Brabantse Volkswagens massaal opengeknipt

Auteur: , 90 Reacties

De navigatiesystemen van Volkswagen (en andere merken) zijn nog steeds erg geliefd. Vooral in EIndhoven: in de maand september knipten dieven 62 keer een gat in auto’s om een ingebouwd navigatie-systeem uit een auto te slopen. Bij een aantal diefstallen kwamen de inbrekers na reparatie zelfs terug om het nieuwe navigiatie-systeem ook weer uit de auto te stelen. Handig toch.

In bijna de helft van de inbraken betrof het een Volkswagen. De dieven weten blijkbaar waar ze mee bezig zijn, zo blijkt. Door een kabel in de deurpost door te knippen schakelt het alarmsysteem bij een Volkswagen uit, zie de foto’s van OverEindhoven.nl. Vervolgens is het een makkie om de deur te openen en zonder veel lawaai het ingebouwde navigatie-systeem uit de auto te slopen.

Een woordvoerder van Volkwagen Nederland laat in een reactie weten dat men op de hoogte is van diefstallen van ingebouwde navigatie-systemen, de fabrikant heeft inmiddels een speciale anti-diefstalkap ontwikkeld.



90 reacties

Dieven worden tegenwoordig steeds handiger, zelfs lasergestuurde sleutels houden ze niet tegen. Naar mijn idee moet de vraag kant worden aangepakt inplaats van deze dieven aan te pakken.
@Benz65: Mee eens, maar dat is meteen ook een ontzettend moeilijke opgave. Die systemen gaan gewoon naar Oost-Europa waar men het wat minder nauw neemt met de herkomst van de apparatuur.
Slim van ze, mijn ‘navigatiesysteem’ ligt ook altijd precies achter dat gat in de kaartenbak.
@ronnie:
Misschien het artikel nog eens lezen..
Dat gat maken ze om bij de bekabeling van het alarm te komen en vervolgens datzelfde alarm te deactiveren.

Grappig om te zien dat VW het nog steeds niet geleerd heeft… Twintig jaar geleden kon je elke VW (bijv Golf II) openen door een schroevendraaier ónder het slot door te prikken, nu maak je een ‘gaatje’ in de deur :)
@Dr.Bob: Ze kiezen nu voor volkswagen omdat juist in die navigatie systemen een goede handel is, wanneer dat zo was bij merc of bmw weten ze daar ook wel iets voor te verzinnen, zoals midden onder de auto slaan zodat de auto 20 seconden van het slot is.
@Jipp: VW heeft altijd al een ronduit beroerde populariteit bij criminelen. Meest gejat, meest opengebroken, tja net als water kiezen criminelen de weg van de minste weerstand en de Dealerorganisaties spinnen er garen bij want die mogen telkens weer de puinhoop herstellen… dat er nog verzekeraars zijn die geen malusregeling hebben voor VAG producten daar snap ik de ballen van…

