NedCar bungelt aan een dun Japans zijden draadje

Auteur: , 35 Reacties

NedCar in het Limburgse Born is de enige Nederlandse autoproducent van seriemodellen. Daar zouden we trots op kunnen (en misschien wel moeten) zijn, maar feit is dat het al een hele tijd niet zo goed gaat met NedCar. Iedere keer opnieuw staat de toekomst van het bedrijf ter discussie. Ook nu weer bungelt NedCar aan een dun Japans zijden draadje.

Mocht het draadje ditmaal breken -en de kans daarop is groter dan ooit- dan komen er 1.500 medewerkers op straat te staan en daarnaast nog eens zo’n 8.500 bij toeleveranciers. Het Japanse Mitsubishi beslist uiterlijk 17 december over het lot van NedCar. FNV Bondgenoten heeft ondertussen al aangegeven bereid te zijn om de arbeidsvoorwaarden te versoberen in ruil voor de garantie dat NedCar nog tenminste 4 jaar open blijft.

Op de redactie schatten wij in dat de betrokkenen rond NedCar niet zo’n leuke kerst tegemoet gaan. De maximale capaciteit van de fabriek is 210.000 auto’s, maar zoveel worden er bij lange na niet gebouwd en het worden er steeds minder.

2003 – 163.080 wagens – Mitsubishi Carisma & Space Star, Volvo S40 & V40
2004 – 187.516 wagens – Mitsubishi Space Star & Colt, Volvo S40 & V40, smart forfour
2005 – 115.079 wagens – Mitsubishi Colt, smart forfour
2006 – 87.332 wagens – Mitsubishi Colt, smart forfour
2007 – 61.912 wagens – Mitsubishi Colt
2008 – 59.223 wagens – Mitsubishi Colt & Outlander
2009 – 50.620 wagens – Mitsubishi Colt & Outlander

Wanneer we het puur bedrijfsmatig bekijken, dan zou het meest logische zijn om de boel in 2012 te sluiten. De productie van de Outlander te verplaatsen naar Rusland en de nieuwe Colt ergens samen met PSA te bouwen. Waarschijnlijk is het voor Mitsubishi enkel financieel haalbaar om de fabriek open te houden wanneer de Nederlandse overheid met een flinke zak geld over de brug komt en die kans is erg klein. Waarschijnlijk staat NedCar eenzelfde lot te wachten als Opel Antwerpen.



35 reacties

sja jammer, maar helaas. In een land waar de loonkosten het duurste zijn is puur productiewerk niet bepaald aantrekkelijk zaken doen.

mini carisma komt hier ook vandaan.

het meeste spul wordt toch allang in het buitenland gemaakt. We zullen er in de praktijk weinig van merken.
Het is wel zuur voor de medewerkers.

een gevalletje van:
je hebt hart voor de zaak, maar de zaak is ook hard voor jou
typisch NL ..
de overheid heeft er constant geld in gestoken ..
maar daar nooit auto,s afgenomen ??

maar de oplossing is heel simpel ..
zorgen dat VAG daar barrels bouwt inruil voor afname ..
@lincoln: Inderdaad, chauvinisme is niet altijd verkeerd. :)
Tot 2014 openblijven lijkt mij niet heel erg logisch. Wat bouwt NedCar nu? De Outlander, ok zouden ze eventueel nog tm 2014 kunnen blijven bouwen. Maar ik gok dat Mitsubishi de productie daarvan veel liever verplaatst naar hun gloednieuwe fabriek in Rusland die ze delen met Peugeot/Citroen en waar ze nu al de Outlander (en 4007/C-Crosser) voor de Russische markt bouwen.

Dan hebben we nog de Colt. Die loopt al mee sinds 2002 en gaat toch echt met pensioen in 2012, die auto rekken tot 2014 zou heel dom zijn. Dat zou dus betekennen dat in 2011/2012 de productie van een nieuw model in Born zou moeten starten.

Maar waarom zou Mitsubishi miljoenen investeren in het opzetten van een nieuwe productielijn voor een auto die hooguit 2 jaar op die lokatie wordt gebouwd?

