Gefrustreerde BMW-rijders beginnen rechtszaak in de VS

Auteur: , 108 Reacties

Gisteren schreven we nog dat BMW-rijders de meest gefrustreerde weggebruikers zijn. Dat zou blijken uit Brits onderzoek. Zo'n bericht staat natuurlijk garant voor een paar honderd reacties. In de Verenigde Staten zijn er ook behoorlijk wat gefrustreerde BMW rijders. Zij hebben een rechtszaak tegen BMW aangespannen, een zogeheten Class Action Lawsuit.

Wat is er aan de hand? Er zou iets niet helemaal in orde zijn met het N54 motorblok. Dat is de 3,0 liter twinturbo 6-cilinder die in 2006 debuteerde in de BMW 335i en in 2008 Motor van het Jaar werd in z’n categorie. De twee turbo’s moeten het turbo-gat verkleinen en de motor tegelijkertijd krachtiger en zuiniger maken. Het wonderblok is in verschillende BMW modellen toegepast, zoals de 1, 3 en 5-serie, Z4 en X6.

Volgens de boze Amerikaanse klanten, zou de hoge druk brandstofpomp bij deze motor erg gevoelig zijn voor storingen. Hierdoor kan de motor volledig uitvallen of fors vermogen verliezen, hetgeen in het verkeer kan leiden tot gevaarlijke situaties.

Daarnaast zouden er problemen zijn met de turbo’s waardoor er behoorlijk wat vermogen verloren gaat en rijders last hebben van een flink turbo-gat. BMW zou dit hebben opgelost met software-fix dat het probleem niet feitelijk verhelpt, maar verdoezelt. De fix zou voorkomen dat de turbo’s maximaal kunnen worden belast, waardoor het probleem zich niet meer manifesteert. Hierdoor neemt wel het turbo-gat onder bepaalde omstandigheden iets toe en daar nemen de rechtszaak-geile Amerikanen dus geen genoegen mee. BMW mag binnenkort plaatsnemen in het beklaagdenbankje. (via: autoblog.com)

Reactie BMW nederland

We hebben BMW Nederland gevraagd of men bekend is met deze problemen en de op handen zijnde rechtszaak in de Verenigde Staten. Men is niet bekend met de zaak in kwestie, maar laat weten dat de problemen met de brandstofpomp ongeveer anderhalf jaar geleden speelden en dat hiervoor een wereldwijde terugroepactie is geweest. Verder is ondertussen het N54 blok vervangen door het N55 blok. Dit is een motor met een twin-scroll turbo: een enkele turbo die zich gedraagt als een twinturbo. Het oude N54 blok wordt momenteel nog wel geleverd in de Z4 en 740i en straks in de 1 M Coupé. In de overige modellen wordt het N54 blok niet meer geleverd.



108 reacties

sja amerikanen!!!!!!!!!
BMW is onfeilbare perfectie ..

en iedereen die daar anders over denk moet (natuurlijk tesamen met al zijn landgenoten) afsterven ..
@lincoln: Word up!
@lincoln: Sorry, maar verder van de waarheid kun je bijna niet af zitten.
@lincoln:
een Jeremy Clarkson quote :

” BMW built by genius, driven by idiots ”

….luistert verder naar Amy Macdonald
@lincoln: hokjes denker!
ACh die Amerikanen ook weer. Ze blijven het proberen…
Een goeie vriend van me heeft sinds 2008 een 335i coupe en heeft er nooit problemen mee gehad. Hij heeft wel een software update gehad en toen is die weer naar de chipboer gegaan om zijn 380pk’s te benutten…
@CSL: Het is in ieder geval niet de schuld van BMW. Die amerikanen kunnen gewoon geen gas geven toch?

BMW UBER ALLES etc, blablabla.