MB’s en BMW’s werden jaren geleden ook veel gejat in Duitsland, maar die hebben de zaken nu beter op orde.
@w0o0dy: je kunt zeggen wat je wil, maar licht het aan het criminelengilde dat zulke praktijken plaatsvinden of aan de vraag naar gestolen auto’s en onderdelen? en de mogelijkheid een gestolen auto, of onderdelen makkelijk het land uit te krijgen, en in een ander land te verkopen? al beveilig je je auto nog zo goed, als ze hem willen hebben pakken ze hem! ook al is het een volkswagen, mercedes, bmw of lexus. Zo zit het in elkaar. En dat malus regeling voor vag is onmogelijk, dan maak je onderscheid, lees discriminatie en daar is nu net een hoop ophef over. Nogmaals schijnbaar is de handel in Vag producten groot, wanneer ze er achter komen dat het met bmw nog makkelijker gaat zijn zij weer de pineut. Overigens worden auto’s op bestelling gestolen meestal.
@Jipp: feit is dat VAG producten al decennia lang meer gejat worden, vaker opengebroken worden en dat het ook echt kinderlijk eenvoudig is. Iedere VAG auto van Polo, Ibiza tot en met passat en platform genoten van 1980 tot en met 2006 kun je met een schroevendraaier openen… ik ken geen merk waarbij het zo gemakkelijk gaat…
@w0o0dy: Ik wel. Van horen zeggen uiteraard…
@w0o0dy:
VAG zou zich moeten schamen dat dit vandaag de dag zo makkelijk wordt gemaakt voor de inbrekers.
@Jipp: Dat is slechts een deel van de reden. Het andere deel is dat de betreffende navigatiesystemen niet door heel de auto zitten maar simpelweg erin en eruit geschoven kunnen worden als een ouderwetse radio.
Bij de nieuwe Audi (MMI), BMW iDrive en Mercedes systemen zit de bediening, de computer en het scherm op geheel andere plekken in de auto.
Bij Volkswagen (en o.a. Skoda/Seat/Audi A3) is de bediening, computer en het scherm 1 kastje. 4 Schroefjes loshalen je schuift dat ding er zo uit… Vervolgens de beveiligingscodes kan je kinderlijk eenvoudig met een kraak-apparaatje dat je gewoon van ebay kan halen, of door een VW dealer te bellen. In de meeste gevallen geven die namelijk gewoon de unlockcodes over de telefoon…
@Dr.Bob: Lees jij ronnie’s reply nog eens goed: hij maakte een grapje over zijn ‘navigatiesysteem’ aka de goede oude wegenkaart.
@ronnie: de dieven gaan hier om een org. navi te jatten
klote voor de eigenaars
die dieven zijn wel slim …
Kijk Nederlanders hebben hun mond altijd vol over de Curacao nee Nederland is een lekkere land aan het worden met al dat oostblok tuig die dingen worden niet op marktplaats verkocht maar gaat allemaal naar Polen Joegoslavië Albanië Roemenië Rusland lekker toch die opengrenzen.
Maar vooral Volkswagen is gewoon dom bezig om voor de antidiefstalklap 199 euro te vragen en een autoalarm die je zomaar uitzet dat is noude duitse degelijkheid ???????
Ik geef 1 tip als je een auto koopt laat er geen navigatie in zetten dan ben je van al dat gezeur af
@HENK: ..eeehm…airbags zijn meestal nóg geliefder…
@HENK: Zo te lezen heb je aan vooroordelen geen gebrek. Met een navigatiesysteem kwam je misschien nog eens ergens.
@Jean: Nou, zonder navi kom ik nog eens ergens. Ik verdwaal nog in mijn eigen straat…
whoahaha VW kan voor €199,- een kap voor over je navi leveren. Een gemiddelde tomtom kost je 80,-
Het is onbegrijpelijk , als je bij mij een draadje van het alarm doorknipt , gaat ie gelijk loeien.
Maar ik rij dan ook een peugeot.
@rob1137xx:
Niet-premium-Loser ;)
@rob1137xx: maarja, dat is dan ook een vierwieler zónder airbags of ingebouwde navi…;-)
het risico van niet premium rijden noem ik het maar..
