ook te zien:

Symfonie en onderzoek: http://mercedes-benz.tv/en/clip-1022/Interior+Symphony

Motorgeluiden e.d.: http://mercedes-benz.tv/en/clip-1020/Emotional+engines

Vooral die symfonie vind ik erg leuk gedaan.
antihoofthooft
Geloof maar dat als je de deuren van mijn mercedes w115 dicht gooit het stukken beter klinkt dat dat geluid wat je tegenwoordig hoort.

Tijdens de keuring stonden de keurmeesters nog de deuren dicht te gooien omdat ze het geluid zo mooi vonden.

Mooi geluid hoef je niet kunstmatig te verkrijgen. Het is een gevolg van bouwkwaliteit
Verassing voor alle fans van Audi/BMW/Mercedes/Volvo/Ander premium merk (doorhalen wat niet van toepassing is)… ALLE merken doen dit. Ja, echt ALLE. Zelfs Lada en Dacia… Alleen maakt Audi er weer een filmpje van waardoor alle fanboys lekker weg kunnen dromen bij het beste merk van hun wereld.
@RRenault: En wat is het probleem? Audi wordt anders al genoeg gebasht hier op Autoblog.
@YouRockMyWorld: Audi is ook een saai kutmerk.
@robert–123: zozo toe maar! vertel, wat vind je er zo kut aan? Ben ook wel benieuwd naar wat je zelf rijd, vast veel beter dan dat ”kut merk Audi” :-)
@RRenault: En dan bedoel ik door de bezoekers van Autoblog.
Poe, ik ben hier toch wel onder de indruk van zeg! Ik wist niet dat Audi nog zo veel ziel in hun auto’s stopte, ik dacht dat het puur techniek was;) Ik kan het wel waarderen als een deur goed klinkt als je hem dicht gooit. Heb regelmatig BMW’s met Renaults daarin vergeleken, en je kan de kwaliteit gewoon horen;)
Nooit geweten dat ze er zoveel aandacht aan besteedde. Al met al een interessant filmpje.
Deed lexus ook niet aan deze onzin? dat elk knopje als emotie moest klinken? Gewoon je muil houden en het gaspedaal intrappen.. onee is milieu onverantwoord…
Dit is echt het meest droge gelul wat ik vandaag heb gehoord en geloof me ik heb een hele riedel aan saaie conference calls gehad vandaag. Verder dan 1 minuut kom ik niet.
nog niet half zo veel emotie/indrukwekkend filmpje als dit http://www.youtube.com/watch?v=WUgOZGPJq40&feature=related Ik zou toch niet twijfelen een klassieker of een Audi
@six-trey: Lijkt me ook geweldig. Zo’n ouderwetse lincoln continental convertible (1967) bijvoorbeeld.
lijken wel ambtenaren ..
specialisten in het verstrekken van een “veiligheidsgevoel” ..

kan je meteen “premium” onder het kopje “belasting” scharen ..
@six-trey: AMEN!
Weinig bijzonders, het filmpje laat zien hoe Audi hun karakter/emotie/ontwerp van hun auto’s converteren naar muziek in reclamefilmpjes. Puur een doodnormaal marketingonderdeel. Een dacia reclame heeft dezelfde stadia ondergaan lijkt me.
Doe eens een blikje Coca Cola open en vergelijk dat eens met een blikje van de Aldi. Bijt eens in een Magnum.

Ik heb eens een documentaire daarover gezien, het geluid van je stofzuiger, de geur in een hotel. Er wordt meer over nagedacht dan je denkt
De deur van een A1 schijnt bij het dichtslaan hetzelfde geluid te maken alles bij een middenklasser (A6)…