Feit blijft gewoon dat er een foutje in de motor zat. Jammer dan, fixen en weer verder. die 6 in lijn benzine blijft een mooi blok!
@CSL: Tja ik heb ook een 335i met dit blok en geen problemen. Voordat ik m kocht deze problemen al eens uitgezocht. Het lijkt erop dat de brandstofpomp niet tegen de ethanol kan die in de benzine zit in de VS (zogenaamde E85 benzine).
In Europa komt het probleem daarom niet voor.
@BananaMan:
Dat zou kunnen, ik heb daar geen ervaring mee, maar met hoge octaan gaat het alleen maar beter en je krijgt nog meer vermogen/koppel.
@CSL: dit heeft niets met het octaangetal te maken. E85 heeft zelfs een lager octaangetal…
@BananaMan:
Dit heeft ook niets met octaan te maken. Maar dat was meer een gegeven..
@BananaMan: uh…E85 heeft een hoger octaan getal, ongeveer 107…

@CSL: Octaan getal heeft niets te maken met meer vermogen of koppel. Het octaan getal van benzine geeft louter de klopvastheid aan, ook wel detonatie genoemd.
@BananaMan:

Ook hier hebben we al behoorlijke tijd ethanol in de benzine vermengt. Wordt alleen niet gemeld, thats all. Overigens is het geen E85, want dat is 85% ethanol, en daar loopt bijna niets op (enkele lotus, volvo en saab daargelaten). Maar zaken als benzinepompen en dergelijke verschillen nogal eens per continent. Gokje van mijn kant is dat het andere fabrikanten zijn….
@Kevski-Style: Vergeet Koenigsegg en Bentley niet! Ook niet de minsten!

Daarnaast is het gewoon ook geweldig motorblok, het is ook niet voor niks blok van het jaar. Het lijkt me sterk dat er door iets andere benzine zoveel terugval van vermogen of een turbogat kan zijn? Raar verhaal iig…
In principe kan elke auto op een gevaarlijk moment uitvallen natuurlijk, dan maar thuisblijven achter de geraniums.
Waarom zou dit blok maar twee jaar gemonteerd zijn? Omdat deze feilloos was en perfect functioneerde?
Dit heeft niks met de kleine pikkies te maken van BMW rijders, dit is gewoon consumentenrecht.
@Neptukker:

Kosten zijn hoger van het N54 blok, thats all. Actie vanuit bmw….
hmmm….
als ik een auto bouwer zou zijn zou ik geen auto’s in amerika verkopen.
je loop wel een grote markt mis maar je hebt er zoveel stress van alsje 24/7 word aangeklaagt door een of andere domme amerikaan!
@johnkeend: “je loop (sic) wel een grote markt mis” dat is nogal eufemistisch uitgedrukt m’n beste.

Daarnaast; BMW heeft een product geleverd dat aantoonbaar een ontwerpfout bevatte en heeft dit vervolgens stelselmatig ontkent. De consumentenbescherming is op dit vlak nou eenmaal wat beter geregeld in de VS dan hier (ooit wel eens gehoord van de lemon law?) dus zo gek is het niet dat de benadeelden dit aangrijpen om alsnog hun recht te halen.

Maar goed ieder smetje op het oh zo vlekkeloze blazoen van de Beierse autoboeren is op autoblog al snel tegen het zere been.
@johnkeend:

als je ooit nog eens antwoord wil krijgen op de vraag “waarom ben ik geen auto-fabrikant” dan geef je maar een gil hoor ..
@lincoln:
hahahaha
Als ik het goed begrijp hebben de betreffende klagers het gewoon verzuimd om naar de terugroepactie te gaan? Of was die alleen voor Nederland/Europa ingesteld?
@Citrofiel: Lezen… “wereldwijde terugroepactie”

Maar ik pas mijn verhaal weer aan: Die terugroepactie hield alleen in dat er een software-aanpassing werd gedaan die de prestaties van de motor schaadde, en de eigenaren eisen nu een permanente oplossing die de motor weer doet presteren zoals het hoort. Zit wat in…
Speciaal voor alle audi fanboys:

bmw verkoopt tenminste in de vs…heel vag is haast nergens te bekennen daar.
@speedlimit: bmw heeft ook een heel dealernetwerk daar, VAG niet, maar is er mee bezig. Overigens doet de Routan het daar zeer goed. De Eos ook. Zo kan ik ook wel een statement maken, VAG verkoopt goed in mexico en china, bmw niet.
@speedlimit: Lambo’s en golfjes en kevers (oud en nieuw) heb ja daar in grote aantallen
@speedlimit: is onzin. VAG komt wel degelijk veel voor in de VS. Sterker nog: de Jetta was al jaren te koop in de VS voor hij goed en wel in Europa aansloeg. Golfjes worden aan de lopende band verkocht, en ook de Audi A4 en A5 wordt goed verkocht.
@speedlimit: BMW heeft ook een grote fabriek in US,
@speedlimit: Volkswagen verkoopt beter dan BMW. Zie mijn lijstje. (VW is ook VAG..) Praat geen poep als je niet weet waar je het over hebt
Jeetje, maakt BMW wel eens fouten dan?
Amerikanen kunnen geen auto rijden en al helemaal geen bmw. Laten ze maar een cadillac, chrysler of chevroletje kopen. prutsers.
@majinstar:

