Kies maar: Saab 9-3 of Citroën C5

Auteur: , 97 Reacties

Vandaag zetten we twee leasesletten tegenover elkaar, die zeer recentelijk een 'vernieuwing' hebben ondergaan. Twee middenklassers die het niet-in-een-Duitser-rijdende publiek moeten bedienen.

Laten we eerst eens kijken wat de ‘vernieuwingen’ inhouden. De Citroën C5 kwam op de autosalon van Parijs met een spectaculaire herziening van hun model voor de dag. Niet alleen de voorlichten kregen LED-jes, maar zelfs de achterlichten kregen een update in de vorm van een ander kleurtje. C’est magnifique! Saab bracht onlangs het nieuws naar buiten dat zij de dieselblokken van hun 9-3 aan een grondige schoonmaakbeurt heeft onderworpen. Vandaag werd bekend dat ze hierdoor niet alleen minder Co2 uitpoepen, maar dankzij betere energie-labels ook nog eens tot 1000 euro goedkoper zijn geworden.

Goed, laten we binnen het lease-thema blijven. Dit houdt in dat ik me focus op die modellen die op Beëlzebubs brandstof rijden, bij sommigen beter bekend als diesel. De 9-3 Sport Sedan is beschikbaar met een 1.9 TTiD-blok dat 130, 160, danwel 180 pk levert. De CO2-uitstoot bedraagt in alle gevallen 119 gr/km, waardoor er louter A-labels uitgedeeld worden. De Sport Estate stoot 122 gr/km uit, en krijgt hierdoor onverbiddelijk een B-label. De instap-sedan kost 33.850 euro, de pk-topper kost 43.370 euro. Voor de Estate mag je overal ongeveer 2 mille bij optellen. Alle modellen worden met een zesbak geleverd.

Bij onze immer stakende vrienden in het zuiden, ook wel Fransen genoemd, kunnen we kiezen uit legio varianten van de C5, zowel in sedan- als in tourer-versie. De beste tegenhanger voor het Zweedse 1.9 TTiD-blok is het 2.0 HDiF-blok, eveneens standaard gekoppeld aan zes verzetten. Deze powerplant levert 163 pk, en een koppel van 340 Nm. Met een uitstoot van 143 gr/km prijkt er een (virtueel) B-label op de Fransoos. Een basic C5 verwisselt voor 34.490 euro van eigenaar.

Samenvattend: de auto’s zijn ongeveer even groot, wegen beiden rond de anderhalve ton, en ze ontlopen elkaar niet veel in prijs. Eigenlijk komt het er dus op neer wat je persoonlijke smaak is. Ga je voor de Franse lijnen, of hou je meer van robuuste Zweden (en ben je een tikkie chauvinistisch). Het woord is aan jullie!



