Gespot: Ferrari 250 Europa GT en 330 GTC

Auteur: , 26 Reacties

Klassiekers zijn het type auto's waar je maar net een hart voor moet hebben. Om techniek en rijkwaliteiten is het niet te doen. Vele oudjes zijn dan ook niet meer zo veel waard. Een select gezelschap oude auto's geniet echter nog steeds het aanzien om hoog in waarde te zijn, ook al zijn ze inmiddels -schijnbaar- van alle kanten ingehaald. Deze twee Steigerende Paarden kwam ik tegen in Laren.

Ferrari 250 Europa GT

Een enkeling herinnert zich wellicht nog de aflevering “gespot in Madurodam“. De aflevering zat vol met miniatuurauto’s, omdat het ging over modellen die ik nooit ècht had kunnen vastleggen. Er werd gemengd op gereageerd. Inmiddels, een jaar of drie later, heb ik twee auto’s uit het rijtje kunnen schrappen. Één hiervan is de Ferrari 250 Europa GT.

Deze 250 Europa GT is #0365GT54; een personenauto (oneven serienummer) uit 1954 (laatste twee cijfers). Voor mijn eerste ontmoeting met deze auto moeten we bijna tien jaar terug in de tijd, toen ik al wandelende door een villawijk in Aerdenhout een waanzinnig mooie Ferrari zag rijden. Ik maakte nog geen foto’s; in plaats daarvan schreef ik het kenteken op bij wijze van aandenken. Enkele maanden geleden, en bovendien drie(!!!) minuten nadat ik de onderstaande 330 GTC had gespot, kreeg ik een onverwachte herkansing. Erg lang al hoopte ik de auto nog eens tegen te komen, gezien de zeldzaamheid ervan, en het feit dat hij een nòg langere geschiedenis heeft dan de gebruikelijkere klassieke Ferrari’s.

Van de 250 Europa en de 250 Europa GT (met korte wielbasis) werden maar erg weinig exemplaren gebouwd. Bronnen geven uiteenlopende hoeveelheden, maar het is steeds lood om oud ijzer; of het er nou 55 of 71 zijn maakt niet erg veel uit. Mensen betalen er zonder blikken of blozen een half miljoen euro voor.

Ferrari 250 Europa GT - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 250 Europa GT - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 250 Europa GT - Foto Jim Appelmelk

Ferrari 330 GTC

Iets minder uitzonderlijk dan een 250 Europa is een 330 GTC. In de eerste plaats zijn er 598 gebouwd, niet veel maar ook zeker niet extreem weinig; ten tweede is het voor klassieke Ferrari begrippen geen nadrukkelijk kostbaar model. Nou twijfel ik er niet aan dat velen van jullie – en ik óók – 125 ruggen liever aan een andere auto besteden, dus een budget Ferrari zal ik het niet noemen, maar veel Ferrari’s, al zijn ze minder zeldzaam, zijn aanzienlijk méér waard.

De 330 GTC wordt, net als de grotere 330 GT, aangedreven door een 4,0 liter V12 die 300 pk levert. Deze motor lag óók nog in een open versie van de 330 GTC, de 330 GTS. Is de V12 eenmaal warmgedraaid, dan kun je hem doortrekken tot over de 7.000 toeren per minuut en stopt de acceleratie bij 240 km/u. De auto werd opgevolgd door de 365 GTS en 365 GTC, waarna de 365-reeks nog aanzienlijk verder groeide. Het meest bekende, en tevens best verkochte model uit deze reeks is de 365 GTB/4 a.k.a. Daytona.

Ferrari 330 GTC - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 330 GTC - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 330 GTC - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 330 GTC - Foto Jim Appelmelk



26 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Dat is nog eens een auto! geweldig uiterlijk, mooie motoe, en een erg mooie binnenkant!
Cool dat hij maar één kant een luchtinlaat heeft.
Stom kijk niet goed verschillende auto’s…..
@Pallas: hahaha, goejemorgen deze morgen.