moeilijk voor te stellen he ..

BMW knullies zonder oogkleppen die hun religie bekritiseren ..
@majinstar: alles wat Amerikanen maken is nagenoeg beter dan wat Duitsers maken.
Of het werkt beter of het geeft meer fun.

Als Mercedes-Benz buiten dit verhaal laat ;)
Oh nee, wat erg nou toch! :)
wat moet je met een bmwe :?
@ Woutert fout bmw verkkopt wel goed in China.
Ze zijn zelfs bezig met een fabriek daar.
Ze maken zelfs verlengde 5 series speciaal voor die markt.

Ontopic deze motor is super goed en sterk.
Ik heb zelfs gereden met een aangepakte versie met 470pk en der zijn maar weinig auto’s die dat bij houden hoor.
@Bohica: BMW heeft al jarenlang een fabriek in China. Dit is een joint venture met Brilliance.
http://www.bmw-brilliance.cn/cn/en/index.html
Geef die mannen een 7.1liter V8 die 120PK levert, anders zijn ze toch niet tevreden.
@Wouter: wel een bekerhouder erbij, anders kraag je rechtzaak
Wel karig van BMW dat ze gewoon de turbodruk (neem ik aan) iets verlagen. Dat is geen oplossing, dat is gewoon het probleem ontwijken. Kan wel snappen dat die klanten daar niet echt vrolijk van worden.
Superieur voelende cowboys in een benzinecultuur die boos zijn omdat hun gangbare, zinloos zware motoren een steekje laten vallen. Jaloers? Mjah…
In plaats van soldaatje te spelen in ’t Midden-Oosten misschien eens een dieselpompje introduceren voor de massa. Het milieu zal er misschien niet beter mee af zijn maar onze olie zal minder snel uitgeput geraken.
@Tom:
zo zo .. dat je dat uit je bek kan krijgen ..

de kachel aan .. laptoppie op schoot .. een volle koelkast ..

en dan nog jaloers zijn omdat je denkt dat andere meer consumeren dan jou ..

daar hebben we een woord voor .. hypocriete hond ..
@ lincoln. Ja het lijken net op christenen met het Islam geloof.

@ Merry. Typisch een opmerking van een MB prutser. Die nog in de verleden tijd leeft. Kijk maar naar de verkoopcijfers. Tussen BMW en MB + alle amerikaanse merken. Dat van BMW ligt gewoon hoger keiharde feit !
@majinstar: boehoe deze “prutser” rijd alleen Jappeners dus graag even nadenken.
Ja Jappaners die zijn nog beter dan de EU rommel.