Dit probleem is al jarenlang bekend bij Volkswagen, toch flikt vw het weer om die saaie lelijke interieur met de bijkomende problemen(lees:diefstal) ook weer in de ‘nieuwe’ passat te gebruiken.
eenvoudige prooi zo, het alarm gaat niet af en voorheen tikte ze altijd de ruit in maar dit kun je meer geluidloos uitvoeren!
ze moeten iets uitvinden dat stroom geeft als je zo een auto probeert in te breken , legaal of niet maakt niet, stomme klotedieven
@KaCh1ng: maakt niet uit¨*
@Ronnie: Goedemorgen, letten we even op !
me moeder was er 1 van, en in het dorp waren alle 8 de passat’s die er stonden gepakt.
@Jipp: Tsja, dan maar geen VAG de volgende keer hè? ;)
@Citrofiel: de volgende is al besteld….
@Jipp: Verrassend… ;)
@Citrofiel:
Dat kun je jipp niet wijsmaken…die heeft zowat de letters “vag” op z’n voorhoofd getatoeëerd.
overigens was gewoon de ruit ingeslagen!
En maar flitsen die politie. Wanneer gaan ze hier is iets aan doen.
@Repsac2712: wat is dat nou voor een domme opmerking? moeten ze bij ELKE VW met zo’n systeem gaan staan ’s nachts ofzo?
Van mij mogen ze de daders vierendelen als ze ze pakken.
Die dievn motte mr gewoon geld gaanjatte voor een opleiding, daar hebben ze meer aanxD
Dat wordt nog twee keer nadenken mocht het VAG product binnenkort besteld gaan worden..
@ErikkNL: denk eerder dat het geen drol uit maakt wat je koopt, als ze het willen jatten ze het toch wel.
Van een Golf IV was makkelijk het slot te verwijderen. Ooit mijn sleutel (dank collega) in de auto laten liggen en door tussen de greep en sleutelopening een schroevendraaier te zetten vloog het slot er zo uit. Met schroevendraaier prikte je zo het slot open. Weet niet of er meer merken zijn met dit probleem, maar het is wel erg des VW’s (misschien zelfs VAG’s). Geen zorgen dat ik nu teveel prijsgeef, de dievengilde is hier allang van op de hoogte. Ik reed in 2000 deze Golf en velen wisten hier van.
Ik heb een blikje Zyklon B achter het dashboard gemonteerd, de springt open op het moment dat de stekker van de navi wordt losgetrokken. Wacht nog steeds op een prooi.
@dw: nice!
@dw: you’re a sick individual! Ze zouden je accuut een IP-ban moeten geven. En voor wie mijn reactie niet snapt…. check google waar Zyklon B voor werd gebruikt…
@w0o0dy: weeral iets geleerd. Heb er idd wel voor moeten googlen.
martinusgerhardus
@w0o0dy: dus?
zyklon werd ook voor de WOII al gebruikt & de nazi’s gebruikten ook 9mm kogels gedurende de holocaust. Moet je ook gebanned worden als je woord gebruikt?
VAG-producten zijn al jaren niet perfect beveiligd, net als vele andere autofabrikanten slechts een matige beveiliging leveren op hun bolides. Probleem bij VAG is dat de afzetmarkt voor onderdelen groot en makkelijk is, en dat daardoor kennis over hoe je ze open maakt goed verspreid en ontwikkeld is. Eerder een geval probleem door eigen succes, dan van slechte bedoelingen in het beleid.
@w0o0dy: Je bent wel een beetje een zielepiet dat je je zo druk maakt omdat blikje Zyklon B.
Stel je niet zo aan mafkees.
@Arnold: ik ben in ieder geval iemand met fatsoen. Dat kun je van jou duidelijk niet zeggen. Dat je gaat schelden laat alleen maar zien dat je tekort schiet op meerdere vlakken. “Have a nice life …….”
@dw: Dat is wel erg grof
Give ‘m HELL !!!
@dw: Ik hoop dat het niet openspringt als je zelf in de auto zit. Is dat spul niet illegaal trouwens?
@Michiel: Zit geen geur aan, dus ja!
Nou vorige maand hadden ze bij mij ook in gebroken (Helmond)
maar dan hadden ze het bij mij nog nettjes gedaan