Sluiten die handel en zorgen dat je nu alvast kan beginnen met het herplaatsen van werknemers. De Europese autoindustrie kampt met een immense overcapaciteit en dan helpt het niet om fabrieken open te houden (hoe goed ze ook mogen zijn).

In de VS zijn ze dat wat betreft een stuk daadkrachtiger. Daar zijn de afgelopen jaren tig fabrieken gesloten. In Europa wordt alles kunstmatig opengehouden met subsidies. De Opel fabriek in Antwerpen zou de eerste fabriek in bijna 10 jaar tijd zijn die dicht zou gaan. Dat is toch belachelijk.
@robbie: Laten we vooral geen voorbeeld nemen aan de VS. Daar zijn complete spooksteden en getto’s ontstaan en leven nu giga veel mensen onder de armoede grens. Fijn hoor die daadkracht. Beter om rustig aan af te bouwen.
@DeSjaak: dat rustig afbouwen is zo te zien bij NedCar al jaren bezig. De hoogste tijd dus om de stekker eruit te trekken. Daarnaast kan je de VS qua sociale voorzieningen natuurlijk niet vergelijken met Nederland/Europa.

Als daar een fabriek sluit krijgen mensen geen sociaal plan of uitkering. Hier krijgen ze een zak geld, uitkering en krijgen ze een herintegratietraject.

Het sluiten van fabrieken in Europa zal een stuk minder dramatisch uit pakken dan in de VS gok ik zo.
Misschien is het beter om de stekker te trekken. Maar nu de minister van economische zaken een Limburger is zal dat wel hun laatste hoop zijn.
@robbie

Vanaf 2004 i.p.v. 2002
@Bob: in Japan was hij al eerder op de markt ;)
slecht beleid jarenlang, werpt zijn vruchten nu af NOT!!
Lokale mensen die dachten een globaal afhankelijk bedrijf te kunnen runnen, ccccc. Beetje jammer! mischien beter om er n fietsfabriek van te maken met mitsubishi motoren :)
@leaser: weet je iets van het bedrijf af? ik denk dat je moet opletten met dit soort uitspraken. Vergeet niet dat dankzij de lokale mensen deze fabriek al langer open is dan iedereen had verwacht.
iets voor Saab?
Slecht beleid? Volgens mij zijn het vooral de consumenten die de auto’s gewoonweg niet kopen en is dat het grootste probleem.. niet zo gek sinds ze de Colt zo vreselijk hebben verpest.. het was zo’n leuke auto!
Nedcar zou Saabs moeten bouwen, met dieselmotor!
Misschien iets voor Geely, kunnen ze weer fijn Nederlandse Volvo’s maken.
Ik vind mitsubishi’s nog minder interessant dan Kia’s dus voor mij bouwen ze geen auto.
Het (inderdaad) kunstmatig in stand houden vanuit overheidszijde van commerciële instelling zou zondermeer verboden moeten worden. Enerzijds versterkt dit altijd de macht en kracht van de (overigens soms nuttige) vakbonden, anderzijds worden prikkels tot ondernemen ondermijnt. Denk ook nu aan banken en verzekeraars…of aan de omscholingssubsidie / verlengde WW die binnenkort terugbetaald moet worden…uit een potje dat er simpelweg niet is / zal zijn. Denk aan de krakende jeugdzorg of de kinderopvang…Overheid dient zich te beperken tot de collectieve sector en NIET een vorm van motor voor de economie te zijn. Daarvoor hebben we al genoeg herintredende ambtenaren zitten….
@Megakix: in NedCar zit niet meer overheidsgeld dan in andere bedrijven. Eigendom is volledig MMC.
@hanz: volgens mij zijn de lonen in Japan nog een stuk hoger. Toch kan Toyota daar flink massaproductie doen.


Ben er zelf een paar jaar geleden op fabrieksbezoek geweest. Toen hadden ze 15 miljoen winst op +/- een miljard omzet.
Behalve dat het erg interessant was, verbaasde me het wel dat de productiefaciliteiten allemaal vrij nieuw en modern waren (Mitsu pompte er veel centen in denk ik). Ze waren toen net de productiefaciliteit voor de Outlander aan het inrichten en voor de C-Crosser/4007.