En verkoop cijfers zeggen iets over hoe goed een product is?
Vreemd verhaal vriend, maar blijf maar je boedelbak met motor rijden en vooral niet verder kijken dan je neus lang is.
@Merry: wat zijn Jappaners?
@majinstar:
Ik quote ” Typisch een opmerking van een MB prutser. Die nog in de verleden tijd leeft. Kijk maar naar de verkoopcijfers. Tussen BMW en MB + alle amerikaanse merken. Dat van BMW ligt gewoon hoger keiharde feit !”
Ahum als ik naar het lijstje van Atenza kijk zie ik toch heel wat anders.
Triest volk hier ook op autoblog die alleen aan het wordt ‘Amerikanen’ genoeg hebben om direct te gaan generaliseren en zelfs op het moment dat BMW gewoon feitelijk iets niet helemaal goed gedaan heeft, toch BMW blijven beschermen want ja ‘die domme amerikanen altijd maar’. In plaats van de bevolking in een ander land te bekritiseren moet je je eens verplaatsen in andermans schoenen en eens goed kijken naar wat voor volk er hier in Nederland wel niet rondloopt. Ik bedoel, ik amuseer me kostelijk aan het programma Oh oh Cherso maar mijn god wat een volk is dat zeg.
@Pordon: helemaal met je eens
Foutje maar kan gebeuren, alleen lijkt de oplossing/afhandeling van de kwestie niet erg fraai te zijn…. En de n54 en n55 leveren op papier vrijwel hetzelfde piekvermogen en piekkoppel maar de n55 schijnt wel een minder mooie koppelkromme te hebben dan (een goedlopende) n54…. de nieuwe “oplossing” is dus ook niet helemaal gelijkwaardig.
@w0o0dy:
In fact, the only real difference between the regular N54s and their successor, the N55, is that the N55’s output drops off more as it approaches its maximum speed. This isn’t a surprise-the N55 has only one turbo with which to force-feed the engine with air. To keep turbo lag at a minimum, BMW likely used the smallest turbocharger possible that could achieve the (modest) boost levels that the N55 runs on. A slightly larger turbo might have increased high-rpm boost (and thus, power) slightly, but it’d come at the expense of greater lag. And besides, we’re talking about an engine that over-delivered to begin with.

The end result? We can finally and directly compare an early N54, late N54, high-output N54, and an N55. The N55 exhibits less turbo lag in normal street driving, and even though its peak output was near the bottom of the group of engines we’ve tested, it’s still well within its rated peak horsepower output — and well above its rated peak torque output
@CSL: dat zeg ik… iets minder mooi.. (al zal voor 3/4 van de mensen het iets hogere koppel bij lage toeren betekenen dat de n55 sterker lijkt te zijn)
www.bmwblog.com/wp-content/uploads/BMW-335i-335is-dyno-test-N54-vs-N55.jpg
@w0o0dy: deze vergelijking moest er nog bij, ging ff iets mis.
http://img684.imageshack.us/img684/6348/bmw335i335isdynotestn54.jpg
@w0o0dy:
Die vergelijking heeft niets met het koppelkromme te maken, want die is juist beter bij de nieuwe uit mijn hoofd.
Aangezien deze al ongeveer vanaf stationeer zijn maximale koppel heeft en tevens zuiniger omgaatmet brandstof en toch 99% hetzelfde prestatie levert.
Mijn voorkeur gaat naar twinturbo omdat het ervoor zorgt dat de motor hoogtoeriger wordt.
@CSL: ga eens wat lezen over pk’s en koppel…
“vermogen = toerental * draaimoment * 6.28 / 60”

http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter
@w0o0dy:
lol
Je plaatst een vermogen grafiek en dat heeft niks met het koppel te maken. Als je beter zoekt kom die die ook wel tegen.
Ik zou die verhaal over pk’s opnieuw gaan lezen als ik jou was.
@CSL: dat jij het niet snapt zal weinigen verbazen… lees de formule nog eens… geen relatie idd, lol. !
Tja zal niet lang meer duren voor andere (Europese) merken komen met problemen met hun turbo’s en compressoren. Heel leuk als dat gedownsize maar het is vooral hip. Diverse conventionele motoren winnen het nog altijd van die compacte turbomotoren in tests
.
In 2012 komt Mazda met hun SKY-motoren waar bv de 2.0 benzine nog altijd een 2.0 benzine blijft maar wel sterker en zuiniger zal worden. Die gaat vast uiteindelijk ook langer mee. Zie echt geen voordelen in een kleine motor die harder moet werken
@ speedlimit
ik was onlangs nog in california, daar is Mercedes nog steeds de koning van de europeanen maar kort gevold door volkswagen met de Golf, Jetta(TDI), Eos, Touareg en audi voornamelijk met de A4,Q5 en Q7, dus wat zit je nu te zeggen. Uiteraard is BMW daar ook goed vertegenwoordigd.
@Pordon