Slot geforceerd (niet gelukt)
handvat daardoor zwaar beschadigd
Raam ingeslagen
radio er uit

totale schade 600 euro

met liefde en plezier zet ik er 230V op
echt als ik achter kom wie het gedaan heeft die leeft niet lang meer
Wooody, er zijn wel meer dingen die de nazi’s gebruikten (o.a. VW) je hoeft niet meteen allerlei verbanden te zoeken met racisme.

Michiel, neehoor niet illegaal, oa te verkrijgen bij het kruitvat.
@dw: De naam Zyklon wordt vanwege een besmet verleden niet meer gebruikt. Het is echt niet fris wat je neerpent, en het gemak waarmee je kritiek wegwimpelt maakt dat er niet beter op.
“Gebruik van het woord Zyklon is nog altijd een bron van woede voor sommige Joodse groeperingen. In 2002 moesten zowel Bosch Siemens Hausgeräte als Umbro pogingen laten varen om de term als handelsmerk te gebruiken voor hun producten.” (Wiki)
@MarkieS:

Helemaal mee eens.
Volkswagen… wie anders!
muha

Blijft leuk zo’n tagline.

@HENK.: je hbet gelijk jonge
haha volgens mij snapt niemand ronnie z’n grap. In de KAARTENBAK…Even voor de jeugd; dat zijn die sleuven in de deuren waar je een WEGENKAART in kwijt kan. In de categorie vroeger toen we nog kaarten konden lezen….
@midi:
Had ‘m zelf ook al door…er staan duidelijk “haakjes” bij ’t woord navigatiesysteem.
Maar ach,altijd leuk als er mensen zoals dr.bob serieus op reageren ;)
Kun je nagaan hoe makkelijk je kunt inbreken in een Volkomen Waardeloze auto!!
@MDV:
Dat is ‘m…je kunt er dus makkelijk inbreken omdat ie Volkomen Waardeloos is ;)
steven simons
Hoe maak je eigenlijk “geluidloos” zo’n gat in een deur ?
*Gifgas in deur laat injecteren*
Het is inderdaad al lang bekend dat het multimedia/navigatie systeem van VW makkelijk te jatten is. Bovendien is het voor ongeveer alle modellen gelijk waarmee de potentiële afzetmarkt nog groter wordt. Was voor mij reden om het juist niet in mijn Scirocco te laten zetten… Hopelijk letten ze van buiten eerst even op of dat systeem er wel of niet in zit voor ze een ruit intikken…
Navigatiesysteem via software koppelen aan het framenummer, systeem in andere auto stoppen en het systeem blokkeert zich. Enkel via de dealer nog te activeren of via een unieke pincode of unieke USB-stick (die in je huis ligt). Heeft Kenwood al eens gedaan..
@Smulders: Ja. Dat heeft Volkswagen met de RNS510 ook zeker gedaan, maar schijnbaar kunnen de dieven de code in de RNS510 ontsleutelen (het is immers ook gewoon maar software) en zo ook weer aan een andere auto koppelen.
@mashell: Klopt. Ze bellen gewoon de dealer die de unlockcode 9 van de 10 keer via de telefoon vrijgeeft… En wanneer dat niet lukt kunnen ze een kraakapparaatje via ebay kopen…
@Smulders,
zo’n systeem zou op zich kunnen werken, waar het niet dat op iedere beveiling wel een anti-kraak te krijgen is naar verloop van tijd.. Door zo’n systeem wordt zo’n radio nog duurder en dus nog gewilder voor dieven :) omdat het meer opbrengt..
Een dief is als een nazi: bedorven tuig dat uitgeroeid moet worden!
@ woody,beetje domme reactie vind ik.

door wie is de volkswagen ook nog maar weer uitgevonden?
…… juist!!

welk merk hebben we het hier over?juist!
Gelukkig heb ik geen Vw en ook geen navigatiesysteem…. problem solved ;)
Check WoOody eens flink godwinnen hier.
Ik heb zelf een zeer sterk vermoeden dat er mensen (monteurs) van volkswagen hierin betrokken zijn. Ik had mijn vorige Jetta net een paar weken of hieruit werd zonder enige braaksporen of schade aan het dashboard het complete systeem inclusief wisselaar gestolen.
In bijna de helft van de inbraken betrof het een Volkswagen

Dus de andere helft kan van alles en nog wat zijn qua merk. Dus of het nu “zinvol” is om VW af te gaan kraken? Voor hetzelfde geld zit “Jouw” merk ook bij die andere helft.
Hebben deze auto’s dan geen dubbel lock of hou dat ook heet? op onze mondeo zit een funtie als je het op slot knopje voor de 2e keer indrukt gaat die zo op slot dat je de auto niet van binnenuit kunnen openen.
Bij ons is de RNS510 ook gejat… Achterraampje ingetikt, 4 schroefjes losgehaald en zo dat ding eruit geschoven. Geen schade behalve het achterruitje.