Grote producenten hoeven alleen weinig uit te besteden op het moment en Mitsubishi zal wel te hoge prijzen vragen om andere merken te laten produceren in Born.
Ze kunnen enkel hopen dat de ASX aanslaat, al vrees ik daar voor. Buiten de Evo X bouwen ze niets moois. Maar europeanen hebben nu eenmaal liever een diesel. En die heb je niet meer in de Colt, een model dat toch belangrijk is voor de verkoops aantallen. Gelukkig hebben ze in de Outlander nog wel een diesel
@WouterD: en de Lancer en sportback hebben ook natuurlijk, maar die zie je ook niet zo vaak rijden
Ze moeten zorgen dat de Galant of Sigma weer komen, dat zal ze goed doen.
@MDV: Zie maar eens op te boksen tegen de Avensis, de IS of de I40..
Tender uitschrijven voor aanbesteding van overheidsvoertuigen, Mitsubishi laag laten inschieten (want sluiten kost meer) en dan een productielijn voor pickups en suv’s in Born combineren, evt staat met belang in laten stappen en rijkswaterstaat, politie, douane, marchaussee en leger met Mitsubishi laten gaan rijden….. jobssaved, laag kostenplaatje voor alle partijen. Mark? Aan de bak!
@w0o0dy:
yep .. zo simpel kan het zijn ..
en aangezien ze eigen stans machines en een spuitstraat hebben ..
kunnen ze nog een reputatie opbouwen ook ipv van een assemblage toko blijven ..
@lincoln: sterker nog de hele carosserie wordt daar gefabriceerd, van persmachines om de plaatdelen te fabriceren tot aan het in/aan elkaar (punt)lassen van alle onderdelen.
@w0o0dy: zie de door VW gewonnen tender van een week geleden. Het lijkt erop of hier naartoe geschreven is… Bovendien heeft Mitsubishi geen breed genoeg gamma.
Zou misschien wel wat voor Saab kunnen zijn, maar hoop van harte voor de werknemers dat het open blijft, maar de langste tijd heeft NedCar zo’n beetje wel gehad.. met de vele overnames
Klink raar maar ik heb dit al voorspelt in 2006toen ik zelf weg ging en iedereen verklaarde mr voor gek…Eigenlijk ben ik blij als Nedcar de poorten sluit en de Jappen uit het mooie Limburg verdwijnen, ik zal er geen traan om laten….en de mensen die er nu nog werken zijn het zelf schuld hadden ze maar van regeling gebruik moeten maken in 2006 maar ja bij een nieuwe baas moet je wel werken…..en niet de ballen schuren…….
@Marcel 2:

moet je wat mee doen joh .. ouwe Nostradamus ..
@Marcel 2: moet je lekker doen. mensen schofferen. zoals je weet mocht een aantal mensen toen niet weg. het gaat niet altijd om ballen hebben als je je salaris op het spel zet.
@Marcel 2:
laat me raden marcel, jij stond daar aan de lopende band, jij laat er geen traan om, er werken daar ook nog mensen met hart voor de zaak.denk eens aan de werkgelegenheid, ongeveer 10.000 man.
wat doe jij voor werk?
ik heb er gewerkt vanaf 1976 tot 1995 en het is altijd zo geweest werkloosheid enz werden wel goed door betaald door de Nederlandse overheid ontslagen enz…. vind het wel spijtig dat zo een groot bedrijf misschien moet sluiten
http://www.autoblog.nl/archive/2009/07/21/pech-voor-nedcar-productie-c-crosser-4007-start-pas-in-2010
@Jos:

Winstgroei
Nedcar heeft in 2009 50.620 auto’s geproduceerd, 14% minder dan het jaar ervoor. De omzet daalde met 10% naar 636 miljoen euro. Het bedrijf boekte een positief resultaat van 23,9 miljoen euro, een groei van 4 miljoen sinds 2008. Dit is onder meer te danken aan het feit dat in de verkoopprijs van de auto een vooraf vastgesteld rendement op geïnvesteerd vermogen is opgenomen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).