Jij generaliseert nu toch ook aan de hand van het programma Oh oh Cherso de Nederlanders dus wat is het verschil?
@Bob: Jij begrijpt het echt niet hè. Op welke manier generaliseer ik? Ik zeg alleen maar dat we hier in Nederland ook volk rond hebben lopen dat niet al te snugger is. Scheer ik daarmee alle Nederlanders over 1 kam zoals de meeste mensen wel doen met Amerikanen? nee, heel goed. Hoe kan ik in generaliserend zijn terwijl ik het maar over een groep van 8 mensen heb van in totaal bijna 16.5 miljoen. Ik deed alleen maar aantonen dat wij ook hier Nederland volk hebben rondlopen dat niet helemaal slim of gek overkomt. Het probleem is dat Amerika een land is met extreme uiterste. Grootste gedeelte valt gewoon in het midden maar die vallen niet op, het zijn altijd de personen uit de uiterste die opvallen en daarop worden hier in Nederland heel veel meningen over 1 compleet volk gebasseerd.
Misschien zou BMW de klagers een 2x twinscroll setje moeten aanbieden..alleen ff uitvogelen hoe aan te sturen maar dan….. veel koppel, veel power=problem solved.
Ik denk dat die Amerikaanse eigenaren een punt hebben, AutoBild heeft eerder al een paar malen uitvoerig bericht over de problemen met die motor.
Kleine problemen heb je altijd met nieuwe auto’s. Meestal is dat opgelost naar de 2de jaar
Voor iedereen weer wat gaat roepen.. cijfers van de VS jan-sept:

1 Ford
2 Chevrolet
3 Toyota
4 Honda
5 Nissan
6 Hyundai
7 Dodge
8 Kia
9 GMC
10 Jeep
11 Subaru
12 Volkswagen
13 Mazda
14 Mercedes-Benz
15 Lexus
16 Chrysler
17 BMW
18 Ram
19 Buick
20 Cadillac
21 Acura
22 Infiniti
23 Audi
24 Mercury
25 Lincoln
26 Mitsubishi
27 Volvo
28 MINI
29 Land Rover
30 Porsche
31 Suzuki
32 Jaguar
33 Saturn
34 Smart
35 Hummer
36 Saab
37 Maserati
38 Pontiac
@Atenza: goh die dikgedrukte letters vallen ook nauwelijks op :?
@Atenza
Die nummer 23 valt wel op :)
Een BWM 335i hebben dan dan nog klagen. Verwende kinders!
@mashell:
ja tuurlijk ..
want die dingen groeien daar aan de boom ..
tis niet dat ze er voor hoeven werken ofzo ..

maw .. BMW is niet overal een steuntrekkers-mobiel ..
@mashell: dat zijn ze lol

Zware motoren zijn er gangbaar. Een 1- of 3-reeks met minder dan 2.8 liter cilinderinhoud vind je daar niet, tenzij het import is :)
@Mattias: zo knul .. blijven hangen in de jaren 80 ??
heeft de lage-kwaliteitbrandstof er niets mee te maken?
dit nieuws is echt suuuuuuperoud. Check bv e90post staat vol van threads hierover. De pomp faalt idd vrij vaak maar was op geluk. Sommigen hadden t wel 4 keer achter elkaar, anderen geen 1 keer. Er was nooit een echte fix voor de hpfp zelf maar ondertussen is idd het n55 blok uit :)

Fout dat ze derdoor krijgen komt erop neer dat ze in een soort “limp mode” gaan. Zeer weinig vermogen dus maar nog wel genoeg om te blijven gaan en aan de kant te geraken. Hoewel het natuurlijk nooit prettig is :p

N54 was en is een topmotor, enkel dit speelde afentoe op :D
the-budel-guy
mensen in de VS houden hun auto toch nooit bij bij 9 vd 10 auto’s die daar te koop zijn is er wel iets kapot brandstof meter banden spanings sensor of al die kleine maar erg iritante dingen.

kortom mensen uit de VS zeuren wel maar veroorzaken het zelf
@the-budel-guy:

komt door de lease-cultuur ..
dat kennen we hier niet ..

maw .. elke 10 jarige daar weet hoe een verbrandingsmotor werkt ..
Toont toch nog maar eens wat voor klucht die “motor van het jaar”-verkiezing is.
@LPJ:
Dat is geen klucht. Dit betekend dat de concurentie eral helemaal niks van bakt.
Yeah, waar BMW allemaal wel niet goed voor is :D Elke keer dat er een Duitser zwart wordt gemaakt of wordt vergeleken met een (inferieure?) andere wagen is het altijd wel spektakel in de comments :D
Veel van jullie bestempelen de Amerikanen als zeikerds. Maar ik ben het hier voorzichtig niet mee eens:

– ik heb gemerkt dat op de een of andere manier, problemen met auto’s zich in Amerika veel sneller manifesteren. waarom dat is weet ik eigenlijk niet maar ik vermoed 1. klimaat 2. rijgedrag 3. brandstof of een combinatie van deze 3 of zelfs meerdere factoren. Ook bij japanners is dit het geval, hun auto’s zijn echter in de basis al betrouwbaarder, dus zijn er ook minder problemen.