Nieuwe systeem zit bij ons niet meer in de auto maar ligt iedere dag gewoon in huis. Gaat er alleen nog in voor lange reizen (vakantie etc). Ben blij als deze auto eindelijk weg is in januari.
Hetzelfde gebeurde bij een collega. Maar hij had een audi. Blijkt eenzelfde probleem te zitten…
koop geen vw en probleem is opgelost ;)
Inderdaad. Durf eens wat anders te rijden en de vraag wordt ook minder dus zal er minder gejat worden ;) Die systemen zijn natuurlijk wel mooi maar een TomTom is uiteindelijk toch fijner en kan je in elke auto plakken. Veel handiger ;)
zyklon B is veelste humaan ..

ik dacht meer aan een autoband gevuld met benzine ..
accu-zuur ..
vonkende bougies ..
portier klapperen ..
of gewoon in zijn vooruit/achteruit/vooruit/achteruit enz ..

sinds de auto een gemeengoed is hoeven we het verleden toch zeker niet meer sadistisch te noemen .. toch ??
Al moet ik wel zeggen dat een kabel in 1 deur wel heel onveilig is.
dan zou ik sowieso al beginnen met een kabel aan elke kant (bijvoorbeeld) nooit dat je beide kabels tegelijk door krijgt. en een milliseconde verschil kun je gewoon meten en daarop het alarm activeren.

dan zijn er nog wel mogelijkheden, maar wordt het alweer iets ingewikkelder
een beetje alarm heeft toch spanningsvaldetectie met noodstroom sirene of heeft vw een goedkopere versie ofzo :)
maarja ik denk als je begint met een deur open te knippen je wel weet waar je mee bezig bent ;)
Dit lijkt mij wel een dubieus gevalletje. Het intereur van het huis sluit niet echt aan bij een VW met RNS510.

http://verkopen.marktplaats.nl/photopopup/387395319?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=38533
Of gewoon een kaart erin met ALLEEN Nederlandse wegen!! Dan heb je er ook geen fuck aan in inbreker-land!

Lijkt me ook hilarisch om het gezicht van de nieuwe “eigenaar” te zien dan…


P.s. jaja…. ik weet dat dat met een dvd-tje of iets dergelijks gaat…
@MrFabulous:

de meeste van die apparaten hebben de kaarten op dvd staan of op een geheugenkaart. dan piraten de inbrekers er een europese kaart in en klaar.
of ze jatten er 1 met de juiste kaart en 10 met de verkeerde. copy –> paste
bij een vriendin hadden ze hun bmw leeggehaald. Zo’n beetje het hele dashboard weg en de pook los maar vergeten. 12000 euro schade…
als dat blikje zyklon nou gewoon afgaat, dan zijn we en een dief en een maniak voor moord met voorbedachte rade armer
Dit hebben ze ook bij mijn ouders geprobeerd (audi A3), alleen lukte het niet helemaal dus zijn ze met een koevoet te werk gegaan en toen ging het alarm wel af. uiteindelijk zijn ze niet terug gekomen maar wel voor 2000 euro schade aan de auto en bedankt.
ik zou de alarm bekabeling acuut vervangen door eentje met 10KV er op.

misschien een stickertje erop: dit alarm maakt zoveel lawaai als u zelf bij elkaar kunt schreeuwen.

moet wel een beetje humaan blijven (he @dw)
Tja, Volkswagen..

Dé auto voor het volk. ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).