Draagt wel weer bij aan de kwaliteitsindruk van een wagen!
@Tommy2: precies.. INDRUK ;) Heb liever een auto die ook daadwerkelijk kwalitatief goed is door jarenlang mee te gaan zonder problemen ;)
Volgens mij doet BMW dit al veel langer en zijn er hier ook al eens filmpjes over langs gekomen. Maar zoals al aangegeven door een andere blogger, doen volgens mij alle autofabrikanten dit. Persoonlijk vind ik de kwaliteit van BMW en Mercedes nog altijd beter dan de Audi’s, en ja ik rij alle drie de merken regelmatig! De beleving is gewoon anders.
OT: wat een hoop marketing gelul zeg. En natuurlijk neemt Audiblog.nl het over. Bij de A5 Cabrio bv vind ik de achterklap niet eens mooi dicht vallen qua geluid, net als dat dashboardkastje niet in het begin
Prachtig stukje marketing dit. Elk zichzelf respecterend merk doet dit… :|
Prachtig stukje marketing dit. Elk zichzelf respecterend merk doet dit… :|
Audi zou beter eens wat meer nadenken over hun afgezaagde en afgezakte design.
Daarom zit er geen geluid in de motor van een S5 bijvoorbeeld. Wat een saaie hokken zeg, bah.
Typisch arrogant gedrag van een arrogant merk!
jaja weten jullie wat dit geluid is?is het van een Audi?
http://hetgeluidvanq.nl/
(je kan het geluid rechtsboven beluisteren)
@Flamingo: Het is zojuist geraden… Een wc rol over zo’n paal(tip 3#) van een wc rol houder laten vallen. €50.600 euro rijker die vrouw:O Dus nee geen Audi geluid;)
@8C_Competizione: ja ongelofelijk. nog aan wcrollen gedacht maar kon niks bedenken daarmee wat op het geluid leek. hoor het nu nog niet :P
@Flamingo: Het is gewoon heel erg versterkt: de dop eraf halen, wc-rol laten vallen en de dop er weer op doen(denk ik). Wat zou jij met dat bedrag doen?:p
@8C_Competizione:
neehoor zie hier:
http://www.youtube.com/watch?v=P25J9SGGBTo
ik zou een autootje gekocht hebben
@Flamingo: Haha oké, ja net stond het filmpje nog niet op de website dus het was maar even een hersenspinsel van mij:)
Elk merk doet dit. het ene al wat toegewijder dan het andere. Toyota is op gebied van S&R (squeek and rattle) en NVH (noise,vibrations & harshness) nog altijd bovenaan en is zelfs voor Audi een referentie…
Tja,
Wat denk je bij Mercedes. Volgens Jeremey top gear zijn 1000 mensen bezig om de ergonomie te bepalen

Elk premium merk is druk doende met dit soort zaken en investeren meer hierin dan een niet premium merk.
De rode draad is emotie. En dat is kwaiteitsbeleving, rijbeleving, comfort beleving status etc. Ik denk dat elk merk zo zijn eigen klanten houd en niet echt te pijlen is wie nu echt beter is.
Ik kies voor de zakelijke, sportieve(achterwiel) BMW.
Mijn compagnon gaat voor Audi en mijn schoonpa voor Mercedes. Tja. Wat past het beste bij je? Een van Gils Pak (middenklassers), Hugo Boss/ Armani(Premium) of Corneliani (porsche en duurder? Wat past letterijk en figuurlijk het beste bij je? en Waar voel jij je het beste in? TJa de psyche en lymbische vermogen van de hersenen is bij ieder individu anders. Zolang dit binnen de lijnen ligt moet men ieders keuze respecteren.

Nederland is alleen erg goed om iemand af te zeiken omdat ze het zelf niet hebben. Als je zelf een Q7 rijdt mag je tegen de X6 man zeggen dat het niet je keuze is, maar dat je de keuze wel snapt. Maar goed ik ben benieuwd hoe de nieuwe M5 rijdt. Heb ik iets om voor de werken, want dat triggerd naast mijn gezin mijn emotie.
@alwin: Amen to that …
@alwin:

Sorry voor deze comment maar armani zit bij mij als merknaam nog lager dan een dacia logan…

Dan nog liever een pak van suit-suply…
Reclame!
Bewezen theorie, mensen kopen een auto deels gebaseerd op het geluid wat de deur maakt op het moment dat je deze dichtslaat.
Wat Audi ook doet het blijft een merk dat alleen zal dromen voor de status van Mercedes en BMW.
@kurdmax

Inderdaad, het het merk die het hardst roept dat het zo ‘premium’ is, is het eigenlijk niet. Audi mocht het wille dat het op dat niveau van BMW en Merc zat. Nee doe mij maar liever een BMW.
@MLTB: En Bassie post dan dit: “Heb bij zowel bmw als audi gewerkt/stage gelopen. Neem maar van mij aan dat bwm een flinke stap onder audi zit qua afwerking..”

Dus wat is het nou?

OT: Hoe kun je als consument (of instantie) nou meten welke auto een beter interieur heeft… is dat een kwestie van naadjes meten? Alles los maken en checken hoe het vast zit? Hoe het voelt? Volgens mij doen de grote 3 heus niet voor elkaar onder.
Svenska Aeroplan AB
Ik vind het nepperij!!
Vroeger klonk het dichtslaan van een deur goed omdat het een zware deur is. Het uitlaatgeluid was mooi omdat er een dikke motor inzit, en ga zo maar door…

Dit is gewoon consumentenmisleiding.
Maarja, zijn weer genoeg stakkers die erin trappen…
Svenska Aeroplan AB
@ bassie: ‘Niemand kan tippen aan Audi’???? Hahahaha! Klikkerdeklik: http://www1.adac.de/adac-im-einsatz/motorwelt/m_archiv/Pressemeldungen/Automarxx_2010_TUEV-Report.asp?TL=2

Zelfs volgens het meest gerenommeerde (DUITSE!!)testinstituut TÜV staat Audi slechts op plek 9 wat kwaliteit betreft hoor…