97 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Saab… omdat het een vet cool no nonse image hooft!
@911GT2: * heeft
argh, dit is wel een hele moeilijke keuze, toch maar de C5 omdat de huidige saab nog teveel Opel in zich heeft.
De C5 met Hydractive a.u.b.
De Saab is me net iets te steriel en ik houd niet zo van perfectie…
@NicoLauda: perfectie?
gatverdamme! wat een keuze… Ik ga voor de Saab, oogt net wat minder kinderachtige dan Citroën die nu ook weer LEDs op de C5 facelift moest gebruiken.
@Alwood:
Volgens mij was Saab de eerste die met ledverlichting kwam. In ieder geval voor de Audi’s.
de 9-5 had zo’n horizontale streep in de komplampen. Volgens mij is die ook van led.
Doe mij maar de Saab al is het maar om Spyker een hart onder de riem te steken. Bovendien is die ook mooier dan de C5. En ik heb het persoonlijk niet op Franse wagens (kom nou niet zeiken dat Bugatti ook Frans is, we weten allemaal wel beter dan dat). Moet ik wel toegeven dat Citroën de beste van het Franse triootje is. De C6, ondanks zijn extreme uiterlijk, blijft een plaatje om te zien.
@xilver: waarom heb je het niet zo op Franse auto’s? C5 en 508 ziet er niet Frans uit en bij Renault en Peugeot gaan ze steeds strakker rijden
@Atenza: Ze zijn idd al fel verbeterd maar toch laten die wagens het soms de wensen over qua afwerken en rijgedrag. Wij hebben zelf thuis een Renault Espace gehad met toch de nodige opties op, bleek die hele wagen gemaakt te zijn uit plastiek (afwerking aan de stoelen, dashboard, etc…). Een vriend van me rijdt met een C8 en die jongen doet niets anders dan in de garage staan + voor lange afstanden is het niet erg comfortabel (pijnlijke rug,…). De dashboardverlichting heeft het ook tamelijk snel laten afweten. Nu moet ik wel zeggen dat de cruise control toch redelijk goed werkt en dat de minifrigo heerlijk is. Dit zijn nu niet bepaald de basismodellen van beide merken, dan verwacht je toch iets meer comfort in dat soort wagens.
@xilver: true. We hebben voor de deur ook nog 2x een 307 gehad. Blinkt ook niet echt uit in degelijkheid. Maar bij de 308 lijkt dat al stukken beter
@xilver: De C6 is inderdaad prachtig!
SAAAAAAAAAABBB!!!!!!!

Toch mer karakter..al zijn beide merken het ook heel lang kwijt geweest….Citroen ging naar mijn id na de CX zo’n beetje het verkeerde pad op, en Saab na de GM overname,….

Nu beiden weer op de goede weg met de DS serie en bmw motoren voor Saab onder Muller. Maar ik blijf een Saab/volvo man!
@Jacco: SAAB/Volvo man dat kan dus niet… Het is SAAB of Volvo, de ander moet je afbranden, tenzij er een Fransoos tegenover staat :P
@Alwood: klopt helemaal. Je kan ook geen BMW & Mercedes-Benz liefhebber zijn.
Doe de Saab maar. Hoewel Citroen van alle Franse merken nog een beetje leuk design heeft.
Citroën, zonder twijfel. Die 9-3 begint echt ontzettend saai te worden vooral de sedan van na de facelift. Die van daarvoor kan er wat mij betreft absoluut nog mee door!
Moeilijke keus.

Heb het niet op frans artistiek design.
Voordeel van de C5 (vorige en huidige) is dat er veel duits design door heen zit.
Wat mij betreft een goede mix.

Saab vind ik een mooie auto maar nu al gedateerd.

Ik zou denk ik voor de Citroen gaan maar eerst een profrit in bijde om ze in levende lijven te zien en te voelen.
100% Citroen C5.

De Saab 9-3 is al een keer of 18 gefacelift.

In 2003 vond ik de 9-3 de shit, maar nu we 2011 naderen vind ik het al lang mooi geweest.

Next….
pff mou de c5 omdat ie een gek achterraam heeft.
Arie op Safarie
Doe mij maar een 3-serie ….deze achterhaalde auto’s zijn Kwalitatief Uitermate Treurig en maken geen enkele kans.
@Arie op Safarie: ehhhhmmmm, ik heb het artikeltje nog ’s gelezen, maar een Badkuip Met Wielen (als jij flauw doet kunnen wij dat ook) stond niet bij de keuzemogelijkheiden
@Potver7:

Bedoel je niet Bij Mercedes Weggestuurd?
@Potver7: Betaald Met Wiet…
@Potver7:

Bedoel je niet Bier Mit Würst?
IbizaSportTDI
@jack_abarth: Of toch een Boeren Mest Wagen?
IbizaSportTDI
@IbizaSportTDI: Of Blik Met Wielen..
@Arie op Safarie:
gefrustreerd?
@Laue: nee hoor, gewoon jaloers. Want zo is het toch? Als je BMW niet kan pruimen, dan is dat toch alleen maar uit jaloezie? Laat mij dan maar lekker jaloers zijn ;)

En on topic: doe mij maar de 9-3… maar pas die van over een half jaar, wanneer de laatste facelift van dit model uitkomt, met o.a. een langverwachte lift van het interieur.
C5 natuurlijk. De 9-3 was al bij introductie licht gedateerd en dat werd alleen maar erger toen ze de zijkanten kaal maakten en er walgelijke achterlampen op gingen zetten. Van die tuninglampen die er waren vóór Lexus lampen in waren bij fout publiek
Voor het uitzicht: De C5. Heb het genot mogen genieten deze een tijdje als vervangwagen te mogen rijden, en man, wat een ruimte en rijkwaliteit.