– als je een auto koopt moet hij redelijkerwijs na 50.000km (bijna) net zo goed presteren als bij de proefrit voor de aankoop van een dergelijke nieuwe auto. het moet gewoon goed zijn. een turbo-gat is bij een 335i echt wel een big deal. die hele geblazen N54 is gemaakt met het doel om veel kracht te ontwikkelen en tegelijkertijd het turbo-gat te elimineren. ik kan me zelfs kopers voorstellen (kopers zoals ik) die speciaal hiervoor de auto gekocht hebben.

– we zeggen dat het niet vaak voorkomt. dat, laten we zeggen, 3% van de auto’s dit probleem heeft. die 3% kan al gauw staan voor een paar duizend voertuigen. een foutmarge van 3% is wat mij betreft te hoog. te hoog voor een auto in deze prijsklasse.

Maar goed, dit probleem speelt al ontzettend lang. e46fanatics/e90fanatics en e90post zijn wat meer up to date wat dit betreft.
Motor van het jaar, hahahaha.
Amerikanen zijn gewoon gewend dat een auto doet wat hij beloofd en dat hij het blijft doen.
Daarom ook staan Ford/Chevrolet/Dodge veel hoger in het lijstje met best verkochtte auto’s en zullen al deze mensen gewoon volgende keer weer lekker kiezen voor een US-car ! :)
@Rob USA: Draai dat verhaal eens om… In Europa zie je bijna tot geen van die Amerikaanse karren rondrijden. Er worden percentueel meer Europese wagens in de States verkocht dan omgekeerd. Veel van de de Europese markten hebben hun grootste afzetmarkt in de USA, hoewel ze met zoveel zijn als de Europeanen….En ik vind het toch een héél straffe veronderstelling om te zeggen dat Europese motoren slecht zijn.
P.S. Het is meer “motor van de maand”. :)

Ik hoor hier in NL niemand klagen over de 316i en de 320d en die 3 mensen hier die wel een 335i kochten die weten niet beter ! hahahah
@Rob USA:
Amerikanen zijn inderdaad kwalitatief de beste auto’s die je kunt kopen :?
Dit verhaal is mij bekent van forums en speelt al langer. Is niet te ontkennen dat er wat aan de hand is.
Wereldwijde terugroep actie en alles vervangen kost heel veel geld en daarom hebben ze dit probleem in de doofpot gestopt. BMW moet gewoon de boel fatsoenlijk oplossen door onderdelen te vervangen. Mag ook nog een dikke boete bij voor het verdoezelen.

Doet me denken aan de ontwerp fout in de M40 motoren geleverd in de E30 (inlopende nokkenas) Kon je elke 150.000km – 180.000km je nokkenas vervangen. Dit probleem is ook nooit toegegeven door BMW. Maarja in die tijd had je nog geen grote forums om stof te doen opwaaien.
Aan de ene kant snap ik het wel want dit soort geintjes zijn mega duur en kunnen je bedrijf nekken.
Ik denk dat elk bedrijf zal doen of zijn neus bloed.

Kortom: wie zich brand moet op de blaren zitten klaar.
Motor van het jaar.. afgepakt van Subaru en de uiteindelijke conclusie is wat ik al dacht.
Bij een BMW moet je altijd even wachten of het wel betrouwbaar is, want ook in Nederland zijn veel BMW rijders de sigaar door een kapotte turbo o.a.
@Rob USA