Wat gebeurt er? Mensen verwarren afwerking met kwaliteit!! Mooi dat Audi een recht dashboardnaadje kan maken hoor, heb je veel aan als je met pech langs de weg staat…
@Svenska Aeroplan AB: “Mooi dat Audi een recht dashboardnaadje kan maken..” En ook dat is eigenlijk niet eens waar. Heb wel eens een reportage gezien (met daarin een Audi) dat ze de materialen zo snijden en visueel matchen e.d. (afijn je snapt wat ik bedoel) dat het recht LIJKT..
@ Benjamin1

Klopt, mensen horen graag een kluis deur effect.
Geeft een luxeus en veilig gevoel.
@ SAAB

Zulke lijsten zijn nooit waterdicht en een momentopname.
Nieuw geintroduceerde modellen hebben natuurlijk de kinderziektes en dus de meeste problemen.
Als bv. SAAB nu 5 nieuwe modellen lanceerd dan kun je er van uitgaan dat ze dan heel slecht scoren.
Svenska Aeroplan AB
@ Freewarefreak: dat is dus wat ik bedoel. Audi is een meester in het goedkoop in elkaar zetten van een auto, op een manier dat het duur LIJKT… Heel knap hoor, absoluut, maar ik trap er niet in…

@ GOD: klopt, maar het verschil tussen perceptie en waarheid ligt meestal erg ver uit elkaar. Het is mijn queeste de mensen die hierin trappen hierop te wijzen…

;)
@Svenska Aeroplan AB: Dit heb ik zelf ook ondervonden toen wij thuis een A6 hadden. Gezien het verleden van mijn familie als Mercedes dealer hebben we altijd Mercedes gereden maar aangezien er veel ruimte nodig was en we vierwielaandrijving wilde hebben toch maar een Audi gekocht. Afijn, inderdaad is het geen slechte auto en op het eerste gezicht ziet het er allemaal heel strak uit. Maar na verloop van tijd begonnen er dingetjes op te vallen die we bij Mercedes nog niet hadden gezien(ondere andere het geluid van het dichtslaan van de deuren). Bovendien rijdt een Audi zeker op hoge snelheid (+180) niet zo vertrouwd als een Mercedes en als je zo’n 10x p. jaar naar Oostenrijk rij je dat toch best vaak. Na 2 jaar in het bezit te zijn geweest weer terug naar Mercedes. Na 2 jaar nooit echt het gevoel gehad voor zowel mijn vader als ik dat het echt onze auto was. 1 week met de Mercedes en dat gevoel was er al direct.
Zoals eerder vermeld doen veel merken dit.
Alleen bmw is er al veel eerder mee begonnen dan de rest.
Ze hebben een hele grote studio hiervoor gebouwd.
Audi en BMW zitten natuurlijk helemaal in hetzelfde segment en daar hoort een luxueus geluid bij. En nu alle aso’s inmiddels ook in een Audi rijden, kunnen wij gewoon weer een BMW mooi vinden.
Dit is sound engineering. Het gebeurt zelfs bij het deurtje van je magnetron, bij de A-merken tenminste.

Tijd geleden was er een leuk item over op tv in Nieuwslicht.
wat belachelijk

tja vag groep …
Elk automerk doet dit, van het sluiten van deuren, tot geluiden die knopjes maken, electrische ruiten, schakelen, … Niks speciaals aan dat dit gebeurt. Nu wel een mooie insight van het proces :)
jaa. Audi is niet voor niks zo duur.
hier is het bewijs.
perfecte afwerking en design.
zeg zelf.
@pordon: jij beschrijft precies wat ik dus altijd voel en vind bij zowel audi als mercedes! hoe grappig! ik rijd regelmatig in een nieuwe a6 3.0tdi allroad met o.a. geluiddempend glas, bose sound, alcantara, quite the list. superdeluxe, superstil, rijdt zeker bovengemiddeld maar het pakt je niet, nergens. ik heb nog nooit bij een audi gehad (heb wel een stuk of 10 gereden) dat ik echt dat gevoel van ‘JA dit is mijn auto’ had. bij mercedes heb ik dat altijd direct, dat huiselijke vertrouwde en luxe gevoel, het gevoel dat jij de eigenaar bent, de baas en niet slechts een tijdelijke bestuurder.

overigens: volgens mij ligt het gewoon aan verschillende bouw en constructiepolicies. mijn insziens doen ze het bij mercedes zo: we bouwen een in de basis goed product en werken dat ook nog eens goed af- en bij audi zo: we maken een minder goed product en proberen dat te verhullen door ontzettend veel tijd te steken in het maken van een semi-perfecte, supersaaie en emotieloze afwerking.

reed laatst in een 2008 S500…tjonge wat was dat genieten maar wat krijg je er een ongelofelijke bezittingsdrang van.
Mijn god, dit is echt tè Duits.
Het geluid van Audi?Is dat tegenwoordig geen R&B dan?
Mja…. Bmw doet dit toch ook…. heb daar ook al eens filmpje van gezien…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).