Voor de kwaliteit: In elk geval niet de C5. Constant melding ivm het emissiesysteem. Naar de garage, ding gereset, binne de 5 minuten opnieuw. Dus moest ik hem elke avond afkoppelen van de batterij en ’s morgens terug aansluiten. Onhandig. Bij de garage wisten ze het echt niet. Dus voor kwaliteit: SAAB (al heb ik er nog nooit in gerede).
@Bart:
bekend probleem bij PSA. Zelf ook last van gehad in m’n 308.

Oplossing: Check de katalysator (of laat die liever meteen vervangen als de storing zich voordoet) Het probleem is dan opgelost.
@Arie op safarie

Tsjonge, nivo’tje weer hoor hier in dit topic.
Je mag kiezen tussen zweeds en frans en dan kies je Duits.
voor mij de 9-3. Sportiever uiterlijk en Nederlandse degelijkheid :P. Ik kies niet voor de C5, omdat de koets heel te veel lijkt op de oude VW Passat (behalve de lichten en achterruit natuurlijk). Persoonlijk houd ik ook meer van strakkere rechte lijnen dan rondingen in het koetswerk.
@reinier73: (correctie) omdat de koets te veel lijkt
@reinier73: Hihi, omdat ik zo van strakke rechte lijnen houd, wil ik geen auto die op de oude passat lijkt. Whoehahaha.
Ik zie er de oude passat niet in, en dat is nou net omdat die oude passat aan de saaie kant van strak zit, en de C5 aam de frutselige kant.
OT: voor mij de C5 maar. Niet helemaal mijn ontwerp, maar de 9-3 lijkt me te veel op een jaren ’90 Opel met tjoening.
dan nog liever het OV!


Nee C5. Veel nieuwer dan die ouwe 93
Omdat franse auto’s inferieur zijn de Saab 9-3. Zeker nu het toch een beetje Nederlands voelt.
Hmmm moeilijke keuze… Oude SAAB’s waren karaktervolle wagens die vooral ook lekker strak reden, oude Citroens waren ook karaktervolle wagens die vooral heerlijk comfortabel reden. Deze moderne wagens zijn vooral erg mainstream, met links en rechts hun eigenaardigheden.

Dan toch de Saab maar, minder mooi van buiten maar die geeft van binnen toch wat meer het idee dat je met iets byzonders onderweg bent – en ik denk dat die dat gevoel ook wat langer vast weet te houden. Wel een stationwagen aub.
De C5 met 240 dieselpaardjes uit zes potten. Beter dan een compleet overchipte fiat diesel uit 1902 met pimplampen (maar die heeft de c5 nu ook).
SAAB
SAAB. status
@philipzuidijk: Saab HAD status… nu is het meer een merk dat alles uit de kast probeert te trekken om te overleven. Ik vind Volvo veel meer status hebben dan Saab.
Lelijk eendje
Tussen deze 2 de Saab, liever een BMW 3!
Doe mij maar de SAAB. Vind ik dan toch meer status hebben als een C5. Wel graag de station. Die is mooier.
alhoewel ik Saab een warm hart toedraag, hou ik niet zo van opgewarmde GM meuk. de C5 dus.
Lastig. De C5 dan maar met hydroactieve vering. De 9-3 is geen 9-3 meer sinds de sedan versie. En een saab op diesel is vloeken in de kerk.
ik vind ze beide leuk, maar in de praktijk zal ik toch voor een saab 93 gaan.
C5, liefst exclusive met V6 HDI, break…
of als het er ooit komt een C5 met die hybrid4 diesel lust ik ook wel
Moeilijk, maar als ik tussen deze 2 moet kiezen met dieselmolentje, dan maar de C5. Maar wel graag als Tourer!