OT: allebei schitterende autos.
@jp: Vrijdagmiddag, bijna vrij…dan ben nik niet meer zo scherp!
Any colour but red!
http://beforeandlaughter.blogspot.com/2009/08/any-color-but-red.html
Wat is de 250 serie toch tijdloos mooi. Gelukkig zijn ze veel waard, dan blijven de eigenaren ze ook in stand houden.
die zilverkleurige is un-cool .. omdat die aan beide kanten een luchtinlaat heeft ..

en die zilverkleurige is un-cool .. omdat ie geen luchtinlaten heeft ..
Klassiekerrally
@lincoln: Dat zie ik toch anders!
Die zilverkleurige is cool omdat het geen rode Ferrari is, en de zilverkleurige is cool omdat het geen rode Ferrari is!
@Klassiekerrally:
die mind-set van jou heb ik helemaal geadopteerd ..
ben zelfs in de overtuiging geraakt dat Ferrari,s alles behalve rood mogen/kunnen/behoren te zijn ..

en ineens kan je het merk serieus nemen ..
@Klassiekerrally: @lincoln: :lol:

En nu ik toch bezig ben.

@Pallas: :lol:
Ik ben momenteel met een Maserati 3500 gt bezig, uit ’62. Ongelooflijk hoeveel karakter die auto’s hebben. Hetzelfde geldt voor Ferrari’s uit de jaren 50 en 60, prachtig spul.
@JPM: wat bedoel je met ik ben met een 3500gt bezig? Om te kopen?
@jp: Dat is wel de bedoeling ja, of een Sebring. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Maar bij de zoektocht leer je auto’s uit die tijd pas echt waarderen.
@JPM: Beiden schitterende autos! Dat soort klassiekers, daar kan toch niks tegen op. Uiterlijk, geluid, techniek, details, daar kan ik uren naar kijken. Veel plezier met de zoektocht en de uiteindelijke aankoop.
@JPM:
kan een echte liefhebber altijd waarderen en respecteren – ig
daarom bij deze : chapeau ! je bent dus een echte Bill Bougie !
Maserati, het merk van koningen en prinsen, van oude Italiaanse adel…..Nardi stuurwielen, Campagnolo velgen, of Borrani’s, Veglia tellers en Marchal koplampen.
Ooit een keer zo’n Martini reclame gezien in de bios waarbij men joyeus rondreed in Maserati’s uit de zestiger jaren en de korte historie van het merk vertelde, om die -niet te zuipen- Martini Rossi aan de man te brengen.
@de sjonnies: Ja er zit een soort lichtvoetig geluk in die auto’s. Iets onschuldigs dat Ferrari’s tegenwoordig niet meer hebben, Maserati’s wat mij betreft wel.
@jp: Dank, ik ben echter nog wel even bezig met scannen, want dat is het leukste onderdeel van het hele proces ;)
integralechubasco
@de sjonnies:
Martini Rossi? Martini Rosso, de sjonnies… RossO… ;)
@integralechubasco: thankx
Liever de dranknaam fout dan die van de velgenboer :mrgreen:
Die klassieke Italiaanse sportwagens hebben in elk geval veel stijl, vooral die 250 GT. Zelf vind ik bijvoorbeeld ook Engelse klassiekers als de AM DB5 prachtig.
Schitterend!
De kleur is op beide voitures identiek, of zie ik dat verkeerd? In ieder geval is de 330 GTC een ontzettend mooie auto en is de 250 europe GT precies hoe een auto er naar mijn mening uit moet zien. Wat is dat een allejezus mooie auto! Ik wilde eerst geile bak zeggen maar ik had gelijk het gevoel dat ik m’n mond moest spoelen :P
Persoonlijk vind ik de (veel bekendere) 250 SWB mooier dan de 250 Europa GT hoewel ze wel wat van elkaar weg hebben. Tja, en dan de 330 GTC. Wat een schoonheid! Prachtig! Ik ben het helemaal eens met JPM wat betreft de italiaanse klassiekers uit de jaren 50 en 60.
@288 GTO: Helemaal eens wat de 250 SWB betreft. Wat mij betreft veel mooier dan de GTO, maar ook zo verdomde duur. Ik heb een tijd ook gekeken naar een 275 GTB maar ook die zijn tegenwoordig ontzettend prijzig.
De europa samen met de 275 gtb, verreweg de mooiste ferrari’s ooit gemaakt. Overigens heeft die europa wel iets weg van de Maseratie A6 G2000 die eigenlijk net ietsje mooier is.
http://www.maserati-alfieri.co.uk/enthusiasta/lemans-003a.jpg
Wat een tijdloos disign hebben die 250 en 330 serie toch hé…Elke keer weer genieten als je ze op foto’s ziet die in het wild zijn gespot:) En tsjah wat mij betreft zijn de 250 SWB en de Ferrari 275 GTB/4 Berlinetta de mooiste auto’s ooit gemaakt!
Me like very much! =)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).