Geen enkele auto is bulletproof.
Ook niet jou geliefde usa cars.
Die hebben zelf ook zat problemen.
Ik ben zelf wel een BMW fan, en met name ook om de motoren die ze maken. Ik vond het jammer toen een aantal jaren geleden ook bij BMW de turbo’s veelvuldig toegepast gingen worden: niet moeilijk/technisch hoogstaand om met een turbo meer vermogen uit een blok te halen. Een jaar of 5-10 geleden toen BMW nog voornamelijk atmosferische motoren had, reed de concurentie al met turbo’s en toch waren de vermogens / prestaties vergelijkbaar of zelfs beter. Dat vond ik knap.
Als dan nu blijkt dat BMW niet weet hoe ze fatsoenlijk een turbo op een motor moeten zetten dan vind ik dat echt een slechte zaak, en iets dat ik niet verwacht had van BMW.
Ik ben ook benieuwd of al die turbo motoren van nu, net zo degelijk zullen zijn als de oudere generatie. m.a.w.: rijdt zo’n turbo-blokje ook nog als er 3-4 ton op staat.
@M52B28: In principe is een turboblok minder gestresst als een hoogtoerig NA blok, hoor…


en zo simpel is nou ook weer niet om een goedlopende turbomotor te maken. Het gaat wel iets verder dan een turbine eropschroeven.
Hier lijkt me een schadevergoeding van 40 miljoen dollar per persoon wel op z’n plaats. Overdrijf ik? Nee helaas niet, ooit werd Whirlpool veroordeeld tot een betalen van een boete omdat ze twee klanten een factuur hadden gegeven die ruim 1000 dollar te hoog was. De schadevergoeding voor bedroeg ruim 580 miljoen dollar.
Juist ja 580 miljoen dollar aan schadevergoeding omdat je een factuur hebt ontvangen die 1000 dollar te hoog was. Een ziek land met zieke inwoners.
@JPM:

hoi .. ik kom uit een land waar roven en stelen een normale gang van zaken is ..
waar geen consumenten bescherming is ..
waar klachten en aangiftes in de prullebak verdwijnen ..
waar niemand gestraft wordt voor zijn misdaden ..
waar onbeschofte zelfverijking over lijken gewoon is ..
waar de overheid witwassen subsidieert ..

nope .. ik overdrijf niet ..
@lincoln: Laat ik op je 6 punten in gaan:

– een normale gang van zaken? minder normaal in dan in de VS of in andere westerse landen.
– consumenten bescherming in Nederland hoort wederom bij de beste ter wereld
– klachten en aangiften in de prullebak verdwijnen? bewijs dat eens.
– niemand gestraft wordt voor zijn misdaden, bewijs dat eens.
– haha zelfverrijking, gelukkig is dat niet in de VS uitgevonden ;)
– overheid witwassen subsidieert. Ah laatst nog een tabel gezien in de WSJ waarin de VS nog altijd het meest corrupte land van de westerse wereld is, nog voor Italie, Polen en Macedonie. Moet je ook eens doen, feiten, statistieken lezen. Nederland hoort bij de minst corrupte landen van onze planeet.
@lincoln: Daarnaast staat het je overigens volledig vrij dit land te verlaten. Of er zelf wat aan doen. Maar nee das vast te vermoeiend, wat dat betreft ben je wel echt een Hollander lincoln, klagen klagen maar zelfs niet doen ;)
@JPM:
tuurlijk knulletje ..

was jij nou ook dat ventje dat zei dat 220 miljoen mensen ziek zijn omdat BMW een kleine miscalculatie had gemaakt ??

gezond joh ..
@lincoln: Nee. Beter lezen de volgende keer. Ik ga niet eens inhoudelijk in op het artikel. Overigens heeft de VS ruim 300 miljoen inwoners. Nog een feit, zo leert men nog wat.
@JPM:
ach .. je hebt em niet eens door ..
tja als je je leven baseert op statistieken en internet “wijsheden” ..

was idd te hoog gegrepen voor je ..
ik had beter moeten weten ..
@lincoln: Haha internet wijsheden? Ik haal mijn kennis omtrent de VS naast statistieken en onderzoeken ook uit de praktijk. Hoeveel jaar heb jij er gewoond? Ik ruim 3 jaar.
lincoln….woon je niet in nederland dan ;-)
Ik heb een 335i, volgens mij is inderdaad “de fix” tijdens een onderhoudsbeurt een keer gedaan. Heb zelf de euvel nooit meegemaakt, maar dat komt waarschijnlijk door het feit dat mijn vrouw vaker met die auto rijdt dan ik. Heb haar er nooit over klagen. Vreemd.