Zoals Griffin zegt, Saab op diesel is heiligschennis :P
Jemig, mag ik ook lopend komen dan ?…nja, de C5…vooruit dan maar…
Puur alleen omdat ik een hekel heb aan GM motoren kies ik voor de C5. Maar als er in de volgende 9-3 (93) een BMW blok ligt, en het model net zo mooi wordt als de plaatjes doen vermoeden dan kies ik zonder twijfel voor de 9-3!
@berg: in dit topic gaat het over dieselblokken, en die komen van bij Fiat. Intussen wel al verregaand getweakt door Saab, anders combineer je geen 180 PK met 119 gram CO2.
@BaRa: Wat dat betreft heeft SAAB echt veel kennis in huis, dat kunnen ze echt goed.
Ik denk toch de Citroën, niet alleen door het “kan het mij wat verrekken imago” dat ze in al die jaren hebben opgebouwd, maar ook omdat bij de fransozen de meest ‘opties’ al standaard zijn…

Maar de Saab heeft ook wel weer zo zijn pre’s
C5.Saab is al 13 jaar oud!
@mb man: Hij is er sinds 2002, dus 13 jaar is meer dan 50% overdreven.
C5, gewoon de mooiste van de 2. Ik heb in beide nooit gereden, dus daar kan ik niet over oordelen.
Doe mij maar een SAAB
een vliegend tapijt is niet veilig genoeg voor mij
Die mij de C5 maar, ow die heb ik al :-))
Een heerlijke auto om in te rijden. Genoeg ruimte, mooi dashboard en nog nooit problemen mee gehad. Natuurlijk wel met de 2.0. Jammer genoeg heb ik nog de 136pk versie ipv deze mooie 163pk versie. Maar ach, het rijdt heerlijk.
C5! Omdat het de mooiste is.
Saab, ik heb helemaal niks met dat andere lelijke ding. Citroen moet je ook vergelijken met een ander niet premium merk zoals Peugeot of Mazda of Ford ofzo. Maar niet met VW, Volvo of Saab.
@Flamingo: VW is niet Premium, Volks-Wagen hè

Doe mij de SAAB maar, ondanks dat hij op leeftijd is. Beter dan met een C5 stil langs de weg staan met een geel gekleurde VW transporter erbij.
Ugh, liever lopen.

Nou dan toch maar de C5 vanwege het comfort.
@Flamingo

VW is alleen premium als je zelf alle opties koopt dus eigenlijk is ie zo premium als je portemonnee diep is.
C5 in Business uitv. heeft echt alles wat je wilt voor een scherpe prijs. Deze Saab is nog opel absoluut niet dus..
@E34M5touring: dat is bij bmw, audi of mercedes net zo
Arie op Safarie
Poeh Poeh kinders wat een commentaar …… Doe mij de volgende maar dan deze 93 was aardig in 2002 ….en nu hopeloos verouderd …..
Duidelijk de Citroën! Saab is echt een dom merk!
Kan natuurlijk niet anders dan voor de C5 te gaan!
Svenska Aeroplan AB
Ermmmm, ik twijfel…

;)
Na het lezen van de genuanceerde argumenten waarom SAAB een dom merk zou zijn, ben ik helemaal overtuigd: SAAB past blijkbaar bij me ;-)
De C5, de 9-3 is me gewoon te oud.
Saab, ondanks dat hij echt wel op leeftijd begint te komen vind ik hem nog altijd geweldig.
danoontje power
geen tijfel mogelijk , doe mij de citroen c5 maar