Het is inderdaad typisch dat het toch weer de Amerikanen zijn die hier een rechtszaak van maken. Hoewel, als ze inderdaad merken dat het probleem nog steeds speelt is het natuurlijk ook wel weer begrijpelijk. Wel vreemd dat je dan weer niks uit de rest van de wereld hoort.
@Rick-dos: “Het is inderdaad typisch dat het toch weer de Amerikanen zijn die hier een rechtszaak van maken.”

Zal veel te maken hebben met het feit dat er een andere cultuur is qua rechtzaken en vonnissen. In europa maakt je denk ik meer kans op de Lotto-jackpot dan dat je dit gaat winnen van een grote fabrikant…. voor je aan ouderdom overleidt.
@Rick-dos: Komt omdat het rechtsysteem in Amerika zich er voor leent. Hier in Nederland heb je vaak geen poot om op te staan en is het vaak nutteloze tijdverspilling om een rechtzaak aan te gaan. Je bereikt er vaak niks mee en dat is in Amerika wel anders.
@Pordon en wOoOdy:

Nee, natuurlijk. Dat is mij duidelijk. Maar je zou toch verwachten dat via andere wegen, denk aan internet, consumentenbond etc., ook hier in Europa meer ruchtbaarheid aan gegeven zou worden.
Komt het niet gewoon dat die lompe amerikanen niet kunnen rijden.Laten ze lekker in die amerikaanse troep rijden.Stom volk!
Dit zijn toch nederlandse turbo’s? Gemaakt in de Mitsubishi fabriek in Almere?

Hmmm, kunnen we toch iets minder trots zijn op onze bijdrage aan BMW ;)
@Rick Dos:Je vrouw klagen over iets wat ze niet gebruikt – het maximale uit dat blokje- ??


@mb man: Nee, het komt omdat de meeste Nederlanders niet kunnen rijden en alleen 1.4/1.6/dieseltjes gewend zijn en dikke motoren alleen kennen van topics op autoblog.

@God:Motorisch is er vaak niks op aan te merken, en dat de lijnen tussen de deuren wat minder recht lopen so what ik heb liever dat hij mij altijd weer naar huis brengt.
Al zouden er 2 cilinders uitvallen hebben we er toch nog 6! :)
@Rob USA: “Nee, het komt omdat de meeste Nederlanders niet kunnen rijden en alleen 1.4/1.6/dieseltjes gewend zijn en dikke motoren alleen kennen van topics op autoblog”

Juist.. :roll:
De gemiddelde ‘king-size’ Redneck rijdt automaat, (te lui/simpel om te schakelen maybe?) betaalt “net” wat minder aan brandstof, aan aanschafprijs, rijden het liefst in lompe tuinschuren (tja, het moet allemaal maar passen) en bumperkleven dermate veel en erg dat het hier in NL reuze meevalt.

Nee, niet iedereen heeft het financieel zo voor elkaar om een achtcilinder te kunnen rijden en dat is ook niet te betalen voor de meesten.
@Benz..:

vreemd .. weet je zeker dat je Amerika bedoeld ??
want de Civics/Prius en de Camry,s vliegen mij daar om de oren ..

en vind je handmatig schakelen echt zo,n enorme prestatie ??
en die MB,s van jou .. hebben die dan een handbak ??
Wat een toeval dat dit net nu gepost wordt. Ik heb vandaag mijn hogedruk brandstofpomp van mijn 335i voor de 2e keer moeten laten vervangen. Wagen is 3,5 jaar oud, met goeie 100.000 KM op de teller. Dus ben nu al aan m’n 3e hogedruk pomp toe.

Volgens mij klopt dit verhaal als een bus.
Als de garage me dit gaat aanrekenen, ga ik deze post afprinten en wat lawaai gaan maken daar…
@lincoln: Nee, die MB’s van mij hebben ook een automaat, ben zelf ook te lui om te schakelen. ;)

Ik zei het dan ook met een zekere ondertoon. De Nederlander is gemiddeld veel meer kwijt dan de Amerikaan mochten ze bijvoorbeeld een BMW 335i willen kopen, daar had ik het over. :roll:

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).