verschrikkelijk lelijke saab die nooit verandert
Doe mij maar een Saab, gewoon omdat de auto toch altijd iets unieks heeft gehad ondanks dat bijna alle onderdelen van GM zijn. En ik weet zeker dat ik meer lol in een Saab zal hebben dan in een C5.
Ik ga voor de Fransoos!
zeker weten de C5. De saab is echt aan vervanging toe en veel kleiner.
De 9-3! Omdat die een neonbalkje heeft en de C5 ledjes, en omdat de C5 gewoon lelijk is en de 9-3 er best aardig uitziet!
Overduidelijk het Saabje
Iets met een Aero sportpakket, en een vette turbo! :)
Die matzwarte c5 die in Parijs stond. :)
saab, tenminste nog een klein beetje een drivers car
9-3 als sedan, maar als het echt moest! anders heb ik liever de C5 als station , mr eigenlijk vind ik beide auto’s niets :)
the-budel-guy
C5 graag
9-3, C5 is een zeer fraaie wagen maar te veel gericht op comfort voor mij.
De 9-3 ligt als een baksteen op de weg en met de laatste opfrisbeurt lijkt het weer op een echte Saab.
Ondanks dat ik van BMW’s en Mercedessen houd, kies ik in dit geval denk ik voor de C5. Die Saab is nou toch wel echt oud aan het worden en is meer een ge-upgrade (sl)opel. Maar makkelijk is de keuze niet…
9-3 Aub
Allejezus! Wat kunnen jullie het me moeilijk maken zeg!
De C5 vind ik één van de mooiste wagens in dit segment en ik ben echt wel overtuigd van zijn kwaliteiten. Laat me kiezen tussen de C5, A4 en Passat en ik kies onmiddellijk voor de C5! Is gewoon een emotionele aangelegenheid. En ik zal er echt gelukkig mee zijn.
Maar deze keuze? Daarbij ga ik echt voor de 9-3. Kan het niet laten. Dat merk heeft iets. Sinds mijn 9000cse, ook al is dat al wat jaren geleden!- ben ik aan het rijgenot gehecht geraakt. Maar daarom: Daar zou ik bij deze keuze voor gaan. HEERLIJK!
Ik overweeg momenteel zelfs om mijn Volvo 960 Stockholm te gaan inruilen voor een Saab 9-5, omdat ik die nog fijner vind rijden. Ook al zijn er momenteel nog een paar twijfels.
Renault Laguna :p
Gezondverstand
Saab=gaap. Auto’s die er bij introductie altijd al verouderd uit zien. Die vervolgens ook nog tot vervelens toe op de markt blijven en dan maar opgefrist worden met Sjonnie lampen.
http://dutchwargamers.nl/pictures/ArrowUp.jpg

Mijn naam zegt genoeg dacht ik zo. ;)
Svenska Aeroplan AB
@ Gezond verstand (??): ‘Auto’s met een tijdloze vormgeving die daardoor een lange looptijd kunnen hebben en vervolgens als eerste merk LED daytime running lights introduceren wat ieder ander merk vervolgens na-aapt’…

Je zegt eigenlijk hetzelfde!
Absoluut de C5: prachtig ontwerp, geweldige dieselmotoren, heerlijke cruiser en net zo betrouwbaar. De kwaliteit van Saab is hard achteruitgehold sinds ze onderdeel van GM uitmaakten. De Fiat dieselmotoren waren eigenlijk nog het enige goede dat uit die deal is voortgekomen. Om nog maar te zwijgen over het treurige oplappen van oude ontwerpen. Werk aan de winkel voor Spyker!
Svenska Aeroplan AB
@ Jean: kwaliteit hard achteruitgehold?? Volgens de Dekra, Adac en TÜV is de 9-3 kwalitatief en qua betrouwbaarheid de beste auto in de klasse!

Dus hoe je daar nou weer bij komt…
Wat een vergelijing ze
we kunnen ook een keuze maket tussen wit en zwart
dan ga je zelfde reactie’s krijgen
Doe voor mij dus maar een Saabje of heu doe er mij maar twee ;o)
@ xilver ,

ja ik vind Volvo nu ook een mooi merk. nieuwe modellen.
maar ik rijd liever Saab dan Citroen NU.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).